Mitä mukaan synnärille?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Mitä olette ottaneet mukaan synnärille? Onko jotain yllättävää, jota tarvitaan mutta moni ei ehkä tajua pakata mukaan?

Mulla oli liikaa tavaraa: muistiinpanovälineitä, liikaa vaatteita, kosmetiikkaa ja hygieniatuotteita laidasta laitaan. Oikeesti tarvitsin vain laturin ja puhelimen, hiusharjan, hammasharjan ja tahnan, herkut ja imetysteen ja vaatteet kotiutumista varten. Omat kunnon sukat olisi ollut paremmat kuin sairaalan.
 
Mulla oli ekalla kerralla kassi täynnä kaikenlaista, varavaatteita minulle, puolisolle ja vauvalle, eväitä (joita en edes syönyt koko sairaalassa olon aikana) Hygieniatarvikkeet, puhelin+laturi ja jopa rintapumppu. Miksi pumppu pakattiin mukaan, sitä en tiedä. :rolling: Niin ja toki turvakaukalo ja neuvolakortti + omat henkkarit. Pyyhe oli kassin päällä varuilta, koska liikuimme taksilla. Lapsivedet tihkuivat matkalla synnärille, joten istuin sitten pyyhkeen päällä, etten pilaa taksin penkkejä. Hyvä näin, auto selvisi ilman vahinkoja.

Tokalla kerralla oli minun ja vauvan vaatteet, hygieniatarvikkeet joista shampoo ja hoitoaine jäivät kotiin, ja hiukset olivat sen mukaiset kun kotiuduttiin kun pesin hiukseni sillä sairaalan pesuaineella. Onneksi vaan yksi yö sairaalassa. Puhelin + laturi, neuvolakortti, turvakaukalo tälläkin kertaa. Pyyhe oli myös tällä kertaa mukana ja istuin sen päällä taksissa, vaikka tällä kertaa vedet menivät vasta kun kalvot puhkaistiin.
 
Minulla oli mukana puhelin ja laturi, kuulokkeet, herkkuja, villasukat, liivit ja liivinsuojia, harja ja hammasharja ja tahna. Esikoisen aikaan (2014) taisi olla myös kamera ja mp3-soitin, kun ei ollut vielä älypuhelinta. Olikohan muuta... Ei nyt tule mieleen.

Herkut ja villasukat oli esikoisen kohdalla turhia ja kuopuksen kohdalla tarpeen. Esikoinen syntyi lämpimänä syksynä (oli suorastaan kuuma kun aurinko paistoi ikkunasta sisään) sektiolla eikä mitään kiinteää saanut syödä niin kauan kun oli kipupumppu. Kuopus syntyi talvipakkasilla alateitse, joten villasukat oli tarpeen ja herkkujakin tuli syötyä. Musiikkia ei tullut kuunneltua kummallakaan kerralla, mutta kuulokkeet oli hyvät kun soitin kuvapuhelun esikoiselle.

Liivit ja liivinsuojat oli todella tarpeen. Varsinkin esikoisesta maito nousi noustessaan niin rytinällä, että olisi ilman ollut vaatteet kokoajan märät.

Kotiutumisvaatteet mies toi muistaakseni kummallakin kerralla jälkikäteen.
 
En muista kunnolla kaikkien lasten kohdalla, mutta muistan ottaneeni ainakin hygienia tarvikkeet, kännykkä + laturi, korvatulpat, kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle, proteiinipatukoita ja neuvolakortti.
 
En muista kunnolla kaikkien lasten kohdalla, mutta muistan ottaneeni ainakin hygienia tarvikkeet, kännykkä + laturi, korvatulpat, kotiutumisvaatteet itselle ja vauvalle, proteiinipatukoita ja neuvolakortti.
Tuo listasi vaikuttaa tosi hyvälle. Oliko sulla mukana myös kela tms kortti ? entäs rahaa?
Mulla nyt neuvolakortin muovitaskussa kopio kuvallisesta henkkarista, yhteystiedot hätätapauksia varten (päivitetyt nimet+ puh.numerot) sekä toivelista synnytykseen. Laukussa myös vara-avain (yksineläjänä voin tarvita lähettää jonkun käymään asunnolla, etenkin mikäli sairaalassa olo pitkittyy).
Kannattaakohan korut (kaulaketju) jättää kotiin?
 
Tuo listasi vaikuttaa tosi hyvälle. Oliko sulla mukana myös kela tms kortti ? entäs rahaa?
Mulla nyt neuvolakortin muovitaskussa kopio kuvallisesta henkkarista, yhteystiedot hätätapauksia varten (päivitetyt nimet+ puh.numerot) sekä toivelista synnytykseen. Laukussa myös vara-avain (yksineläjänä voin tarvita lähettää jonkun käymään asunnolla, etenkin mikäli sairaalassa olo pitkittyy).
Kannattaakohan korut (kaulaketju) jättää kotiin?
Joo, kaikki korut muuten suositellaan jättämään kotiin. Hyvä huomio!
 
Tuo listasi vaikuttaa tosi hyvälle. Oliko sulla mukana myös kela tms kortti ? entäs rahaa?
Mulla nyt neuvolakortin muovitaskussa kopio kuvallisesta henkkarista, yhteystiedot hätätapauksia varten (päivitetyt nimet+ puh.numerot) sekä toivelista synnytykseen. Laukussa myös vara-avain (yksineläjänä voin tarvita lähettää jonkun käymään asunnolla, etenkin mikäli sairaalassa olo pitkittyy).
Kannattaakohan korut (kaulaketju) jättää kotiin?
Oli lompakko mukana ja siellä kela kortti. Bella Swan kerkesikin vastata, että korut suositellaan jättämään pois ja jos on lävistyksiä, niin kannattaa varmistaa että ne saa tarvittaessa helposti ja nopeasti pois.
 
Suosittelen kyllä ehdottomasti matkalaturia. Jos joutuukin yllättäen sektioon(kuten minä), ei todellakaan halua kyykistellä tai kurotella töpseleitä. Jos on viluvarvas niin villasukat ellei ole helle. Ehdottomasti herkkuja, mutta myös jotain fiksua energiapitoista kuten pähkinöitä mukaan
 
Salissa en tarvinnut kuin juomapulloa. Siihen semmoinen huomio, että vaikka moni hehkuttaa pillipulloa, ni jos ei oo koskaan ikinä pillipullolla juonut, toimii perinteinen sporttikorkki paremmin. Itsehän joka hörpyllä olin eka kallistamassa pulloa ja ihmeessä kun ei vettä tullut 😂 eväistä en enää muista söikö mies mitään sinä yönä.

Sitten lopputavarat onkin riippuvaisia siitä onko osastolla vai perhehotellissa, ja kuinka kauan joutuu lusimaan. Herkkuja/välipalaa ja pillimehuja suosittelen eniveis, koska jano oli hurja ja herkut paransi mieltä ja toi voimia takaisin. Me oltiin yksi yö osastolla ja loput hotellilla. Osastolta jos olisi nopeasti kotiutunut niin en olisi tarvinnut muuta kuin oman shampoon, hiusharjan ja hammaspesuvälineet. Plus kotiutumisvaatteet. Hotellilla kun taas jouduttiin lojumaan ikuisuus, niin omat vaatteet oli kivat ja kassissa olleiden lisäksi mies toi kotoa pari imetyspaitaa ja kollarit lisää. Kroksit tai släpärit tarvi siellä myös. Hotellilla oli ihan loistavaa kun oli oma kylpytakki mukana! Yöllisille hoitajallenäytöille tuli välillä hiivittyä se päällä, niin ei tarvinnut pukea kunnolla. Vauvalle oli mukana pieni trikoopeitto (keskikesä) ja se oli noilla samaisilla näytöillä käyntiin kiva. Ja tuntui kotoisammalta kuin sairaalapeitto.
 
Mulla oli perushygieniajutut, omat shampoo, hoitoaine ja suihkusaippua, ponnareita, laturi, käsilaukku (jossa lompakko, avaimet jne), pussi sirkusaakkosia (koska himoitsin mustia karkkeja), puhtaat kotiutumisvaatteet itselle + imetysliivit ja liivinsuojia.
Ja lisäksi vihko, mihin olin kirjoitellut lapsettomuushoitotaipaleesta, piinapäivien oireista, odotuksesta ja lopuksi synnytyksestä ja sairaala-ajasta. Tein saman kahden aiemman lapsen kohdalla myös ❤️ ja kaikki epäonnistuneet hoidot ja raskaudet on taltioitu samoihin vihkoihin.

Kotiutumispäivänä mies toi kaukalon ja etukäteen pakatut vauvanvaatteet. Sairaalaruokaa saa synnytyksen jälkeen niin paljon että eväitä ei ainakaan tarvi 😁
 
Netin etä synnytysvalmennuksessa yleisimmin kaivattuja = ystävien avulla jälkitoimitettuja osastolla oloa varten olivat laturit ja pikkuherkut!
Valmennuksessa kuulemani myötä tosin toivon pystyväni viemään mukanani kaiken lapsiveden synnärille asti sisälläni... 😱
 
Muokattu viimeksi:
Netin etä synnytysvalmennuksessa yleisimmin kaivattuja = ystävien avulla jälkitoimitettuja osastolla oloa varten olivat laturit ja pikkuherkut!
Valmennuksen myötä tosin toivon pystyväni viemään mukanani kaiken lapsiveden sisälläni... 😱
En yhtään ihmettele noita toivottuja. Minkä takia muuten toivot vesien pysyvän sisällä, ettei auton penkit mene pilalle?
 
En yhtään ihmettele noita toivottuja. Minkä takia muuten toivot vesien pysyvän sisällä, ettei auton penkit mene pilalle?
En minä auton penkkejä sääli, nehän voi aina pesettää ja tarkoitus on muutoinkin laittaa muovitettu frotee ja pyyhe pyllyn alle.

Vesien karkaaminen voi painaa napanuoran kasaan. En tiedä mitä siinä siis tapahtuu, mutta karkaamisen jälkeen pitäisi mennä samantien makuuasentoon. Olla sitä siinä sitten kauppakeskuksen lattialla , tai vielä pahempi metsässä koiralenkillä maassa makaamassa ja lanssia odottamassa ...
Mietin, että luonnossa ei ole tyhjiä pulleita kohtia, kuten kaasuttomia pulleita ilmapalloja. Supistuuko kohtu vesien poistuttua, koska ilmaahan sinne ei välttämättä pääse sitä vettä korvaamaan? Silloin napanuora voisi litistyä kohdun ja vauvan väliin vesipullistujan puuttuessa...
Mulla neuvola tulevalla viikolla, selvitän asian siellä...mikä merkitys esim istukan asennolla makuuasennon valintaan silloin on. Mulla lapsivettä ultrassa oli nyt 1,5litraa, onhan se jonkinmoinen pehmuste tms pikkukehon ympärille "taskuihin" kasaantuneena.
Jollekulle meistä helmikuisista oli lähipäivinä asiasta lääkäri ohjeistanut, ja tuli se esille myös nettisynnytysvalmennuksessa.
 
En minä auton penkkejä sääli, nehän voi aina pesettää ja tarkoitus on muutoinkin laittaa muovitettu frotee ja pyyhe pyllyn alle.

Vesien karkaaminen voi painaa napanuoran kasaan. En tiedä mitä siinä siis tapahtuu, mutta karkaamisen jälkeen pitäisi mennä samantien makuuasentoon. Olla sitä siinä sitten kauppakeskuksen lattialla , tai vielä pahempi metsässä koiralenkillä maassa makaamassa ja lanssia odottamassa ...
Mietin, että luonnossa ei ole tyhjiä pulleita kohtia, kuten kaasuttomia pulleita ilmapalloja. Supistuuko kohtu vesien poistuttua, koska ilmaahan sinne ei välttämättä pääse sitä vettä korvaamaan? Silloin napanuora voisi litistyä kohdun ja vauvan väliin vesipullistujan puuttuessa...
Mulla neuvola tulevalla viikolla, selvitän asian siellä...mikä merkitys esim istukan asennolla makuuasennon valintaan silloin on. Mulla lapsivettä ultrassa oli nyt 1,5litraa, onhan se jonkinmoinen pehmuste tms pikkukehon ympärille "taskuihin" kasaantuneena.
Jollekulle meistä helmikuisista oli lähipäivinä asiasta lääkäri ohjeistanut, ja tuli se esille myös nettisynnytysvalmennuksessa.
Siis kaikissako tilanteissa noin? Mulla oli vauva perässä ja silloin sanottiin et jos lapsivedet menee niin makuulleem ja lanssilla sairaalaan. Mut muuten en oo kuullu tommosesta 🤔 vai oonko nyt vaa nii väsynyt et oon pihalla 🙈
 
En minä auton penkkejä sääli, nehän voi aina pesettää ja tarkoitus on muutoinkin laittaa muovitettu frotee ja pyyhe pyllyn alle.

Vesien karkaaminen voi painaa napanuoran kasaan. En tiedä mitä siinä siis tapahtuu, mutta karkaamisen jälkeen pitäisi mennä samantien makuuasentoon. Olla sitä siinä sitten kauppakeskuksen lattialla , tai vielä pahempi metsässä koiralenkillä maassa makaamassa ja lanssia odottamassa ...
Mietin, että luonnossa ei ole tyhjiä pulleita kohtia, kuten kaasuttomia pulleita ilmapalloja. Supistuuko kohtu vesien poistuttua, koska ilmaahan sinne ei välttämättä pääse sitä vettä korvaamaan? Silloin napanuora voisi litistyä kohdun ja vauvan väliin vesipullistujan puuttuessa...
Mulla neuvola tulevalla viikolla, selvitän asian siellä...mikä merkitys esim istukan asennolla makuuasennon valintaan silloin on. Mulla lapsivettä ultrassa oli nyt 1,5litraa, onhan se jonkinmoinen pehmuste tms pikkukehon ympärille "taskuihin" kasaantuneena.
Jollekulle meistä helmikuisista oli lähipäivinä asiasta lääkäri ohjeistanut, ja tuli se esille myös nettisynnytysvalmennuksessa.
Hui, joo kuulostaa aika pahalta kyllä. En ole ikinä kuullutkaan tällaista eikä meille ainakaan synnytysvalmennuksessa tätä kerrottu. Joten olen mennyt muina naisina synnyttämään tietämättä mitä voisi käydä :Grinning Face With Smiling Eyes: Ehkä olisi tullut enemmän tietoa, jos synnytyshetkellä olisi ollut riski että käy pahasti. Mulla meni vedet kotona suihkussa ja sen toki kerroin kätilölle puhelimessa mutta ei mitään sen kummempia komplikaatioita ole onneksi tullut.
 
En yhtään ihmettele noita toivottuja. Minkä takia muuten toivot vesien pysyvän sisällä, ettei auton penkit mene pilalle?

Hui, joo kuulostaa aika pahalta kyllä. En ole ikinä kuullutkaan tällaista eikä meille ainakaan synnytysvalmennuksessa tätä kerrottu. Joten olen mennyt muina naisina synnyttämään tietämättä mitä voisi käydä :Grinning Face With Smiling Eyes: Ehkä olisi tullut enemmän tietoa, jos synnytyshetkellä olisi ollut riski että käy pahasti. Mulla meni vedet kotona suihkussa ja sen toki kerroin kätilölle puhelimessa mutta ei mitään sen kummempia komplikaatioita ole onneksi tullut.
Tuota tietoa on niin paljon ja odottajatkin ollaan yksilöitä.
Kenellä mikäkin riski johonkin korostuu, siinä se suurin hankaluuden tekijä, sillä hoitokäytännöt ja ohjeistukset eivät vaan ole Suomessa lainkaan vakiot!
Uutta se oli mullakin, ilmeisesti asiayhteys vauvojen hapen saanti ongelmiin huomattu/todennettu vasta nyt?
Tuttava perheen vauvan sydänäänet lakkasi ilman syytä 15min ennen sairaalaa, kun oli jo lanssin sisällä, eikä mitään ollut ilman lääkäriä tehtävissä. (5 vuotta sitten, heillä vedet lorahti lattialle kotona, soittivat synnärille, lähtivät ohjeen mukaan ajamaan omalla autolla lanssia vastaan, äiti nousi sen kyytiin, jolloin heti huomattiin vauvan sydän äänet olevan huonot, isä palasi isompien lapsien kanssa takaisin kotiin. Uskoisin äidin olleen varmaan penkillä istumassa, koska isä ajoi, kaksi aiempaa 2,5v+4,5v mukana ollutta lasta ovat estäneet makuulla olon, hoitovirheenä oli todettu ohjeistamien omaan automatkaan)
 
Mulla tais olla vika kerta neuvolassa ennen suunniteltua sektiota, kun terkkari totesi ettei vauva ole laskeutunut/kiinnittynyt. Joten sen perusteella tuli ohjeistus, että jos menee lapsivedet niin makuulle ja lanssilla synnärille, jottei napanuora luiskahda ulos.
 
Mulla tais olla vika kerta neuvolassa ennen suunniteltua sektiota, kun terkkari totesi ettei vauva ole laskeutunut/kiinnittynyt. Joten sen perusteella tuli ohjeistus, että jos menee lapsivedet niin makuulle ja lanssilla synnärille, jottei napanuora luiskahda ulos.
kiitos! Tuo sen makuulle menemisen oheistuksen syyn täytyy olla...
Ohhoh kun on kovin ylhäällä, roikkuu katosta polviensa varansa kuin mikäkin trapetsiteitelija. Ilmeisimmin osaa myös ottaa vauhtia, kun tuolla ylösalaisin olevan :Pear: muotoisessa yksiössään tänäänkin keinui.
 
Ahaaa ei munkaa vauva ollu kiinnittyny. Siitä ei kukaan puhunu kyllä mitää. Ehkä ne aatteli et se on se ja sama ku perätilan takia on ohjeistettu kuitenkin jo.
 
kiitos! Tuo sen makuulle menemisen oheistuksen syyn täytyy olla...
Ohhoh kun on kovin ylhäällä, roikkuu katosta polviensa varansa kuin mikäkin trapetsiteitelija. Ilmeisimmin osaa myös ottaa vauhtia, kun tuolla ylösalaisin olevan :Pear: muotoisessa yksiössään tänäänkin keinui.

Tämä selittää paljon. Ajattelin jo et miten ihmeessä tämmönen mennyt täysin ohi. Lapsiveden väristä oli kyllä puhetta valmennuksessa, mikä on normaalia ja milloin saattaa olla hätä. Tosin valmennusten sisältö saattaa muuttua paljonkin muutamassa vuodessa ja kunta/raskauskohtaiset erot ovat myös mahdollisia tässäkin asiassa.

Mitä olen kuullut synnyinpaikkakunnan ohjeistuksia ja synnytysvalmennukseen sisältöä, on siellä hieman eri meininki. Valmistautua pitää ihan eri tavalla kun muuten riski helikopterisynnytykselle on mahdollinen.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top