Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Kavin toxoplasmoosi testissa varmuuden vuoksi, kun soin vahingossa ravintolassa raakaa / huonosti paistettua jauhelihaa vaikka olin asiasta erikseen maininnut tarjoilijalle. Mutta viesti ei mennyt perille. :mad:Ihmetyksekseni en ollutkaan sairastanut lapsena toksoplasmoosia, vaikka kasvoin maalla ja pienena jopa jaoin jaateloni kanojen kanssa ja leikin kissanpentujen kanssa jne.

Sitten kavin lounaalla kaverin kanssa, jolla on melkein 6 kk:n ikainen tytar. Alkoi arsyttamaan taman kaverin asenne, joka kylla jo arsytti raskauden alku aikoina kun han neuvoi minua vahan kuin idioottia pitamaan huolta jostain asioista, vaikka jokaisen kokemus on niin erilainen. Nyt taas tuli niin paljon neuvoja kuinka minun pitaa toimia sitten kun vauva tulee. Oikeastaan olen onnistunut olemaan aika rauhallinen ja ajatellut etta vaikka varmasti on vaikeita paivia mutta keskittyminen negatiiviseen ei auta asiaa varsinkaan etukateen ja meilla kaikilla on niin eri voimavarat jaksaa eri asioita. Ymmarran kylla etta talla henkilolla on ollut vaikeeta kun hanen lapsella on erityistarpeita ruokinnan suhteen ja ollut sairaalassa jaksoja jne mutta tuntui etta oli tarve levittaa tata omaa kokemustaan universaalina. Kun maanantaina nain toista kaveria, jolla on 6 viikkoinen vauva hanen viestinsa oli erilainen ja han oli realistisempi eika han yrittanyt syottaa omia metodejaan minulle. Sen tapaamisen jalkeen oli positiivinen olo kun nyt arsyttaa. No toivottavasti taman illan rentoutusharjoitukset poistaa arsytyksen. :) Taytyy vaan muistaa kenelta kysya neuvoja jos ja kun niita tarvii...

Etanainen se on kyl ärsyttävää ku joku ottaa oikee asiakseen neuvoo, niinku luulis ettei toinen ite tajua mitään..

Mun raskaus on tänään tympinyt kyl niin pahasti ettei mitää rajaa... Kaikki lonkkien, nivusten ja häpyluun säryt, se ettei jaksa mitään ja koko ajan väsyttää, on ahdas ja painava olo... Ne kaikki on kyl vetäny mielen hiukan matalaks. Tai ehkä lähinnä ärsyyntyneeks. Joku saa takoa mun päähäni hiukan järkeä, jos oon taas vuoden pääst kuumeilemas kolmatta. Nyt vois tosiaankin pitää pidemmän tauon ennen ku enempää lapsii hommaa.

Triina: Joo se lääkäri jutteli niin että Hebammet eli kotisairaanhoitajat neuvoo yleensä juomaan vattuteetä ja niin hänkin nyt voi kehottaa. Ja kävelemään tavallaan ihan käski sekä nousemaan rappusia :) Sitten sanoi että vedenjuominenkin voi auttaa kun silloin tulee käytyä vessassa useammin ja se jotenkin painaa paikkoja myös. Sanoi vaan että en saisi kuitenkaan juoda liikaa vettä että pitää joku raja olla siinä. Kävelin tänään hieman enemmän ja on kyllä selässä paineen tunne sen jälkeen lisääntynyt.

Aijaijai ja oivoivoi... RV 37+4 ja tää yö menny supistellessa. Piti jo sairaalaan soittaa että mitä ja millon ja täh. :) Neljä puol tuntia oon supistuksia laskeskellu ja välit ollu aika vaihtelevia. Saas nähä päästäänkö tän päivän puolella synnyttämään...

On käyny nyt pelottaa se käynnistys ihan tosissaan,kun lueskelin(ei olis varmaan kannattanu) muiden kokemuksia ja melkein kaikki pääty hätäsektioon melkein 2 päivän kipujen jälkeen kun paikat eivät vaan auenneet lääkkeistä huolimatta,apua!! Miks nää paikat ei vois vaan itestään aueta:confused004 :sad010

Lupu, mä oon ainakin kuullut myös paljon sellaisia tarinoita käynnistyksestä, joissa hommat lähtee etenemään hyvin ja vauva syntyy "normaalisti" alakautta ihan järkevässä aikataulussa. Nyt taidat olla sellaisessa pelonsekaisessa mielentilassa, että poimitkin niistä muiden kokemuksista ne kaikkein pelottavimmat. Ja tarkoitukseni ei siis ole läksyttää vaan lohduttaa :) Ymmärrän tuon pelon kyllä erittäin hyvin.. Nyt vaan keräämään positiivisia kokemuksia, eiksjeh!

Triina, huomasin vasta nyt, että meillähän on tismalleen sama laskettu aika. Otetaanko kisa? :D Kävin eilen äitipolilla kokoseurannassa raskausdiabeteksen takia ja vauva on nyt jo lähemmäs neljäkiloinen, joten hirveän kauaa en itsekään haluaisi enää odottaa. Tosin aloitin viikko sitten neulomaan peittoa vauvalle ja se nyt saisi valmistua ennen, mut heti kun se on valmis niin pikkujättiläiseni saa tulla :)

Syksyinen, niinpä onkin! Ja jättivauvaa on povattu tännekin Tosin vain neuvolassa, äitipolilla en ole kokoarviossa käynyt. Toivotaan, että lähtis molempien synnytykset itsestään ja ajoissa liikkeelle... Mulla on ollut parina iltana muutamia supistuksia, mutta ei mitään sen kummempaa. Äsken kävin vyöhyketerapiassa, koska se saa mut rentoutumaan. En usko että synnytys siitä vielä liikkeelle lähti, mutta vaimeita supistuksia se sai aikaan. Ja vauva hyrräsi kuin herhiläinen.

Nyt mulla on jo lounasaika, koska heräsin jälleen ennen viittä. Sitten lenkille koiran kanssa.

Ei pitäis odottamalla odottaa, mutta entäs jos kuitenkin vaan odottaa......

Saa lässyttääkkin :grin oon nimittäin aika panikoija,pitäs joo yrittää keksii muuta ajateltavaa, mutta miten..ääääh. noh huominen lääkärikäynti kertoo mitä viikonloppu tuo tullessaan.
Alkaa jännätpaikat olee monella muullakin, tsempit meille kanssakulkijoille :Heartbigred

Tsemppiä lupu! Netistä kokemusten luku ei ikinä oo hyvä idea, oli asia mikä vaan. Sinne avautuu enemmän just nää kellä jääny huonot fiilikset, harvempi sielä hehkuttaa.

Oon menossa kättärille tarkistukseen ku miettiny tihkuuko lapsivettä. Soitin sinne niin sanottiin et ei se kyllä kuulosta siltä, loppuraskaudessa voi olla nestemäistä vuotoa ihan normistikin. Mut totes vaan et joskus sitä on mahdoton sanoa ilman testiä.

Jääny siis valkovuodon ympärille sellanen väritön märkä läiskä 1-2 krt. päivässä jo muutaman päivän ajan. Noh, parempi katsoa kuin katua..

Mut olo hyvä, kävin aamulla 40min kävelyllä ja ois voinu olla vaik pidempäänkin! :)

Nimenomaan, ei kannata kovin lukea netistä synnytyskertomuksia, ym. Jokainen synnytys tulee olemaan ihan omanlaisensa. Ja olen huomannut senkin että monet joilla on huonoja kokemuksia kertovat herkemmin synnytyksestään.

Sitten fiiliksistä... Huomenna alkaa rv 39, ja miksi miksi minä en ole saanut mitään kokoarviota vauvasta??? Lääkärikäynnistä neuvolassa tuli sellanen liukuhihnaolo, kokeiltiin vaan paikat ja se oli sit siinä. Vauvan pää alaspäin, paikat pehmenneet, ok millos seuraavaa aikaa...? Olishan tuo ihan ok tietää onko se vauva iso vai ei, ja mahtuuko se ylipäätään tulemaan. Aikalailla jäi juosten kustu olo tuosta seurannasta kun vertaa paikkakuntaan josta muutettiin vähän aikaa sitten... Sillon tuntui että siellä panikoitiin aika vähästäkin, mutta itseasiassa se oli parempi kuin tämä nykyisen asuinkaupungin tyyli, näin jälkeenpäin ajateltuna.

Muutoin on olo että mennään reilusti yli LA:n, ei sitten mitään tuntemuksia siitä että lähiaikoina vauva alkais tulemaan...

Cattie, mullakaan ei siis kokoarvioita olisi tehty, jos ei olisi ylittynyt muutama sokeriarvo.Tarkistettiin siis ultralla, että onko lapsi makrosominen. Ei todellakaan kuulu rutiinitoimenpiteisiin meilläkään. Neuvolalääkäri, kun häneltä muutama viikko sitten kyselin käsikopeloarviota, sanoi vaan, ettei hän osaa mitään kokoarviota antaa. Myöskään oma neuvolantätini ei ole mitään koosta puhunut.

Bored... Mä vaan syön ja nukun. Eilen niin kivasti kipuilin ja nyt taas seesteistä ku mikä. Eihän LA ole ylittinyt niin mikäs kiire kaverilla oliskaan. Eiköhän me ensviikon neuvolaan olla menossa ihan yhtenä kappaleena.

Ite oon kanssa alkanut miettiä, kun mä kävin kontrollissa hitaasti kasvavan mahani takia ja viimesin käynti oli silloin 35+2 ja arvio tuolloin 2970g, et jos kasvuvauhti ois sitä keskimäärästä 200g/vko, niin aika löllykkähän tää tulis olemaan jos paljon mennään yli. Ja varsinkin jos tää mun ruokahalu ei ota laantuakseen :P toisaalta lohduttavaa oli kuitenkin neuvolan käsikopeloinnin arvio, max se 3,5 kg... ja arvioitahan nää kaikki vaan on.

Painoa itselleni on tullut reilu 10 kg ja suurinosa tässä vikalla kolmanneksella. En ite nää ku tän mahan, mut johki se +10kg on työtänyt ittensä. Vaatteet toki puristaa jonkin verran, mutta en ole joutunut ostaa yhtään ns äitiysvaatetta tai isompaa kokoa... käyttänyt nyt loppuraskaudesta verkkareita ja huppareita, niihin mahun ihan mukavasti. Kaikki kengätkin vielä menee, ja toivon, ettei tää kavio laajene enää synnytyksen jälkeen (koko kuitenkin 41, niin ei hirveesti ois vara kasvaa...)

Mulla painoa tullut raskauden myötä n. 20kg ja ostin eilen Five Seasonsin saumattomat aluskerrastohousut, ihana kun saa vedettyä koko mahan yli! :) Ja muut vaatteet on pääsääntöisesti miehen kaapista, mitä käytän, tuulihousut ja hupparit ym :grin

lupu, mulla esikon käynnistys päättyi normaaliin alatiesynnytykseen vaikka meniki pari pv ennen ku käynnisty :) Eli älä liikaa huoli :)

Cattie onk sul tehty sisätutkimusta nyt raskausaikana? Ne nimittäi siit vissiin jo osaa arvioida äidin lantion tilavuutta, et jos se ei sielt tunnusteltuna tunnu ahtaalt ni olettavat et mahtuu tulemaan. Mäki viime synnytyst enne ihmettelin niille et miten ne voi tietää et se sielt mahtuu. Mulekin sokereitte takia arvioitu vauvan paino kummallaki kerral

lupu: Elä huoli turhia, suurin osa käynnistyksistä varmasti päättyvät ihan tavalliseen alatiesynnytykseen. Esim. mullahan oli esikoisella tarjontavirhettä sun muuta (joka ei todellakaan ole yleistä), niin ei kannata ajatella niin, että "kun jollekin käy niin, niin varmasti minullekin". Jokainen synnytys on ihan omanlaisensa - ei ole kahta samanlaista. ;)

Omaa: Odotusta, odotusta ja odotusta. :( Millon tämä odotus loppuu? Olen niiiin kärsimätön. Mulla on kyllä onneksi ollut tässä toisessa raskaudessa paljon paremmat voinnit kuin ensimmäisessä. Edellisessä raskaudessa en juuri pystynyt kävelemään enää tässä vaiheessa. Nyt kävelen päivittäin 3-7 km lenkkejä. Olot muutenkin paljon paremmat kuin silloin.

Eipä ollut tihkuttanut mitään lapsivettä. Vähän jo toivoin sitä, että päästäis asiassa eteenpäin. Noh odotellaan vielä lisää. Nyt 38+3 et ei sen puoleen kiirettä..

rv 39+3 tänään vaan nukuttaa mutta laadin nyt listan kaikesta siitä mitä voisi vielä tehdä. Vauvakirjaa pitäisi etenkin täytellä ja kirjata ylös muistiin meidän elämää ennen vauvaa. Sinällään ihan kiva että aikaa on vielä mietiskelyyn ja että tällä vauvalla tuntuu olevan zen taidot hallussa :) Kysyin anopilta millainen lapsi mieheni oli ja vastaus oli että todella rauhallinen ja suloinen lapsi, joka nukkui hyvin. Eli taitaa olla samanlainen tyyppi tulossa sen mukaan mikä on tyyli mahassa. Tuntuu nukkuvan paljon eikä potki turhia.

Kiitos sisaret täysin oikeista sanoista :) mitä tässä turhia päättämään miten se menee kun ei tosiaan voi tietää.( tuon viisauden kun muistaisi monessa muussakin)
Heh toivottavasti poika on saanut isänsä geenit niin ei tuu tällänen höselö ainankaan.
Vauvakin taitaa näinäpäivinä nukkua vaa kun ei paljon myllerrä ja niin on tapahtunt itsellekkin jotakin, yön nukuin hyvin ja nyt päivälläkin sammuin pariksi tunniksi, ehkä valmistaudutaan henkisesti kummatkin salaa :grin en voi uskoa/kuvitella että tää raskausaika loppuu joskus ja mahdollisesti jo viikonloppuna on poika maailmassa ja minä olen sen äiti. Hormoonit jyllää ja sen kyllä huomaa ja pistää naurattamaan yksinään ja toisinaan itkettämään mm.toisenlaiset äidit jaksonhan voi katsoa tunnin itkien :grin

Syksyinen ja heinukka: Ne minullakin epäili raskausdiabetestä ja sain kotiin kaikki testit sekä testattiin labrassakin kahteen kertaan. Mutta ei ne löytänyt mitään järjellistä syytä siihen miksi olen turvonnut yli 20 kg alkupainosta :grin Jospa sen takia ne jätti kokoarvion tekemättä. Sisätutkimus on tehty, lääkäri paineli vaan ja sanoi että pehmeeltä tuntuu. Että ei muuta. Kohdunkaulan pituudestakaan ei kirjottanut mitään.

lellukka, ihanaa että joku muukin käyttää miehen vaatteita!! Mulla ei ole enää kun yhdet raskaushousut jotka mahtuu, ja muutama toppi, illat käytän miehen isoja t-paitoja. Elopaino on yli 90 kg, siinä on hiukka tekemistä sitten kun vauva syntyy. Saa siinä muutamat proteiinipirtelöt ja hikijumpat vetää ennenkuin pääsee entisiin mittoihin! Kunhan vaan olis vaatteita päälle vauvan syntymän jälkeen ettei tarttis aina samoissa kulkee... :confused:

lupu, minäkin itkee tihrustin kun katsoin Toisenlaiset äidit, piti yöaikaan katsoa Ruudusta korvakuulokkeilla ettei mies herää ja nää kun vollotan hysteerisenä :wink

Viime yön unet 1.30 alkaen ja herätys 15:27, et hei ei nukkumisella mitään rajaa...! Tais tuo rautalisä tulla ihan tarpeeseen...

Joo minä vetäsin kunnon ryystö-räkä-itkut tuosta Toisenlaisista äideistä.

Okei... itkin myös Salattujen Elämien aikaan eilen.

Takaisin