Miten raskaus vaikuttaa ruokatottumuksiinne?

Jeps, täälläkin vaikein vältettävä on salmiakki ja lakritsi karkit 😂 Kahvia oon jo vähentänyt siihen yhteen kuppiin aamulla.
Täällä myös ihan sama!
Raskaus ois tarkoitus pitää salassa vielä pitkään mutta heti alkavat epäillä jos en ota kahvia entiseen malliin:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Me oltiin viikonloppuna mun äidillä ja meillä oli kauheet suunnitelmat puolison kanssa, että miten mä en kärähdä jos/kun ruuan kanssa juodaan viiniä tai olutta.

Ratkaisin asian niin, että kävin heti kättelyssä hakemassa puolisolle ja itselleni lasiin viiniä, mulle vaan ihan tosi vähän, että näytti siltä ku olisin jo juonu siitä. Sitte ku puoliso oli juonu omansa, ni vaihdettiin lasit ku kukaan ei kattonu. :tears: Kukaan ei osannu epäillä mitään. :Smiling Face With Halo:

Sen verran tähä asti vaikuttanu ettei pahoinvoinnilta tee hirveesti mieli syödä 😂 eniten harmittaa ettei saa syödä sushia ja valkohomejuustoa, tosin niitäkin syön aika harvoin eli eiköhän tää 8kk mee nopeesti. Kaverit toki arvas vklp heti että raskaana kun en juonut alkoholia enkä syönyt lakritsaa, oltii suomipoppeja kuuntelemassa ja viettämässä iltaa 😂🫣

Joiltain osin vaikuttaa mutta ei paljoa. Noudatan vain neuvolan antamia ohjeita, en halua lukea tutkimuksia tms koska sieltä löytää kaikenlaisia tuloksia ja niitä ei kuitenkaan ole kaikkia tehty Suomessa suositukseksi. Suomessa on kuitenkin tosi tarkkaa kaikki. Näin olen päättänyt edetä edellisetkin raskaudet.

Kahvi jäi itsestään pois viikko sitten kuten aiemmistakin, palaa jossain välissä Varmaan aamukupin verran takaisin 😊 joulu on itselle pahin kun on monia omia herkkuja mitä ei voi syödä ja homejuustot 😂

Joiltain osin vaikuttaa mutta ei paljoa. Noudatan vain neuvolan antamia ohjeita, en halua lukea tutkimuksia tms koska sieltä löytää kaikenlaisia tuloksia ja niitä ei kuitenkaan ole kaikkia tehty Suomessa suositukseksi. Suomessa on kuitenkin tosi tarkkaa kaikki. Näin olen päättänyt edetä edellisetkin raskaudet.
Mulla on sama periaate. Yksittäisen tutkimuksen perusteella ei voi vielä tehdä johtopäätöksiä (missö tehty? otannan koko? menetelmät? virheiden mahdollisuus? ovatko eri tutkijat samaa mieltä tuloksesta?). Eli luotan neuvolan ohjeisiin, missä iso asiantuntijajoukko on arvioinut useita tutkimuksia.

Ja samalla ymmärrän, miten kulttuurisidonnaisia nämä asiat ovat. Olen asunut maassa, missä raskausajan ohjeistus on mm.: ei suklaata (ettei tule tummia lapsia), ei vartalonmyltäisiä vaatteita (vauva litistyy), äidin pitää leikata lyhyet hiukset jne 😂😁🤭

Ja samalla ymmärrän, miten kulttuurisidonnaisia nämä asiat ovat. Olen asunut maassa, missä raskausajan ohjeistus on mm.: ei suklaata (ettei tule tummia lapsia), ei vartalonmyltäisiä vaatteita (vauva litistyy), äidin pitää leikata lyhyet hiukset jne 😂😁🤭
😂😂😂kaikenlaisia ohjeita sitä ihmiset saavat 🙈

Ostin kaupasta kofeiinitonta kahvia ja teetä. Kahvi oli korkeintaan ok, mutta tee oli ihan hyvää. Aamuisin olen juonut ihan normaalisti aamukahvini kofeiinilla.

Juon muutenkin pelkästään aamulla kahvia, niin siinä olen pysynyt. 1-2 kuppia tavallista suodatinkahvia. Aiemmin olen juonut paljon Pepsi Maxia ja saatuani tietää sen sisältämän kofeiinimäärän (115 mg/tölkki😱) lopetin sen juomisen. Yritin ostaa kofeiinitonta Pepsi Maxia, mutta se ei mielestäni maistunut yhtään samalta, niin totesin, että parempi lopettaa kokonaan.

Kävin kurkkimassa tuota listaa ja silmiin osui juustojen kohta. Minkälaiset juustot siis turvallisia? Tyhmä kysymys lienee, mutta yllätyn koko ajan uusista asioista, joita tulisi välttää. 😅

Kävin kurkkimassa tuota listaa ja silmiin osui juustojen kohta. Minkälaiset juustot siis turvallisia? Tyhmä kysymys lienee, mutta yllätyn koko ajan uusista asioista, joita tulisi välttää. 😅
Ja vielä tarkennan kysymystäni; mistä tiedän, että juusto on pästoroitua ja turvallista? 😅

Olisiko tästä sivusta hyötyä?

Itse olen aika lailla mennyt näillä ohjeilla. Vältän ulkomaisia ja suosin Valiota.😅 Varmaan muutkin suomalaiset ovat turvallisia. Pastöroinnin olen tarkistanut paketin tuoteselosteesta.

Olisiko tästä sivusta hyötyä?

Itse olen aika lailla mennyt näillä ohjeilla. Vältän ulkomaisia ja suosin Valiota.😅 Varmaan muutkin suomalaiset ovat turvallisia. Pastöroinnin olen tarkistanut paketin tuoteselosteesta.
Kiitos, hyvä sivustovinkki! Kaikki on niin uutta, että paljon hämmästeltävää tässä alussa. 😅

Pastörointi tosiaan kannattaa paketista tarkistaa jos on epävarma. Toiset tuntuu jättävän kaikki pehmeät juustot pois. Tuo Valion artikkeli oli minustakin hyvä 👍🏻

Mulle tuottaa ongelmia just kans eniten tuo juusto ohjeistus, kun jotenkin tosi vaikea hahmottaa, että mitä nyt saa syödä ja mitä ei. Kun vaikka olisi pastöroitu niin pehmeitä ei vissiin siltikään saisi. Mut mitkä tähän lukeutuu, esim helsingin kaupunki listaa jopa näin monta: Pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kittijuustot (esim. brie, gorgonzola, chévre, vacherol ja taleggio) , eli nämä pitäisi kuumentaa - en mä oikeesti tiedä mikä on kilttijuustoa kun sitä on jossain salaatiipyödässä tarjolla 🤷‍♀️ Edellisissä raskauksissa mun on myös ollut todella vaikea muistaa, että en saa ottaa niitä just esim työpaikan ruokalassa.

Omat leivänpäälisherkut eli graavikalat ja meetvursti ei sillain sureta ihan hirveesti - tosin kuin ehkä aikaisemmilla kerroilla - oon vissiin lähiaikoina syönyt niitä extra paljon.

Yksi ainoa mitä en ns noudata on neuvolan ohjeistus yritteen juonnista. Juon satunnaisesti rooibosta, kamomillaa ja minttua. En usko, että yksi kuppi sielä täällä on isokaan riski, näiden juontia ei ole kielletty maailmallakaan ja suomessa se perustuu vain tutkimusdatan puuteeseen.

Tekis mieli kokeilla meniskö kana caesar salaatti alas, mutta ilmeisesti sekään ei kai käy raskaana? 🧐 Pitää keksiä joku toinen valmissalaatti varmaan. Tuntuu entistä kauheemmalta toi salmikkikielto, söin kolme sirkusaakkosta ja ne oli moneen päivään tietenkin ensimmäinen asia joka maistui hyvältä…

Täällä sama, mitä moni olikin tuonne aiemmin jo kirjoittanut, eli salmiakkia ja lakritsia tekee jo nyt mieli aivan käsittämättömän paljon 😄 Miten lie selviän näin pitkään ilman...

Kahvin oon vähentänyt yhteen tai puolikkaaseen kuppiin aamulla, jotta pysyy päänsärky poissa.

Olen vegaani, joten sen myötä moni suositus vältettävistä elintarvikkeista ei varsinaisesti kosketa omia syömisiäni. Erilaiset siemenet pitää kyllä jättää nyt pois, onneksi pähkinöitä saa edelleen mussuttaa 😄 Odotan tässä aikaa ravitsemusterapeutille, jonka kanssa vielä tsekataan yhdessä ruokailutottumukset raskauden yms. aikana. Kiva, että tällainen palvelu neuvolan kautta järjestyy, vaikka tietoa onkin omasta takaa jo aika paljon 😊

Sushia tulee ikävä, se on yks ehdoton kuitenkin, jota tulen noudattamaan. Tällä hetkellä salmiakki ja lakritsi ei haittaa, kun on ruokahalu mennyt, mutta eiköhän niitä tule ikävä jossan vaiheessa.
Tosin; luin jostain että katze salmiakkikissat sekä tvmix mini suolaiset olisivat sallittu, kun niissä ei ole sitä gyk-mitälie ainetta. Ja muutenkin jossain ohjeistuksessa luki että pienissä määrin lakritsi/salmiakki ok.

Muut ei niinkään tuota ongelmia. Mulla on muutenkin rajoitettu ruokavalio IBS:n takia, niin sama kai se lisätä vielä jotain listalle.
Kahvistakin joutunut luopumaan aikapäiviä sitten, kun on tosi huono ollut mahalle.

Takaisin