Miten kahden pienen kanssa jaksaa

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos ikä ero on pieni niin onko/hankitteko tuplarattaat tai mitä niitä sivu vaunu ratkaisuja nyt onkaan? :D

Aattele mami' jos tämäkin vauva syntyy jonkin verran ennenaikaisesti, saatte samalle vuodelle :grin (et varmaan tietenkään ole aatellu :rolleyes:....)

Aattele mami' jos tämäkin vauva syntyy jonkin verran ennenaikaisesti, saatte samalle vuodelle :grin (et varmaan tietenkään ole aatellu :rolleyes:....)
Joo toivon ettei tuu etuajassa ainakaan näin paljoo kun esikoinen ekaks se oli tosi rankka alku ja toiseks mielummin tammukuu kuin joulukuu mut ei siinä si jos tuleekin joulukuussa :)

Ymmärrän :oops: Oliko teillä pitkä keskolajakso? Nyt vielä kun siinä on esikoinen vieressä touhaamassa, niin on tosi raskasta jakaa aika tasaisesti molemmille :sad001 Mulla meni sillon nelosesta vedet 29+2 ja mulla oli neljän viikon sairaalalepi pohjalla jo ennen kuukauden keskolajaksoa :meh: Kolmonen pääsi ekaa kertaa kattomaan mua sairaalaan kun olin jo viikon siellä maannut, ja hän vierasti mua :sorry:

Ymmärrän :oops: Oliko teillä pitkä keskolajakso? Nyt vielä kun siinä on esikoinen vieressä touhaamassa, niin on tosi raskasta jakaa aika tasaisesti molemmille :sad001 Mulla meni sillon nelosesta vedet 29+2 ja mulla oli neljän viikon sairaalalepi pohjalla jo ennen kuukauden keskolajaksoa :meh: Kolmonen pääsi ekaa kertaa kattomaan mua sairaalaan kun olin jo viikon siellä maannut, ja hän vierasti mua :sorry:
Meillä oli onneks vaan 2vko kun poika oliniin hyväkuntonen 32+5 synty yllättäen :) oliko teillä kuinka pieni tyyppi syntyessään?

1955g ja 42cm, syntyi siis rv 32+6 :love7 Meillä oli ongelmana apneat jotka helpotti vasta kofeiinilla ja suoli oli melkosen laiska. Eikä syöminenkään alkanut kunnolla sujumaan vasta kun kotiin päästiin.

Kuinka nopeesti synnytyksestä tulit raskaaksi? Täällä ois tulossa 11kk ikäeroa jos tää pysyy matkassa ja oon laskenu oikein :)

Sai alkunsa kun esikoinen oli 3kk. :)

Meillä on 6v erityislapsi joka on ymmärtämätön ja puhumaton autistinen ja lievä kehitysvammainen. Ihana ja kiltti poika muuten mutta tietyt pikku haasteet arkeen tuo. Ei koeta raskaaksi sitä lainkaan,ollaan niin opittu tähän. Sitten löytyy 4 vuotias tyttö joka puhua päläpättää yötäpäivää :) joskus askarruttaa mitenkä pärjätään tai jaksetaan vauvan synnyttyä koska pojalla on infektioastma joka tosi usein alkaa ahdistamaan eli tarkoittanee sitä että yöt menee valvoessa antaen lääkkeitä,vahtien että saako happea vai ei,ja siivotellessa oksennuksia kun oksentaa että happi kulkisi. Mutta kai me jotenkin selvitään..

1955g ja 42cm, syntyi siis rv 32+6 :love7 Meillä oli ongelmana apneat jotka helpotti vasta kofeiinilla ja suoli oli melkosen laiska. Eikä syöminenkään alkanut kunnolla sujumaan vasta kun kotiin päästiin.
Meillä pieni oli1820g ja 46cm (oikeampi pituus varmaan kyllä 44cm kun päivä synnytyksen jälkeen olikin lyhyempi yhtäkkiä :D ) :)

Meillä on 6v erityislapsi joka on ymmärtämätön ja puhumaton autistinen ja lievä kehitysvammainen. Ihana ja kiltti poika muuten mutta tietyt pikku haasteet arkeen tuo. Ei koeta raskaaksi sitä lainkaan,ollaan niin opittu tähän. Sitten löytyy 4 vuotias tyttö joka puhua päläpättää yötäpäivää :) joskus askarruttaa mitenkä pärjätään tai jaksetaan vauvan synnyttyä koska pojalla on infektioastma joka tosi usein alkaa ahdistamaan eli tarkoittanee sitä että yöt menee valvoessa antaen lääkkeitä,vahtien että saako happea vai ei,ja siivotellessa oksennuksia kun oksentaa että happi kulkisi. Mutta kai me jotenkin selvitään..
Tsemppiä arkeen! Autistiset lapset ovat ihania, monesti heillä on myös joku tietty asia missä ovat huomattavasti keskivertoa älykkäämpiä, jos teidän pojalla on se oma juttunsa, niin tukekaa sitä täysillä :)
Hoidin joskus 5vuotiasta autisti poikaa, kuka tiesi lentokoneista kaiken. Hyvin vähän hän puhui, eikä puhe ollut selkeää, mutta selaili eri kirjoja lentokoneista ja omilla eleillään osoitti olevansa niistä kiinnostunut :)

Kiitos mariai! Kaikki tuki annetaan pojallemme. On on tietyissä asioissa ikätason mukainen tai ikätasoa älykkäämpi muutoin tulee 1,5v-2v ikätasolla. Hän on todella ihana ja rakas poika♡ eikä päälle päin huomaa siitä että olisi autistinen tai kehitysvammainen jos ei näkisi noita sen oireita

Mulla on pojat 11kk ikäerolla. Tasan vuosi piti tulla, mut kuopuksella oli kiire.

En koe, että olis ollut raskasta. Riippuu varmaan mitä vaatimuksia on omanajan suhteen ja mitä sääntöjä itselle asettaa.
Koti siivottiin aina päiväunilla, tai illalla kun isi oli kotona. Käytiin paljon ulkona joko autolla tai rattailla+bussilla.

Haasteensa toi se, että esikoinen oppi kävelemään vasta 15kk iässä joten molempia kannettiin.

Enemmän pelottaa nyt se, että miten selviän kolmen kanssa. Ikäerot on 3,5 ja 2,5v nuorimpaan. Kaikki menee niin eri rytmillä.

Hyvin pärjää, kun omistautuu rennosti hommaan ja kysyy vinkkejä jos niitä kaipaa :)
Mun pojat oli aikanaan 1v4kk erolla ja tuplarattaat oli silloin autottoman paras ystävä. Suosittelen lämpimästi.
Alkuhässäkkän tasoituttua olisi erittäin tärkeää muistaa myös ottaa hetkiä ihan omiin juttuihin. Edes pieninä hetkinä: kuppi kahvia ajatuksella tai mitä ikinä kokee OMAKSEEN. Ja ihan oma (edes pienen pieni) hetkensä myös puolison kanssa.
Minä annoin kaikkeni lasten hoitoon, kun en ymmärtänyt muuta. Kymmenen vuotta jaksoin, mutta sitten iski kasvoihin ymmärrys myös oman hyvinvoinnin tärkeydestä!
Uuden tulokkaan kanssa aion olla terveesti itsekkäämpi.

P.s. Kolmatta odottaessa (syntyi 2v10kk edellisestä) kuulin, että "sitten kyllä kulkeminen loppuu". Ei mulla suinkaan. Aika sama tahti on jatkunut kyläilyn suhteen. Tärkeintä, että tekee niin kuin omalle perheelle tuntuu parhaalta.

Muokattu viimeksi:
Meillä tulee lapsille ikäeroa n. 2,4v. ja jännittää silti, että miten jaksaa. Esikko oli todella helppo vauva, mut nykyään vahvan temperamentin omaava esiuhmaikäinen :D Hän on kyllä myös kovin huolehtivainen ja hoivaavainen, joten toivon tämän näkyyvän myös vauvan kanssa, ja tuon uhman hieman helpottavan tässä reilun puolen vuoden aikana..

Takaisin