Mitä hankintoja olette tehneet jo vauvalle?

ainii, ostin omani pohjanmaalta Kauhajoelta, ja maksoi kans 55 e. En kyl muista kaupan nimeä..
 
Ostettiin Ainun pieni 120 ml tuttipullo matka juomisia varten...Eli jos ollaan reissussa ja poitsulle tulee nälkä niin käydään ostamassa vastiketta ja lämmitetään pulllossa jossain kahvion mikrossa sapuskaa...[:D]
 
Tänään tuli vähän shoppailtua kirpparilla.. Rahaa meni 17,50 euroa ja mukaan tarttui
1 makuupussi, 5 bodya, 3 housut, 3 pyjamaa, 2 paitaa, 1 fleecepuku, 2 potkupukua, 1 välikausihaalari, 2 kengät, 1 kirja, 1 hattu ja 1 rintapumppu joka ainakin näytti käyttämättömältä...
Sanoisinko että halvalla lähti... [:D]
Ja kaikki vielä erinomaisessa kunnossa... Toiset ne näköjään haluaa vaan vaatteista äkkiä eroon... kerrankin satuin paikalle oikeaan aikaan..[:)]
 
Tilasin netistä Aventin rintapumpun ja pullon vastasyntyneen tutilla - mulla on nyt kolme pulloa vastasyntyneelle, saas nähdä tuunko tarvitsemaan! En ole yhtään keittänyt valmiiksi tai edes paketista avannut, ajattelin että katsoo sitten miten lähtee imetys sujumaan. sittenpähän annan käyttämättömänä eteenpäin jos en tarvitse [:)]

Sisko kauhisteli, kun en ole sairaalakassia pakannut, jotenkin ei tunnu yhtään siltä että pitäis jo pakata valmiiksi. En ole edes miettinyt mihinkä kassiin tavarat lätkisin! Ei mulla ole mitään hoitolaukkuakaan ja käsilaukut on liian pieniä. Turvakaukalokin on vielä siskolla, kun en ole muistanut hakea, enkä nyt vähään aikaan viitsi sitä edes hakea, kun niillä on mahatauti. Oon kyllä nyt huonosti valmistautunut lähtöön :) Mutta en usko että sitä vielä kuitenkaan tulee! Pitää kyllä kunhan tauti on turvallisesti ohi jne. niin hakea se kaukalo sieltä - pitäähän ne kankaatkin pestä valmiiksi! Mutta on unohtunut... Pitää toivoa, etten pariin viikkoon synnytä [:o]
 
Mä voisin tänne vinkata, mitä itse olen kaipaillut vauvan syntymän jälkeen, jos siitä olisi apua muille!
Vaikka poika oli hyvän kokoinen (51 cm ja 4070 g), niin silti 50cm vaatteet on jotkut vähän isoja. Riippuu tosi paljon onko vaatteet kotimaisia vai ulkomaisia. Jotkut Tutan vaatteet ainakin on valtavan suuria! Jotkut 56 senttiset muun valmistajan vaatteet sitten kuitenkin on sopivan kokoisia...En tykkää pitää tuolla mitään jättimäisiä telttoja!!

Pyykkiä tulee paljon! Itse en tykkää pitää kauaa maidolla sotkettuja vaatteita, vaan tykkään että on puhdasta päällä![:)] (Ainakin vielä on näin!) Myös "vesivahinkoja" tulee silloin tällöin ja silloin menee kaikki vaatteet pyykkiin...

Samoin harsoja kuluu paljon! Niissä mulla on sama homma, että en halua semmoisia maidonhajuisia rättejä käyttää kovin kauaa, joten puhtaita on oltava varalla. Mulla on puklurätteinä kuviollisia/värillisiä harsoja ja sitten pyllypyyhkeinä/hoitopöydän alusina valkoisia (näkee hyvin jos niihin menee kakkaa, niin tajuaa laittaa pyykkiin! [:D]) Myös ikeasta ostettuja pieniä valkoisia "pesulappuja" on hyvä käyttää pyllypyyhkeinä, tai muita pieniä käsipyyhkeitä. Itse haluan pitää noi harsot vähän erillään, ettei samalla kuivata pyllyä ja sitten suuta!![8D] Toki välillä joutuu tarttumaan ekaan riepuun mikä on saatavilla! Ison kylpypyyhkeen koin hankalaksi pelkillä pyllypesuilla ja semmoinen kuivuukin hitaasti, harsot on parhaita. Sitten kannattaa ottaa huomioon, että vaipanvaihdon yhteydessä tulee välillä pissavahinkoja ja silloin kastuu (vauvan ja vaipanvaihtajan lisäksi[;)]) koko pöytä, joten on hyvä olla vaihdettavia alustoja/pyyhkeitä/tms.
Nyt muuten pyykki kuivuu TOSI hitaasti kun on näin kosteeta!! Senkin takia tuntuu, ettei vaatteet riitä...[>:]

Kukin toimii tietenkin miten parhaaksi näkee, mutta mä oon toiminut tällä tavalla...Ehkä olen "pikkuisen" liian tarkka joistain jutuista, mutta näillä mennään!! Ja ehkä jossain vaiheessa en jaksa enää välittää...[:D]

Sitten tuttipulloista...Jos on suunnitelmissa antaa vauvalle pulloa, niin kannattaa varata muutama erilainen pullo. Meillä jo sairaalassa annettiin lisämaitoa pulloista ja niissä oli kahta erilaista tuttiosaa. Meidän vauva joi hyvin sellaisesta litteästä tutista (sama mikä on perus ainu-pulloissa), mutta sellaisesta pyöreästä (enemmän nänniä muistuttavasta) ei välillä saanut otetta...(Mulla tosin oli rintakumikin käytössä, joten sillä varmaan vaikutusta, miten vauva oppii imemään.)
Kotona mulla on enimmäkseen ainu-pulloja, sekä yksi mamin koliikki pullo, näistä meillä syödään hyvin. Sitten on yksi tommee tippee- pullo, josta tuo ei osaa juoda ollenkaan![8|] Aventin rintapumpun mukana tullut pullo taas menettelee just ja just...Huoh. Tarkka tyyppi!!!

Noi imemis jutut riippuu tietenkin vauvasta, kun kaikki ovat yksilöitä! Mun neuvo on , että ei kannata hommata montaa pulloa etukäteen (välttämättä et tarvitse yhtään, jos imetys sujuu). Mieluummin pari erilaisella tutilla varustettua. Pulloja ehtii ostaa myöhemmin lisää!

Sitten vielä huvituteista. Niitä meillä oli neljä ja aina ne on hukassa!! Aina pitäisi olla yksi jossain käden ulottuvilla, joten eilen kävin ostamassa pari lisää. (Näitäkään ei kannata ostaa varastoon, koska vauva ei välttämättä huoli tuttia lainkaan! Meillä kyllä huolii...[8D])
Aina pitäisi olla tutti valmiina sängyssä, yöpöydällä, vaunuissa, hoitopöydällä jne...välillä saisi sitoa tutin roikkumaan itseensä kiinni, että pysyisi mukana!! Tuttinaru on myös kätevä, jos vauvaa kantelee paljon, niin ei tipu lattialle asti.
Itse olin/olen synnytyksen jälkeen sen verran kipeä, ettei oikein huvita lähteä hakemaan tuttia jostain toisesta huoneesta, kun on vihdoin saanut äherrettyä itsensä hyvään asentoon!![&o]

En tiedä oliko näistä kenellekkään apua ja osa varmaan olikin ihan itsestäänselvää jorinaa...[:)]

Ai niin, Tampereella ainakin sai sairaalasta mukaan sellaisen liberon hoitolaukun, jossa oli ainakin lelu, pieni myssy, vaippoja, kertakäyttöisiä hoitoalustoja, puhdistuspyyhkeitä, hoitovoide- ja öljy...
 
kirpputorilta löysin eurolla käsikäyttöisen rintapumpun. (ei ainun, en tiedä merkkiä, ehkä avent, tai vastaava)

toisella kirpparilla olisi ollut ainun sähkökäyttöinen rintapumppu 15eurolla.

tuo oli kyllä halpa löytö jos tarvii tai sitten ei tarvi. mut eipähän tarvinnu kovin paljoa maksaa [:D]
 
Mä oon tainnu sortua nyt samaan kun Miu.. Meillä on niin paljon 50-62 senttisiä vaatteita, ettei vissii tarvii pestä pyykkiä ollenkaan.. [:-]
Pitää vissii alkaa niitä johonkin kauppaamaan...
Kirppareilta vaan tarttuu kokoajan mukaan ties mitä.. Joo mä tiiän, ei pitäis käydä niissä enää ollenkaan, mutta hulluksihan sitä tulee jos vaan kotona kökkii...
 
meillä ei oo ku yks tai kaks kokoo 50 bodya parit puolpotkarit on kokoo 50 ku ne näyttää isommilta mut ei se vintiö huku niihi vaatteisii jos laitat sille 56 kokoo käärii vaa hihoi jos on tarpeen... mäkin kyllä raaskin ostaa sydäntäsärkevän kokoset sukat Lindexiltä mun mies katto iha suu auki et noiha on nuken sukat ja tokasin et ne on vastasyntyneen sukat... Löysin muute kirpparilta turvakaukalon 7euroo makso ainoo et siin ei oo pyllyn alla pahemmin mitää pehmikettä ajattelin ku oon saanu pestyy sen kaukalon kankaat ni viritän joko harsoja tai joku käsipyyhkeen sinne alle jos vaikka vintiöltä lorahtaisi pissit läpi...... mä kauhistelin itte tossa yks päivä et pitäs varmaa sitä sairaalaveskaa alkaa laittaa valmiiks... en kyllä tiiä minkä veskan otan mutta ainaki sain katottuu vintiölle kotoutumis vaatteet ja vaipat messii ja ittelle siteitä varmuuden vuoks vaik kyl sen ajan ku sairaalas oon ni iha salee käytän sairaalan verkkokalsareita ja niit jättisupersuojia on ne vaa nii paljo paremmat ku joutuu pelleilee noitte pikku siteitten kans... ja mun anoppi lähetti mulle nepalista just sellasen kietasumekko tyylisen puvun mikä on varmaa erittäin loistava siel sairaalas... vauva saa mennä välillä seurustelemaan muitten vaavien kanssa ku äitee ottaa lunkisti ja koittaa saada unta kuuppaa ennen ku alkaa kotona hereillä olo rumba.... oon kyl nukkunu NIIN hyvin joka yö melkee 10h nukun yössä ilman heräämisiä ainoo on sit välillä ei meinaa uni tulla mut sit ku nukahtaa ni nukun minimissää 8h... mun kroppa kai jotenki varastoi nyt unta oikee urakalla....

kauheet liirumlaarumit tuli nytte, mutta alkaa olee pienen pieni pupujussi pöksyissä jo ku jännittää...
 
Mä löysin tänään tuolta jälleen myyntiliikkeestä käytetyt oikein hyvän kuntoiset gracon (menikö kirjaimet oikein päin?) matkarattaat. maksoivat peräti 34egee. niistä saa selkänojan lähes makuuasentoon. Ja ne meni tosi pieneen kasaan. Nyt ovat vielä auton perällä. Pitää huomenna päästä testaamaan saanko tuon vaunujen pehmeän kopan niihin sisälle. Mut joka tapauksessa aion niitä nyt käyttää sitten parvekkeella ja saan ne johonkin sisälle säilöön muuten. Tiedän et niillä tulee myöhemmin olemaan muutenkin käyttöä myös muualla kuin parvekkeella.

Satuin just saamaan yhdeltä isäni veljen perheeltä onnittelukortin, joka sisälsi 30e. Joten oikeastaan maksoin rattaista 4e[:D][:D]. Musta aika halvat.[:D]
 
Toihan on Eemi hyvä idea, jos se kantokoppa mahtuu niihin rattaisiin. Saa pieneenkin asuntoon/parvekkeelle nukuttamis"vaunut" ja niille on käyttöä sitten myöhemminkin. Ja jos rattaat menevät makuuasentoon, niin aika pianhan vauvan voi laittaa sinne ilman koppaakin...Vai voiko??

Meillä äitini osti kesäkirpparilta Brion rattaat (semmoset oikein isopyöräiset ja tukevat, ei mitkään kääntyväpyöräiset rimpulat) muistaakseni 40 eurolla...Olleet yhdellä lapsella ja kaikki kankaat sai pestyä. Saatiin niistä ensi kevääksi/kesäksi hyvät mummola ja mökki rattaat. :)
 
Voi laittaa jo nyt ilman koppaa jos koppa ei mahdu. Siihen melkein makuuasentoon vain ja noissa gracon rattaissa on se hyvä puoli mistä tykkäsin edellisissäkin et se istuin ja selkä osa ovat kaikki keskeltä pikkusen kupilla. Pieni vauva menee sinne oikein hyvin niinku syliin. Ja poika tykkäs istua niissä itseasiassa paremmin kuin yhdistelmävaunujen rattaissa. Siis niissä meidän aiemmissa Gragoissa. Laitan vaan makuupussin tai peiton vähän suojaksi ja kun tulee kylmenpi lisään vällyjä päälle ja ylle (siis jos se koppa ei mahdu).

Muita merkkejä mitä siellä katsoin niin oli vähän enemmän pystyssä sen selkänoja ja istuisosa oli jotenkin lyhyt tai sit se oli sen näköinen et vauvan ei ole siin hyvä olla. En osaa oikein selittää. Mut vauva oli sylissä mukana niin kokeilin sitä laskea niihin niin näkihän sen siinä miten se mihinkin rattaisiin asettui.
 
Ostettiin sellainen paksumpi fleecehaalari pojalle automatkoja ja vaunuttelua varten...Hokasin et kaikki mun hommaamat lämpösemmät vehkeet on kokoa 70--> eli isoja...Sit ainoa kevät syyshaalri aon kokoa 62 ja poika hukkuu siihen vaik muuten menee 56-60 koot...Täytyy napata kuva kunhan ´kerkeää...[;)]
 
Se pehmeä ison vaunun koppa muuten mahtui niihin ostamiini matkarattaisiin oikein hyvin. Ja partsilla on nukuttu hyviä pitkiä unia. Paitti nyt kun on uto flunssa iskeny.
 
Me hankittiin Smen lailla tänään sellanen vähän paksumpi puku autoiluun ja kauppareissuille jne. Ja vaunuihin makuupussiin se on kanssa sopiva. Mä suunnittelin hakevani henkkamaukalta sellasen karhupuvun, mut niitei enää ollu!! Kids and mothersista löytyi järkkyihana pinkki karvanen puku! Korvilla, tottakai.. [:D]
 
gazellen hyvää listausta jatkan vielä.. Kannattaa hankkia toinen pyykkikori pelkästään vauvan vaatteille! Huomattiin melko pian että ei ole kivaa tonkia erikseen pestäviä vauvan vaatteita muiden seasta. Tuttinauha on toinen hyvä hankinta erityisesti autossa. Äänenvaimennin pysyy aina lähettyvillä [;)] Ja kertakäyttöiset vaipanvaihtoalustat on myös hyödyllisiä kyläillessä. Ainakin joissain sairaaloissa mukaan sai Liberon kassin josta niitä löytyi.
 
Meillä on myös hoitolaukussa mukana noita kertakäyttösiä vaipanvaihtoalustoja (tuli siinä sairaalasta saatavassa laukussa, mutta niitä myydään myös kaupoissa), ovat käteviä kyläilessä/neuvolassa/yleisissä vessoissa...
Meillä tulee etenkin öisin sen verran ohivuotoja, että kolme muovifroteeta ei tahdo riittää (ei aina ehdi pesemään tai kuivumaan)...Oonkin ostanut kertakäyttösiä helmi-merkkisiä sängynsuojia, joita voi hätätapauksessa laittaa sänkyyn...
Meillä on vauvan likapyykille vain sellainen muovinen säilytyskori kylppärin nurkassa, täytyisi ostaa joku isompi, kun pyykkiä kertyy melkoisia määriä! Pesen kyllä vauvanvaatteiden seassa omiakin pyykkejä (mitkä kestää 60 asteen lämpötilan) ja pyyhkeitä/lakanoita...
 
Takaisin
Top