Mitä kaikkea sairaalakassiin ?

Mä pakkasin sellaisen ohuemman pipon, mutta lisäksi pakkasin sellaisen fleecehenkisen takin jossa on huppu. Ja normi sisävaatteet, ei nyt niin paksut, mutta sujautan vauvan fleecepussiin. Joten uskoisin että se riittää.. Niin ja näillä näkymin meidän vauva syntyy ensi viikolla. Tai sitten jos suunnitelmat siirtyy niin sitä seuraavalla viikolla. Mutta kuitenkin näillä suht lämpimillä keleillä
..
 
Kuulin tänään et ainakaan KOKSissa ei vauva saa enää ollenkaan vaatteita vain vaipan... Kuulemma joku uusi kokeilu... Ollaan iholla... Eli siis vauvalle vaatteita mukaan...
 
Pikkuinen, Tyksissäkin suositaan ihokontaktia ja kannustetaan pitämään vauvaa mahdollisimman paljon iholla, paidan alla, mutta saa kyllä haluttaessa vaatteet. Kuopusta pidin ihokontaktissa muuten koko sairaalassaoloajan, paitsi kun isommat sisarukset tuli katsomaan häntä niin puin vaatteet että he saivat pitää vauvaa sylissä. :)
 
Kuulin tänään et ainakaan KOKSissa ei vauva saa enää ollenkaan vaatteita vain vaipan... Kuulemma joku uusi kokeilu... Ollaan iholla... Eli siis vauvalle vaatteita mukaan...

Jorvissa oli nyt sama juttu. Mutta en mä kyllä vauvalle vaatteita kaivannutkaan. Peiton sisässä kapaloituna silloin kun ei ollut iholla. 2 v sitten oli vaatteita vauvalle, mutta en käyttänyt silloinkaan. Mun mielestä on ihanaa pitää vauvaa iholla :)
 
Aika jännä, jos ei lainkaan saa vastasyntyneelle sairaalasta vaatteita. Ymmärrän toki tuon ihokontaktin ja ajatuskin siitä tuntuu suloiselta ja ihanalta. Mutta hassua, että ei silti saa vauvalle vaatteita niihin hetkiin, kun ei ole iholla, kun vaikka isovanhemmat tulee tervehtimään tulokasta sairaalaan tms.

Onks tämä vaatteettomuus siis joku uusi juttu? Ilmeisesti monessakin sairaalassa, että vaatteita ei tipu bebelle, kun teidän kommentteja lukee.

:)
 
Siis se ihokontakti liittyy siihen vauvamyönteisyyssertifikaattiin. Sairaaloissa myös ei välttämättä ole enää niitä muovikoppia vauvan sänkyyn vaan vauva nukkuu vieressä. Ja kyllä sieltä vaatteet vauvalle saa pyytämällä, mutta ensisijaisesti suosittelevat ihokontaktia.
 
Pitääkin selvittää tuo vaateasia. Ja samoin koppa. En aio olla jatkuvassa ihokontaktissa enkä ota vauvaa viereen nukkumaan -paitsi jos nukahdan kesken imetyksen :joyful: En siis ole kyseisiä aatteita vastaan, mutta en myöskään koe tarvetta ehdottomuudelle, enkä usko missään elämän menoissa vain yhden aatteen voimaan, vaan itselle, lapselle, perheelle parhaiten sopivien asioiden toteutukselle.
Kiitos vinkistä!
 
Kyllä sitä alkuun mun mielestä voisi pitää ihokontaktissa, mutta jos näin ensikertalaisena saan olla sairaalassa parikin yötä, niin kyllä haluan vauvalle vaatteet ja ehkäpä sen oman sängyn. Ennen kuin tottuu pitämään siinä ihan vierellä jopa yöaikaan, koska itse en ainakaan nuku jos kokoajan joutuu ns. Unissaan varomaan. Tiedä sitten miten tuleman pitää.. Mutta ainakin nyt ajattelen näin.
 
Voi mie todella toivon, että vauvalle on tarjolla oma punkka. En pysty nukkumaan niin, että vauva on vieressä siinä kapeassa sängyssä. En muutenkaan tykkää perhepedistä, koska nukun itse niin huonosti silloin. Esikko nukkuu hyvin harvoin meidän välissä. Ei nukkunut vauvanakaan. Sai parhaiten unen omassa sängyssä. Ja vaatteita aion myös pitää vauvalla, vaikka iholla varmasti vietetäänkin aikaa. Pakkasin muutaman vaatteen sairaalakassiin mukaan vauvalle. Mies saa sitten ruoda kotoa lisää, jos niitä tarvitaan enemmän.
 
Ei nyt kuulu tähän ketjuun, mutta kun isovanhemmista oli puhe, niin pääseekö tyksissä tällä hetkellä isovanhemmat katsomaan vauvaa? Pitkään oli ainakin neuvolan seinällä lappu, että vain isä ja lapsen sisarukset, mutta viimeeksi en lappua enää huomannut.

Mä kyllä aijon myös varmaan pyytää vauvalle ne vaatteet. Hassua kyllä jos niitä tarvitsee erikseen aina pyytää kun ennen niitä on vain ollut pino siinä hoitopöydän vieressä. Tuntuu, että viluhan siinä vauvalle tulee ellei ole vaatteita päällä vaikka olisikin ihokontaktissa. Onhan sitä pakko kuitenkin itsenkin poistua välillä vessaan tai suihkuun. Ja karu arki koittaa sitten kotona kun en itse ainakaan voi kotona viettää päiviä vauvan kanssa peiton alla ja jättää esikoista touhuamaan koko päiväksi omiaan. :p
 
Meidän sairaalassa ainakin on sängyt vauvalle (näkyi olevan jo synnytyssalissa) ja vaatteet, ihokontaktissa saa olla niin paljon kun haluaa ja vaatteita ei tuputeta, mutta ne saa kyllä halutessaan, luulisin että jopa pyytämättä ne tuodaan tarjolle.
 
No kuinkas sen sairaalakassin kanssa sitten kävikään :)
A) kassi oli osittain pakattu, sieltä siis puuttui lipokkaat ja karkit ym. Patukat. Tripit kyllä oli.
Tuli meinaa kohtuu kiire lähdön kanssa...

Lipokkaat sain sairaalasta (TYKS). Omat villasukat lähti paluupostissa miehen mukana takaisin kotiin. Koska täältä tosiaan saa sukkia jotka on paljon kätevämpiä vaihtaa sen mukaan kun hikoilee ja rasvaa jalkoja... Eikä niitä tarvitse pestä, lisäksi villasukat oli liian lämpimät, huone jossa "asun" on kuuma.

Kassista ei löytynyt omia vaatteita muuta kuin imetysliivit - jotka ei tunnu päällä hyviltä, olkaimet painaa, toppi minkä otin mukaan oli huomattavasti parempi diili. Omia vaatteita olisi ollut järkky täällä vaihdella, ihanaa kun suihkussa on vaatepinot mistä voi ottaa sen mitä tarvitsee. Sitä paitsi tämä sininen kaapu on erittäin mukava päällä - mikään ei kiristä! Alushousut on myös mahti juttu, ihan ei siis ole verkkoa, mutta sellaista sideharso henkistä.. Näitä voi vaihtaa vaikka joka vessakäynnin yhteydessä ja nämä joustaa ja venyy, joten isokin side mahtuu mainiosti. Omia siteitä ei tarvita..

Vauvan vaatteet otin varuiksi mukaan, mutta täällä on huoneessa vauvalle vaatteita tarjolla, joten suotta otin kotoa mukaan..

Tripit muistin vasta synnytyksen jälkeisenä päivänä, sillä synnytyssalissa oli mehua tarjolla.
Patukoita ja karkkeja ei tehnyt mieli, koska olin ihan raato kun minut kärrättiin sängyssä pois osastolle.. Täällä on kuitenkin jääkaappi mistä myös minä (gluteeniton) saan ruokaa/ välipaloja. Vierasaikana sain myös puperrettavaa tulijoilta.. Ruokaa saa jokapäivä kaksi kertaa + välipalat, joten ei ole ollut kyllä lisäruualle tarvetta.

Hammasharja ja pesuvehkeet on olleet ehkä se tärkein. Aiheuttaa kyllä hyvänolon tunnetta kun pääsee suihkuun tai saa puhtaat hampaat..
Meikkejä en muutenkaan juuri käytä, niin niitä ei myöskään tarvitse, ja toisaalta aivan sama miltä sitä näyttää täällä...

Omat lääkkeet ja rasvat oli hyvä juttu. Mutta esim. Kynsisakset sain täältä, särkylääkkeet, sekä imetyspumppu löytyy täältä. Omat lääkkeet tietysti oli valmiiksi pakattu (astma).

Nyt en edes muista mitä muuta kassiin olin pakannut, mutta nämä nyt oli semmoisia asioita mitä muistan. Kassi on ollut kaapissa koko ajan.. No tässä jotain..

Noniin kutsu käy.. :)
 
Yks mitä kaipasin oli Nessuja... Mulla rupes nokka vuotaa ja tuli hiukan vertakin nenästä vuodeosastolla ollessa ja Nessut olis ollut paremmat kuin ne käsipaperit tai servetit.
Tilkku, kummalla osastolla olet? Mä olin kakkosella ja mun huone oli kans tosi lämmin, hiki vaan valui eikä vauvaa kyllä pystynyt pitää koko aikaa paidan alla kun oli muutenkin kuuma. Vaatteista oon samaa mieltä, kätevät ja tarkoituksenmukaiset!
 
Yks mitä kaipasin oli Nessuja... Mulla rupes nokka vuotaa ja tuli hiukan vertakin nenästä vuodeosastolla ollessa ja Nessut olis ollut paremmat kuin ne käsipaperit tai servetit.
Tilkku, kummalla osastolla olet? Mä olin kakkosella ja mun huone oli kans tosi lämmin, hiki vaan valui eikä vauvaa kyllä pystynyt pitää koko aikaa paidan alla kun oli muutenkin kuuma. Vaatteista oon samaa mieltä, kätevät ja tarkoituksenmukaiset!

Oon täällä kympissä, joku uusi osasto, avattu kesällä. Mulla siis koko ajan nenä veressä.. Ja tosiaan nää käsipaperit on tosi huonoja.. Mutta olenkin vallan käyttänyt niitä ruuan yhteydessä tulleita papereita, ovat hiukan pehmeämpiä. Olen ne säästänyt aina nenäliinaksi.

Itse en osannut/ osaa olla vauva ihossa kiinni koko ajan, täällä on niin kuuma, joten vauva on ollut sairaalavaatteissa ja kerran päivässä tuossa kainalossa kihnuttamassa ja rintaa hipelöimässä (en imetä puuttuvan maidon takia). Ollaan nukuttu/ levätty niin, että vauva on kainalossa nukkunut iltapäivisin.. Yöt vauva nukkuu omassa sängyssä, kuten nytkin.
 
Mä olin kakkosella vitoshuonees ja se oli kans ku sauna. Ilmastointimikälie piti kauheaa metakkaa sängyn pääl mut ilma ei vaihtunu. Yhden yön pidin käytävän oven raollaan niin kyllä helpotti, vinkki teille jotka sinne viel menette. Ihokontaktis oltiin yöt ja kylvettiin hiessä, ollaan kyl puolet yöstä kotonakin.
 
Mä täällä just manailen kun en saa unta, käytävällä on välillä semmoinen meteli kun useampi peipe huutaa äänekkäästi, huonosti eristetty tila. Eikä toivoakaan unesta, jos pitäisi oven auki. Mulla on 2hgen huone, mutta tää on jo toinen yö kun saan olla yksin. Meillä kotona voi tuo ihokontakti olla paljon kivempaa, voidaan vauvan kanssa kääriytyä paksuun peittoon... Kotona kun on hiukan viileämpää.
 
Imelda ja Tilkku, eiks 310 ole sama kuin vuodeosasto 2? Ja Imelda, mä olin samassa huoneessa nr 5! Ikkunapaikalla. Ekan yön mä pidin jopa ikkunaa raollaan kun oli niin hiki. Toisen yön ovi olikin raollaan, en tullut aatelleeks miks mutta varmaan huonekaveri jätti sit tarkoituksella. :D
Täällä sitä ollaan hereillä vielä... vauva ei tahdo tajuta et on yö. Onneks mies nukkuu kuin tukki niin hän saa hoitaa taaperoa huomenna et mä saan otettua päikkäriä jos vauva nukkuis päivällä paremmin.
 
Mä en kyllä osaa sanoa onko sama. Pe kun tulin sisään olin alkuun 3:saa, mutta mut sitten lopulta siirrettiin tänne ylös korkeuksiin. Mä en edes muista tuloani tänne, kun olin ihan pöpperössä.. :D
 
Takaisin
Top