Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Mulle just eilen sanottiin neuvolassa että pastöroitua tuorejuustoakin voi kyllä syödä.
Joo näin oon myös käsittänyt, ja Valion sivuilla ainakin lukee että tuorejuustot pastöroidaan ja kuumennetaan ja pakataan kuumana, joten niitä voi huoletta syödä raskaanakin :smiling-eyes:

Lopetin kaikkien riisivalmisteiden, mukaanlukien riisipiirakoiden ja riisikakkujen sekä ei kotimaisten luomuviljavalmisteiden syomisen.
Taustalla muutama vuosi sitten tehty elimistöni myrkkyseula, jossa oli monet viitearvojen ylärajat paukkuivat. Syyksi epäiltiin riisin kasteluvesiä (olen aina pitänyt erilaisista riiseistä ja vastaavasti vierastanut pastatuotteita).
Arvot normalisoituivat silloin luomuviljavalmisteisiin siirryttyäni, josta olin jo lipsunut.
Itämeren kalan ostoboikotti päivittyi myös, Norjan lohen iloksi!. Sitä vain ei valitettavasti saa luomuna!

Lopetin kaikkien riisivalmisteiden, mukaanlukien riisipiirakoiden ja riisikakkujen sekä ei kotimaisten luomuviljavalmisteiden syomisen.
Taustalla muutama vuosi sitten tehty elimistöni myrkkyseula, jossa oli monet viitearvojen ylärajat paukkuivat. Syyksi epäiltiin riisin kasteluvesiä (olen aina pitänyt erilaisista riiseistä ja vastaavasti vierastanut pastatuotteita).
Arvot normalisoituivat silloin luomuviljavalmisteisiin siirryttyäni, josta olin jo lipsunut.
Itämeren kalan ostoboikotti päivittyi myös, Norjan lohen iloksi!. Sitä vain ei valitettavasti saa luomuna!
Oho ompa mielenkiintoista kuulla et voi olla noin suuria vaikutuksia muutoksilla. Riisiä tulee kyllä viikoittain syötyä eri muodoissa, mitkähän lie omat myrkkykertoimet 🙄 Kuuluiko noi myrkkyseulat johonkin muuhun tutkimukseen vai missä ne otettiin?

Oho ompa mielenkiintoista kuulla et voi olla noin suuria vaikutuksia muutoksilla. Riisiä tulee kyllä viikoittain syötyä eri muodoissa, mitkähän lie omat myrkkykertoimet 🙄 Kuuluiko noi myrkkyseulat johonkin muuhun tutkimukseen vai missä ne otettiin?
Tehtiin työterveyshuollossa (meillä laajennettu, rajaton) työnkuvan muuttuessa haettiin olemassa olevia lähtöarvoja. Uusi työ altisti kemikaaleille ja mm homeitiöille. Onneksi henkilökohtaisilla suojaimilla varsin moni asia on ratkaistavissa.
Onneksi riisille on olevassa paljon ns korvaavia tuotteita, vaikkei esim. ohrapuuro samalle maistukkaan.

Aika tarkkaan olen noudattanut. Salmiakkihimoihin tilasin glykyrritsiinivapaata salmiakkia Namituvalta. Eihän nuo ihan salmiakkilakritsia korvaa, mutta en täysin ilmankaan pärjäisi vielä yli puolta vuotta :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Salmiakin syönnin raja oli meidän neuvolan työntekijän mukaan noin 30g eli ei yhdellä kertaa enempää kuin rasiallinen.

Minulla niin matalat verenpaineet muutenkin ettei ole neuvolan mukaan syytä vältellä sitäkään. Muissa raskauksissa lääkärikin suositellut enemmänkin salmiakin syöntiä

joo kaikki tutkimuksia on vähän kaikesta 😊 Itse en noista tutkimuksista ja rajoitteista stressaa. Kukin tyylillään😊 Alkoholi ainoa mitä itse en suuhuni pistä, muuten ei enää neljännen kohdalla jaksa stressailla niin mitä syön😁

joo kaikki tutkimuksia on vähän kaikesta 😊 Itse en noista tutkimuksista ja rajoitteista stressaa. Kukin tyylillään😊 Alkoholi ainoa mitä itse en suuhuni pistä, muuten ei enää neljännen kohdalla jaksa stressailla niin mitä syön😁
mulla sama! viides tulossa ja oon ollu aika tarkka aijemmissa odotuksissa mitä suuhun laitan, mutta tää odotus on kyllä menny silleen et vähän saa syödä kaikkea, enkä oo stressannu yhtään mistään. Alkoholi kans tietenkin ehdoton ei, ja tupakka 😁

mulla sama! viides tulossa ja oon ollu aika tarkka aijemmissa odotuksissa mitä suuhun laitan, mutta tää odotus on kyllä menny silleen et vähän saa syödä kaikkea, enkä oo stressannu yhtään mistään. Alkoholi kans tietenkin ehdoton ei, ja tupakka 😁
Kokenu itse että vähemmällä stressillä pääsee kun ei aseta liikaa paineita😁

Salmiakin ja lakritsin syöntiä yleensä vältetään juuri glykyrritsiinin takia (saattaa aiheuttaa verenpaineiden nousun lisäksi lapselle kehityshäiriöitä). Sitä on lakritsijuuressa. Puhdas salmiakki taas on ammoniumkloridia, eikä sitä ole luokiteltu haitalliseksi.

Mä noudatan ohjeita tarkkaan, koska on hoitoalkuinen vauva ja viimeisiä mahdollisuuksia saada oma jälkeläinen, niin en riskeeraa mitään. Namituvan salmiakkia on tullut myös ostettua.

Ootteko syöneet ollenkaan majoneesia? Vegaanisessa majoneesissa ei oo kananmunaa niin se olis varmaan ok, mutta mites normaali?

Ootteko syöneet ollenkaan majoneesia? Vegaanisessa majoneesissa ei oo kananmunaa niin se olis varmaan ok, mutta mites normaali?
Mulle sanottiin neuvolassa, kun tätä kysyin, että normaali majoneesi on täysin OK ja sen suhteen ei ole mitään rajoituksia. Tarkistivat oikein asian erikseen jostakin.

Ihan normaalisti. En käy tällä hetkellä missään ravintoloissa, että majoneesi tulee vastaan lähinnä kaupan salaateissa ja ihan majoneesituubista. Mutta jos olisi kämäinen paikka (ravintola/huoltoasema), niin en tilaisi mitään majoneesipitoista.

En ole noudattanut ohjeita kovin tarkasti, vaikka alkuun kyllä yritinkin. Otan helposti stressiä asioista ja olen ruuan suhteen ehkä vähän nirso (tai lähinnä ruuan koostumuksella ja suutuntumalla on paljon väliä), joten itselle näin parempi. Sushista ja tyhjiöpakatuista kalavalmisteista olen kyllä pidättäytynyt, vaikka just nyt niitä tekisi tietenkin vielä normaalia enemmän mieli. :tears:

En ole noudattanut ohjeita kovin tarkasti, vaikka alkuun kyllä yritinkin. Otan helposti stressiä asioista ja olen ruuan suhteen ehkä vähän nirso (tai lähinnä ruuan koostumuksella ja suutuntumalla on paljon väliä), joten itselle näin parempi. Sushista ja tyhjiöpakatuista kalavalmisteista olen kyllä pidättäytynyt, vaikka just nyt niitä tekisi tietenkin vielä normaalia enemmän mieli. :tears:

"Kiellettyjä hedelmiä" :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes: heti alkoi tekeen mieli sushia!

Takaisin