Miltä raskaus tuntuu tänään ?

mmmustikka, tiedan tuon vihlovan tunteen! Yskin niin paljon, etta oksentelin yskanpuuskan paatteeksi. Kysaisin vihlovasti tunteesta laakariltani ja han vahvisti omat epailyni, etta se on vain lihassupistusten aiheuttamaa sarkya venyvissa janteissa. Ja etta ei syyta huoleen, ellei kipu pitkity.

Ja minullakin pikkuinen vastasi yskaan potkimalla. :) Ehka se yska tuntuu vahan samalta kuin urheiluhieronta? :wink

Ehkä sairastaville voisi auttaa nenähuuhtelu? Mulle se ainakin avaa tosi nopesti ja kosteuttaa kuivia limakalvoja. Oon käyttänyt sellaista sarvikuonoa, jota myydään ainakin suomessa apteekeissa. Sinne vettä, vähän suolaa ja joskus oon öljyäkin laittanut kosteuttamaan. Höyryhengitys on kans parasta. Suolapiipusta on kans hyötyä kun se laittaa limat liikkeelle. Oon ite esiintyvällä alalla, niin nää on todettu toimiviksi ja nopeiksi tavoiksi saada ääni takasin. :)

musta tuntuu et noi neuvolakäynnit ei vaan yksinkertasesti sovi ihan kaikille miehille :D munki mies tuumannu et mitäs hän siellä tekee tyhjänpanttina 30min ennenku kuullaan minuutti sydänääniä.nii..tota..et mitän :D en minä miestä sinne raahaa mukaan ,ei sen oo muutenkaa helppoo kesken työpäivän tommosiin tulla.ultriin kun tulee niin se riittää mulle enkä mä sinnekkään vaatimalla vaadi sitä mukaan :D tosin meille tää on jo kjolmas odotus niin eihän sille mikään oo uutta ,jos kaikki hyvin menee :) kyl se on ite tykänny ultriin mukaan tulla. esikoisen raskaudessa se kerran kävi neuvolassa kuunteleen ne sydänäänet.

Maminka: Juuri näin. Monestihan sitä kuuleekin sanottavan, että "äitiys alkaa siitä, kun nainen tulee raskaaksi ja isyys siitä kun vauva syntyy". Tosin isäkin voisi hyötyä 'isyyteen kasvamisesta' raskausaikana mm. Ultrakäynneillä ja niissä neuvoloissa yms. perhevalmennuksiin osallistumilla. Toisille sopii toisenlainen tyylinja toisille toinen. Yhtä oikeaa tapaa eikai tässäkään ole. Minunkaan mies ei ole ollut (tässä toisessa raskaudessa) neuvolassa mukana. Neuvolatäti vähän patistikin, että "voisi hän seuraavalle kerralle tulla". Mieheni on toisella paikkakunnalla töissä ja siirtymä kesken työpäivää on turhan pitkä.. Saa nähdä pääseekö mies tuohonkaan neuvolaan. En minä ole asiasta mitenkään pahoillani, mutta neuvolatäti vissiin haluaisi tavata tulevan isänkin. :D

Tuosta tukkoisuudesta: Mulla ei oo mitään allergioita todettu, mutta yliherkkä oon kyllä vähän kaikelle ja nyt tänä keväänä huomasin, että oon normaalia enemmän ollu tukossa, ilman flunssaa. Viikon kokeilin Nasolinia, joka auttoi sen vaikutuksen ajan, mutta heti sen jälkeen olin ihan tukossa. Sain läääriltä reseptin tuohon jonkun mainitsemaan Nasonexiin. Apteekista eivät täällä ainakaan suositelleeet mitään, kun kaikkien tuoteselosteessa oli "ota yhteys lääkäriin".. Oli vähän turhauttavaa, kun viikonloppuna koetat saada helpotusta hengitykseen.. Mutta tuo Nasonex on mulla helpottanu.

Tänään on ollu ihan mukava päivä, pyykkikone laulanu monta kertaa ja innostuinpa vielä leipomaan kääretorttua. :) Huomenna töihin ja toivottavasti ei tartte juosta, kun sitten alkaa harjoitussupistukset, niiden takia olinkin tän viikkoa saikulla.. Rakenneultraa odotellessa, se on torstaina. :)

Miltäkö tuntuu.. No, sen kerran kun selkään ei koske on päänsärky armoton! Aamuyöstä asti juilinut niiiiin kovasti, eikä panadol mitään auta! :(
Valivalivali... Ruikutiruikutiruikuti..
Pini lohtu, että liikkeitä alkaa tuntua joka päivä iltaa kohti mentäessä!

Minä olen myös ollut kevään harvinaisen tukossa, mitään allergioita ei pitäisi olla!
Mitään nenäsumutetta ei lääkäri ole ensimmäisten raskausviikkojen jälkeen antanut käyttää, varsinkaan tuota Nasolinia..

Mulle sano hoitaja, että kun oon käyttäny Nasonexiä aiemminkin, niin voin käyttää sitä. Oli ihan ymmärtäväinen hoitaja sen suhteen, että en taho olla koko aikaa ihan tukossa.. Hoitaja toki konsultoi lääkäriä asiasta, kun tuo Nasonex on reseptillä saatava.. Kannattaa kysyä jotain helpotusta tuohon tukkoisuuteen! Se ei oo kyllä ollenkaan kivaa ja vaikuttaahan se vauvaankin, jos ei ite saa kunnolla hengitettyä..

Nyt kun olen päässyt pois sisäilmaongelmaisesta ympäristöstä, on tuo tukkoisuus näin kesää kohti onneksi helpottanut! :)
---Panadol purkille taasen---->

Tänään 20+1.
Närästää ihan tajuttomasti k-o-k-o ajan ! Syö ihan mitä vain tai on syömättä. SIlti närästää.
Oon ollu sairaslomalla nyt parisen viikkoa, enkä ole ollenkaan varma meenkö enään edes töihin.
Jos paljon kyykkii ja rehkii niin vihloo alavatsaa ja ottaa ala selkään.

On myös ruvennut sattumaan häpyluun tienoille, ihan samalla tavoin kun edellisissäkin raskauksissa. ja välillä tulee sammosia tuntemuksia tuonne alakertaan kun joku pökkisi puukolla tai sukkapuikolla. Mutta ne ei kestä kauaa. Niitäkin oli edellisissä raskauksissa, mutta en yhtään muista millä viikoilla. onko muilla ollut samaan ?

Tässä olen mennyt kyllä aika jaksamisen rajoilla. Vaikka on flunssan takia väsyttänyt niin olen silti katsonut Euroviisutkin, tosin onneksi järjestyi eilen katselusessio naapurissa eikä tarvinnut lähteä sateiseen Berliiniin. Kun tänään ajattelin vain rauhoittua niin sain tietää että monia vanhoja kavereita Hollannista (monia en ollut nähnyt kymmeneen vuoteen) on kaupungissa ja että illalla on vielä yhden belgialaisen suosikkibändin keikka, joka on myös savuttomassa paikassa, upeassa vanhassa teatterissa. Joten vaikka on flunssainen olo ja yskä edelleen vainoaa niin että kurkkupastilleja pitää tunkea taskut täyteen niin menin syömään kaverien kanssa ja sen jälkeen konserttiin. Vielä kävellessäni ravintolaan mietin että sanon heille että en tule keikalle mutta onneksi menin. Triggerfinger oli laadukas kuten aina mutta tämä esitys oli aivan ainutkertainen siinä teatterimiljöössä.

Viime yö oli taas huonoin hetkeen aikaan. Ei vain löytynyt asentoa vaikka kuinka pyöri... Sitten vihdoin kun sain kunnolla unesta kiinni aamuyöstä, kömpi molemmat lapset meidän väliin ja olo oli kun sillit purkissa. Näin parhaakseni, mennä sinne meidän neidin sänkyyn nukkumaan, ja siellä sainkin hyvin nukuttua, kunnes reilun tunnin päästä soi kello.....plääh. No onneksi lapset läks päiväkotiin ja minä täällä nöräilen yöppärit päällä viltin alla.:cool:

18+0 uskomatonta että jo viikolla 18 mennään! Sen kyllä huomaa siitä että nukkua voi vain sivuuttain enää. Tykkään yleensä nukkua selälläni mutta alkaa tuntua selässä ja jotenkin ahdistaa nyt selällä nukkuminen niin pitää vaan kääntyä kyljelleen että saa nukuttua.
Mahastakin pitää ottaa uusi kuva kun nyt tuntuu että pieni kumpu on yönaikana ilmaantunut :) Tapasin eilen kaverin, jonka vaimo odottaa myös lasta syntyväksi ja heidän laskettuaika on marraskuun lopulla. Oli todella kiva jutella ja jakaa tuntemuksia raskaudesta. Ja koska lapseni tulee puhumaan myös hollantia niin nyt on jo tiedossa kiva kyläpaikka Hollannissa.

p.s ja juuri kun alkoi tuntua siltä että olo on niin normaali että ihan kuin ei raskaana olisikaan niin heräsin aamulla nälän tunteeseen aivan kuin alkuraskaudessa. Piti juosta jääkaapille ja saada heti banaani poskeen.

Muokattu viimeksi:
On se tärkeetä et on vertaistukea ympärillä. :)

Mulla ollu töissä pitkän seisoskelun jälkeen/ töiden jälkeen menkkamaisia maha/ selkäkipuja. Nyt googlettelin asiaa niin voi olla supistuksia!? Vaikka ei vatsa mun tuntemusten mukaan kovetu. Välillä pötkötellessä vatsa muuttunut kovaksi mut ei oo sattunu.

Huomena aamusta soittoa neuvolaan. :(

mulla on myös ollut tuota mahan kovettumista jonku aikaa, nyt se on liioittelematta joka päiväistä. Yleensä se ilmenee seksin jälkeen ja tänään myös kun tulin töistä kotiin pyörällä. Mahaan ei satu ollenkaan ja se loppuu hetken kuluttua, kestisikö ehkä minuutin pari? :o jos ne on supistuksia niin eikö niiden pitäisi sattua ( anteeksi jos kyselen tyhmiä) :D en ole aikaisemmin ollut raskaana,niin kaikki on tosiaan ihan uutta :D En ole ottanu asiasta mitään paineita koska se menee kuitenkin ohi! Ilmoitteleppa tännekkin jutsa mitä sinulle neuvolassa sanottiin,jos se onkin jotain vakavaa niin pitää itekki olla yhteydessä neuvolaan!

tipitii ja jutsa: Ne harjoitussupparit eivät satu. Kohtulihas harjoittelee vähitellen synnytystä varten. Se, että harkkareita tulee näinkin aikaisilla viikoilla ensisynnyttäjillä on varmaankin vähän harvinaisempaa, mutta ei varmasti tavatonta. Juuri oikea asenne sinulla tipitii: mikäli eivät elämää häiritse, ei niistä tarvitse välittää! Sitten jos alkavat kivuliaita olemaan, eivätkä helpota levolla, niin kantsii varmasti olla yhteyksissä sinne neuvolaan/ä-polille.

Mulla supistelut liittyneet rasitukseen ja sen helpotuttua on myös supistelut helpottaneet. Juuri tuollaista paineen tunnetta alavatsalla ja lievää kipua. (Ei tosiaankaan mitään synnytysuppareita) :D

Joo oon harkkasupistuksiks tunnistanu nämä kivuttomat. Mut jotenkin mietityttää kun töissä ei kuitenkaan mitään lepotaukoja voi aina pitää. Ja välillä noi menkkatuntemukset jatkunu yhtäjaksosesti illalla pitkäänkin.

Ajattelin et parempi varmistaa kun katua. :) tuun tänne sit ilmotteleen..

Sitten vaan saikulle jutsa jos et kykene töissä olemaan, eipä siinä sen kummempaa. Tsempit! ;)

Mulla oli viime viikolla harjoitussupistuksia, kun jouduin rehkimään töissä maanantaina, koko illan oli vatsa ihan pinkeänä ja jotenkin kiristi koko ajan. Tiistaina alkoi heti aamusta tuo kiristäminen, mutta se helpotti päivän mittaan, kunnes piti juosta ehkä n. 10 min.. Sittenpä olin kaksinkerroin melkein, kun teki niin kipeetä.. Saikkua loppuviikko, kun ei muuten olis pystyny töissä olemaan rauhassa..

Tänään oli töissä onneksi mukava päivä, sain istua kassalla koko päivän ja pikkukaveri potki menemään aamupäivän. :Heartred Ensimmäisen kerran tunsin töissä potkut. Eilen illalla oli semmoset potkuharjotukset, että olis mieskin tuntenu, ellei olis kerinny nukahtaa. :blob6 Katotaan josko tuntisi kohta, kun lähetään nukkumaan. Ainakin nyt tuntuu myöskin jonkin verran potkuja. :Heartred Sain mieheltä yllätyksen tänään Matkahuollosta. Oli mun nimellä tilannu Oran nettikaupasta sadesuojan ja hoitolaukun meille. :Heartred Olin vähän tulisilla hiilillä, kun en tienny asiasta mitään, mutta on se vaan ihana. :)

Tänään kolottaa joka paikasta... :sad001 Vatsaa särkee (kasvukipuja?), housut puristaa ja selkää kolottelee. Ja päätäkin tahtoo särkeä. Olis ihana jos voisikin vaan maata kotona ja lepäillä ja liikkua löysissä vaatteissa, mutta töissä pitää istua ja tavata ihmisiä, kiinnosti tai ei...

Nyt on lekurissa käyty, soitin eka neuvolaan mut ne ohjeisti soittaa ihan terveyskeskukseen jos haluan tarkistuttaa kohdunkaulan tilanteen. No halusin ja sain ajan jo tälle päivälle. Kohdunkaula ok mut lääkäri määräs 25.5 asti saikkua.

Sanoin et mielellään ota saikkua mut tottakai pienen hyvinvointi on tärkeintä. Mut kuulemma noi menkkamaiset kivut on yleensä supistuksia eikä näillä viikoilla kuulu supistella kivuliaasti.

Vähän nyt kyllä harmittaa. Mulla työsuhde on 30.5 asti, tarjottiin vakipaikkaa ja työhöntulotarkastus 26.5. Et en tiedä voinko päästä läpi tota tarkastusta tälläsen saikun jälkeen. :(

Takaisin