Minäkuva, muuttuva vartalo ja painonnousu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Graisu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Graisu

Kommentoinnin ninja
Toukomammat 2016
Tänne voitaisiin kirjoitella tuntemuksia omasta vartalosta raskauden aikana, mitä ihanaa raskaus tuo tullessaan ja mitä taas ei välttämättä tarvitsisi tuoda. Voiko omaan vartaloon olla tyytyväinen raskausaikana, ja varsinkin sen tuomien muutosten jälkeen? (kellä on useampia lapsia) :) Tänne vaan omia tuntemuksia kertomaan!

Minua ainakin jännittää hieman, miltä sitä raskauden jälkeen näyttää. Olen kriittinen itseäni kohtaan monessakin asiassa, mutta se on onneks vähentynyt iän myötä.. Mutta mieheni on ihana, tiedän että hän rakastaa minua, vaikka näyttäisin valaalta! Olin paljon pyöreämpi kun tapasimme, mutta vuosi kaksi eteenpäin laihduin noin 15 kg. Poltin vielä säännöllisesti siihen aikaan ja olin todella hoikka (vartalo oli löysä kun mikä, ei todellakaan kiinteä), mutta nyt painoa on tullut takasin niistä alimmista lukemista se 10kg. Mutta se on tulosta siitä, että olen urheillut säännöllisesti ja elänyt terveellisesti ja niitä lihaksia löytyy! Paljon terveempi minäkuva on itsellä nyt kuin muutama vuosi taaksepäin, silloin ihannoin laihuutta ja puntarilla ramppaaminen oli jokapäiväistä touhua.. Nyt olen todella ylpeä omasta kropasta, olen terveen ja vahvan näköinen nainen ja olen kyllä varma että raskaus tulee muuttamaan käsitystä omasta kropasta vaan parempaan suuntaan! Liikkuminen tuo vaan niin hyvä olon ja aion kyllä liikkua koko raskauden ajan niin paljon ku mahdollista ja omien voimien mukaan!

Mäkin olin ennen ekaa raskautta todella itsekriittinen, esim. ahdistuin siitä, että oli just ennen raskautumista tullu kaks ylimäärästä kaamoskiloa, joita ei sit saiskaan lähteä laihduttelemaan pois raskauden takia. Alku- ja keskiraskauden panikoinkin sit sitä, että näytän vaan läskiltä enkä raskaana olevalta. Vikalla kolmanneksella sitä vatsaa olikin sit niin paljon, että tunsin olevani vaan valas kuivalla maalla. Suutuin hirveesti kun tuleva mummo halus ottaa kuvia musta vatsani kanssa, ja olin muutenkin tosi herkkänahkanen kun en vaan ollu yhtään sinut sen turpean olemukseni kanssa.

Vauvan saamisen jälkeen kelkka käänty kun lennossa. Kiloja oli enemmän kun koskaan, mutta oli vaan jotenkin zen-olo. Keskittyminen meni uuteen perheenjäseneen tutustumiseen, eikä oman paisuneen navan tuijotteluun, ja muutenkin sitä on ollu paljon armollisempi itseään kohtaan. Toivottavasti tässä raskaudessa pysyy pää kasassa jo näin lähtökohtaisesti.
6+3

Voi olipa kiva Gnome kun jaoit tarinas meille!! :) niin toivon minäkin, että itelle tulee sun kuvailema zen-olo!!

Ensinnäkin, mulla on hieman vääristynyt kehonkuva, huono itsetunto ja olen tosi kriittinen kroppaani kohtaan. En ole ikinä ollut ylipainoinen ja ihan "tavallisen nätti" olen. Tiedostan ongelman, olin jo "paranemaan päin" kun keväällä aloin monista syistä käymään psyk.hoitajan luona juttelemasaa 1 krt/viikko. Nyt tämä alkuraskaus on yhtä helvettiä ulkonäön takia. Naamassa näppyjä. Turvotus. Keväällä laihduin ja ostin uusia pienempiä farkkuja, nyt ne puristaa. Kaikki vaatteet ahistaa ja näyttää muka läskiltä.
Todellakin odotan että vatsa kasvaa jolloin voi ihan ylpeänä ja nättinä pukeutua niin että raskaus näkyy.
Synnytyksen jälkeisiä kiloja en mieti niinkään. Ne on lähtenyt aina. Imetys, liikunta, ruokavalio. Eikä niitä ole ikinä niin ressannut, kun vauva <3
Esikoisesta aikanaan +16kg, tokasta ja kolmannesta +10 ja +8kg

Minulla on yksi lapsi ja siitä on jäänyt jäljet kroppaan. Ajattelin ennen lapsia kauhulla, millainen vartalostani tulee, ja kuinka kestän muutoksia. Olin silloin varsin kriittinen itseäni kohtaan. Nyt kuitenkin olen vartalooni tyytyväisempi kuin koskaan. Rinnat roikkuu ja masun kohdalla on "rullalla" ylimääräistä ihoa, mutta olen ekaa kertaa ylpeä vartalostani. Se on pystynyt kasvattamaan lapsen ja imettämään häntä, voiko hienompaa olla!?

Olen ylipainoinen, raskausarpinen, löysäihoinen ja vatsaa koristaa sektiohaava, joka saa vatsan näyttämään takapuolelta. Vaikka koitan ajatella positiivisesti, niin itsekritiittisyyttä löytyy. :/ Mutta odotan innolla isoa masua, koska silloin näytän mielestäni todella kauniilta. Ainakaan kukaan ei katso ylipainoa niin pahasti. :D Toivottavasti saan nyt kuitenkin pidettyä painon kurissa.

Naama myös kukkii, eikä siihen tunnu auttavan oikein mikään. :/ Mutta ainakin se on muuten ihan nätti. :D

Graisu, en ole kuullutkaan tuollaista. :o Juu, olisihan sitä voinut joskus googlettaa asiasta... :smiley-ashamed004 Pitääkin testata! Kaikenlaiset rasvat ja aineet kun on kokeiltu niin olisikin ehkä korkea aika testata jotain luonnollisempaa, tuntuupa hölmöltä. :D Kiitos vinkistä!

Apteekista ja sokoksista saa valioravinnon sinkkitabletteja ainakin! Kokeile ihmeessä! :)

Mä en oikein tiedä vielä mitä odottaa, toki vartalon muuttuminen mietityttää, mutta en varsinaisesti osaa ainakaan vielä pelätä mitään. Mulla on myös ylipainoa kymmenisen kiloa, joten pyrin siihen, ettei painoa kertyisi kovasti. Raskauden jälkeen pyrin varmasti taas pääsemään normaalipainoon.

Mulla nousee paino varmasti, ja paljon. Jo parissa kuukaudessa kkm raskaudessa tuli varmaa 5kg. Turpoan ja kerään nestettä herkästi. Pelottaa kyllä, kun ylipainoa on muutenki noin 10kg. Yhtää ylimäärästä ei tarvis tulla. tällä turvotuksella tätä ei kauaa kyllä pysty pitämään salassa.

Mä en oo uskaltanu käydä puntarilla... Mutta tyköistuvat paidat tuntuu jo tosi epämukavilta... Ja olo on vähintäänkin turvonnut.

Mulla paino ei ole muuttunut, mutta varmaan turvotusta on tullut, koska varsinkin housut tuntuvat ikäviltä. :/ En nyt ihan vielä haluaisi kuitenkaan alkaa käyttää raskausvaatteita. :) Varsinkin kun tulee kylmät ilmat eikä mistään löydy tarpeeksi isoja mammahousuja. Henkkamaukan mammalegginssit kyllä sopivat, mutta housut eivät. :( Mutta nakuilen kotona hyvällä omalla tunnolla. ;)

Mulla on tullut joku 200-400g painoa lisää ja olo tuntuu todella turvonneelta! Nyt siis menossa 5+4. Rintaliivit alkoi tuntua pieniltä ja mitään tiukkaa paitaa tms en halua laittaa päälle. Äkkiä toi turpoaminen näköjään tapahtuu :P haluaisin etten lihoisi ensimmäiseen pariin kuukauteen oikeastaan yhtään ja painoa sais alkaa tulla tasaisesti sitten ekan kolmanneksen jälkeen. Mutta ei kai tohon voi oikein vaikuttaa.

Maddu, mulla kans rupee rintsikat käymään pieniksi.. huh monetkohan liivit pääsee ostaa vielä :D

Hain kkm raskaudessa 6 vkolla äitiyshousuja ja isommat rintsikat. Ne isommat on nyt sit D-kuppi... Että että.. On vielä vähän tota matkaa jäljellä.. Pelottaa jo valmiiksi :S

Toivottavasti mulla ei rinnat paljon kasvaisi... Nytkään en löydä kaupoista sopivia ja ne melkein sopivatkaan eivät ole oikeaa kokoa. :/

Ja perun tuon painon nousemattomuuden, olen kai turvonnut ja kiloja oli 3-4 enemmän kuin vajaa viikko sitten. Toivon ainakin, että se on vain turvotusta. :( Kuitenkin syön lähinnä kasviksia ja pieniä annoksia sen 4-5 kertaa päivässä. Vähän itkettää, jos tällainen tahti jatkuu. Mutta pitänee koittaa vaan muistaa juoda enemmän. :)

Takaisin