Mitä tukea alkion kiinnittymiseen?

Ymmärrän, että ketuttaa viivästymiset! Kiinnostaa Mep kuulla miten sinulla on alettu hoitamaan endoa ja kiinnittymisongelmaa.

Epäilen omalla kohdalla osana lapsettomuutta endoa. Ei ole virallisesti todistettu, mutta oireisto on hyvinkin endoa. Ensimmäinen IVF-kierros myös tuntui pahentavan sitä muutaman viikon ajan. Inhottavat yhdyntä- ja vessassakäyntikivut.
Rauhoittui kun lopetti lugesteronit ja oli välikuukausi. Pitäisi ehkä ottaa puheeksi lääkärillä paremmin.
 
Moikka! Kiinnostavaa luettavaa. Me ollaan selittämättömästi lapsettomia mieheni kanssa, ja ensi viikolla menossa ekaan alkiosiirtoon. Mulle on siirtopäivälle 2 laitettu Gonapeptyliä, samoin kerran inssin jälkeen sain semmoisen.

Luulen et meilläkin ongelmat kiinnittymisessä jollain tapaa, kun ikinä ei ole mikään nappaillut, mut alkioita ja soluja tuli hyvin. Josko joku noista :Heartblue:Heartpink
 
Ymmärrän, että ketuttaa viivästymiset! Kiinnostaa Mep kuulla miten sinulla on alettu hoitamaan endoa ja kiinnittymisongelmaa.

Epäilen omalla kohdalla osana lapsettomuutta endoa. Ei ole virallisesti todistettu, mutta oireisto on hyvinkin endoa. Ensimmäinen IVF-kierros myös tuntui pahentavan sitä muutaman viikon ajan. Inhottavat yhdyntä- ja vessassakäyntikivut.
Rauhoittui kun lopetti lugesteronit ja oli välikuukausi. Pitäisi ehkä ottaa puheeksi lääkärillä paremmin.

Yhdyntä ja vessakivut ovat hyvin tyypillisä endon oireita. Onko sinulta verikokeissa katsottu se joku arvo (en nyt muista mikä se niistä oli), joka saattaisi kertoa endon mahdollisuudesta? Kyseinen arvo oli minulla kaksi vuotta sitten hieman koholla ja verikoe otettiin nyt uudestaan ihan vain mielenkiinnosta, että onko se noussut koska oireeni ovat pahentuneet.

Endoa "kuivatetaan" nyt siis kolmen kuukauden ajan pistoshoidoilla. Yhden hormonipiikin vaikutus kestää kuukauden, eli kaikkiaan kolme piikkiä täytyy pistää. Noilla pistoksilla ajetaan elimistön oma estrogeenituotanto alas, eli aiheutetaan vaihdevuosimainen tilanne elimistöön. Kuukautisten pitäisi jäädä pois ja kuumia aaltoja on odotettavissa jonkin ajan kuluttua. Ensimmäisen piikin laitosta on nyt alle viikko ja en ihmeempiä oireita ole huomannut. Ilmeisesti kuukauden jälkeen, kun toinen piikki täytyy ottaa, on odotettavissa kuumia aaltoja ja kuukautisten poisjäänti. Yleisissä haittavaikutuksissa oli merkattu myös vaikea masennus, että sitä odotellessa. Jotenkin uskomatonta, mitä myrkkyä sitä itseensä tässä vapaaehtoisesti neulalla tykittää.

Yritin lääkäriltä kysellä olisiko kohdun tähystyksestä tai laparoskopiasta hyötyä, että saisiko siitä jotain vastauksia kiinnittymisongelmiin, mutta lääkäri oli sitä mieltä, että ei olisi mitään hyötyä. En oikein tiedä onko asia oikeasti noin, vai onko tässä kyse vain julkisen puutteellisista resursseista.
 
Mep, kiitos tiedoista!
...Aika jännä kommentti lääkäriltä tuosta kohdun tähystyksestä. Esim. Jenkkiläisillä klinikoilla suositaan alussa tuota kohdun tähystystä, jotta voivat sulkea ongelmia pois. Jos ottaa lääkärin kanssa uudeelleen asian pöydälle ja kysyisi, että minkä vuoksi hänen mielestään siitä ei ole hyötyä?
Sen ymmärrän ettei ihan kevyesti tehdä laparoskopiaa, mutta kohdun tähystys ei ole invasiivinen.
 
Minulla nyt ensimmäinen ivf ja tuoresiirto tehty juuri tänään. Olen julkisella puolella ja kiinnittymistä tukemaan määrättiin cyclogest puikot, gonapeptyl pistokset ja alkio oli liimanesteessä. Nämä kaikki varmasti sen takia, että minulla vaste lääkkeisiin oli todella huono. Punktiossa saatiin vain yksi solu ja onneksi se ainokainen hedelmöittyi ja alkoi jakaantumaankin sekä selvisi siirtopäivään asti :)
 
Onnittelut pikkuisesta kyytiläisestä JenskuliK ja toivottavasti pysyy kyydissä!
Onko sulla enemmän kuin yksi Gonapeptyl pistos suunnitelmassa?
 
Mulla oli kaksi pistosta gonapeptyliä ovitrellen kanssa samaan aikaan 36 tuntia ennen punktiota eli taisi toimia ennemminkin irroittajana siinä vaiheessa ja sitten 6 päivää punktiosta yksi gonapeptyl-pistos.
 
Käytiin yksityisellä keskustelemassa hoitojen mahdollisesta jatkosta. Suositteli meitä jatkamaan kunnallisella, koska munasoluja on tullut hyvin ja näki onnistumisen mahdollisuudet kohdallamme kuitenkin vielä hyvinä.

Alkiodiagnostiikkaa ei ensisijaisesti suositellut, koska ikää ei ole vielä 40. Kohdallamme suositteli era-testiä ja kortisonia. Kertoi, että tutkimusten mukaan kortisonista ei ole hyötyä, jos sitä systemaattisesti annettaisiin kaikille. On siis tehty tutkimuksia, jossa puolelle tutkittavista on annettu kortisonia ja puolelle ei. Lopputulos on ollut, että raskautumisia on ollut yhtä paljon kummassakin tutkimusryhmissä. On kuitenkin jossain määrin todettu, että tietyissä tilanteissa kortisonista olisi hyötyä ja sitä kannattaisi kokeilla, mikäli on tehty useampi alkionsiirto ilman onnistumisia. Painotti myös, että kokeilusta ei olisi mitään haittaa. Sanoi että kortisonia voi kysyä myös kunnallisella puolella, ja että tietää joidenkin kunnallisen puolen lääkäreiden myös määräävän sitä.

Meninpä kysymään tätä sitten kunnallisella ja lääkärin naamasta näki, että tätä todellakin on kysytty kyllästymiseen saakka. Vastauksena tuli pitkä selitys, jonka viesti oli että tutkimusten mukaan siitä voi olla haittaa ja sitä ei todellakaan käytetä. Siitä voisi olla jotain hyötyä vain jossain kilpirauhastapauksissa, mutta niissäkin ennemmin ongelma hoidetaan tyroksiinilla, ei kortisonilla.

Olisipa kiva saada kortisonia puoltava ja kortisonia vastustava lääkäri samaan huoneeseen ja laittaa heidät keskustelemaan keskenään asiasta. On aika villiä, että kanta asiaan voi olla noin päinvastainen, kun toinen sanoo, että siitä ei voi olla mitään haittaa ja toinen sanoo, että siitä voi olla haittaa.

Yksityisellä kerrottiin uutena tietona itselleni aspiriinin käytöstä alkionsiirron/raskauden tukena. Siitä saattaisi olla hyötyä, mikäli on useita keskenmenoja taustalla.

Täällä 2kk takana procren-pistoksia endon kuivattamiseen ja kyseinen lääke on aivan saatanasta. Mikään koko hoitopolun vaihe ei ole ollut näin kaamea, kun tämä, koska tuo lääke on vetänyt mielialan aivan hirveäksi. Minkäänlaista elämänhalua ei ole ja itkettää koko ajan ilman mitään syytä. Kuukausi vielä jäljellä, mutta kyllä sen nyt sinnittelee kun hokee itselleen, että kyllä se mieliala taas palaa normaaliksi lääkkeen jälkeen. Lokakuulle suunniteltu viimeinen siirto, sitten on pakkanen (ja takki) tyhjä.

Ja voi ei anselmiina, kun ei vieläkään napannut. Luin muuten jotain kaksplussan ikivanhaa keskustelua, jonka otsikko oli joku IVF konkarit tms. Se oli jossain määrin toivoa herättävä, koska siellä oli monella aika jäätävä määrä siirtoja tehtynä ja loppujen lopuksi sielläkin kuitenkin tuli tärppejä.
 
Kortisonia käytetään esm. jos sun tai lähinnä kohdun immuunipuolustus on liian agressiivinen. Kortisoni vähentää sitä kehon omaa vastetta eli kroppa ei aiheuta niin isoa tulehdusreaktiota vieraista aineista (alkiosta) ja voisi sallia kiinnittymisen. Mutta ymmärrän miksei muuten kirjoteta, koska jos ei ole tuota reaktiota omassa kropassa, niin kortisoni ei auta. Ymärrän miksei varsinkaan nyt kirjoteta, koska koronankin takia kannattaa olla immuunivaste kohdillaan. Sitä se heikentää. Ja ilman testituloksia eli varmennusta asiasta ei siitä ole hyötyä. Mutta jos arveluttaa, niin pyydä testaamaan! :) verikokeilla pystyy mittaamaan sellaisen ruffin yleiskuvan, ja suoraan kohtubiopsialla sitten sen paikallisen vasteen luotettavammin, kun verikokeesta
.
 
Omalla kohdallani lääkäri pohti muutaman siirron jälkeen olisiko järkeä koittaa kortisonia, kun ei ollut edes yhtäkään kunnollista kiinnittymisyritystä. Otettiin sitten se verikoe,joka kertoo hylkiikö keho todennäköisesti alkiota. No se oli negatiivinen, niin lääkärin mielestä kortisoni olisi ollut turhaa.
 
Mulla oli kortisoni ja aspiriini käytössä onnistuneessa hoidossa :) Ja vieläpä sama kun sulla Mep, että endoa "ajettiin pois häiritsemästä" 2kk ennen (lääkettä en muista, mutta saatto olla toi sama procren) PASseja (1.PAS kemiallinen ja 2.PAS plussa, noita ennen tuoresiirroista ei edes kiinnittymisyrityksiä).
 
Mulla oli kortisoni ja aspiriini käytössä onnistuneessa hoidossa :) Ja vieläpä sama kun sulla Mep, että endoa "ajettiin pois häiritsemästä" 2kk ennen (lääkettä en muista, mutta saatto olla toi sama procren) PASseja (1.PAS kemiallinen ja 2.PAS plussa, noita ennen tuoresiirroista ei edes kiinnittymisyrityksiä).

Millaisella annostuksella sinulla oli aspiriini käytössä ja miten sen ottaminen ajoitettiin kierrossa? Olen tässä jo muutamia PAS:eja miettinyt, pitäisikö kokeilla niitä nappailla itsenäisesti, muttan olen toistaiseksi jättänyt ottamatta. Nyt alkaa olemaan sen verran epätoivoinen olo, että olen valmis kaatamaan ja pistämään kaikki mahdolliset lääkkeet. :angelic:
 
Millaisella annostuksella sinulla oli aspiriini käytössä ja miten sen ottaminen ajoitettiin kierrossa? Olen tässä jo muutamia PAS:eja miettinyt, pitäisikö kokeilla niitä nappailla itsenäisesti, muttan olen toistaiseksi jättänyt ottamatta. Nyt alkaa olemaan sen verran epätoivoinen olo, että olen valmis kaatamaan ja pistämään kaikki mahdolliset lääkkeet. :angelic:
Apua en muista yhtään kun hoidoista jo aikaa (heinä/elo 2018) :think005 Koitan huomenna kaivella papereista tiedon :)
 
Kanna, mulla oli semmonen määrä aspiriinia että katsoin että tavallinen aspiriini neljään osaan ja niitä paloja napsin yhden päivässä. Milligrammoja en nyt muista. Söin 3 viikkoa, alkaen viikko ennen siirtoa.
 
Kanna, mulla oli semmonen määrä aspiriinia että katsoin että tavallinen aspiriini neljään osaan ja niitä paloja napsin yhden päivässä. Milligrammoja en nyt muista. Söin 3 viikkoa, alkaen viikko ennen siirtoa.

Kiitos Myrtle! :Heartred Veikkaisin siirron olevan ensi viikolla eli vielä kerkeisi aloittamaan. Mitä sinulle kuuluu, jos saa udella? :)
 
Kiitos Myrtle! :Heartred Veikkaisin siirron olevan ensi viikolla eli vielä kerkeisi aloittamaan. Mitä sinulle kuuluu, jos saa udella? :)

Kiitos hyvää kuuluu, näin se aika taas menee ja tiistaina on neljäs siirto. Tällä kertaa kokeillaan luonnolliseen kiertoon, paitsi sen irrotuspiikin laitoin. Eli aika samoilla aikatauluilla mennään, voidaan piinailla yhdessä! :happy::nailbiting:
 
Kiitos hyvää kuuluu, näin se aika taas menee ja tiistaina on neljäs siirto. Tällä kertaa kokeillaan luonnolliseen kiertoon, paitsi sen irrotuspiikin laitoin. Eli aika samoilla aikatauluilla mennään, voidaan piinailla yhdessä! :happy::nailbiting:

Hain juuri aspiriinia, 500mg tabletin laitoin neljään osaan ja otin ensimmäisen palasen. Näillä näkymin ovulaatio on su-ma ja siirto ensi viikon lopulla eli toivottavasti tämä ajoitus on ok. Aika samoissa mennään. :smiley-bounce013
 
Tsemppiä piinailuun ja toivottavasti aspiriini auttaisi :) Olen ymmärtänyt että varsinkin jenkeissä helposti suosittelevat käyttämään alhaista annosta aspiriinia hoitojen yhteydessä.

ON: Mä sain tänään BeReady testin tulokset!!!
Kannatti maksaa 900€ ja kestää se biopsia. Mä kuulun siihen n.30% naisista, joilla on muu reseptiivisyys, kun mitä keskiarvollisesti alkioita siirretään. Mulla on myöhäinen reseptiivisyys. Vielä ootellaan sitä immunologista testiä. Sitten olis kasassa seuraavan siirron hoitoarsenaali :) jos sais edes haamun...

Edit: Muutama tunti nyt myöhemmin, oon ihan pilvissä tosta tuloksesta :D Jotain selitystä, mille voi tehdäkin jotain. :cat:
 
Muokattu viimeksi:
CherryRed hyvältä kuulostaa! :happy:

Kanna, mulla myös seuraavassa siirrossa asetyylisalisyylihappo, lääkärin määräyksestä. Vaan ensin pitää saada alkioita, punktio on ens viikolla.
 
CherryRed hyvältä kuulostaa! :happy:

Kanna, mulla myös seuraavassa siirrossa asetyylisalisyylihappo, lääkärin määräyksestä. Vaan ensin pitää saada alkioita, punktio on ens viikolla.

Hieno juttu. Millaisella annostuksella lääkäri määräsi tätä sinulle?

Sain muuten pyydettyä itselleni Gonapeptylin kiinnittymisen tueksi. Nyt on siis geleet, aspiriini, Lugesteron ja Gonapeptyl käytössä. Onnistuisikohan näillä vihdoin? :angelic:
 
Takaisin
Top