Mitä tänään syödään?

Junibea

Asioista perillä oleva
Elomammat 2017
Mulla on ruuan suhteen maailman huonoin mielikuvitus.. mitäs ruokia te muut kokkaatte?

Meidän suosikkiruokia on
Juustoinen jauhelihapasta
Kinkkukiusaus
Juustoinen pekonipaprikakastike ja spagetti
Lasagne (kastikkeet alusta alkaen itse tehty)
Koskenlaskijamakaroonilaatikko
Riisiä ja kanaa currykermakastikkeella
Kanaa riisipedillä
Uunilohi on hyvää mutta tuler harvoin tehtyä.
 
Ruokia mitä meillä eniten syödään:

Jauhelihakeitto/nakkikeitto
Lihapullat/jauhelihapihvit
Possun sisäfilee
Kanaa ja riisiä eri muodossa
Lasagne (kokonaan itsetehtyä yleensä)
Perunat ja jauhelihakastike
Kana/kalasalaatti
Karjalanpaisti
Uunilohi ja muusi
kinkkukiusaus

Aika lihapainotteista :woot: nyt raskauden aikana on tullu kaks kertaa tehtyä punajuuripihvejä, mitä en oo vuosiin tehny. :) Tietty syödään meillä paljon muutakin kun tuolla listalla, mutta noita siis eniten. :D
 
Meillä viimeaikoina syötyjä ruokia:

Makaronilaatikko
Uunijuurekset (peruna, bataatti ja porkkana) ja naudanlihakastike
Spagetti ja jauhelihakastike (tomaattinen)
Muusi ja lihapullat
Tonnikalapasta
Perunat ja jauhelihakastike
Avokado-broiler-pastavuoka
Tomaattikeitto
Lohkoperunat ja rosmariini-hunajabroilerleikkeet
Possu/broilerwokki
Riisi ja broilerinkoivet
Kasvissosekeitto
Katkarapukastike ja riisi
Uunilohi
Muusi ja paneroidut kalaleikkeet
Kaalikääryleet

:)
 
Meillä on normaalisti jotain näistä:
Risotto
Kanakeitto
Makaronilaatikko
Lihapullat tai -mureke ja perunamuussi
Possun sisäfile
Paella
Chilikanaa
Tortilloja

Haluisin useemmin kalaruokia, mutta jotenki niitä vaan ei tuu tehtyä. :rolleyes: Ja kasvis-sosekeittoo tykkäisin syyä useemmin, mutta mies ei suostu pelkkiä "rehuja" syömään :shifty:
 
Itsetehtyjä ruokia:

Siskonmakkarakeitto
Lasagne
Jauhelihapihvit (pelkkää jauhelihaa, ei maito-muna-korppujauhosekoitusta)
Uunilohi
Kookos-myskikurpitsasosekeitto
Pitsa
Lihapata (käytän karjalanpaistilihaa ja haudutan tosi pitkään, ja laitan mukaan perunaa, porkkanaa ym.)
Lihakeitto
Mureke
Kanankoivet
Kanan paistileike (paistettuna tai grillattuna)
Kanan suikaleet
Lehtipihvi
Porsaanleike
Pulled pork
Kanasalaatti/kana-cesarsalaatti
Savulohisalaatti
Spagetti jauheliha-tomaattikastikkeella tai pinaattikastikkeella
Lisukkeena keitetty peruna, perunamuusi, uunikasvikset, riisi, spagetti/makaroni ja joissain ruoissa pippurikastike
 
Meillä mies laittaa suurimman osan ruuista, varsinkin viikonloppuisin. Silloin syödään mm.
Tulista jauhelihapastaa vuohenjuuston kera
Lohi-nuudelipataa
Jotain lihaa punaviinikastikkeen ja kerma- tai lohkoperunoidenkera
Pastasalaatit
Itse tehty kebab

Mä teen meillä simppelimmät ruuat:
Erilaiset kasvissosekeitot mm. Paahdettu bataattikeitto ja tomaattikeitto
Pitsa
Tortilla
Salaatit sen mukaan mitä kaapista löytyy
Kanakeitto

Meillä syödään aikas vähän normaalia, perinteisestä kotiruokaa. Laatikkoruuat ja makkararuuat ei oo miehen mieleen yhtään, kuten ei paljon kasviksia sisältävät ruuat lämpiminä (salaatit siis menee). Odotan sitä, että pääsen vauvalle alkaa opettaa kasvisten syöntiä niin tulee itsellekin sitten tehtyä päivällä enemmän niitä ruuaksi.
 
Meillä ei ruokavalioon kuulu punainenliha, joten aika kasvispainotteisesti syödään. Kerran viikossa tehdään jotain kanaruoka ja kerta viikoon kalaa. Erilaiset pavut on meidän pääasiallinen proteiininlähde. Yleensä ruokaa tulee tehty sen verran isompi satsi, että siitä syö pari päivää.
Meillä syödään esimerkiksi näitä:
Kasvismakaronilaatikko
Kasvis- tai tonnikalalasagne
Mantelikala ja potut
Falafelit tai punajuurifalafelit muusin tai bataattilohkojen ja turkkilisen jogurtin kanssa
Erilaisia keittoja kala, kana, kasvis
Kaalilaatikko broilerin jauhelihasta
Kasvispihvejä ja muusia tai/ja salaattia
Uunijuureksia ja broilerin fileepihvit
Cannellonit paketin kyljessä olevan ohjeen mukaan sovellettuna kasvisversioksi
Ja mitä nyt keksitään, lähes kaikista ruoista voi soveltaa kasvisversion.
Kasvissosekeittoa söisin vaikka kuinka, mutta miehestä se on vauvan ruokaa, joten harvemmin tulee tehtyä.
 
Meillä on aika normaaleja kotiruokia

Makaroonilaatikko
Jauhelihakastike pastan tai perunan kanssa
Kanakastike ja riisi/pasta
Makkara tai kalakeitto
Erilaiset kiusaukset
Makkarakastike
Lihapulllat/pihvit,kastike ja peruna/muusi/pasta
Erilaiset salaatit

aika tavallista. Joskus jos on kiire tai ei kiinnosta niin jotain makaroikasvisliha sekoitusta :D
 
Mä voin kyllä kans myöntää, että ruokien suhteen ei löydy mielikuvitusta.. Leipoa tykkään, mutta ääh ruokien laittaminen. Nyt tulevaisuutta ajatellen olen yrittänyt tykästyä kokkailuun eli ehkä se innostus pikkuhiljaa löytyy:grin
Normaalisti meillä siis :

Makaroonilaatikkoa
Riisiä, joko jauhenliha tai kanakastikkeen kanssa
Kasvissosekeittoa
Perunaa lihan/Kanan kanssa
Kotitekoista pizzaa
Tortillaa
Salaattia
Kotitekoisia hampurilaisia
 
Moi, muualta kommentoin.

Kiitos hyvästä otsikosta ja ruokavinkeistä! Keittokirjan selaaminen ei juuri nyt huvita.

Te jotka kaipaatte sitä kasvissosekeittoa ta enemmän kasviksia pöytään vaikka mies murisee. Kokeilkaa tarjoamaan alkuruokasi kasvissosekeittoa ja sitten muuta. Ei se kahden (tai komen) aterian tarjoaminen tarvitse olla monimutkaista.

Meillä on välillä (viikonloppuisin) just noin, kaipaan jotain kasvista, teen sen keiton. Sitten jotain lihaista. Ja jälkkäriksi hedelmä tai jos mies haluaa jotain, niin hedelmärahka tms. Uppoo myös muksulle.
 
Meillä on sekalainen ruokavalio, oon kokkaus- ja ruokahullu niin olen koko ajan etsimässä uusia reseptejä ja harvoin syödään samaa ruokaa montaa kertaa. Raskauden myötä oon alkanut kaipaamaan enemmän 'tavallista' kotiruokaa ja niitä oonkin tehnyt vuosien tauon jälkeen

Viime aikoina syötyä:

Kermainen lohikeitto
Aasialaista basilikakanaa riisillä
Punainen curry possulla ja riisillä
Erilaisia pastoja syödään paljon, yleensä tummaa täysjyväpastaa
Fetasalaattia erilaisilla öljypohjaisilla kastikkeilla
Siskonmakkara-currykeittoa
Uunipataa mausteisilla makkaroilla ja kasviksilla + smetanalla

Meillä syödään paljon kasviksia, yleensä salaatin muodossa lisukkeena tai ruoassa, ängen lihaisimpaankin reseptiin aina jotain kasvista. Saatan myös syödä ruukun- pari vihreää lehtisalaattia kerralla ihan huvikseen jollain ihanalla öljypohjaisella kastikkeella :p

Mutta huomaan että ruoiavalio on paljon lihapainotteisempi kuin ennen raskautta, punainen liha ja mausteiset makkarat himottaa koko ajan.

Seuraavan viikon menulla on:

Italialainen makkara-pastapaistos
Täytetyt bataatit vuohenjuustolla ja lehtikaalipestolla
Jotain kivaa jauhelihasta
Avokadopastaa

Tulipa pitkä kommentti! Ruoasta voisin kirjoitella vaikka kuinka :rolleyes::woot::grin
 
Meillä on aina salaattia ruoan kanssa vaikka en sitä erikseen laittanut. =D pizzan kanssa oli kans. Oli muute hyvää pizzaa :P
 
Minä olen kyllä välillä aika mielikuvitukseton, mitä ruuanlaittoon tulee. Tavallista kotiruokaa meillä syödään ja viime aikoina on mennyt:

Makkarakeitto
Jauheliha-papukasviskastike ja perunat
Kana-papukasviskastike ja perunat
Kinkkukiusaus
Broilerinkoipi ja uunijuurekset
Jauhelihakastike ja maissimakaroni

Huomenna on luvassa peruna-juuresmuusi ja makkarastroganoff.

Meillä tehdään ruokaa aina sen verran, että se riittää kahdeksi tai kolmeksikin päiväksi. Yritän joka ruokaan laittaa kasviksia tai juureksia, koska en niitä paljoakaan voi allergioiden takia syödä raakana. Kanaa ja jauhelihaa tulee käytettyä paljon. Ja koska olen raskaana, haluan jostakin syystä syödä koko ajan perunaa. Ruuan helppous on ollut kyllä avainsana nyt raskausaikana.
 
Ette kuulkaa usko kuinka hyvältä nuo teidän ruuat minun korviin kuulostaa, voipi sanoa, että miltei kuola valuu vaikka vasta oon syöny...

Meillä asuva mies metsästää enkä muista milloin olisin lihaa muuten kuin leivänpäällistä ostanut. Koen olevani laiska ruuanlaittaja, sillä syödään niin paljon pataruokia leivinuunissa. Yleensä ihan vain lihat pannun kautta pataan, mausteet, vesi ja uuniin pariksi tunniksi. Kalaa, itse pyydettyä tai suurempana eränä saatuna tutulta, myös pääsääntöisesti uunissa tai savustettuna. Kaveriksi potut, riisi tai ohra, jaksamisen mukaan... Salaattia ja kasviksia meillä vähän syödään, vähän kausittain.. Porkkanaa ja sipulia paljon riistan kanssa laitan. Itse jauhetusta jauhelihasta keittoa tai pihvejä. Nyt olen toki miehelle tehnyt maksalaatikkoa pakastimeen... Syksyt meillä siis marjastetaan ja metsästetään kaikkea laidasta laitaan, näin pyritään täyttämään nämä kaksi arkkupakastinta.. Teen paljon marjapuuroja niin uunissa kuin vatkattunakin.. Joskus harvoin keittoja lihasta tai kalasta jaksan tehdä, sillä liemen maku kärsii, kun ei luita tai ruotoja jaksa keittää. Ruokaa teen aina kolmeksi päiväksi kerrallaan ja usein myös pakastimeen asti, jos mökkireissua tai muuta paikkaa, missä ei ruokaa oikein saa laitettua..
 
Mulla on ruokahalu kateissa. Mikään ei maistu. Paitsi valion pitsajuustoraastetta voisin vetää siltään kaksin käsin. Jauhelihaa en voi enää syyvä, hyi että mua ällöttää se.
Mun ruokavalio on siis aika ykstoikkonen mutta ruokaa on kuitenkin pakko tehä esikoiselle.
 
Kiva kuulla muiden ruokalistoja, jos saisi itsellekin uusia ideoita. Niin usein jumittuu laittamaan samoja ruokia.

Usein tulee laitettua paistettuja kanafileitä, jauhelihapihvejä, coucous- feta- kana salaattia ja tzazikia, eri variaatioita salaateista, uunilohta tai medaljonkeja. Välillä pizzaa, itsetehtyjä hampurilaisia, tortilloja. Lisukkeena avokadopastaa, risottoa, kvinoaa, uunikasviksia tai mitä milloinkin keksii.

Yksi äärettömän helppo uusi kokeilu johon oon täysin koukuttunut on mikrossa, mikropussissa valmistettava bataatti- chili- lime muusi. Bataatit neljään osaan pussiin, lime paloina perään ja chiliä maun mukaan. Pussiin täytyy muistaa tehdä reiät, muutoin räjähtää. 15- 20 min mikrossa ja sitten vaan kuoret irti ja haarukalla muusaamaan, liemet pussista mukaan ja pilkottua chiliä joukkoon maun mukaan. Jos pitää korianterista sopii myös joukkoon maustamaan.
 
Perunamuusi ja kalapuikot tai paistettu nakit on ollut jo pari viikkoa se ehdoton suosikki ja mitä syödään lähes joka päivä :D

Muuten oonkin tosi huono kokki eikä hirveesti motivoi tehdä ruokaa...
Nyt viikolla tein kinkku aurajuusto kastikkeen ja sen kanssa pastaa.
Myös salaatti öljypohjaisen salaatinkastikkeen kanssa on useammin ollut ruokana tällä viikolla.
Onneks tästä nyt saa hyviä vinkkejä ja kuola jo valuukin tätä ketjua lukiessa mitä muut syö :D
 
Tämän perheen, enimmäkseen lasten suosikkeja ovat:

-Nakkisoppa
-Jauhelihakastike ja spagetti
-Makaronilaatikko
-Lasagne
-Perunat ja jauhelihakastike
-Ranskikset ja nakit
-Nakkikastike ja perunat
-Riisi ja kanankoivet
-Riisi ja erilaiset kanakastikkeet
-Muusi ja uunimakkara
-Itse tehty pizza
-Pasta ja juustoinen kinkkukastike

Tykkään tehdä ruokaa ja kokeilla kaikkea uutta. Mut pojat ei niinkään vielä pidä erikoisimmista annoksista! :D Salaatti, keitetyt vihannekset, raasteet yms kuuluvat myös ruokailuun.

Tänään kokkaillaan riisiä, kananugetteja ja sitruunakastiketta. :)
 
Takaisin
Top