Mitä teillä syödään tänään?

Totta tuo leipomisen ja ruuanlaiton ero. Tosin esim. pullataikinassa kyllä mutuilen sen jauhomäärän kanssa, ei mulla ohjeessa luekaan muuta kuin "jauhoja". Sen tuntee siitä koostumuksesta milloin on ok..

Joo jauhojen määrä on ainoa mut useinhan pulla/leipätaikinassakin on oikeasti ohjeessakin se 12-14dl tai joku yhtä epämääräinen mitta. Siinä sen sit näkee minkä verran se taikina jauhoja ottaa, riippuu siitä jauhon nesteensidontakyvystä mikä vaihtelee :)

Hyvin mututuntumalla täälläkin kokkaillaan, ja jos löydän kivan ohjeenkin niin yleensä sitäkin vähän sovellan et siitä tulee omalainen...

Kiva Herne että ohjeesta sait inspiraatiota!

Meillä syödään tänään lanttukukkoa, ei kylläkään itsetekemää vaan mummon, mutta siltikin maailman parasta :)

Samalla linjalla täällä laipomisen ja ruuanlaiton suhteen: leipomisessa ohjeen mukaan kaikki muu paitsi pullataikinan jauhot ja ruuanlaitossa ei reseptejä kaivata. ;)

Itse myös suosin epämääräsiä määreitä senkin takia, että mausteissa varsinkin, ihmisillä on hyvin eri mieltymykset. Ja toiset hluaa kastikkeensa väljempänä kun toiset. Tai siis enemmän sitä itse nestemäistä kastiketta siihen kastikkeeseen kuin niitä sattumia ja toiset toisinpäin. :P

Tonnikalapastaa tein keskiviikkona. Siihen tulee keitettyä makaronia, tonnikalaa (itse käytän öljyssä ollutta, vedessä ollutkin varmaan käy), pippurisekoitusta, valkosipulia, yrttisuolaa, juustorastetta, jotka sekoitetaan ensin. Sitten päälle ruokakermaa, niin että tulee kosteaa, muttei märkää. Onko tuossa järkeä? :D Uuniin 150 astetta (meillä kiertoilma), kunnes pinta on nätisti ruskistunut. :)

Eilen syötiin lohipastaa ja tänään taas tuota keskiviikkoista tonnikalapastaa.

Meillä avataan grillauskausi tänään :)
Grillataan makkaraa, kanapihvejä (joihin mies teki eilen marinadin johon tuli mm. sweet chiliä, hunajaa, oliiviöljyä, mausteita),
ja tietysti herkkusieniä joiden sisälle tulee valkosipulituorejuustoa ja ympärille pekonia, nam!
Ja folionyytteihin kääräistään peruna-sipuli-sekoitusta, sinne mukaan öljyä, valkosipulituorejuustoa ja mausteita. Nyytit sitten myös grilliin hautumaan.
Lisäksi sitten tehdään perus vihersalaatti ja fetajuustoa lisäksi (eikös sitä saa syödä jos on pastöroitua?)
Ja perunasalaatttia kanssa.

Eiköhän tuolla setillä saa päivän herkuttelutarpeen tyydytettyä :p

Ai niin, noista mittailuista;
mä sitten taas olen sellainen, että nimen omaan kokkaan ohjeista. Saatan mä niitä sinä sitten lennossa vähän muutella, mutta kyllä mulla aina on resepti nokan edessä.
Ja mua juuri ärsyttää epämääräiset ohjeet, joissa käsketään laittamaan 1-5 dl jotain tai hyppysellinen tai loraus... :grin
Tarkat ohjeet pitää olla!

Mua ärsyttää myös jos teen jotain ihan uutta reseptin mukaan noi hyppyselliset yms. Kyl sen sit oppii kun tarpeeks tekee tietty :) Mut jos reseptin vaivautuu kirjoittamaan niin miks ei voi sit lukea vaikka 1/4tl eikä joku epämääräinen määre.

Ton jauhon määrän ymmärrän vaihtelevaksi koska se riippuu tilanteesta. Jopa jonkun kastikkeidenkin suhteen eikä vain leivonnan. Esim. itse teen ruskeat, valkeat jne. kastikkeet lihan kanssa aina niin, että paistan lihan ja sipulin, lisään mausteet, sit heitän jauhot pannulle niiden kanssa. Niin sitä jauhoa menee saman suurusteasteen saamiseksi yleensä paljon enemmän kuin mitä jos laittaisi jauhot pelkän voin päälle tai siivilöis kylmään nesteeseen ne jauhot. Mutta se riippuu siitä lihasta/kasviksista/jne. minkä verran ne sitoo sitä jauhoa itseensä niin on tosi vaikea antaa mitään tarkkaa määrää. Tuollaiselle ei oikein voi mitään ja tietyllä tavalla on parempikin että on se epämääräinen määre että tajuaa katsoa miltä se vaikuttaa.

Esim. meidän uunilla tuo 24 kitchenin mysli http://www.24kitchen.fi/shows/kapinakokki-santeri-hamalainen/recipe/mysli jää ihan mauttomaksi ohjeen mukaan tehtynä, sen kerran kun tein tismalleen reseptin mukaan. Siihen saa laittaa paljon enemmän kauraa (tai pähkinää tms.) ja pitää sitä joko uunissa pidempään tai laittaa kiertoilmalle sen uunin että tulee mysliin makua, muuten se jää liian pehmeäksi. Et joskus vaikka ois kuinka hyvä resepti niin se ei esim. sillä omalla uunilla välttämättä toimi, siinä mielessä epämääräiset määreet ja käsky tarkkailla tms. on parempi. Kun jos tekee vaan sokeasti reseptin mukaan niin ainakin meillä tuosta myslistä tulee ihan hirveää mutta tosi hyvää kun sitä vähän säätää :) (Ja sanotaanhan tuossakin että "tai kunnes mysli saa hieman väriä" mut sekin on tulkinnallinen määre sit et mikä on hieman väriä ja milloin se on hyvä.)

pinaattikeittoa ois tänään menyyssä :) teen keiton itse mut pinaatti on pakastealtaasta. ollaan sairastettu vatsatauti vastikään ja luulen, että lasten ois ainaki helpompi syödä sitä, kun siihen ei tule mausteita. itse pysyn salaatti- ja leipälinjalla vielä tän päivän, vedin nimittäin aamulla puuroa niin kuin ennen et tuli huono olo uudelleen.

Grillauspäivä täälläkin!

Hyödynnän edellispäivän kassler-paistia ja teen pulled pork -tyylistä grillipossua; revitään lihat suikaleiksi ja pyöritellään marinadissa, grillataan esim. folionyyteissä sen aikaa että lämpenee kunnolla. Käytän yleensä omatekoista marinadia: öljyä, omenaviinietikkaa, valkosipulijauhetta, grillimaustetta, savupaprikajauhetta.

Meillä syötiin päiväruuaks tonnikalapastaa, raejuustoa ja salaattia.
Nyt sit olis työn alla lihapiirakoiden leipominen lapset apuna.....

Voi että alkaa haluttaa jo omatekoista kotiruokaa kun lukee näitä teidän aterioita! :) itse ollu pari viikkoa kipeänä niin joutunu tyytymään kaupan valmis ruokiin. :/

Miun piti vaan nopeasti paistaa 250g kanaa, sipulia ja heittää pakasteparsakaalin jämät joukkoon. Sillai et ku vedin "lounaaksi" näemmä lähinnä ruisleipää (oli paahdettuna niin hyvää) ni tulis vähän oikeaakin ruokaa syötyä eikä pelkästään sitä leipää...

No sinne kanan kans pannulle meni sit sipulin ja parsakaalin lisäks currya, vehnäjauhoa, vettä ja maitoa. Yks murennettu nuudelipaketti ja pirkan salaattisiemensekoitusta. Ja nyt miulla onkin neljä isoa annosta kanakeittoa... No, onpahan huomiselle lounas :) Aika hyvää tuli kans ja taas sai "pikaruokia" pois kaapista pyörimästä johonkin järkevään.

Kiitos Hymykuoppa vinkistä! Tulee varmasti tehtyä joku kerta, kun ei ole liian haastava resepti! :)

Mun kokkailu on myös sellaista mututuntuilua ja mielikuvitusta, ja siksi meillä monesti syödäänkin vähän epämääräisiä mössöjä. :p

Leipomaan en minäkään uskaltaisi ilman tarkkoja ohjeita... Kohta tehdään pannukakkua, ja siihen boysenmarjahilloa - mun ja miehen lempparihillo nykyään! Ei liian makea ja mukavaa vaihtelua perus mansikka- ja vadelmahilloille. Suosittelen! Ja todellakin käytän keittokirjaa tähänkin leipomiseen! Mulle ei vain jostain syystä jää nuo mittasuhteet ollenkaan mieleen...

Tein äsken ekaa kertaa elämässäni tonnikalapastavuokaa. Oon viimeks tehny tonnikalaruokaa varmaan joskus opiskeluaikoina... :D
Itse keksityllä reseptillä, jälleen kerran: 2prk tonnikalaa, yksi raastettu porkkana, herne-maissi-paprikaa, 1 prk creme bonjour (yrtti-valkosipuli), täysjyväpastaa.

Tänään olis tarkoitus tehdä tulista jauheliha-sienitäytettä uuniperunoille ja salaattia sekä leipoa sämpylöitä ja pullia.

Muokattu viimeksi:
Makaronilaatikkoa :grin Ostin eilen jauhelihaa kaupasta ja oon koko aamun miettiny laitanko pastan kanssa lihapullia tomaattikastikkeeseen, vai teenkö bataatista, perunasta ja porkkanasta sosekeiton ja jauhelihan joukkoon, vai teenkö samoista aineksista jotain paistosta, vai laitanko lihamurekkeen ja uunibataattia, tai ehkä bataattimuusia, vai chilikastike jauhelihasta ja bataattiranskalaiset, vai vai vai... Päädyin sit makaronilaatikkoon. Vau. Se siitä eksotiikasta ja luovasta keittiöstä tänään. Onpahan varma valinta kun ei osaa päättää.

Mä tein tänään kaalisoppaa, se on yksi mun kaikkien aikojen arkiherkuista, helppoa, ja halpaakin vielä. Tai oikeastaan se on kaalipataa, sen verran tuhtia tavaraa, kun mukaan tulee riisiä ja jauhelihaa, ja lientäkään ei ole kovin paljon suhteessa sattumiin. Ei siis mitään sukua kaalikeittolaihisten litkuille :grin

Takaisin