Miten raskaus vaikuttaa ruokatottumuksiinne?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Miten olette muuttaneet ruokailutottumuksianne? Noudatatteko suosituksia tiukasti? Täällä kerrotaan raskausaikana vältettävistä raaka-aineista.
 
Oon koittanut nyt noudattaa suosituksia, mutta mokasin jo ekoilla viikoilla.

Söin lakritsia, sinihomejuustoa, graavilohta, ahvenia, pihvit mediumina ja vähän raaempanakin. Vasta nyt alkanut sisäistää, että mitä kaikkea pitää vältellä. 🙈

Ihan suositusten mukaan en kuitenkaan syö.
En syö normaalisti lähes ollenkaan viljoja (en edes maissia tai riisiä), perunaa ja hedelmiä, koska oon vhh-ruokavaliolla sairauden hoidon takia.

Raskauden takia oon kuitenkin lisännyt hiilarimäärää 100g päivä (ihan meidän lapsettomuuslääkärin ja raskausasioihin perehtyneen endon luvalla ja valvonnassa). 😊
 
Mä oon kasvissyöjä ja normisti kuuluu aika paljon siemeniä ruokavalioon enkä kyllä ollenkaan muista että oliko kiellettyjä jo aiemmissa raskauksissa😅
 
Mitenhän tää tuntuukin niin vaikeelta tällä kertaa 😂 Oon kanssa syönyt jo vahingossa haukea, salmiakkia, voileipäkakkua, josta en siis vieläkään oo selvillä saisko sellaista syödä 🤔 onko siinä jotain sellaista esim. juustoa mitä ei saa syödä. Entäpä tee, jossa on lakritsia 😳 onko se kielletty?
 
No sushi, kahvirajoitukset, jotkut juustot, salmiakit ja lakut on sellasia jotka oikeesti harmittaa, niitä kun tulee syötyä normaalisti. Kyllä mulla käy mielessä aina välillä, että saankohan nyt syödä tätä vai en. Varmaan pian totun eikä tarvi enää miettiä, eikä niitä kiellettyjä nyt niiin paljon oikeasti toki olekaan. Kyllä ois tarkotus noudattaa, jotain salmiakkia tuun varmaan muutaman syömään kuitenkin.
 
Lakritsi on ainoa, mikä tosissaan harmittaa, mutta on töö mun elämä yhtä ruokarajoitetta. Olen ollut ensin raskaana v 2020 ja sen jälkeen tiukalla imetysdieetillä 3/2022 asti. Eli ehdin syödä välissä 3 kk mitä halusin, ennen kuin nyt tulin raskaaksi 🙄. Lopputuloksena on se, että mulle tulee kolme vuotta putkeen ruokarajoitteita.

Lähiviikkoina on tulossa pari kyläilyä, joissa aion salata raskauden. Toivottavasti ruoka on sellaista, että se käy huomaamatta.
 
Mä koen ruokarajoitteet tosi haastavaksi, lähinnä koska ahdistaa jatkuvasti miettiä saako vai ei ja olen hirmu tarkka että menisi oppikirjojen mukaan. Eli jos olen epävarma ni en syö ja tuntuu ettei melkein mitään uskalla syödä 😂 sama oli esikoisen kanssa, hirveä stressi ja ahdistus syömisistä 🙈
 
Noudatan suosituksia hyvin säntillisesti. Teen kaikkeni ettei tarvitse jossitella jos jotain ikävää kävisi. Kahvin lopetin pikkuhiljaa 5+0 viikkoon mennessä. 😊
 
Noudatan suosituksia hyvin säntillisesti. Teen kaikkeni ettei tarvitse jossitella jos jotain ikävää kävisi. Kahvin lopetin pikkuhiljaa 5+0 viikkoon mennessä. 😊
Mulla on ihan sama, en ota mitään riskejä tässä asiassa 😊
 
Noudatan suosituksia hyvin säntillisesti. Teen kaikkeni ettei tarvitse jossitella jos jotain ikävää kävisi. Kahvin lopetin pikkuhiljaa 5+0 viikkoon mennessä. 😊
Mielenkiinnosta kysyn, kun kahvia itse normaalisti tulee juotua, että onko siitä siis haittaa raskausaikana?🤔 pitää kyllä itsekkin lopettaa kokonaan jos näin on.
 
Noniin kiitos tästä😊😊 just mietinki tuossa, että voisin itselle ostaa sitä kofeiinitonta kahvia, kun tottunut juomaan aamuisin niin sekin olisi varmasti turvallisempi vaihtoehto.
 
Whaaat, eihä tässä uskalla enää kahvia juua 😅 esikoisen aikaa join sen 1 kupin aamuisin ja sillotällö myös pepsimaxia, nyt en taida uskaltaa ollenkaa 🙊
 
Whaaat, eihä tässä uskalla enää kahvia juua 😅 esikoisen aikaa join sen 1 kupin aamuisin ja sillotällö myös pepsimaxia, nyt en taida uskaltaa ollenkaa 🙊
Jep ja mulle viime neuvolassa just sanoi hoitaja että jos päänsärky pysyy sillä pois niin voin ihan hyvin kupin per päivä juoda. On nii ristiriitaista🤷🏻‍♀️
 
Iät ja ajat suurin osa on juonut kahvia sen pari kuppia päivässä. Itsellä keskenmenotaustaa, niin ei uskalla ottaa miten riskejä. Suurimmalla osalla taitaa mennä ihan normaalisti kahvista riippumatta.
 

Tollanen tuli myös vastaan... miehelle naureskelin että kuinkahan paljon pahempi tuo adhd muka pojilla ois jos oisin kahvia juonu 😆
Toki siis kannattaa ruokavalinnoilla parhaansa tehdä mutta hulluksihan tässä tulis jos joka tutkimuksen lukis, saati sitten että millaista syyllisyyttä joutuu kantamaan jos lapsella jotain todetaankin (vaikka suuremalla todennäköisyydellä johtuisi muusta kuin juomastasi kahvikupista)
 
Luin kans tämän, ku mietin sitä päänsärkyä ja kahvia. Toki, tuolla lopusta käy ilmi, että aika paljon kritiikkiä saanu tutkimus. 😅 Mutta päätin kans kahvin jättää minimiin niin että päänsärky pysyis pois ja sitte ku alkaa pahoinvointi ni lopettais kokonaan. Mulla loppu ekassa raskaudessa kyllä kivuttomasti ”itsestään” kahvin juonti.

Muuten koitan noudattaa ohjeita. Mikä teidän mielestä on kaikkein vaikein vältettävä? 😄
 
Muuten koitan noudattaa ohjeita. Mikä teidän mielestä on kaikkein vaikein vältettävä? 😄
No vähän noiden omien herkkujen suhteen tuntuu, ettei muita kuin vaikeita olekaan. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Oon syönyt sushia käytännössä joka ainoa perjantai ja mun suurin karkkirakkaus on Ässähässäkkäpussi, että... Olen kala-kasvissyöjä ja syön tosi paljon kalaa, usein just graavilohta leivällä ja sitä sushia ja mitä lie kalatahnoja, joita teen vaikka leivän päälle. Mutta sitten taas toisaalta vegelle raskausruokavalio on helppo, kun mun ymmärrykseni mukaan melkeinpä mitä vaan vegeproteiinia saa käyttää ihan miten vaan ja kasviksissakaan ei ole mitään ihmeempiä rajoituksia. Kahviakaan en juo ikinä, vihreää teetä vaan, ja sitä saisi niihin Ruokaviraston turvallisen saannin rajoihin nähden juoda yli 1,5 litraa päivässä, joten ei huolta. :thumbs-up:
 
Luin kans tämän, ku mietin sitä päänsärkyä ja kahvia. Toki, tuolla lopusta käy ilmi, että aika paljon kritiikkiä saanu tutkimus. 😅 Mutta päätin kans kahvin jättää minimiin niin että päänsärky pysyis pois ja sitte ku alkaa pahoinvointi ni lopettais kokonaan. Mulla loppu ekassa raskaudessa kyllä kivuttomasti ”itsestään” kahvin juonti.

Muuten koitan noudattaa ohjeita. Mikä teidän mielestä on kaikkein vaikein vältettävä? 😄
Turkinpippurit 😅
 
Takaisin
Top