Miten tarkkaan noudatatte ruokasuosituksia raskausaikana?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Maalaisjärjellä aion mennä. En hysterisoi, mutta en tahallani kuitenkaan syö kiellettyjä juttuja. Salmiakki ja laku on varmasti mun kompastuskivet.
 
Mahdollisimman tarkasti. Yritän olla kyttäämättä ihan mahdottomuuksiin asti ettei siitä ainakaan stressiä tulisi. Joulu tulee olemaan varmasti se vaikein paikka kun kaikkea hyvää olisi tarjolla mutta ei voi syödä!
 
Graavilohet, meetvurstit, lakut ja salmiakit aion jättää väliin. Tuorejuustoa varmaan uskallan syödä jos Valion ja just avattua. Muutenkin maalaisjärjellä mennään enkä jaksa turhaan panikoida esim inkivääriäsmoothia join yks pv ihan hyvillä mielin.
 
Graavilohet, meetvurstit, lakut ja salmiakit aion jättää väliin. Tuorejuustoa varmaan uskallan syödä jos Valion ja just avattua. Muutenkin maalaisjärjellä mennään enkä jaksa turhaan panikoida esim inkivääriäsmoothia join yks pv ihan hyvillä mielin.
Eikö noissa juustoissa ole pääasiana se, että ne on tehty pastöroidusta maidosta, oli ne sit avattu koska tahansa (normaalin säilyvyysajan puitteissa toki)? :confused004
 
Eikö noissa juustoissa ole pääasiana se, että ne on tehty pastöroidusta maidosta, oli ne sit avattu koska tahansa (normaalin säilyvyysajan puitteissa toki)? :confused004
Esim kitti tai homejuustoja ei periaatteessa sais suositusten mukaan syödä kuumentamattomana vaikka ois pastöroituja. Tuorejuustoa valmistajasta riippuen voi syödä myös kuumentamattomana jos on patrötoituja ja päiväystä hyvin jäljellä (kaks kolmasosaa). Tuorejuusto säilyy kuitenki avattuna vaan 5pv:stä max pariin viikkoon, joten siksi en ite uskaltas enää viittä pv vanhempaa syödä. :)
 
On tää niin hemmetin monimutkaista aina :grin mulla on isompien lasten ikäero vähän reilu 2v ja jo siinäkin ajassa ehti jotkut suositukset muuttua. Saati nyt sit kun edellisestä raskaudesta on yli 8v :wacky:
 
Edellisessä raskaudessa noudatin aika tarkasti. Nyt ajattelin että pitäisin inkiväärin ruokavaliossa. Muuten varmaan suositusten mukaan. Vaikeinta on olla syömättä sushia! :grin
 
Kyllä aion noudattaa rajoituksia. Mulle pahin on homejuustojen pois jäänti, ne on mun suurinta herkkua :grin
 
Täytyis skarpata suositusten suhteen, joku kapinamieli ollut ja oon syönyt mm. kylmäsavulohta, metvurstia ja sushia. :devil07
 
No kokonaan oon jättäny pois lakut+salmiakit, aurajuuston, kylmäsavulohet ja metvurstit. Kerran oon ihan alussa vahingossa syöny metvurstia ja pari kertaa salmiakkia kun en oo muistanu että niitä ei saa syyä:bookworm: tuorejuustoa oon syöny ihan normaalisti.
 
Yritän noudattaa rajoituksia kyllä niin hyvin kuin mahdollista. Jätin kofeiinin pois pari vuotta sitten ja oon sen jälkeen juonut piparminttuteetä. Ilmeisesti sekin pitää jättää pois, samoin rooibos.

Tiedän jo valmiiksi, että salmiakki tulee olemaan haastavin. Onneksi Namituvalla on niitä turvallisia versioita :happy:

Tällä hetkellä ihme himo metwurstiin, vaikken sitä edes normaalisti kovin usein syö :joyful:
 
Mä söin silloin ennen kuin tiesin olevani raskaana pussillisen lakuja :confused: Mut ehkäpä se ei vielä silloin haittoja aiheuttanut kun viikkoja oli alle 4..
 
Kiva kuulla teidän kokemuksia! Tänään olin lounaalla aasialaisessa ja tajusin vasta syödessä et ruuassa on takuulla inkivääriä :rolleyes: yritän noudattaa suosituksia, mutta pyrin kyllä olemaan panikoimatta. Mulla on yks raskaus aiemmin, joka päätty keskenmenoon. Siinä raskaudessa olin ihan ylihysteerinen näiden suositusten kanssa ja nyt yritän olla olematta. :shy:
 
Inkivääriä saa kyllä syödä ruoassa mausteena suositusten mukaan, mutta inkivääriteetä yms. pitäisi välttää. On hassua, miten hyvin ruokasuositukset noudattavat omaa ruokavaliotani :D En juo kahvia enkä juuri muuta teetä kuin valkoista, syön vähän punaista lihaa, kalaa vaihtelevasti. Päivittäisen pellavansiemenrouheen jätin pois, mutta ehkä se palaa. Ja salmiakkia aion syödä hieman.
 
Nooo, mä olin just tehny positiivisen raskaustestin ja puraisin tyytyväisenä yhestä pikku lakupötköstä puolet ja sit mulla välähti että APUA ainiin lakuhan oli kielletty... Ja annoin puolet lakusta pois. Joo mutta siis musta noi suositukset on aika yliampuvia välillä oikeesti. En oo ikinä kuullu et joku tuttu ois jostain suomalaisesta elintarvikkeesta saanut esim. listerian tai minkään sortin tautia, vaikka söis graavilohta leivän päällä joka päivä! Saati sit jostain pastöroidusta homejuustosta .. Ja oon kyl aika skeptinen et lakritsi aiheuttais adhdn tai jonkun neuropsykiatrisen häiriön mun lapselle. :hilarious: Ja siis mä oon oikeesti Todella neuroottinen ihminen muuten, mut välil tuntuu et noi ohjeet on jo vähän yliliioittelua. Esim alkoholin kanssa mä olin ihan super super tarkka ja lopetin kaiken juomisen 100% heti kun jätin ehkäisyn pois, mut joku kahvi hei... oon juonu kahvia joka päivä, koska se on nyt ainut jolla saan mun vatsan toimimaan nyt kun se meni ihan ummelle :anyone


Asiasta kukkaruukkuun kävin sokeroinnissa jollain random kosmetologilla ja sanoin sit sille et oon raskaana ihan alussa ku se tuntu vaan yhtäkkiä jotenkin luonnolliselle kertoa siinä karvat levällään alasti makoillessa, vaik muuten en oo kertoillut tätä asiaa vielä kellekään... nii se kosmetologi oli tosi huolissaan, että sokerointi voi aiheuttaa keskenmenon ja älä vaan sitten harrasta liikuntaa YHTÄÄN raskauden aikana ainakaan viikon 12 jälkeen, siis korkeintaan mammajumpassa voi käydä venyttelemässä (en onneks kertonut sille et mulla on hevonen jolla mä laukkailen pitkin metsiä) ja lateli kaikkia muitakin hauskoja uskomuksia ja ohjeita ruokiin ja kaikkeen liittyen :hilarious:
Et kaikenlaisii paineita ja huolia ja pelkoja sitä voi ihminen itelleen keksiä ❤ Kyl mä noita yleisiä ohjeita aion suurin piirtein noudattaa, mut elämä on aika epävarmaa muutenkin, ei sitä voi hirveesti kontrolloida.
 
Mä en usko noihin suosituksiin... Sori :yuck:

Pyrin syömään terveellisesti ja päihteitä en käytä.
 
Eihän tämä olekaan mikään uskon asia, vaan jatkuvasti kerättyyn ja tutkittuun tietoon perustuvia suosituksia. Esim esikoisen odotuksen aikana laku ja salmiakki olivat sallittuja pienissä määrin ja niiden rajoittaminen perustui lähinnä verenpaineen nousuriskiin. Nyt asiaa on tutkittu enemmän ja havaittu jotain yhteyksiä aivojen kehitykseen, adhd-tyyppisiin oireisiin, tyttöjen aikaisempaan puberteettiin jne. Koko ajan saadaan lisää tietoa ja suositukset muuttuvat sen mukaan.

Suositukset annetaan perustellusta syystä, jokainen sitten valitsee itse mitä riskejä haluaa ottaa. Ei toki tarkoita että jos syö kerran graavilohta niin peli on menetetty, mutta _riski_ on olemassa eikä voida sanoa koska ja kenen kohdalla se riski toteutuu, joten siksi näin suositellaan kaikille.
 
Eihän tämä olekaan mikään uskon asia, vaan jatkuvasti kerättyyn ja tutkittuun tietoon perustuvia suosituksia.

Mut on silleen uskon asia, että en usko niihin faktoihin. En usko että on todellista riskiä. Varmaan johtuu sitten vaan omasta tietämättömyydestäni. Mulla ei oikein ole luottoa mihinkään virallisiin ravintosuosituksiin. Mutta siis, en ajatellut muuttaa syömisiäni millään tavalla, koska en usko että sille on mitään tarvetta. :rolleyes:
 
Mut on silleen uskon asia, että en usko niihin faktoihin. En usko että on todellista riskiä. Varmaan johtuu sitten vaan omasta tietämättömyydestäni. Mulla ei oikein ole luottoa mihinkään virallisiin ravintosuosituksiin. Mutta siis, en ajatellut muuttaa syömisiäni millään tavalla, koska en usko että sille on mitään tarvetta. :rolleyes:
En yritä mieltäsi muuttaa tai kumota, mutta tuo ajattelutapa ehkä kiehtoo sen verran, että haluisin vielä vähän kysellä asiasta :happy:
Ihan mielenkiinnosta vaan, miksi sä ajattelet sitten että suosituksia on ylipäätään olemassa, jos et usko niiden perustuvan mihinkään? Mitä tästä voisi joku taho hyötyä mielestäsi jos nämä eivät perustu mihinkään? Tai miksi tämmösiä suosituksia sitten annettaisiin, jos ei sen takia, että tutkimuksissa on ilmennyt erilaisia kohonneita riskejä tiettyjen ruoka-aineiden kohdalla?
En mäkään kannata välttämättä virallista puuro-peruna-maito-rasvaton linjaa noin niinkuin yleisesti, koska se ei sovi mun mahalle yhtä hyvin kuin taas vähähiilarisempi sopii. Mut nythän ei oo kyse siitä mikä mulle sopii tai ei sovi, vaan mitkä ruuat muodostaa potentiaalisia riskejä raskaudelle/sikiölle.
 
Takaisin
Top