Miltä raskaus tuntuu tänään ?

Tanaan soitin vihdoin katilolle, kun en ole tuntenut mitaan liikkeita viikkoon. Kuulemma on ihan normaalia, sikio on vain kaantynyt mahdollisesti istukkaan pain, joten en tunne iskuja viela. Kyllapa helpotti. Samalla selvisi, etta paivittaisia potkuja tulisi tuntea vasta 28. viikolla.

Liikaa toita. Muuten ihan ok.

tipitii: samoilla päivillä 17+0 mennään ja en minäkään niitä vauvan liikkeitä ole vielä tuntenut. Lääkäri kommentoi tänään että ne yleensä ensikertalainen tunnistaa vasta aikaisintaan rv 18 alkaen. Paikkoja kutisee tänään tavallista enemmän niin varmaan iho alkaa ilmoittaa venymisprosessin alusta. Saa nähdä milloin pullaukko alkaa nousta.

Meilläkin on isomman kämpän etsiminen tiedossa. Aikaa on vielä runsaasti niin uskoisin sopivan kämpän löytyvän syksyyn mennessä. Viihdyn kyllä tässä pienessä kämpässä jossa ollaan oltu jo pitkään. Välillä mietin pystyisikö täällä asumaan lapsen kanssa mutta tiedän että tämä talo on sopiva lähinnä nuorille ja koko talossa, ei siis vaan meidän rapussa , ole yhtään lapsiperhettä. Tykkään asua takatalossa eli Saksaksi Hinterhaus:ssa. Huoneisto on myös korkea alt-bau ja ihanan boheemi. Ikkunasta on näkymät puistoon ja linnunlaulu vaan kuuluu. Tosin naapurit tässä talossa pitää tasaista Berliinin biittiä yllä. On dj:tä ja vaikka ketä. Yksi naapuri näyttää jopa ihan Adam Lambertilta ja heillä on ihana minikoira :) Tässä talossa onkin paljon kissoja ja koiria muttei vielä lapsia.

Tänään olis neuvola ja se jännittää, kun olen taas alkanut murehtia onko vauvoilla kaikki ok, ja kuuluuhan sydänäänet varmasti :D
Toisaalta olen kokenut suuria ärsytyksen tunteita viimepäivinä kun toisen muksun tuleva kummitäti hössöttää vähän liikaakin ja on kertomassa jokaiselle vastaantulijalle raskaudestani ja ostelemassa jos jonkinmoista. Hyväähän se vaan tarkottaa mut en tiiä, jotenki vaan ärsyttää :D Hormoonit? :D

18+3 ja siitepölyallergia tekee taas hulluksi. Nenä vuotaa ja ottaa henkeenkin jonkun verran, jonka takia taas yskittää. Onneksi kuulin toisen äitiysneuvolan terkalta, että cetiriziniä saa ottaa raskauden aikana päivittäin. Toistaiseksi olen ottanut noin 2-3 krt viikossa ja tähän aamuun asti taas meni yllättävän hyvin kun oli aika viileää ja luntakin satoi sunnuntaina.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

15+reikä :P hurjaa ku yhtäkkiä alko viikot juokseen eteenpäin ryminällä.no tietty sillä osuutensa on,kun on ollu kaikkee muutaki häslinkiä tässä raskauden lisäks.huomenna sokerirasitus :pukekernaasti jättäisin mokoman välistä mutta pakko se on kai kärsiä.vetuttaa jo etukäteen kun tiän et narahtaa ja taas joutuu alkaa sen pistämisshown. :smiley-angry019

Autumnia - kovasti voimia sinne. Kärsin keskenmenon viime vuonna ja tiedän kuinka raskasta se on.

Minä olin myös kuvitellut, että rv12 jälkeen keskenmenon ovat niin harvinaisia ja tämä kyllä pysäytti, varsinkin kun olen ollut aika huoleton viime viikkoina.

Olimme viikonloppuna ekalla babymoon reissulla Belgiassa ja pyöräiltiin siellä tasaisilla pyöräteillä rannan tuntumassa noin 2-3 tuntia yhteensä. Olen nyt 16+3. Ennen reissua mulla oli selästä pakaraan ylettyvä kipu, joka todennäköisesti johtui siitä etten liikkunut väsyn takia paljoa rv6-rv14 välillä. Nyt tuo kipu on hävinnyt mahdoolisesti pyöräilyn takia ja aion tehdä pilatesta säännöllisesti, jotta kivut pysyvät aisoissa. Olo on kaikin puolin hyvä. Liikunta on myös auttanut turvotukseen ja siihen liittyvään pahoinvointiin.

Sain tänään myös tietää, että ystäväni jolla oli la kuun lopulla oli synnyttänyt tyttären etuajassa. Pikkuisella on suulakihalkio ja joutuu olemaan sairaalassa viikkoja ja sitten letkuissa vuoden verran. Tämä myös pysäytti ja pisti miettimään millaista sairaan lapsen kanssa elämä on. Mutta ei voi kuin uskoa, että kaikki menee hyvin kuitenkin loppujen lopuksi.

Autumnia - kovasti voimia sinne. Kärsin keskenmenon viime vuonna ja tiedän kuinka raskasta se on.

Minä olin myös kuvitellut, että rv12 jälkeen keskenmenon ovat niin harvinaisia ja tämä kyllä pysäytti, varsinkin kun olen ollut aika huoleton viime viikkoina.

Olimme viikonloppuna ekalla babymoon reissulla Belgiassa ja pyöräiltiin siellä tasaisilla pyöräteillä rannan tuntumassa noin 2-3 tuntia yhteensä. Olen nyt 16+3. Ennen reissua mulla oli selästä pakaraan ylettyvä kipu, joka todennäköisesti johtui siitä etten liikkunut väsyn takia paljoa rv6-rv14 välillä. Nyt tuo kipu on hävinnyt mahdoolisesti pyöräilyn takia ja aion tehdä pilatesta säännöllisesti, jotta kivut pysyvät aisoissa. Olo on kaikin puolin hyvä. Liikunta on myös auttanut turvotukseen ja siihen liittyvään pahoinvointiin.

Sain tänään myös tietää, että ystäväni jolla oli la kuun lopulla oli synnyttänyt tyttären etuajassa. Pikkuisella on suulakihalkio ja joutuu olemaan sairaalassa viikkoja ja sitten letkuissa vuoden verran. Tämä myös pysäytti ja pisti miettimään millaista sairaan lapsen kanssa elämä on. Mutta ei voi kuin uskoa, että kaikki menee hyvin kuitenkin loppujen lopuksi.

Jahas viesti tulikin kahdesti, kun ilmoitti virheen. Vielä lisäksi....Olemme olleet tänään 8 vuotta yhdessä ja mies laittoi minulle viestin töistä, että tämä meidän kohtaaminen on ollut parasta mitä hänelle on tapahtunut. Itkuhan siinä tuli... :Heartred

Hyvältä tuntuu, tänään alkaneesta sairaslomasta huolimatta! Sain ensimmäisen kerran kuulla kummankin sykkeen, 143 ja 146! Hb:n tarkistutin myös palanneen väsymyksen takia! Se oli onneksi vielä 129.

Ja liikkeitä on tuntunut tänään yllättävän paljon! Kaikki nämä tuli kyllä tarpeeseen, olin jo hieman huolissani kaikinpuolin!

Voiko tulla suulakihalkio, vaikka söisi tuota foolihappoa? Aloitin syömään sitä rv 5, kun tein positiivisen testin, sitä ennen sen saanti on ollut niiden varassa, mistä sitä luonnollisesti saa ravinnon kautta. Ei ole mitenkään suunniteltu raskaus, niin en etukäteen ole raskauden varalta elänyt.
Olen jatkanut syömistä vielä rv 12 jälkeenkin, syön tuon purkin loppuun, siinä on pariksi kuukaudeksi nappuloita jäljellä.

Minua laiskottaa hirveästi, inhottaa istua persiillään sohvalla, huono omatunto siitä.
Kissoille pitäisi hakea ruokaa, mutta taidan nakittaa sen homman miehelle, joka on vielä harrastuksissaan.
Taidan nostella mieheni kahvakuulia.. ettei ole aivan rähmällään maattu koko päivä sisällä.
Haaveilen, että olisi oma pikku piha.

Kyllähän miltei kaikki on mahdollista, foolihappo vain ehkäisee/vähentää riskiä epämuodostumiin.
Itse popsin vitamiinilisää raskauden loppuun, siinä on kaikki muutkin tarvittavat vitamiinit samassa :)

Foolihappoa olen syönyt siitä saakka kun vauva on laitettu alulle ja ajattelin syödä koko raskaus ajan. Vitamiineissa lukee raskaus ja imetys. Suulakihalkiosta en tiedä. Olen huomannut että hyötyliikunta ja yleensäkin liikunta on vain hyväksi, vaikka jossain vaiheessa pelkäsin kantaa kauppakasseja ja käydä juoksemassa etc. Tänään rv 16 ja 4, neuvolassa kaikki hyvin.

20. raskausviikko lahti kayntiin tanaan ja ihan hyvilla mielin mennaan. Eilen liikuttelin vatsaani ja sieltahan ne potkut tulivat. Kaveri varmaan veti herneen nenaan, etta mita ihmetta taalla tapahtuu. :D

Katselin tanaan toissa niita nuoria, joiden kanssa teen toita paivittain ja mietin, etta millainenhan tasta pikkukaverista tulee. Toivon, etta kaikki sujuisi hyvin loppuun asti. En osaa kantaa huolta mahdollisista suulakihalkioista tai muista miljoonasta vaihtoehdosta, niillehan ei tassa vaiheessa voi mitaan tehda. Ja jokatapauksessa suurin osa haasteista selviaa vasta syntyman jalkeen - jopa vuosien paasta. Kaikki on mahdollista - sekin etta kaikki menee hyvin! Paatin keskittya ajattelemaan positiivisesti. :)

Viimeiset pari viikkoa olen ihmetellut, kun kissani on kuin liimattuna kylkeen yota paivaa. Nytkin se kehraa tuossa vieressa, viime yon se nukkui kyljessa kiinni ja seuraa minua kaikkialle kuin koiranpentu. Hassua. Ei se normaalisti nain paljon minun perassani kulje.

17+1 tänään maha kutiaa ja olen rasvaillut sitä jo kolmeen kertaan kookosrasvalla. Eli ehkä tämä on merkki vihdoin siitä että pullapoika alkaa nousta :) Mietin raskausarpia ja mitenkähän niitä minulle tulee. Yleensä kun versotkin puskee ulos maankuoresta niin maa rakoilee ja nousee. Ihmekös jos näin ihmisellä tulee sitten arpia kun iho venyy. Minulle tuli seepran raidat teininä selkään. En kyllä ikinä silloin rasvannut ihoa ja harrastin paljon liikuntaa.

Syön kanssa niitä Raskaus & imetys- monivitamiinejä. Pitäisköhön lisäks vielä niitä foolihappoja?
Vielä ei oo tuntunut liikkeitä, sanottiinkin tosiaan jo ekassa neuvolassa että ensisynnyttäjät ei osaa niitä aikaisin tunnistaa ja tunteakaan silleen, joskus vkoilla 20 voi alkaa odotteleen tuntemuksia. :) Aiemmi tottakai voi tuntee kun esim. nukkuunmennessä rauhottuu pötkölleen ja hieroo vattaa ni voi pikkukaveri siellä heräillä. :D
Tänään taikka huomenna ajattelin tuolla kotidoblerilla kuunnella ääniä, en ookkaan aikoihin kuunnellut. On ne sulosäveliä ne sykkeet! <3 Toivotaan että ne sieltä löytyy!!!

Raskaus on tuntunut tosi hyvältä, ei kauheesti oo ollut mittään, vähän noita alaselän nipistyksii.
Oon pystynyt silti käymään n. 2 kertaa viikossa salilla / pace-tunnilla + 1h bailatinon tanssitunnilla sekä pyöräilen työmatkat n.4km suuntaansa. Töissä kuljen pitkin päivää asiakkaiden luota toiselle joten liikuttua tulee hyvin.
Se varmaan auttaakin pysymään hyvässä olossa! Toivottavasti! :D

Hyviä vointeja kaikille! <3

Mullakin toinen kissa, tyttönen se, on osoittanut ylimääräistä omituista huomiota, esimerkiksi eilen tuli sohvalle kainaloon hyrisemään ja nousi jopa vatsani päälle ja tassutteli siinä etutassuillaan hetken ja olin ihan ihmeissäni, kun tuo neitikissa ei ole lainkaan mikään sylikissa.

Tilasin äsken jumppapallon :D .. Ajattelin kotona ollessa siinä sitten istua ja taiteilla tasapainoa hakien ja opetella tekemään jotain liikkeitä. Miehellekin se olisi hyväksi, kun hänelle menee selkä kipeäksi esim tavallisistä lattialla tehtävistä vatsalihaksista. Me ollaan suunniteltu yhdessä kuntosalille menemistä, mutta saa nähdä koska on ajankohtaista.

Nyt mulle maistuisi taas tortillasipsit ja salsa, olen himoinnut niitä viikon aikana ja syönyt kolmena päivänä ...

Kissalla täälläkin on ihan hellyyttävät "otteet" kun kerrottiin hälle että hänestä tulee "isoveli"syksyllä! :D
Makaa tuossa mun vattan vieressä ja "pitää kiinni".
Sori tausta.... :D

Liitteet

• Kuva0910[1].jpg
    Kuva0910[1].jpg
    727.8 KB · Katsottu: 24
Tänään työpäivän jäljiltä rauhallinen kävelykin supisteli melkoisesti. :( Inhottavaa, kun supistelee jo nyt. (Rv 18+4)
Syömisestä tulee niin helposti tätä nykyä ähky, että parempi alkaa syömään pieniä annoksia useammin. Kohta alkaa varmasti vielä tähän päälle, viime raskaudessa ah - niin tutuksi tullut, jäätävä närästys. ;)

:D
Eläimet kyllä vaistoaa kaikenlaista. Olisi kiva tietää, mitä ne kissat tarkalleen mahtaa ajatella, kun mahassa on pikkuinen. Kenties vaikka osaavatkin kommunikoida keskenään :p
Olen jo miettinyt, miten "esikoisvauvani", tuo iso poikakissa mahtaa suhtautua, kun on niin mammanpoikaa.
Mahtaako tulla mustasukkaiseksi vauvasta..toivottavasti saa multa huomiota riittävästi silloinkin :)

Takaisin