Mitä tukea alkion kiinnittymiseen?

Anselmiina_

Puuhakas puhuja
Marraskuiset 2021
Moikka!

Onko kenelläkään todettu lapsettomuuden syyksi alkion kiinnittymisongelmia? Tai onko muuten tuettu kiinnittymistä hoitojen aikana? Mulle on nyt tehty 1 tuoresiirto ja 5 PAS:ia. Tuoresiirrosta alkoi raskaus, mutta päättyi kkm. Pakastealkiot eivät kiinnity.

Olisiko kortisonista hyötyä? Onko kukaan saanut siitä apua?
 
Onko teillä tutkittu, että alkiot ovat terveitä? Viallinen alkio ei kiinnity tai menee kesken tai kehitys loppuu varhain. Alkiodiagnostiikassa (PGS) tutkitaan alkioiden kromosomit ennen kohtuun siirtoa, jolloin tiedetään, että ainakaan alkiossa ei ole vikaa, ja toisaalta vialliset alkiot jätetään siirtämättä.
Vialliset kromosomit ovat yleisin syy keskenmenoille, ja alkiodiagnostiikalla tutkittujen alkioiden kiinnittymisprosentti on suurempi kuin tutkimattomien, koska viallisia alkioita ei edes siirretä kohtuun.

Meillä tehtiin alkiodiagnostiikka, yksi ainoa alkio löytyi sairaiden joukosta, ja siitä yhdestä terveestä alkiosta lähti raskaus käyntiin ja vauva syliin. Niitä muita alkioita olisi ollut turha siirtää, koska ne olivat niin pahasti viallisia, ettei niistä olisi lasta kehittynyt. Ihan hyviltä blastoilta ne viallisetkin näyttivät, eli viat eivät näy päälle.
 
Netistä olen lukenut tuollaisista jutuista kuin ERA-testi, alkioliima EmbryoGlue ja endometrial scratching. Itsellä ei mitään kokemusta noista.
 
Kyllä mullakin tulee lähinnä mieleen toi alkiodiagnostiikka. Iästäsi riippuen noin puolet alkioista on luonnostaan viallisia eivätkä siksi kiinnity, tai jos kiinnittyvät niin raskaus ei jatku. Tämä on yleisin syy miksi alkio ei kiinnity, eli kun se eliminoidaan paranee kiinnittymisprosentit reilusti.

Toinen on toi kortisoni, mutta mitä olen tutkimustietoa käynyt läpi niin sitä näyttäisi olevan aavistuksen enemmän vastaan kuin puolesta. Toki jos sinulla sattuu olemaan syynä nimenomaan se, että elimistö hylkii alkioita, silloin reilu annos kortisonia voi auttaa. Onkohan Suomessa mahdollista tutkia nk. tappajasolujen määrää?
 
Tiedän, että olet julkisella ja siellä ei kai usein viljellä 5-päiväiseksi, mutta sehän kans parantaa huomattavasti kiinnittymismahdollisuuksia jos siirretään vaan blastoiksi selvinneitä.

Sitten tuli mieleen, että kaverilla auttoi kilpirauhaslääkkeet, onko sulla testattu tasot?
 
Kiitos hyvistä vinkeistä :Heartred Mulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta se on tällä hetkellä hyvässä tasapainossa lääkityksellä.


Alkiodiagnostiikkaa varten pitäisi siirtyä yksityiselle...eikös ole tosi kallis tutkimus? Toisaalta aikaa menee valtavasti hukkaaan jos/kun siirretään kromosomeiltaan sairaita alkioita...Ja aika on rahaa näissä hommissa. Ikää on jo sen verran, että aikaa ei ole hukattavaksi ja alkioista varmasti ainakin puolet on huonoja, vaikka hyviltä näyttävätkin mikroskoopilla.
 
Minusta alkiodiagnostiikka oli hintansa arvoinen. Näytteenotto maksoi 800 €, ja tutkimus lisäksi 400 €/alkio. Toisaalta kun yksi PAS maksaa lääkkeiden takia jo 1000 €, niin laskin, että omilleen pääsee jo silloin kun testataan 3 ja kaksi jätetään siirtämättä kromosomivikojen vuoksi.

Toisaalta rahaakin arvokkaampaa on aika, eli meillä meni yritysaikaa hukkaan yli puoli vuotta siksi, että tulin raskaaksi, olin raskaana, tulì kkm, piti odottaa kierron palautumista -- siihen menee yllättävän paljon aikaa, ja neljänkympin jälkeen ylimääräistä aikaa ei enää ole. Puhumattakaan siitä, kuinka henkisesti kamala kokemus on saada keskenmeno, kun ensimmäisen kolmanneksen lopulla saakin ultrassa kuulla, ettei sikiöllä ole sykettä.
 
Minusta alkiodiagnostiikka oli hintansa arvoinen. Näytteenotto maksoi 800 €, ja tutkimus lisäksi 400 €/alkio. Toisaalta kun yksi PAS maksaa lääkkeiden takia jo 1000 €, niin laskin, että omilleen pääsee jo silloin kun testataan 3 ja kaksi jätetään siirtämättä kromosomivikojen vuoksi.

Toisaalta rahaakin arvokkaampaa on aika, eli meillä meni yritysaikaa hukkaan yli puoli vuotta siksi, että tulin raskaaksi, olin raskaana, tulì kkm, piti odottaa kierron palautumista -- siihen menee yllättävän paljon aikaa, ja neljänkympin jälkeen ylimääräistä aikaa ei enää ole. Puhumattakaan siitä, kuinka henkisesti kamala kokemus on saada keskenmeno, kun ensimmäisen kolmanneksen lopulla saakin ultrassa kuulla, ettei sikiöllä ole sykettä.

Ihan totta kyllä, vaikkei ole halpa tutkimus, säästö tulee muulla tavalla. Tiedän valitettavasti myös tuon tunteen, kun kkm havaitaan ensimmäisen kolmanneksen lopulla ( rv 11 + 1 mulla). Siinä menee aikaa myös hukkaan, kun ainakin mulla kohdun tyhjentyminen kesti yli 2 kk.

Täytyypä alkaa puhua miehelle alkiodiagnostiikasta ja sen eduista...Häntä kauhistuttaa rahanmeno vielä enemmän kuin mua.
 
Hei. Huutelen täältä sivusta, että mulla todettiin aikoinaan alkioissa paksu kuori. En tiedä oliko siinä syy, että tuli pelkkää negaa hoidoissa, mutta heti kun alettiin tehdä kuorenavaus ennen siirtoa niin alkoi plussia tulla. Toki kaksi ekaa plussaa meni kesken, eli varmaan noita muissa viesteissä mainittuja elinkelvottomia alkioita. Kahdesta seuraavasta siirrosta taas plussat ja lapset syliin asti. Muistaakseni kuorenavaus yksityisellä oli noin 400€.
 
Meillä on takana 4 epäonnistunutta ivf kierrosta, viidennellä onnistui onneksi! Kaksi varhaista keskenmenoa ennen tätä. Muuten pelkkää negaa ollut, mutta tällä kertaa otettiin siirron jälkeen vielä gonapeptyl pistokset ja siitä kierrosta saatiin meidän vauva :) ja aikaisemmin oli tehty jo ERA testi, jonka mukaan piti myöhäistää siirtoa eli sekin kyllä selvästi kannatti tehdä!
Kortisoniakin kokeiltiin, mutta meillä siitä ei ollut hyötyä
 
Meillä on takana 4 epäonnistunutta ivf kierrosta, viidennellä onnistui onneksi! Kaksi varhaista keskenmenoa ennen tätä. Muuten pelkkää negaa ollut, mutta tällä kertaa otettiin siirron jälkeen vielä gonapeptyl pistokset ja siitä kierrosta saatiin meidän vauva :) ja aikaisemmin oli tehty jo ERA testi, jonka mukaan piti myöhäistää siirtoa eli sekin kyllä selvästi kannatti tehdä!
Kortisoniakin kokeiltiin, mutta meillä siitä ei ollut hyötyä

Onnittelut :)
Miten teillä ajoitettiin siirto nyt onnistuneessa kierrossa? Miten Gonapeptyl vaikuttaa? Ihan vieras lääke mulle...Käytetäänkö sitä vain yksityisellä?
 
Moikka!

Onko kenelläkään todettu lapsettomuuden syyksi alkion kiinnittymisongelmia? Tai onko muuten tuettu kiinnittymistä hoitojen aikana? Mulle on nyt tehty 1 tuoresiirto ja 5 PAS:ia. Tuoresiirrosta alkoi raskaus, mutta päättyi kkm. Pakastealkiot eivät kiinnity.

Olisiko kortisonista hyötyä? Onko kukaan saanut siitä apua?

Miltä sulla näyttää kohdun limakalvo siirtoajankohtana? Mulla todennäköisesti oli ongelmana liian aikainen ovulaatio ja sen seurauksena kohdun "epäkypsä" limakalvo, eikä päästy 1,5v aikana edes siirtoihin (poislukien ivf tuoresiirto, josta arvasin jo etukäteen, ettei voi tärpätä). Viimeiseksi kokeiltiin alkukiertoon letrot ja sen ansiosta optimaalinen limakalvo (lääkärin mukaan paras limakalvo, mitä mulla on nähty) ja päästiin tekemään pas, josta plussa ja nyt viikot 23+4.
 
Meillä on takana 4 epäonnistunutta ivf kierrosta, viidennellä onnistui onneksi! Kaksi varhaista keskenmenoa ennen tätä. Muuten pelkkää negaa ollut, mutta tällä kertaa otettiin siirron jälkeen vielä gonapeptyl pistokset ja siitä kierrosta saatiin meidän vauva :) ja aikaisemmin oli tehty jo ERA testi, jonka mukaan piti myöhäistää siirtoa eli sekin kyllä selvästi kannatti tehdä!
Kortisoniakin kokeiltiin, mutta meillä siitä ei ollut hyötyä


Mainitset tuossa "gonapeptyl pistokset", niin määrättinkö sulle monta?
 
Miltä sulla näyttää kohdun limakalvo siirtoajankohtana? Mulla todennäköisesti oli ongelmana liian aikainen ovulaatio ja sen seurauksena kohdun "epäkypsä" limakalvo, eikä päästy 1,5v aikana edes siirtoihin (poislukien ivf tuoresiirto, josta arvasin jo etukäteen, ettei voi tärpätä). Viimeiseksi kokeiltiin alkukiertoon letrot ja sen ansiosta optimaalinen limakalvo (lääkärin mukaan paras limakalvo, mitä mulla on nähty) ja päästiin tekemään pas, josta plussa ja nyt viikot 23+4.
Onnea odotusaikaan :happy:
Jos en ihan väärin muista niin joka kerta limakalvo ollut lääkärin mukaan ihanteellisen näköinen, eli se ei kuitenkaan antanut oikeaa kuvaa todellisesta tilanteesta , sillä optimaalinen siirtoajankohta olisi ollut päivää myöhemmin. Mulla myös ollut käytössä letrot, mutta onnistuneesta kierrossa oli progynova
 
Mainitset tuossa "gonapeptyl pistokset", niin määrättinkö sulle monta?
Joo, oli yhteensä viisi pistosta! Lääkäri jäi miettimään sen määräämistä, sillä edellisillä kerroilla oli aina oma kierto alkanut lääkityksestä huolimatta ja usein jopa liian aikaisin, myös ensimmäinen Ivf hoito josta plussa, tiputteli koko ajan, kunnes meni kesken, toisen hoitokierroksen plussalle kävi samoin, kaikki muut siirrot negaa, tähän lääkäri mietti, että ekstra tuki vois olla paikallaan
 
Onnittelut :)
Miten teillä ajoitettiin siirto nyt onnistuneessa kierrossa? Miten Gonapeptyl vaikuttaa? Ihan vieras lääke mulle...Käytetäänkö sitä vain yksityisellä?
Kiitos :)
Onnistunut kierto oli tuoresiirto, lääkäri oli sitä mieltä että tuoresiirrossa keho on usein ”edellä” aikataulusta eli ajankohta saattaisi olla optimaalinen vaikka ERAn mukaan pitäisi päivää myöhemmin siirtää! Sitä en osaa sanoa käytetäänkö julkisella pupelle, sillä meillä lahjasiittiöt käytössä eli julkinen puoli ei meitä hoitanut. Mutta ainahan sitä kannattaa kysyä! Mutta olen kuullut että muillakin on ollut käytössä tukemassa kiinnittymistä , se mihin sen antama apu perustuu en osaa vastata, varmasti lääkäri sen selitti, mutta on lähes vuosi tästä niin päässyt unohtumaan :)
 
Stina, montako alkiota saitte kaiken kaikkiaan noist kaikista ivf-kerroista? Minä päivinä nuo kaikki gonapeptylit pistettiin? Ja kuinka aikaisin kierrot siis alkoivat, kun kerroit että alkoivat liian aikaisin?

Anselmiina, meillä on ollut gonapeptyl-pistos jokaisessa pas:ssa ja ollaan julkisella. Samoin alkioliima on ollut käytössä muistaakseni kolmannesta siirrosta lähtien.
 
Stina, montako alkiota saitte kaiken kaikkiaan noist kaikista ivf-kerroista? Minä päivinä nuo kaikki gonapeptylit pistettiin? Ja kuinka aikaisin kierrot siis alkoivat, kun kerroit että alkoivat liian aikaisin?

Anselmiina, meillä on ollut gonapeptyl-pistos jokaisessa pas:ssa ja ollaan julkisella. Samoin alkioliima on ollut käytössä muistaakseni kolmannesta siirrosta lähtien.
Meillä ennen tuota viidettä kertaa oli alkio saldo aika surkea, ensimmäisessä munasoluja oli vaikka kuinka mutta epäkypsiä, vain 3 kypsää. Toisella kerralla 7 munasolua ja 3 alkiota. Kolmas ja neljäs kerta menivät totaalisen pieleen, molemmista vain kaksi alkiota ja soluja muutenkin huonosti. Nyt viides kerta eri paikassa kuin kolmas ja neljäs ja tuloksena oli 10 kypsää solua ja kaikista kehittyi blastoja! Muilla kerroilla uusi kierto (tiputtelulla) alkoi noin 10 päivää ovulaation jälkeen
Muistaakseni pistokset annettiin ennen siirtoa ja sen jälkeen kolme kertaa joka neljäs päivä tai joka kolmas päivä, sori kun en tarkemmin muista! Mutta luulen että ylipäätään lääkärin vaihto oli todella hyvä ratkaisu, nyt tuntui että meitä kuunnellaan ja tehtiin yksilöity hoito eikä vaan noudatettu jotakin yleistä kaavaa
 
Kävin tänään follikkeliultrassa ja juteltiin lääkärin kanssa kiinnittymisen tukemisesta. Kokeillaan nyt tässä kierrossa siirron jälkeen Gonapeptyliä, vaikka sen tehosta ei tutkimuksissa ole juurikaan saatu näyttöä.
 
Minulla kiinnittymisen ongelmana epäillään nyt olevan endo (jota ei ole koskaan virallisesti todettu), joka saattaa aiheuttaa kohtuun tulehdustilaa ja siten estää alkion kiinnittymistä. Endoa aletaan nyt hoitamaan pistoshoidoilla parin kuukauden ajan. Sen jälkeen ennen seuraavaa alkionsiirtoa tehdään toimenpide, jossa kohdun kaulaa avarretaan, koska alkionsiirrot ovat olleet minulla pääosin kivuliaita. On ilmeisesti näyttöä siitä, että kivulias siirto myös heikentäisi alkion kiinnittymistä. Tämän jälkeen tehdään PAS, jossa siirretään molemmat jäljellä olevat pakastealkiot samalla kerralla. Era-testin mahdollisuudesta oli myös puhetta, mutta sitä harkitaan ilmeisesti sitten, jos nämä viimeisetkään alkiot eivät ota tarttuakseen.

Eli konkreettisesti hoidot jatkuu joskus loppusyksystä. Ketuttaa viivästymiset, varsinkin kun tuon endon hoidon olisi voinut aloittaa jo ennen kesätaukoa, mutta siitä suunnitelmasta ei kerrottu minulle edellisellä käynnillä. Nyt vasta kesätauon jälkeen lääkäri otti puheeksi.
 
Takaisin
Top