Miltä raskaus tuntuu tänään ?

carnie, foolihapon on todettu ennaltaehkaisevan selkarankahalkion esiintymista erityisesti raskauden ensimmaisella kolmanneksella. Viikon 12 jalkeen selkaranka on jo sulkeutunut, joten foolihappo ei enaa vaikuta. Ainoastaan jos on perinnollinen folaattiaineenvaihdunnan hairio tarvitsee syoda foolihappoa myos myohemmin. Ehka olisi parempi saada folaatteja ruuasta kuin purkista, ellei vanhemmilla ole perinnollisia riskitekijoita?

Haluan viela huomauttaa, etta olen tosiaan itse vahvasti silla meiningilla, etta turha huolehtia, koska mitaan ei ole tehtavissa tassa vaiheessa. Taytyy siis vain odottaa ja toivoa, etta kaikki menee hyvin. Muutenkin tarkeinta on pitaa huolta omasta voinnista, koska raskausviikolta 1 lahtien aidin hyvinvointi on keholle toissijaista: Keho keskittyy sananmukaisesti lapsen "rakentamiseen". :) Itselleni on siksi tarkeaa syoda monipuolisesti mutta normaalisti, olla aktiivinen omien voimien rajoissa, valttaa stressia ja levata riittavasti. :) Mutta joskus kylla tuntuu, etta raskauteen kylvetaan tiedotusvalineissa valtavasti pelkoja. Usein lukee jossain, etta oletko raskaana - jos et tee nain tai noin, niin lapsesi ei ole terve (ok, karjistys :)). Suurimmassa osassahan on varmaan joku totuus, mutta niita ajattelemalla ei voi elaa tulematta hulluksi. Tasta syysta rakastan hollantilaisten asennetta "raskaus ei ole sairaus, vaan luonteva osa elamankiertokulkua - sita ei siis tarvitse hoitaa, vaan odottavat aidit tarvitsevat tukea tulevaan elamanmuutokseen". Pyrin siis tietoisesti vahvistamaan tata ajatuspolkua mielessani.

Vaikka yleensa vihaan maanantaita ja keskiviikkoja, talla viikolla olen ollut aivan superaktiivinen! Tuntuu, etta voisin tehda vaikka mita! "Oon voimissain, ma vahva oon...", soi viela enteellisesti paassa. :D Hauskaa keskiviikkoa!

Muokattu viimeksi:
Carnie: Raskaus & imetys -monivitamiineissä on todennäköisesti jo riittävä määrä foolihappoa, joten ei tarvitse syödä lisäksi.

Kiitos ihanaiset varmistuksesta! :)

Hyvä fiilis tänäänkin. Jalkojen turvotusta on alkanut oleen iltaisin, muuten ei oikeen oo mittää ihmeempii.
Kuunneltiin tänään miehen kanssa sykkeitä, meillä on kotidobleri lainassa. Voi että, siellä meijän vauva elämöi! <3
Ihan parhautta tänään!!

Hyvää keskiviikkoa toivotellaan myös täältä! :)

Maiden_Of_Sleep: mullakin on täällä hyvin huomionkipeä poikakissa. Saa nähdä miten se suhtautuu vauvaan. Olen tosiaan ollut jo kissaäitinä melkein 4 vuotta :) kakkapyllyäkin pesin viimeksi tänään tosin hanskat käsissä nykyään ettei tule mitään toksoplasmaa. Kissaherralla on hyvin karvainen takapuoli ja joskus jää roikkumaan jotain jos on syönyt liikaa tuoreruokaa. Saa hämättyä minut charmillaan joskus antamaan liikaa ruokaa.

Liitteet

• kuva-1.jpg
    kuva-1.jpg
    600.8 KB · Katsottu: 18
Raskaus tuntuu tänään...todellisemmalta. Ensimmäinen neuvola oli tänään ja raskaustestiä ei nyt tehdä kun kuultiin sydän äänet doblerilla. Syke "alienilla" oli 140-144. Kohdun koko vastaa vatsan päätä tunnusteltuna että raskausviikot olisi aika todelliset. Nyt odotellaan sitten aikaa sinne ultraan... Ai niin ja labraan pitää varata aika jotta saa vuodattaa pari tuubia verta ja viedä pari tönikkää kusta :wink

18+2: Olen rampa. Nyt on pari päivää ollut ihan kaamea kipu kävellessä tuolla alavatsalla. Sattuu siis, kun varaan vasemmalle jalalle. Pakko kai olla noita löystymiskipuja.. En pysty kävellä melkeen ollenkaan. Vähän on myös närästellyt. :sad001

Pikkuinen myös potkuttelee. Kiva kun melkeen joka päivä tuntee, että matkassa on joku. :) Kaksi potkua ehdin tuntea myös ulospäin, mies ei harmi kyllä ehtinyt mukaan. Esikoisen kanssa ekat ulospäin tuntuvat potkut tuli pari päivää ennen rakenneultraa, eli parisen viikkoa ollaan "kehitykessä" edellä. En tiiä onko mulla eteenpäin kallistunut kohtu (siltä tää maha kyllä näyttää) vai miten oon päässyt nauttimaan noista näin aikaseen..? :rolleyes:

Rv 16+0
Hieman huolestunut olo, ennakoivat supistukset ovat alkaneet jo. Esikoisen kohdalla ne alkoi 3 viikkoa ennen syntymää ja valmistivat paikkoja siihen malliin, että kohdunkaula hävisi ja olin kahdelle sormelle auki. Nyt varattu gynelle aika tarkistuttamaan tekevätkö nämä supistukset jo jotain, toivottavasti eivät.

Tänään olin aamulla lääkärikäynnillä, jossa kuunneltiin taas sydänäänet. Mies oli myös mukana ja kuuli sydänäänet ekaa kertaa :Heartred Oli kyllä ihanaa kuulla ne, kun en oikeen tunne potkuja vielä (tosi harvoin) ja olo on kun ei olisikaan raskaana. Pikkuisella kuitenkin kaikki kunnossa ja oli lääkärin sanoin aktiivinen, kun välillä sydänäänet hävisi, kun pikkuinen kääntyili :)
Maanantaina rakenneultra ja saadaan toivottavasti tietää sukupuoli :) En malttaisi enää odottaa! Ja tekis mieli ostaa jo kaiken maailman vauvajutut :happy093

Mmmustikka, oletko leikannut karvapyllyn karvoja pepusta lyhyemmiksi ikinä? :D ..
Olen joskus hoitanut pitkäkarvaisia kissoja, niitten peppuja sai vähän trimmailla välillä.

Mulla on jalat aivan turvoksissa työpäivän jäljiltä. :O Kamalaa ajatella, minkälaista turvotus on kesällä! Tänään alavatsalla on tuntunut 'repäisevää' kipua pari kertaa. Supistuksia en ole tänään tuntenut. Päätä myös juilii vähän väliä ja nyt olen kulkenut juomapullon kanssa joka paikkaan, ettei pitäisi olla siitä kiinni.. :(

Tulipas nyt kunnon vali-vali viesti, mutta minkäs teet. Ei tunnu tänään ihanalta ei!

Mulla on kans turvotusta jaloissa, jää sukista kauheet jälet nilkkoihin...
Nälkä on kokoajan, tai no, ainakin tekis mieli syöd koko ajan jotai.. pöh, ihan kuin sinne jääkaappiin ittestään tulis jottai vaikka siellä ovella kävis kurkkaas joka puoles tunti... :D

15+3
Ihanaa on perjantai!!
Tämä aamu alkoi sykkeiden kuuntelulla kun menen vasta myöhempään töihin, nopeasti löytyi palleron äänet 149 vauhdilla <3
Tällä hetkellä vain odotan malttamattomana rakenneultraa jotta tiedän että kaikki hyvin rakenteellisesti sekä tietty että kumpiko on :)

17+4 Mulle on iskenyt flunssa tällä viikolla ja ärsyttää kun ei voi oikein mitään lääkkeitä ottaa. Saisikohan nenäsuihkeita käyttää? Olen nyt siltikin ilman mitään lääkäriä ottanut propolis-tippoja (mehiläiskittivaha) veden kanssa kipeään kurkkuun ja kipu on kyllä poistunut kun olen propolista kurlannut kurkussa veden kanssa. On röhisseet keuhkot nimittäin niin syvältä että pelkään että tarvii antibioottikuurin ja minusta antibiootit ei kuulosta hyvältä raskaana ollessa. Nyt olen ehkä jo hieman paranemassa kun räkää riittää. Bakteerit ovat siis poistumassa kovaa kyytiä. Väsyneeksi tämä vaan vetää ja samalla pitäisi saada kauheasti työjutuissa aikaan.

p.s löysin sivun josta löytyy tietoa mitkä yrtit on sopivia raskaana ollessa:
http://www.cherylsherbs.com/Herbal_Safety_Information.htm

Muokattu viimeksi:
Kannattaa apteekista kysästä nenäsumutteesta, itellä ei mitään tietoa.

Kävin aamulla neuvolassa, en yhtään tykkää mun terveydenhoitajasta+se on aina ollut myöhässä, tänäänki 10 min. ja oli jokseenki hoppu töihin..
Mut sydänäänet löyty, se on pääasia. :)

Mies ei halunnu mukaan, mietti vaan et mitä se sielä tekee. Sanoin et eka kertaa kuulisit vauvan sydänäänet johon mies tokas "tulisiks sä kuuntelee lekuriin mun sydänääniä" :eek: Olin kyllä pikkasen kummissani. Ei se sitä pahasti sanonu, mut pitänee varmaan jutella asiasta..

Tuntuu et vatsa kasvanu aika paljon jo. Nyt 16+2 Ja vähän tainnu kiloja muutenki tulla, aiemmalla käynnillä terkka sano et oon niin hoikka niin 10-15 kg saa tulla. Tänään se sit höpötteli et pitää syödä terveellisesti ettei painoa tuu liikaa. Toki joo mut kuulosti vihjailulta.:D

Mä käytän allergiseen nuhaan ja tukkoisuuteen Nasonex-sumutetta. Oon käyttäny sitä jo pitkään kun on toi ärsyttävä siitepölyallergia ja neuvolalääkäri kehotti käyttämään säännöllisesti edelleen.

Yhden antibioottikuurinkin jouduin syömään kun sain poskiontelontulehduksen. Hirvitti kyllä vähän, mutta kyllä jotkut antibiootit käy raskausaikanakin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jutsa: Kuulostaa vähän siltä, että miehesi ei ole vielä ihan sisäistänyt vauvan olemassa oloa. Olisi tehnyt sydän äänien kuuleminen hälle hyvää. ;)

Omaa: Päätä särkee vaan, vissiin pakko mennä lääkäriin tämän säryn kanssa. :( Mulla on siis migreeni taipumusta, ja estolääkityskin migreeniin, mutta eihän sitä nyt tietenkään saa käyttää. Ihan jäätävää tämä kipu, ei jaksaisi tällaista. Vettä olen juonut joka välissä, siitä ei siis voi olla enää kysymys.

Tänään on ollut energinen olo ja tein vaparina puutarhanhoitoa. Eilen työkaveri näytti kuvia puutarhastaan ja mulle tuli ihan hirvee kade, kun tänä keväänä en ole tehnyt mitään ja puutarha on minulle viime vuosina sellainen tosi rakas harrastus ja ylpeyden aihe. Kävin sitten ostamassa samettiruusuja ja huomenna täytyy vielä jatkaa. Nyt on hyvä mieli. :)

Eilen iltaa kohden töissä alkoi kummallinen kipu navan alapuolella ja se kyllä huolestutti. Meinaisn jo mennä sairaalaan hätäultraan, mutta sitten kotimatkan aikana kivut loppuivat ja soitin paikallisen terveydenhuollon puhelinpalveluun kysyäkseni, että mitä suosittelevat. Sanottiin vaan, että jos kivut kovenevat niin soita uudelleen, kun siihen mennessä kivut olivat jo lieventyneet. Olen tullut siihen tulokseen, että minun täytyy välttää vehnää, sillä se turvottaa aivan kauheesti ja sitten tulee tosi huono olo, varsinkin nyt kun aineenvaihdunta on hidastunut. Eilen söin wrapin ja sitten myöhemmin makaroonilaatikkoa, jonka jälkeen tuli aivan kauhea turvotus. En tiedä oliko se yhteydessä kipuihin.

Emmy, joo ei oo mies vielä oikein sisäistänyt. Ehkä toisen ultran jälkeen viimeistään ja kun liikkeet tuntuu sillekkin.. Noh, vielä on aikaa :)

mmmustikka, Nenaaavaavia suihkeita ei suositella,mutta niita lasten versioita ainakin hollantilaisen kaytannon mukaan voi kayttaa annosteluohjeiden mukaisesti. Jos nenasuihkeessa on "xylometazoline hydrochloride" vaikuttavana aineena, viikko on maksimaalinen kayttoaika, vaikka ohjeessa sanottaisiinkin kaksi viikkoa. On kuitenkin olemassa esim. suolavesinenasuihkeita, jotka auttavat ainakin liman liikkeelle lahdossa. Sitten vain lepoa, lepoa ja lepoa. :) Raskaana ollessa on tavallista, etta flunssa pitkittyy. Itse olen nyt yskinyt aamuisin kuusi viikkoa, mutta aloitin juomaan sitruunaa aamuisin - ainakin tuntuu, etta siita olisi apua. Laitan puolen sitruunan mehun vesilasiin ja laimennan sen lasilliseen, 50:50 kylmaa ja kuumaa vetta. Pikaisia paranemisia!

Paivan miinukset:

Olen ollut viime paivina ja tanaankin toooooooooooosi vasynyt. Heraan aamulla vasyneena ja koomaan toiden jalkeen sohvannurkassa yleensa niin syvassa unessa, etta naen ihan unia. Kroppa kaipaisi lepoa ja paa aktiviteetteja. Haluaisin menna salille, silla tuntuu, etta vaivalla hankitut lihakset ovat katoamassa ja vahan kaikkialla on kremppaa. PLAAH! Arsyttava paiva, voisin varmaan kirjoittaa romaanin valituksistani. :) (Huom! Pari paivaa sitten olin onneni kukkuloilla...:confused::rolleyes:) "Ylamaki, alamaki,..." Tama yhta vuoristorataa!

Ruuanrulatus ja narastys vaivaavat. Tuntuu, etta olen kaveleva ilmapallo! Onko kukaan huomannut, mika auttaisi?

Paivan plussat:

Olin eilen kavereiden kanssa TGIF-drinkeilla - tai heilla oli drinkit ja minulla "drinkki". Ja oli ihan superkivaa! Meita oli pitkasta aikaa lahes kaikki paikalla. Naurettiin posket kipeiksi! Ja vaikka lahdin ajoissa kotiin, oli silti aivan superhauskaa. Ah! Vielakin naurattaa. Tanaan tapaan myos yhden toisen ystavan, jota en ole nahnyt pitkaan aikaan! Viimeksi han oli viimeisillaan raskaana, mina menossa naimisiin... Nyt hanella on parin vuoden ikainen poika ja mina olen raskaana. Odotan innolla tapaamista.

Lukiessani aivan loistavan viihdyttavaa dekkaria, pikkuihminen on myos muistuttanut olemassa olostaan potkaisemalla muutaman kerran ihan kunnolla. Nyt luen ihan vain sen takia, etta tuntisin taas nuo pikkupotkut. :Heartpink

Hyvaa ja rentouttavaa viikonloppua!

17+5 mun on pitänyt yskiä kauheasti kun on tämä pirulias flunssa. Ostin eilen nenäsumutetta ja Ricola kurkkupastilleja. Viimekin yönä yskitti taas ja piti herätä joitain kertoja ottamaan vettä, propolista tai yskänpastilleja. Välillä mietin miten vauvalle tuntuu noi yskimiset, joskus yskiminen aiheutti vihlauksen alavatsassakin. Ja kerran tuntui siltä että ehkä tunsin vauvan liikkeet vastareaktiona yskimiseen. Nyt ainakin tuntuu jo paremmalta kuin eilen eli ehkä tämä tästä menee. Päänsärkyäkin tukkoinen nenä auheutti ja tein sitten kyssäkaalikeittoa ja se auttoi.

p.s kiitos libra vinkeistä, huomasin juuri kommenttisi. Tosiaan minulla on normaalistikin aika kynnys ottaa lääkkeitä ja nyt sitten ostin tuon nenäsumutteen kun en enää kestänyt sitä tukkoisuutta. No kun katson sitä nenäsumutetta niin möivät minulle Nasen Spray ratiopharm Kinder merkkisen. Eli jonkun lasten version :) Sanoin kyllä apteekkarille olevani raskaana. Nenäsumutteessa sanotaan että se on 2-6 vuotiaille lapsille. Ja vaikuttavana aineena on tosiaan tuo Xylometazolinhydrochlorid.

Muokattu viimeksi:
Takaisin