Mitä tukea alkion kiinnittymiseen?

Tsemppiä piinailuun ja toivottavasti aspiriini auttaisi :) Olen ymmärtänyt että varsinkin jenkeissä helposti suosittelevat käyttämään alhaista annosta aspiriinia hoitojen yhteydessä.

ON: Mä sain tänään BeReady testin tulokset!!!
Kannatti maksaa 900€ ja kestää se biopsia. Mä kuulun siihen n.30% naisista, joilla on muu reseptiivisyys, kun mitä keskiarvollisesti alkioita siirretään. Mulla on myöhäinen reseptiivisyys. Vielä ootellaan sitä immunologista testiä. Sitten olis kasassa seuraavan siirron hoitoarsenaali :) jos sais edes haamun...

Edit: Muutama tunti nyt myöhemmin, oon ihan pilvissä tosta tuloksesta :D Jotain selitystä, mille voi tehdäkin jotain. :cat:

Mahtava juttu, hyvä että testasitte! :gen014 Nyt pääsee lääkärit suunnittelemaan parhaalla tiedolla siirtoa. Toivottavasti on siel jonossa seuraavana superalkio, joka nappaa kiinni syliin saakka.
 
Lisätäkseni listaan kiinnittymistä edistäviä asioita: alkionkuoren avaus eli assisted hatching. Sain eilen neljännen siirron yhteydessä tietää, että meidän klinikka tekee sen aina. Kuulemma pakastettaessa alkion ulkokuori saattaa muuttua kovemmaksi ja pienentää kuoriutumisen mahdollisuutta. Tutkin asiaa ja luin myös, että erityisesti vanhemmilla naisilla alkiokuoren avaus parantaa onnistumisprosentteja.
Kyseessä on siis pieni viilto alkion kuoreen joka yleensä tehdään laserilla.
 
Lisätäkseni listaan kiinnittymistä edistäviä asioita: alkionkuoren avaus eli assisted hatching. Sain eilen neljännen siirron yhteydessä tietää, että meidän klinikka tekee sen aina. Kuulemma pakastettaessa alkion ulkokuori saattaa muuttua kovemmaksi ja pienentää kuoriutumisen mahdollisuutta. Tutkin asiaa ja luin myös, että erityisesti vanhemmilla naisilla alkiokuoren avaus parantaa onnistumisprosentteja.
Kyseessä on siis pieni viilto alkion kuoreen joka yleensä tehdään laserilla.

Mulla kokeiltiin kanssa kerran 3-päiväisen alkion kuoren avausta. Muuten meillä on ollut blastoa, jolloin tuota ei kuulemma yleensä tehdä.
 
Kuulin tänään lääkäriltäni aivan uudesta hoitomuodosta kiinnittymistä edistämään: PRP eli platelet rich plasma. Omasta verestä puhdistetaan plasmaa ja ruiskutetaan kohtuun ennen alkionsiirtoa. :wideyed: Pitäisi vähentää tulehdusta, edistää limakalvon terveyttä paranemista ja ylipäänsä auttaa kiinnittymisessä. Itselle ei seuraavassa siirrossa vielä tehdä, mutta laitetaan asia harkintaan tulevaisuutta varten. Googlettakaapas, en tiedä onko vielä saapunut Suomeen ja tutkimustietokin on kai vielä vähäistä.
 
Kirjoitin tämän vahingossa väärään viestiketjuun, mutta laitan tämän tännekin.

Eli yhdistelmä 2 päiväinen alkio, Lugesteron, Gonapeptyl, geleet (1000mg), aspirin noin 100g (noin viikko ennen siirto+2 viikkoa siirron jälkeen) ja ubikinoni toi minulle ensimmäisen plussan. :Heartred Söin geleitä ovulaation jälkeen 7 päivää ns. kiinnittymiseen asti ja siitä vielä olen jatkanut joka toinen päivä. En tiedä jatkanko enää, nyt on käynnissä dpo16.

Uskon eniten meillä olleen apua tuosta Gonapeptylistä ja/tai 2 päiväinen alkiosta, aikaisemmin on siirretty blastoja. Kiitos myös aspiriinin annostuksissa auttaneita, uskon silläkin olleen ratkaiseva rooli tässä ihmeessä. :happy: Gonapeptylin sain lääkäriltä pyytäessä (hieman dramaattisesti melkein itkua tihrustin, että tuntuu ettei tästä tule mitään), Luget kuuluivat normaalisti siirtoon. Muut lisäravinteet ja lääkkeet söin "salaa" lääkäreiltä.
 
Tuo aspiriini alkoi itseänikin kiinnostaa. Odotellaan siis toista ICSIä, ja tottakai hoitotauollakin ollaan tjot (eli yritetään olla ottamatta suorituspaineita, vaikka tiedänkin ettei me kyllä taideta vauvaa saada ilman lääketieteen apua). Itse aloitin myös ubikinonin, syön b-vitskua (useampaa eri sorttia yhdessä tabletissa), d-vitamiinia menee, samoin sinkkiä, seleeniä ja rautaa. Taidanpa hakea myös tuon aspiriinin, eli kannattaako se teoriassa aloittaa luomukierrossakin heti oviksesta? Tai ainakin se myös menisi ovulaatiokipuihinkin lääkkeenä :joyful:
 
Taidanpa hakea myös tuon aspiriinin, eli kannattaako se teoriassa aloittaa luomukierrossakin heti oviksesta?
Mulla siirrettiin tuoresiirrossa 4-päiväinen ja lääkärin ohje oli aloittaa siirtopäivänä. Tai siis Disperiniä se oli mitä käytin, mutta sama vaikuttava aine kuin aspirinissa.
 
Tietääkö joku enemmän tuosta alkion kuoren avauksesta? Lähinnä sitä mietin, että näkeekö biologi alkiosta sen kuoren paksuuden? Vai tehdäänkö kuoren avaus tietämättä, onko kyseisessä alkiossa paksu kuori vai ei?
 
Luulen että alkiokuoren avaus yleensä tehdään, jos IVF hoidoissa ei munasolut hedelmöittyneet/hedelmöittyivät huonosti. Tällöin ISCI ratkaisee sen, miten siittiö pääsee munasoluun, mutta ei sitä, miten alkio kiinnittyy. Toisaalta en tiedä miksi tätä ei tehdä useammin, sillä on todettu että yli 35 vuotiailla yrittäjillä tämä lisää onnistumisen mahdollisuutta. Kannattaa lukea https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4216442/
 
Kiitos linkistä. Miehen mielestä tuota kannattaisi kokeilla seuraavassa siirrossa, mua taas toisaalta vähän hirvittääkin ajatus alkion käsittelystä laserilla.
 
Niitä tehdään myös tekemällä mekaanisesti reikä tai suolaliuoksella. Ei kuulosta ihan noin dramaattiselta: ) Jos on ollut monta epäonnistumista niin itse kokeilisin myös!
 
Vitsi, mulla olis ollut aspiriinia tuolla kaapissa aika paljonkin, mutta en uskaltanut ottaa sitä tähän siirtoon. Nyt on kp7, niin taitaa olla vähän myöhäistä avittaa asiaa... :/ Onkohan siitä enää hyötyä?

Meidän lääkäri ehdottaa jotenkin heikosti uusia testejä, hoidon kehittämistä. Tähän saakka mä olen aina kysynyt hoidoista ja hän lähinnä vastaa että ei kannata tai ok, koitetaan ensi kerralla. Tuntuu jotenkin passiiviselta. Tosin hän oli myäs sitä mieltä että vähän etupainotteisesti otettiin testejä, kun "vain" 2 siirtoa takana.
Itse olen sitä mieltä että kaikki testit ensin, sitten vasta siirrot, että niiden selviäminen on maksimoitu. Viime viikon siirrossa selvisi, että meidän klinikka mm. käyttää aina alkioliimaa. Ehkä se on niille itsestäänselvyys :D mutta potilas ei oikein voi tietää hoidosta, jos ei siitä kerrota.

Taidanpa ensi kerralla kysyä tosta kuoren avaamisesta myös :)
 
Mä kattelin myös tuolta kanavalta ennen hoitoja videoita, mutta tuli vähän sellanen olo, että saa käyttää tervettä maalaisjärkeä kaikissa ohjeissa.
 
Meillä aloitettiin neljännessä siirrossa kortisoni n. viikko ennen siirtoa annoksella 20 mg/vrk. Siirron jälkeen annos puolitettiin. Tästä kierrosta tärppäsi. Epäilynä oli, että kehossa olisi ollut jotain matala-asteista tulehdusta, joka esti kiinnittymisen. Tän lisäksi oli Gonapeptyl, joka oli kaikissa muissakin siirroissa. Uskon kyllä, että kortisonilla oli joku vaikutus, kun kolme aiempaa siirtoa eivät raskautta aloittaneet.
 
Takaisin
Top