Minkä merkkiset ja malliset vaunut/rattaat?

Apua, siis onko noita vaunujakin noin monia erilaisia? :D Pitää varmaan alkaa perehtymään tosissaan asiaan, mutta onneks tässä on aikaa! Oon vaan kuvitellu ostavani ekat kivannäköset vaunut, enkä edes ajatellut että noita ominaisuuksiakin pitää miettiä...

No, koko ajan oppii uutta :)
 


Mty kirjoitti:
Apua, siis onko noita vaunujakin noin monia erilaisia? :D Pitää varmaan alkaa perehtymään tosissaan asiaan, mutta onneks tässä on aikaa!


Mäkin meinasin ehdottaa, että joku asiaan perehtynyt voisi tulla valitsemaan meille vaunut. :D

Kyllä mä suurinpiirtein tiedän, mitä haluan: yhdistelmät, jotka mahtuu meidän auton takapaksiin. Heittoaisa olisi kiva. Mutta siihen se tietäminen sitten loppuukin.. Pitänee loppusyksystä käydä jossain liikkeessä katselemassa, asiat saattaa hahmottaa vähän paremmin paikan päällä kuin vain netistä lukemalla. Toivottavasti ainakin. :D
 
^ Mulle tuli kauhea stressi, kun mä joskus viikko-pari sitten tajusin, että noita vaunuja on hirveästi erilaisia ja niissä on vaikka mitä ominaisuuksia.. Sen lisäksi opin, että jos ostaa uudet ja tilaa jotain spesiaalia väriä, niin voi joutua odottamaan 3 kk toimitusta (eli ei kannata mennä syntymää edellisellä viikolla tilailemaan). Ja jos käytetyt ostaa, niin aina ei värit ja yhdistelmät tarjonnassa mene yksiin sen oman maun kanssa.. 

Mut aika nopeasti noista pääsi kärryille, kun vähän selasi merkkejä, netistä keskusteluja missä on mielipiteitä eri vaunuista ja sitten vielä kävi liikkeessä vähän katsomassa. Googlella löytyi myös muutamia ohjeita, missä listataan niitä mahdollisia ominaisuuksia.
 
Meillä on ollu esikoisen käytössä Oran perus yhdistelmärattaat pehmeellä kopalla. Oon ollu tosi tyytyväinen! Tässä kohtaa ollaan mietitty kovasti, että kannattaako ottaa tuplarattaat, vai mennäänkö jollain muulla viritelmällä. Olivia olis toisen vauvan synnyttyä 1v9kk, joten periaatteessa vois vielä olla tarvetta tuplille.. Toisaalta taas, hää ei oikeen meinaa edes nyt enää viihtyä rattaissa lenkillä.. Tiiä sit mitä tässä pitäis tehdä. Noi Oran tuplarattaat näytti hyvältä kyllä, ja hyttysverkko on ollu näppärä. Ilmatäytteiset reilun kokoset renkaat ehdottomat täällä perähikiällä, ei oo ollu tarvetta änkee kaupoille rattaiden kanssa, joten on ollu tärkeämpää noi kelissä kun kelissä menevät vaunut. Yks mitä ehkä olisin noihin kaivannut, olis myös kuomuosan kattava sadesuoja, kangas kyllä pitää johonkin pisteeseen asti vettä, mutta esim märkä lumisade päikkäreiden aikaan oli vähän nihkeä, alkoi kastua ihan läpi asti koko kuomu.
 
Itse ostin vuosi sitten tutulta hänen yhdellä lapsella käytössä olleet Emmaljungan yhdistelmävaunut, jotka ovat 8v. vanhat. Ne ovat tosi tukevat ja niissä on nuo ilmakumirenkaat, joilla pitäisi päästä hyvin kulkemaan vaikka missä :) Hyvällä ystävälläni on samanlaiset yhdistelmät nyt käytössä ja tykkää myös. Niissä on tosiaan ratasosa ja kova koppa. Heittoaisan muistaakseni saa myös käännettyä, jollen väärin muista :) Noihin on saatavilla noita sopivia seisomalautojakin, jos joskus on sitten tarvetta ;-)
 
Meillä on esikoisella Brio Kombi yhdistelmät kovalla kantokopalla. On liikkunu kyllä kans missä maastossa hyvänsä ja erittäin nätisti vielä. :) Nyt ku toinen on tulossa niin ostin käytettynä Emmaljungan tuplayhdistelmät. Ja sitten on vielä cragon matkarattaat, vähä haaveilen myös cragon tuplamatkarattaista mutta hinta on sen verran suolanen että taidan pärjätä ilmanki :D
 
Meillä on kavereilta saadut Carenan yhdistelmät, jotka sopii just hyvin talvikäyttöön. Niissä on kanssa heittoaisa, jonka olen kokenut käteväksi jos on kova tuuli/auringonpaiste tms. Ja leveät isot renkaat loskakeleihin :) Kantokoppa on pehmeä ja sitä käytettiin myös matkasänkynä vauvan ollessa pieni. Huutonetistä ostin hyväkuntoiset Z-linen matkarattaat muistaakseni 36 eurolla. Ne on olleet kesällä hyvät, kätevät kauppareissuilla jne. Kevyet ja näppärät.

Oon miettiny, että mitä teen tuon esikon kanssa, pitäisikö harkita niitä sisarusrattaita vai ei. Olen niistä ihan pihalla. Esikoinen on tämän seuraavan syntymän aikaan 1,5-vuotias. Oon vähän kahden vaiheilla. Haluaisin kuitenkin sellaiset pienet ja näppärät sisarusrattaat, joissa lapset olisi peräkkäin. En tiedä. Alkuun voisi kanssa kokeilla sellaista, että laittaisi vauvan rintareppuun ja esikoisen rattaisiin ulkoilun ajaksi... Pitää miettiä. Kyllä niitä rattaita myöhemminkin saa ostettua, jos tarve tulee.
 
Sain miehen roudattua vaunukauppaan viikonloppuna. Se meinasikin seota alkuun eri mallien kanssa ;). Mä olin alkanut kallistua Emmaljungan Nitroon, mutta miehen mielestä ne oli huterat ja Citycross taas enemmän mieleen, joten eiköhän se ole meidän malli sitten. Päästiin kokeilemaan niitä autoon ja todettiin että pyörät irrottamalla mahtuu just sentilleen. Sikälikin meni suunnitelmat vähän uusiksi, että city-koppa ei tule mahtumaan autoon, joten tarvii varmaan ottaa kuitenkin quadroliftillä. Sitten jos tunnen pakollista kovan kopan tarvetta kotikäyttöön, niin sen voinee ostaa sitten vauvan synnyttyä käytettynä.

Liikkeessä oli myynnissä alennuksessa poistuvia värejä viime vuoden mallistosta ja mä haluaisin niin kirkkaanpunaiset.. Miehen mielestä on edelleen aivan liian aikaista ostaa tässä vaiheessa vaunuja.. Mutkun... Mä tulisin niin iloiseksi punaisista vaunuista jonkun tylsän värin sijasta.. Katsotaan nyt kuin käy. 

Lisäyksenä, että meillä autoreissut on lähinnä matkoja jomman kumman vanhemmille, joissa hiekkateitä ja vaikeampaa maastoa kun kotona. Eli silloin todennäköisesti nuo citycrossit olisi hyvä olla mukana, eikä jotain rimpuloita matkarattaita. Aika harvoin tehdään autolla mitään kauppareissuja tai vastaavaa, missä vaunuja pitäisi koko ajan nostella autoon ja ulos. 
 
Minä ostin esikoiselle kaveriltani 7 vuotta vanhat Emmaljunga yhdistelmät kovalla kopalla. Ne oli sen verran pienet, että 8kk iässä, kun vaunuihin piti laittaa makuupussi ja vauva haalarissa, vauva ei enää tahtonut mahtua koppaan. Saatiin kuin tilauksessa tutun tutulta Emmaljungan koppa uudempaa mallia. Ja sehän sopi ratasosaan. Se koppa oli sen verran iso, että ensimmäinen koppa mahtui sen sisään! Nuo Emmaljungan vaunut on ilmakumirenkaiset ja kevyet siksi työntää joka paikassa, erityisen hyvät jos työntää hiekkatiellä, niin ei täristä samalla tavalla. Alkuperäiset renkaat oli alkaneet pykiä, joten ostettiin Lastentarvikkeesta uudet renkaat, 25e kpl. Jollakin kauppareissulla Anttilassa meni sellainen hälytyslaitteen piikki renkaan läpi ja rengas alkoi tyhjentyä. Anttila korvasi meille uuden renkaan.

Täytyy kertoa vielä noista ilmakumirenkaista kokemusta. Hankaluus ilmakumirenkaissa on nimittäin se (muutamilla muillakin sama juttu), että renkaat tyhjentyvät ilmasta. Niitä joutuu tarkkailemaan koko ajan ja aika ajoin pumppaamaan ilmaa. Käytännössä ilmat on noista renkaista lähteneet 2-3kk välein. Jos ilmat menevät liian vähiin, alkaa sisärengas kulkemaan ulkorenkaan sisällä ja venttiili menee kieroon. Tämä puolestaan voi hajoittaa venttiilin. Ja tietysti jos rengas on liian tyhjä, niin hajoaahan se. Meillä on täytetty sellaisella pyörän pumpulla, missä on ilmanpainemittari. Renkaissa on merkki, mikä on suositeltu/max ilmanpaine. Normaalilla pumpulla ei edes pystynyt täyttämään, kun sen suutin oli väärä.

Syy, miksi ilmat lähtevät sisäkumista pois, ei ole yleensä venttiilin huonous, vaan se että kumimassa on nykyään niin huokoista, että se päästää ilmaa läpi. Eli olisiko tämä renkaitten valmistajien kikka saada ostamaan uusia renkaita? Jos renkaista haluaa ilmatiiviit, renkaan voi viedä kumikorjaamolle ja siellä pistetään renkaisiin sisälle sellainen maitomainen neste, joka tekee ilman poistumista ehkäisevän kalvon renkaan sisäpuolelle. Näin ainakin setäni, joka on kumikorjaamon osakas, on selittänyt sisärenkaista.

Myöhemmin saatiin uuden kopan ratasosa ja kärryosa myös, joten mummolassakin on vararattaat. Esikoinen on vajaan kolme vuotta vauvan syntyessä, joten pitää sitten hankkia seisomalauta noihin rattaisiin. En usko, että kolmivuotiaan kanssa tarvii enää tuplarattaita, vaikka asutaankin kaupungissa. Meillä on ollut lisäksi muitakin vaunuja, tosin niitten käyttö on jäänyt vähille. Saatiin vanhat parvekerattaat, mutta niitä ei ole kyllä käytetty kuin pari kertaa, ne on vaan kellarissa. Sitten matkarattaat sain veljeltäni, niitä tietty on käytetty aina reissussa. Ihan vasta saatiin työkaverilta hyvät ja aika uudet matkarattaat, onpahan ne sitten varalla, jos toiset menee rikki ja näillä voisi muutenkin kärrytellä, jos haluaa kevyemmillä mennä.
 
Mä olin jo niin päätynyt edullisiin Carena Double Swingeihin. Nyt kun olen lukenut tuhat sata yks keskustelua vaunuista ja kävin testaamassa kahtia käytettyjä sellaisia, niin muutin mieleni. Jos olisi ollut varaa ostaa uusina, niin sitten ehkä jos olis tullu takuu mukaan. Mutta näissä mun testaamissa oli molemmissa sellasia pikkuvikoja mitkä on varmaan näiden vaunujen sellasia "perusvikoja".

Sitten törmäsin käytettyihin Oran sisarus/kaksosvaunuihin. Keksusteluissa saanut melkein pääsääntöisesti positiivista palautetta ja mikä parasta, ovat vaan 74cm leveät :)
En tiä oliko nyt vähän aikaista, mutta kävin ne eilen ostamassa, koska oli pelko perseessä että pian joku muu sen tekee ellen minä, koska hintaa näillä oli vaan 150€. 

Nykysissä Brion vaunuissa mulla on täyskumi renkaat ja vähän nyt jännittääkin noi Oran ilmakumit. Ei oo paljon tarvinnut päätä vaivata mistä pusikoista vaunujen kanssa oikasee tai kanniskella pumppua mukana..

No mutta nyt siis vaunu mietinnät loppu mun kohdalta! :)
 
Tässä tulee ekakertalaisen tyhmiä kysymyksiä, mutta kysyn silti :D

Kun vaikutatte olevan niin tarkkoja renkaista yms. niin kuinka paljon niitä vaunuja käytetään, esim. montako kilometriä päivässä? Ja milloin siirrytään rattaisiin?

Ja mikä niissä rattaissa on se tärkein juttu, mikä on oltava..

Hööh, ihan kuutamolla tosiaan.. Vissiin sais paljon selville kun marssisi liikeeseen kysymään ja katselemaan..

 
Itse olen tarkka vaunujen renkaiden suhteen, koska niiden kanssa tulee hoidettua pääasiassa koirien lenkitys hiekkateitä pitkin. Meillä vaunujen päivämatkat vaihteli päivästä riippuen 2-10km välillä. Tällä hetkellä vaunu lenkkeily vähäisempää, kun tytöltä meinaa mennä hermot jo parin km jälkeen kun asutaan keskellä ei mitään ei täällä liiku ihmisiä ja autoja ihmeteltävänä. Jos vaan viitsin rahdata koirat + vaunut keskustaan ihmisten ilmoille niin viihtyy reilun tunnin ongelmitta.

Meillä rattaisiin siirrytiin kun esikoinen oppi istumaan tai ei enää nukkunut/ jaksanut pötkötellä koko lenkkiä eli noin 7kk ikäisenä. Rattaissa itse tykkäisin siitä, että istumasuuntaa pystyy muuttamaan, vatjaat on hyvät, selkänojan säätö hyvä ihan pystyasennosta makuuasentoon asti.

Meillä käytössä siis emmaljungan duo edge yhdistelmät kovalla kopalla, samaan runkoon sitten kiinnittyy ratasistuin, jonka ainut miinus on meidän minikokoisen tyttären köyttäminen valjaisiin. Niitä ei meinaa saada tarpeeksi tiukalle ettei tuo houdini pääse itse niistä irti. Autoilu/kyläily/shoppailu käytössä brion racet, joista tykkään kyseisessä käytössä, mutta kotona liikkuessa niitten kanssa menis hermo.
 
Se riippuu ihan susta kuinka paljon käytät. Mä esim. käytän tosi paljon kun ei ole arkisin autoa käytettävissä kun se on miehen mukana töissä, joten menen joka paikkaan vaunuilla plus sitten lenkit. En osaa sanoa kilometri määrää, mutta mulla niitä kertyy ihan hyvin.
Renkaista en oo paras puhumaan kun mulla on ollut vaan noi täyskumit, mutta olen niistä tykännyt ja mun mielestä ollut kevyet työntää ja tosiaan kiva kun ei tarvi huolehtia että puhkeaako/ tyhjeneekö kesken matkan.. Mutta olen kuullut että ilmakumit olis täyskumeja kevyemmät työntää?

Meillä ei erikseen ole rattaita hankittu kun on yhdistelmävaunut ja ne menee ihan hyvin rattaista kun ei tarvita mitään pieniä ketteriä.. 6kk:n ikäisenä poika alkoi istumaan vaunuissa. Tämäkin riippuu tosi paljon vauvasta. Meillä poika nousi itse istumaan 5kk:n ikäisenä. Jotkut ei nouse vielä 8kuukautisenakaan.

Mutta tää on tosiaan sellanen viidakko että sekasin menee kun meet jotain keskustelupalstoja lukemaan! :D
 
Me on käytetty vaunuja/rattaita ihan älyttömästi. Sama ratasosa siis edelleen käytössä. Nuo on siis ilmakumirenkaiset ja hyvä jousitus. Kokeiltiin myös täyskumisia, mutta on ne raskaat. Kärryjä, joissa oli kääntyvät eturenkaat, kokeiltiin myös, eikä tykätty. Meillä on sellaiset matkarattaat ja yllättävän raskaat ne on käyttää.

Noitten yhdistelmien vaunuosa oli käytössä siihen asti, kun vauva alkoi nousta niissä ja työntely oli vaarallista, silloin vaihdettiin rattaisiin. Rattaat on siis olleet nyt puolitoista vuotta.
Kärryjen kanssa on päivittäin käyty yhdet tai kahdet lenkit leikkipuistossa. Kun esikoinen oli vauva, kärryteltiin paljon pururadalla, kun hän nukahti raittiiseen ilmaan ja kärryttelyyn parhaiten. Kauppareissut käydään kärryjen kanssa, joten alaosan runsas tila on aivan olennainen. Kärryissä kääntyy aisa, joten ne saa auton peräkonttiin, jos on tarvis. Ei mene ihan pienen auton konttiin, mutta farmariin menee ainakin. Jos reissuun lähdetään, niin silloin tietty otetaan matkarattaat eikä noita "isoja". Bussilla ja metrolla matkustetaan paljon, joten kärryjen kokokin on ollut passeli. Hankaluuksia olen huomannut tulevan niillä, joilla on liian leveä tai pitkä (yleensä tuplarattaat, mutta kyllä joissakin on tosi leveällä renkaat) kärry, ei mahdu sitten bussiin kaksia rattaita vierekkäin.
 
Meillä on nyt ollut aikamoinen ongelma vaunujen kanssa, kun meidän hatchback-autoon ei mittojen mukaan saa mahtumaan ainakaan brioja eikä oikeastaan mitään muitakaan vaunumerkkejä. :D Ainoastaan tuntemattomimmilla valmistajilla on tarpeeksi pieneen tilaan taittuvia vaunuja, ja vähän harmittaa, kun olisin kovasti halunnut briot, kun olen päässyt niitä aiemmin kokeilemaan ja tykännyt kovasti.

Jotenkin kuvittelin, että meidän autoon mahtuisivat vaunut kuin vaunut, mutta ei se ihan niin mennytkään. Noh, kyllä tässä jotkut, varmaan ihan hyvätkin, löytyy, mutta valikoima on suht vähäistä kun en halua kolmipyöräisiä enkä mielellään edes pienempiä etupyöriä (tosin ne voin vielä hyväksyä, jos etupyörät saa lukittua).
 
Via: Oletteko miettineet, että jos pyörät ottaa pois, jos sitten mahtuisi? Niissä kun on niin helppo irroitus ja lukitus-systeemi, että se ei hirveä vaiva varmaankaan olisi.

Kyllähän se kuitenkin olisi kiva saada itseään miellyttävät vaunut :)
 
Via: Meidän autoon ei mene ainakaan mitkään yhdistelmät renkaiden kanssa, mutta tosiaan kuten akidi edellä sanoi, se renkaiden irrotus ei ole kovin ihmeellinen temppu. Kliksahtavat irti ihan pienellä liikkellä ja yhtä helposti saa takaisin. Tosin, jos takaluukku on pieni (meidän tapauksessa matala), niin kannattaa ehdottomasti käydä liikkeessä kokeilemassa. Meillä esim. ilman pyöriä ei jää varaa kun ihan pari senttiä noiden Citycrossien kanssa, eli joku isompi vaunumalli tuskin menisi pyörilläkään.. Tosi ystävällisesti antoivat liikkeessä kyllä testailla ja myyjä oli koko ajan auttamassa.
 
Meillä on gesleinit ja menee "pitkittäin" meidän farkkuun ja ne on käsittääkseni pienimpään meneviä vaihtoehtoja!
 
Minä lähden parin viikon päästä joku päivä katsastamaan vaunuja. Oon vähän tehny mielessä listaa siitä, että mitä kaikkea haluaisin vaunuilta: yhdistelmävaunut, joissa on heittoaisa, kääntyvät etupyörät (jotka voi myös lukita), mahdollisimman kevyet ja helposti kokoon taitettavat... Kovan ja pehmeän kantokopan välillä en osaa vielä tehdä mitään päätöstä, kun en ole käynyt kokeilemassa.
 
Kiitos kaikille pyörienirrotusvinkeistä! :) Tiesinhän miekin, että ne pyörät lähtee irti, mutta sen muistaminen käytännössä olikin näköjään ihan eri juttu... Takaisin pohtimaan siis. :P
 
Takaisin
Top