Miten ja milloin kerrotte/kerroitte raskaudesta?

Mä jouduin kertoo yllättäen esimiehelle puhelimessa kun pyysi yövuoroon. Yritin ensin kiertää asiaa että henkilökohtaisista syistä en voi tehdä mut sit mainitsin että huomenna ollaan viisaampia niin kysyi vaikuttaako jo suunniteltuihin öihin ens viikolla nii sanoin että kyllä. Eli huomenna ois ultra ja jos kaikki ok niin en aio tehdä ensi viikolla öitä. Kysyi syytä niin sanoin että lapsettomuustaustan takia en halua ottaa mitään riskejä. Toivottavasti ymmärsi. Pitää varmaan hakee lääkäristä kielto jos ei riitä tuo. Tuntuu oudolle että töissä tiedetään jo raskaudesta ja oma perhe ei tiedä. 😄
 
Minun ei tarvi onneks töihin kertoo mitään koko raskaudesta koska oon tällä hetkellä vaan 0-tuntisopparilla ja teen vaan harvakseltaan keikkaa kun hoidan tuota 11kk ikäistä poikaa kotona muutenkin vielä 2 vuotta😊

Viimeks sai vakipaikan ja ehdin olla 4 päivää töissä ennenku piti jäädä sairaslomalle😅 enkä sit koskaan palannutkaan sitä hommaa tekemään.
 
Minun ei tarvi onneks töihin kertoo mitään koko raskaudesta koska oon tällä hetkellä vaan 0-tuntisopparilla ja teen vaan harvakseltaan keikkaa kun hoidan tuota 11kk ikäistä poikaa kotona muutenkin vielä 2 vuotta😊

Viimeks sai vakipaikan ja ehdin olla 4 päivää töissä ennenku piti jäädä sairaslomalle😅 enkä sit koskaan palannutkaan sitä hommaa tekemään.
Mua ärsyttää ku en kerenny nyt saamaan vakipaikkaa tuolta. Mut eiköhän hoitajalle aina hommia löydy 😄
 
Minä kerroin miehelle heti testin jälkeen. Siskolle kerroin viikonloppuna, vaikka ensin ei ollut tarkoitus. Ajattelin kuitenkin, että jos raskaus menee vaikka kesken niin onhan joku johon tukeutua. Kurjaa miten yksin senkin kanssa voi jäädä, jos kukaan ei tiedä.

Läheisille kerrotaan varmaan joskus ekan ultran jälkeen. Loput saa tietää, jos nähdään. Töissä en haluisin asiasta kertoa lainkaan, mutta luulen että vatsa alkaa näkyä taas hyvissä ajoin niin pakko se on sitten kertoa.
 
Itse en ole kertonut vielä kellekään, edes mies ei tiedä. Tein ekan testin maanantaina ja siitä lähtien joka päivä testannut, että vahvistuuko viiva :Grinning Face With Smiling Eyes: Huomenna aion hakea viikkodigin apteekista ja tehdään se sitten miehen kanssa yhdessä :smiling-eyes: Vanhemmille varmaan kerrotaan sitten kun ollaan ylitetty maaginen rv 12+0.
 
Oon miehen lisäksi kertonut yhdelle ystävälle, kerrotaan muille varmaan lähempänä rakenne ultraa, mulla maha kasvaa yleensä tosi vauhdikkaasti, ensimmäisestä raskaudesta sain ensimmäisen onnentoivotuksen viikolla 10🙃 kolmen lapsen jälkeen oon kyllä kerännyt semmosen rasvakerroksen et porukka varmaan luulee että on vaan herkut maistunu ku maha vaan kasvaa🤣 vaikeinta on olla kertomatta 6v esikoiselle kun tietää miten kovasti hän on vauvaa toivonut 🥺
 
Itse kerroin heti miehelle ja muutamalle ystävälle, jotka tiesi, että yritetään. Myös miehen äidille kerrottiin, kun sattui soittamaan just meidän onnenkuplaan. Töissä kerron, jos on vaikeuksia pitää oireita salassa.. 9.2 on ensimmäinen ultra niin sitten varmaan muulle lähipiirille ketä näkee. 😊
 
Kerroin eilen äidille! Mieheni ei tähän kyllä lupaa antanut, mutta oli hyvä että kakistin sen ulos saman tien kun vain suun vuoron äitiltä sain kun hän haki mut juna-asemalta. Mentiin siitä ruokakauppaan ja torppasin raskausdieetin takia puolet asioista, mitä hän oli meille ostamassa. Sanoin myös sen takia, että en halunnut kieltäytytä alkoholista illalla veljeni kuullen, joten nyt äiti tiesi olla tarjoamatta mulle (tai siis ei juotu kumpikaan sit). Äitini ei myöskään pese salaattia ja hän tykkää siemenistä, niin tällä kertaa etsittiin salaattilinko kaapin syövereistä ja kielsin siemenet. Veljeni ei näitä sääntöjä ihmetellyt, koska minulla on paljon allergioita, keliakia ja kaksi muutakin suolistosairautta. Saatuani PCOS diagnoosin muutin myös ruokavaliotani ja sanoin silloin perheelle, että kyseessä on hormooniepätasaisuus ja siksi dieetti ja lääkkeet (donaferty). Perheeni on siis tottunut siihen, että syömisrajoitteeni vaihtelevat. Eli en usko, että pikkuveljeni osasi epäillä mitään. Meidän yrittämisestä on siis kerrottu vain mun äidille ja muutamalle luottoystävälleni.
Oli myös ihanaa, että äiti rauhoitteli mua tiputtelun suhteen. Hän kertoi että hänellä tuli kirkasta verta rv 20, mutta juuri tämä veljeni terveenä syntyi. Hän ymmärsi, että mua pelottaa ja on epävarmaa varhaisultraan asti. Mutta siis, oli ihanaa kertoa äidille!
 
@Mössö voi miten kivaa että sait kerrottua!
Miten sun vuoto, vieläkö jatkuu?
Naurahdin tolle että sun veli ei tajunnut, koska mun kokemuksen mukaan miehet ei kyl tajuu kovin helposti toisten raskautta. Korkeintaan jos alkoholista kovin näyttävästi kieltäytyy. Naisilla sen sijaan on kunnon antennit ja tajuaa ihan heti jos joku sanoo vaikka "mulle ei siemeniä kiitos" 😂
Syötkö muuten donafertyä vielä raskauden aikana? Mä söin vielä viikko plussan jälkeen mut sit lopetin. Ois kyl viel kaapissa noin kuukaudeksi mut en oo ihan varma onko inositoli ok. 🤔
 
Läheisimmille ystävilleni kerroin heti plussasta, he ovat olleet tietoisia yrityksestä niin koin sen oikeaksi kertoa.
Mummilleni Suomeen laitoin myös viestiä, hän tiesi ensimmäisten joukossa esikoisestakin.

Asutaan täällä Saksassa appivanhempieni kanssa samassa talossa (paritalo tyyliin). He ovat juuri nyt Tanskassa lomalla ja palaavat kuun viimeinen päivä. Meidän esikoisella olisi 29.tammi 2-vuotissynttärit, mutta sovittiin, että juhlitaan niitä sitten vasta seuraavana viikonloppuna 4.2.
Ostin H&M:stä esikoiselle "isosisko" paidan ja ajattelin pakata hänelle kaksi lahjaa. Alkuperäisen synttärilahjan (semmoinen lelukissa, jolla tutti/tuttipullo jne.) sekä tämän paidan. Hän saa avata lahjat appivanhempien edessä synttärikahvien merkeissä. 🥳

Mun anoppi on luvannut esitellä mut hänen gynekologilleen niin siksi pakkokin kertoa. Täällä siis ei ole neuvolasysteemiä vaan kaikki hankkivat itselleen oman gynekologin seuraamaan raskautta ja jos haluaa niin voi myös hankkia doulan/kätilön neuvola-tyylisiä tapaamisia varten. Täällä on tällähetkellä kuulemma raskauksia seuraavat gynet aika kortilla, ilmeisesti ongelmana lisääntynyt tarve niin vaikea saada aikoja gyneltä.
 

Liitteet

  • Screenshot_20230117_161408.jpg
    Screenshot_20230117_161408.jpg
    110.6 KB · Katsottu: 19
Tällä hetkellä miehen lisäksi tietää paras ystävä sekä itseasiassa ja mun esihenkilö. Oli pakko kertoa jo tässä vaiheessa kun oli päästävä lisätutkimuksiin ilman et työvuorot olisi käyneet niin päätin kertoa hänelle suoraan.
 
Mä kerroin parhaalle työkaverilleni heti kun plussasin. Oli ihanaa kertoa jollekin muullekin kun miehelle ja tämä ystäväni on itsekin raskaana ja jää pian äitiyslomalle. Helpottavaa kun voi vähän salaa jonkun kanssa jutella. Varsinkin kun ollaan samanikäsiä ja tällaiset ihanat ”vahingot” sattui kummallekin lyhyen ajan sisällä. 😂 Tähän mennessä lähinnä olen keskittynyt erilaisten tekosyiden keksimiseen miksi en voi parhaillaan lomamatkalla juoda viiniä ja syödä kaikkia ehdotettuja ruokia. 😅 Haluaisin odottaa vähintään varhaisultraan, mutta todnäk vasta rv12 jälkeen kerron lähimmille ystäville ellei huiputusyritykseni sitä ennen epäonnistu.
 
@Mössö voi miten kivaa että sait kerrottua!
Miten sun vuoto, vieläkö jatkuu?
Naurahdin tolle että sun veli ei tajunnut, koska mun kokemuksen mukaan miehet ei kyl tajuu kovin helposti toisten raskautta. Korkeintaan jos alkoholista kovin näyttävästi kieltäytyy. Naisilla sen sijaan on kunnon antennit ja tajuaa ihan heti jos joku sanoo vaikka "mulle ei siemeniä kiitos" 😂
Syötkö muuten donafertyä vielä raskauden aikana? Mä söin vielä viikko plussan jälkeen mut sit lopetin. Ois kyl viel kaapissa noin kuukaudeksi mut en oo ihan varma onko inositoli ok. 🤔
En tajuu miks en aina saa ilmotuksia uusista viesteistä 🥲 Nyt ei oo enää kolmeen päivään vuotanu❤️❤️ eilen äiti joi yksin punaviiniä, eikä ees tarjonnu mulle nii en tiiä mitä tuo veli siitä pohti😅 lisäksi nauroin vaan veljelle viikolla tätä mun valtavaa vatsaa lihomisena (onneks näin joulun jälkeen se on ihan uskottavaa). Lopetin donafertyn syömisen plussan jälkeen, en oikein löytäny siitä tietoa
 
Äiti vähän kauhisteli sitä, että haluaisin kertoa jo varhaisultran jälkeen perheelle (jos siis siellä kaikki ok). Hän sanoi, että sitten se hössötys alkaa. Että enkö haluaisi sitä ennen olla vielä 5 viikkoa ihan rauhassa. Mutta kyseessä esikoinen! Mulla ei oo ketään kenen kanssa asiasta hössöttää!! Musta kuulosti vaan ihanalta ajatukselta, että mun mummo soittais mulle sitte päivittäin ku olis vaan niin innoissaan tullessaan isoisoäidiks. Mieki oon innoissaan enkä muusta ku raskaudestani haluaiskaan puhua😂😂 (oli muuten söpöä, ku äiti halusi kantaa mun laukut ja auttaa, hössöttää sekin)
 
Äiti vähän kauhisteli sitä, että haluaisin kertoa jo varhaisultran jälkeen perheelle (jos siis siellä kaikki ok). Hän sanoi, että sitten se hössötys alkaa. Että enkö haluaisi sitä ennen olla vielä 5 viikkoa ihan rauhassa. Mutta kyseessä esikoinen! Mulla ei oo ketään kenen kanssa asiasta hössöttää!! Musta kuulosti vaan ihanalta ajatukselta, että mun mummo soittais mulle sitte päivittäin ku olis vaan niin innoissaan tullessaan isoisoäidiks. Mieki oon innoissaan enkä muusta ku raskaudestani haluaiskaan puhua😂😂 (oli muuten söpöä, ku äiti halusi kantaa mun laukut ja auttaa, hössöttää sekin)
Mun mielestä tää on kiinnostavaa että me ihmiset ollaan niin erilaisia - olen äitisi kanssa samaa hössötyksenkammoajaporukkaa 😅 eli minulle kaikkein pahinta olisi hössöttävä sukulaisarmeija! 😂
Mutta ihanaa että voidaan kaikki tehdä niin kuin itsestä parhaimmalta tuntuu. ❤️
Enkä tällä tarkota ettenkö haluaisi ystäville kertoa, heidän kanssaan maltan tuskin odottaa aiheesta puhumista, mutta ehkä mulla on vaan pahempi suku! 🤣
 
Vielä en ole kertonut kuin miehelle, koska tein positiivisen testin vasta tänä aamuna. Meillä on jo kaksi lasta ja tämä raskaus oli täysi vahinko. Kerron varmaan viikonloppuna muutamalle ystävälle, jotta voimme keskustella asiasta, sillä raskauden ajankohta on huonoin mahdollinen perheellemme.
 
Takaisin
Top