Minkä merkkiset ja malliset vaunut/rattaat?

Hapsiainen_

Silmät suurina ihmettelijä
Pohdiskelen nyt jo sopivia vaunuja meille. Kyseessä kun ensimmäinen raskauteni, niin olisi kiva kuulla muiden ajatuksia erilaisista vaunuista ja rattaista.

Minkä merkkiset vaunut aiotte hankkia tai omistatte? Niiden ominaisuudet, hyvät ja mahdolliset huonot puolet? Yhdistelmävaunut kovalla vai pehmeällä kopalla? Isot vai pienet/liikkuvat eturenkaat? Miten pienet renkaat toimivat talvella lumessa ja loskassa? Ilmakumirenkaat vai kennorenkaat? Onko kokemuksia ratasosasta, johon saa turvakaukalon kiinni? Heittoaisan tarpeellisuus?

Vaihtoehtoja löytyy paljon, joten mielipiteitä ja kokemuksia olisi kiva kuulla :)
 
Meillä esikoisella emmaljungan yhdistelmävaunut ilmakumirenkailla ja oon ollu tosi tyytyväinen, sen verran renkail kokoa et pääsee lumimassassaki jotenki päin kulkemaa:) Aika isot tosin on, et jos pieni auto ni hankala kuljettaa mukana jos tarvetta...
 

Esikoiselle ostin aluksi käytetyt yhdistelmävaunut, joissa oli heittoaisa ja pehmeä kantokoppa. Kun poika oli 6 kk ja aloimme käyttää vaunuja enemmän rattaina, tuli tarve kevyemmille ja sirommille menopeleille. Ostimme silloin Carenan kuomurattaat ja ne palvelivat hyvin. Niissä sai käännettyä ratasosan kumminkin päin ja selkänojan makuuasentoon. Renkaat oli kennorenkaat ja niillä mentiin säässä kuin säässä, sillä silloin meillä ei ollut autoa. Mikäli olisi toinen vauva saatu heti perään, en olisi myynyt noita pois vaan ostanut niihin kantokopan. 

Nyt olen miettinyt, että haluaisin Emmaljungan city crossit tai nitrot kantokopalla. Myös teutonian mistralit ja olikohan timmyt on ollut mietintälistalla. Koitan katsella josko löytyisi käytettynä, vähän kun on "hörhön vikaa" meissä ;) Aion kuitenkin käydä testaamassa vaunuja liikkeessä, jotta tietää sitten paremmin mitä kannattaa ostaa.

ELI: itse suosittelen kuomurattaita kantokopalla!

 
Tällaiset meille tulossa: ORA LAND TUPLARATTAAT  http://www.babyshop.fi/product_details.php?p=2777

Esikoiselle ostettiin halvalla tarjouksesta CARENA FREE YHDISTELMÄVAUNUT
http://www.carenababy.fi/fi-FI/Barnvagnar/Sittvagnar/Free.aspx

Sitten löydettiin hyljätyt vanhat EMALJUNGAN vaunut pyöräsuojasta. Ei niinkään nätit, mutta olivat paljon paremmat työntää ja oli kunnon jousitus. Enpä olisi uskonut että vaunuissa mitään eroa edes huomaisin. EMALJUNGAT oli tarkoitus parvekevaunuiksi jättää, mutta otinkin ne käyttöön ja carenat parvekkeelle. 

Carenassa oli erittäin pieni tavaratila alhaalla. Ei sitä ensikertalaisena osannut kiinnittää huomiota käytännön asioihin. Nyt näissä ORA LAND TUPLARATTAISSA (jotka olen käynyt jo liikkeessä testaamassa) on hyvä tavaratila alhaalla ja niissä on vielä hieno intregoitu hyttysverkko mikä tulee siitä kuomusta ja on täten aina mukana ja on osuvan kokoinen. Mustia rattaita en enää ostaisi, sillä tuli huomattua että ne on kesällä sitten erityisen kuumat. 
Isot renkaat myös plussaa, sillä talvella helpompi työntää lumihangessa. Enkä mitään kääntyviä pyöriä halua, vempulan oloiset omasta mielestä paitsi jos menee aina vaan asfaltilla. Niin ja ORA on vielä suomalainen merkki. 

Tulipas runoiltua. Kiitos, anteeks ja hei!
 
Kiitos paljon vastauksista! :)

Meilä on, yosa81, sama suunnitelma. :) Aiotaan kanssa kattoo käytettyjä, kunhan saadaan selville merkki ja malli, mikä sopis meille.  Oon kerran käyny jo liikkeessä vähän tutkiskelee eri vaihtoehtoja. Ollaan kaks opiskelijaa, niin rahaa ei niin huimasti oo ja käytettynä löytyy hyviä. Onneks ei oo vielä kiire hankkia, niin on aikaa tutkia ja löytää sopivat! 

Mä en oikeen tiiä olisko fiksumpi vaihtoehto just noi kuomurattaat ja niihin kevyt koppa vai yhdistelmät kovalla kopalla. Kuomut olis sit myöhemmin kivemmat ja kätevämmät, mutta sit taas kevyt koppa on paljon pienempi ja ahtaampi.. apuva.. :) Farkkuauto meiltä löytyy, mutta koiran häkki vie takaluukun tilasta puolet..
 
Meillä oli esikoisella pikkuvauva-ajan käytössä 70-luvun retrovaunut. Siirryttiin tytön ollessa muutaman kuukauden ikäinen käyttämään Peg Peregon Pliko P3-matkarattaita kun tyttö viihtyi sitä paremmin rattaissa, mitä paremmin niistä näki ja kasvot piti olla menosuuntaan. Hyvin ollaan pärjätty pelkillä matkarattailla ja retrorattailla nyt reilu vuosi. :)

Tuplat pitäisi tietysti nyt ostaa ja ykkösvaihtoehto on Bugaboo donkey. Toinen vaihtoehto on on mountain buggy duet. Buggyt vaikuttavat melkein yhtä näppäriltä kuin bugaboot. :)
 
Esikoista odottaessa mies sekosi täysin ja etsi vaunuja nettikaupoista (muistutti kovin auton ostoa!) emoticon Hinnallakaan ei ollut niin väliä ja perusteli kovasti jälleenmyynti arvolla.
Onneksi kuitenkin lopulta ostettiin siskon yhdellä lapsella käytössä olleet ORAn yhdistelmävaunut. Varsinainen käyttöaika jäi niilläkin noin reiluun vuoteen, koska rattaina ne olivat epäkäytännölliset! Edes heittoaisa ei olisi parantanut käyttömukavuutta. Myöhemmin siirsin vain autosta nukkuvan lapsen jatkamaan niihin unia.

Kaupunkireissuja varten ostettiin käytetyt rattaat joihin vauvan autokoppa meni. Vaunut kun olisivat olleet ison ja kömpelön tuntuiset liikkeissä kulkemiseen. Ja pienikin vauva painaa, jos autonkopassa roikottaa!

Hapsiainen_  Joo tuo koirahäkin kanssa matkustaminen... Ja jos meillä jatkossa on vielä kahdet lastenistuimet.... Tila-auto ei tunnukaan niin tilavalta!
Meillä hankitaan varmaankin vain mummolaan toiset vaunut. Ja ostosreissuillahan ei koirat ole mukana.
Mutta jos teette paljon esim näyttelyreissuja, niin ehkä kannattaa testailla ostettavilla vaunuilla kuinka ne saa mahtumaan ja mahtuuko sitten enää muuta (autoonhan tulee myös se vauvan kaukalo!)
Kai se on lähinnä maku tai tottumus kysymys kumpi on parempi, kova vai pehmeä koppa.
 
Esikoiselle olisin reilu vuosi sitten halunnut Emmaljungan edge duo combi vaunut sportti rungolla. En kuitenkaan raaskinut uusiin yhdistelmävaunuihin sijoittaa 1000€, joten ostin kaverin kaverilta käytettynä 300€ vataanvanlaiset vaunut tavallisella classic rungolla ja tingin heittoaisasta. Ilman heittoaisaa ollaan vallan hvyin pärjätty, tietysti ajoittain olen sitä kaivannut kun aurinko paistaa suoraan lapsen silmiin eikä se suostu pitämään aurinkolaseja päässä.

Itse halusin ehdottomasti ilmakumirenkaat, enkä sitä ole hetkeäkään katunut kun asumme hiekkatien varressa jota pääasiassa lenkkeilemme. Muutama tuttu haukkui ilmakumirenkaat lyttyyn, kun vähän väliä ovat puhki, no ei meillä vielä reilun vuoden aikana ole renkaat kertaakaan olleet puhki ja vain pari kertaa niihin on ilmaa pumpattu. Tietysti kaupunkioloissa jos on paljon lasinsiruja kenno/umikumirenkaat on varmaan järkevämpi vaihtoehto. Ilmakumirenkaiden ansiosta ei epätasainen tie tunnu juurikaan vaunuja työntäessä, toisin kun umpikumeilla.

Kovasta kopasta olen myöskin tykännyt, sitä pystyi hyvin käyttämään alkuun reissussa sänkynä eikä tarvinnut rahdata matkasänkyä mukana. Lisäksi kova koppa on tilavampi, joten kesällä viileämpi ja talvella sinne taas mahtuu enemmän vaatetta päälle kuin pehmeään kantokassiin.

Isothan noi yhdistelmät on kuin mitkä, farmariin menee ihan ok, mutta koirien kanssa iskee haastavuus. Runko + koirat + vähän tavaraa menee konttiin, koppa + lapsi kaukalossaan takapenkille, sitten kun pakkaa kaikki pienimmätkin kolot täyteen tavaraan niin päästiin koko porukalla reissuun.

Olen kokeillut 2 erilaisia matkarattaita, molempien iso + on pieneen tilaan mahtuvuus, joten tavaraa +koirat mahtuu autoon. Mut hermo menee matkarattaiden kanssa, joissa on kaksi erillistä työntökahvaa, eli ei pysty yhtään työntämään yhdellä kädellä. Toiset matkarattaat mitä kokeilin oli ihan ok, kun kokonainen työntöaisa. Matkarattaan + koirat ei ole toimiva yhdistelmä makuuni, hermo menee vaikka lukitset renkaat menenmään suoraan, niin kesken matkaa lukitus laukeaa. Otsin sitten käytettynä autorattaiksi Brion Racet, ihan huippu ostos vaikka taas kuulin mielipiteitä että ihan turhaan mulla on 2 eri rattaat. Ihan parasta, kun ei tartse rattaita koko ajan pakata autoon ja pois. Racet on ok kun ollaan reissussa tai muuten vaan asioilla, pystyy nukkumaan (selkänoja ei mene ihan makuuasentoon, mutta kunnolla alas), pystyy liikkumaan koirien kanssa kun on tukevat ja menevät suoraan sinne minne työntääkin. Kotioloissa niihin menisi hermo hiekkatiellä, kun umpikumirenkailla tunnet työntäessä sen pienimmänkin kiven joka jää renkaan alle.

Nyt sitten pähkäilen jatkoa, tuplat on pakko hankkia, jos meinaan koirien kanssa päästä lenkille. Jos olisin varoissani ostaisin kotiin varmastikkin emmanjungat tuplat esim. city cross tai vanhempaa mallistoa ilmakumeilla tuplat ei kuitenkaan kääntyvillä etupyörillä (mitä ilmeisesti tällä erää on myynnissä). Tällä hetkellä ilmeisesti tulossa sukulaiselta vanhat emma twin joggerit (ei enää myynnissä) ja niihin pehmeä kantokassi vauvalle. En tosin ole niitä pääsyt vielä katsomaan ja testaamaan, kuvan perusteella näytti renkaat hyvältä vaikka ovatkin 3 pyöräiset, mitä jotenkin vierastan.

Tulipahan kirjoitettua romaani kun kerrankin pitkästä aikaa jotain kirjoitan, luettua on tullut lähes päivittäin, mutta kirjoittelu on jäänyt.
 
Heips,

minusta ehdotomasti parhaimmat on ollut Emmaljungan duo edget alumiinirungolla.
Minulla on ollut myös briot,gessleinit ja hartanit muttei minusta voi edes verrata emmaljungaan.
Nyt ostin lisäksi brio singit matkarattaiksi autoon. Katsotaan ovatko ne toimivat :)
Emmaljungia on todella paljon myynnissä eri rungoilla ja kuoseilla, joten varmasti mieleinen löytyy käytettynäkin ja edulliseen hintaan.

Onnea vaan etsintään  !
 
Vaikka romaanin kirjoitinkin jäi vielä muutama itseäni mietityttävä asia kirjoittamatta. Esikoisen ja uuden tulokkaan ikäeroksi tulee n. 1v7kk, joten pakko olla tuplat kun molempien kanssa liikkuu. Mutta tuplat + koirat + tavarat tuskin tulee mahtumaan samaan autoon mitenkään. Eli varmaankin reissuun lähtiessä on mukana joko emmaljungan yhdistelmät tai brion racet, koko eroa niillä (jos aattelee vaan emmalungan runkoa) ei juurikaan ole, mutta autooni racet jotenkin istuu paljon paremmin kun menevät takapenkkiä vasten kyljelleen, niin konttiin mahtuu tavaraakin. Nyt sitten mietin riittäisikö esikoiselle pelkkä seisomalauta? mikä seisomalauta olisi sellanen joka kävisi sekä brion raceen että emmaljungan yhdistelmiin? Oisko mitään järkeä hankkia sisaristuinta yhdistelmiin? sillä tosin painoraja 15kg, esikoinen tosin nyt painaa n.9kg joten ei painoraja ihan heti pitäs tulla vastaan. Tietysti löytyy meiltä myös manduca ja kantorinkka. Manduca on muuten ok, mutta toppavaatteet päällä en saa lasta yksin laitettua selkään ja edessä en tyttöä enää kanna kun muuten saan selkäni ihan jumiin. Rinkkaan taas ei voi vauvaa laittaa ja se vie huomattavasti enemmän tilaa tukirautojensa takia.

Ylipäätänsä autoon mahtuminen mietityttää suuresti. Omaan farmariini (golf) mahtuu sekä esikoisen turvaistuin selkä menosuuntaan ja kaukalo takapenkille, niin että itse kykenen ajamaan autoa, mies ei tosin mahdu kuskinpaikalle eikä apukuskinkaan penkille. Etupenkille ei voi laittaa kaukaloa eikä turvaistuinta, kun turvatyynyä ei saa pois päältä. Vielä kun keksisi jonkun tavan, miten tulisimme mahtumaan koko perhe samaan aikaan yhteen autoon ja tietysti ois kiva jos reissuun lähtee jotenkin mahduttaa lapset + koirat + vaunut + muut tavarat samaan aikaan kyytiin. Auton vaihto isompaan olisi varmaan toimivin ratkaisu, mutta se ei taida tällä hetkellä olla mahdollista.
 
Meillä on esikoiselle ostetut gessleinin macit ja ollaan kyllä tykätty.
Remmijousitus on ollu oikeesti tosi joustava, mut ei löysä ja vauvakin nukahti tosi nopeesti. Näillä voi siis mennä vähän kuoppasempaakin tietä ilman, että koko vaunut tärisee. Ja siis ilmapyörät on. Kerran on menny puhki, kun kummisetä pumppas vähän liikaa ilmaa, mut muuten ollaan vältytty rengasrikoilta.

Meillä on pehmee kantokoppa johtuen erityisesti siitä, et asuttiin aikasemmin kerrostalossa kolmannessa kerroksessa jossa ei ollu hissiä ja vaunuvarasto eri talossa, joten tärkeetä oli, että kantokoppa on kevyt ja helppo kantaa.

Autoon noi mahtuu sillain pitkittäinkin mitä en oo kuullu muista vaunuista.Toki riippuu myös autosta, meillä farkku. 

Kun esikoinen oli 4kk niin ostettiin matkarattaiks cragon mosaicit ja ollaa kyllä oltu niihinkin tyytyväisiä. Kauppa- ja kaupunkireissuilla käytetän noita ja ne asuukin meillä takakontissa.

Pitkään mietin pienempien rattaiden ostamista noiden yhdistelmien tilalle, mut en sit ostanu ja hyvin ollaan pärjätty. Pääasiassa rattaita käytetään puistoon mentäessä ja joskus päikkyyn mentäessä, joten ei haittaa vaikka ne vähän isommat onkin.

Seuraava muksu saa mennä noilla samoilla vaikka toisaalta haluisin uudet, ku vois ottaa kovan kantokopan jne. Mutta päätin nyt kuitenkin, et mennään tosiaan samoilla ja ostan sit kevyemmät rattaat ku lapsi on joku puolivuotias. Sit voi noi yhdistelmät myydä pois kokonaan viemästä turhaa tilaa.

Ja heittoaisa on kyllä mun mielestä ollu ihan ehdoton. Saa vähän suojattua vauvaa esim. kovalta tuulelta.

Oon myös kuullu, että teleskooppiaisa ei olis niin hyvä, mut omia kokemuksia ei siitä oo.
 
Yritän lyhyesti ja ytimekkäästi. :D En liiku maastossa laisinkaan, kaupunkialueella asutaan ja "shoppailu"mukavuus on yksi tärkeimmistä asioista eli mulle ykkösasia vaunuissa on kääntyvät etupyörät. Ilman en pärjäis. Kaukaloadapteria olisin kovasti kaivannut esikoisen aikana, joten nyt haaveissa siis hankkia tuplat jossa olis se ominaisuus. Merkkejä joita on nyt harkinnassa mm. Britax B-Dual, Baby Jogger City Select ja Gracon peräkkäinistuttavat, en muista mallin nimeä. Rahatilanne on kyllä tosi huono että en tiiä onko meillä juuri valinnanvaraa..
 
Mä oon vähän kattellu netissä noita Bugaboon Cameleon-vaunuja. :P Aika kalliitahan ne on, kun uutena maksaa 750€... Käytettynä saisi kyllä 500€. Onko kellään kokemusta?
 
Ei heittoaisa ole välttämätön. Kulkee se vaunu takaperin vetämälläkin!
Talvinen, huonosti aurattu tie on toinen juttu...
Mutta kun sen läpän kun laittaa kiinni ja vetää sadasuojaa vähän kuomun yli aukon päälle ja jos vielä on harso välissä, niin jo on suojaa tuulelta!
Hyvin on näin pärjätty perusmallilla.

Tosin jos myöhemmin käyttää vaunuja rattaina, on muistettava ne turvavyöt laittaa kiinni!
Erehdyin vetämään vaunuja, ilman lapsen turvavöitä, kun 1v halusi nähdä eteenpäin eikä ne vyöt olleet kivat... Alashan sieltä tultiin! Onneksi pelkällä säikähdyksellä ja mustelmalla selvittiin.

Meillä seisomalauta pitää laittaa hankintaan, niin pärjätään noilla entisillä.
 
Meillä esikoinen 3,5v kun vauva syntyy niin tarvitaan seisomalauta. Vanhat vaunut on herculekset ja MÄ VIHAAN NIITÄ !!! Ne ei koskaan oo ollu käytännölliset, kolme pyörää, se eturengas ei käänny sujuvasti ja ne on isot, jäätiin joskus apteekkiin jumiin kun ne on niin massiiviset.:D
Mitkä olis käytännölliset,, tarvii olla hyvät renkaat, kun lenkkeillään, käytännölliset kaupungissa ja niin että saa seisomalaudan.???. Vaikeeta.....
 
Meille on kans tulossa Emmaljungan duo edge sportit eli yhdistelmävaunu kovalla kopalla, ratasosalla ja heittoaisalla + ilmakumirenkailla. Käytettynä ostetaan ja noita on tosiaan paljon käytettynä tarjolla. Itse olen miettinyt nimenomaan mustia ( kun pysyvät siistimpinä ja siten jälleenmyyntiarvo voi olla parempi), mutta tuo mustien kuumuus oli hyvä kommentti! En olis itse huomannutkaan. Me ostetaan nuo vaunut "sokkona" täysin keskustelupalstojen suositusten perusteella, mut luulisin että ollaan tyytyväisiä (meillä kans koirat ja tarvitaan tukevat+ lumessakin kulkevat rattaat). Käsittääkseni ainoa huono puoli noissa vaunuissa on, että vievät paljon tilaa. Me päätettiinkin hankkia farmarin sijaan toiseksi autoksi citymaasturi, kun on noi koiratkin. Noiden Emmaljungien rinnalle pitäis hankkia sitten matka/ kuomurattaat. Oon miettinyt sellaista mallia, johon sais turvakaukalon kiinnitettyä. Noiden matkarattaiden suhteen kaipaisin kommentteja ja kokemuksia. Se on tullut toistuvasti vastaan, että kaksi työntökahvaa ei ole hyvä, joten yksikahvaisia etsitään. Noissa sitten värikin saa olla muu kuin musta. Niin ja ei varsinaisesti ole vaunu tai ratas, mutta ostettiin jo ystävien suosituksesta tori.fi:stä Baby Björnin rintareppu mallia Active. Täällä on kehuttu paljon Manducaa, mutta ystäväni koki, että tuo Active on tukevampi kantaa, joten selkävaivaisena päädyin siihen. Manduca olis vissiin vauvalle anatomisempi eli parempi. Pitänee joku päivä käydä liikkeessä vertaamassa noita, kun taas ostettiin pelkän suosituksen perusteella.
 
Me ostettiin aikoinaan esikoiselle Brion Kombit. Oli aivan mahtavat. Toki oli isot ja vei tilaa, mutta kun meillä ei silloin ollut edes autoa, joten ei tarvinnut pohtia miten mahtuvat autoonkaan. Samat Briot oli sitten kuopuksellakin ja kuopuksen ollessa 3v me myytiin ne pois. Nyt sitten mä pohdin kanssa mitkä vaunut ostaisin. Haluaisin kovan kantokopan ainakin, neljä rengasta ja tilavan ratasosan. ABC:n rattaat oli meillä lainassa joskus aikoinaan ja niissä oli aika lyhyt se mihin lapsen jalat tulee.

Minäkin otan mielelläni vastaan vinkkejä hyvistä vaunuista :)
 
Mä haluan Emmaljungan vaunut ja kävin niitä tänään vähän katselemassa livenä liikkeessä. City Crosseja olin ajatellut, mutta Nitrot vaikutti toisaalta kevyemmiltä. Käytettynä olen ajatellut kuitenkin hankkia, joten pitää mennä vähän tarjonnankin mukaan. Noissa Nitroissa eniten epäilytti talvikelit, vaikka kaupungissa asutaankin. Meidän kotiovelle johtava tie voi talvisin olla aikamoista perunapeltoa.. City -kopan haluaisin vielä bonuksena.

Olen myös miettinyt, että kannattaisiko samalla hankkia saman merkin turvaistuinkin ja siihen se autokiinnityssetti + vaunujen välipalanen. 

Hyvä, että muutkin ovat jo miettineet näitä ja ehkä hankkineetkin :). Miehen mielestä tässä ei olisi vielä mikään kiire miettiä vaunuasioita.. Toisaalta ei tekisi mieli ostaa jotain susirumia viime tingassa, kun ei muutakaan saa siihen hätään..
 
Takaisin
Top