Milloin meinaatte kertoa työnantajalle raskaudesta?

Nää on just sellasia asioita että oikeuteen jos lähtisi viemään niin todennäköisyydellä sen jutun sitten kyllä voittaisi, mutta kenellä on henkisiä ja rahallisia resursseja lähteä hakemaan oikeutta sitten? Ei oikein auta kuin toivoa parasta.. Itse kerroin juuri työnantajalle ihan siksi että en jaksa valehdella kun tulee poissaoloja. Mulla myös koeaika päättyy 21.8. et jos olis oikein inha työnantaja niin sehän olis voinut pistää mut pihalle jos olis itse arvannut raskauden enkä olis itse kertonut, siinä sit onkin vaikea todistaa että potkut johtui raskaudesta. Et mun mielestä aina parempi kertoa aika ajoissa, jos työnantaja todistetusti tietää raskaudesta tehdessään päätöstä jatkosta niin hänen on aika vaikea selittää että raskaus EI olisi vaikuttanut päätökseen.

Toiseksi, äitiyden kustannuksia työnantajille liioitellaan hurjasti. Viimeksi jäin äitiyslomalle pienestä yhden naisen firmasta ja pomokin oli yllättynyt pienistä kustannuksista. Oli vielä 3kk palkallista, josta KELA korvasi työnantajalle 90 % ja äitysloman aikana kertyneisiin lomiin voi työnantaja myös hakea KELAlta korvausta.
 
Magiamilla tsemppiä. :sad001 Se on kyllä totta että voi vaikuttaa vaikka ei saisi. Toivottavasti teillä olisi reilu työnantaja. Kannattaa muuten lukea tästä http://www.oikeuttaodottaville.fi

Kiitos! Ja joo noihan sen _pitäisi mennä, kumpa siihen voisikin luottaa. Mutta tiedän, että olisi hankaa todistaa tulleensa syrjityksi raskauden takia. Ja jos nostaa ison numeron työsuhteen päättymisestä voi olla melkeen varma, ettei tarvitse olla hetken päästä enään kyselemässä uudelleen töitä. :arghh: Mutta ei auta, suu supussa ja kärvistellä. Lokakuussa onneksi vasta rv15.
 
Mulla ns. turvattu selusta. Olen ollut vuodesta 2009 saman työnantajan palveluksessa vakinaisena kunnallisella puolella. Työ on hoitoalaa ja sen vuoksi heti alkuun jouduinkin kertomaan raskaudesta, koska tiettyjä lääkeaineita ei meillä saa käsitellä lainkaan raskaana ollessa. Ei siis mitään mahkuja edes salata asiaa.

Upeasti on työpoppoo ottanut asian. Kollegat tuntuu oottavan tätä pientä ku omaansa:rolleyes:. Rv nyt 7+6. Huomenna ladketun ajan määritys uä, joka kuuluu meidän kunnan rutiini tutkimuksiin...
 
Oon tätä kertomosajankohtaa pohtinut ja koska ei olla kerrottu vielä kenellekkään,odotan ainakin nt-ultraan saakka tässäkin tapauksessa. Työnantaja fyysisesti toisella paikkakunnalla.
Ensi viikon olen lomalla ja sitten seuraavalla onkin se ultra,jonka jälkeen kerrotaan ainakin omille lapsille. Ja riippuen vatsan olemuksesta ehkä muillekkin :wink
Työkavereille kerron kun en pysty vatsaa enää peittelemään :joyful:
Jännittää kertoa kyllä :wideyed:
 
Mie haluaisin odottaa sinne nt-ultraan asti ennen kuin kerron töissä mutta luulen että se ei onnistu. Varsinkaan jos en pysty olemaan töissä tämän pahoinvoinnin kanssa...
 
Minä päätin sanoa tuolle tämän hetken lähimmälle esimiehelle "jo" tänään.. Päivätyö ja ensi viikon ultra osuu keskelle päivää, ja melko monta tuntia on tullut jo oltua poissa kun oli noita tulehduksia joiden takia joutunut käymään lääkärillä ja labrassa työajalla + neuvola ja lisää labroja.. Talvi tekee kuitenkin tuloaan, joten todennäköisesti muille työnjohtajille ei tarvitse asiaa edes ilmoittaa, ainakaan itse, vaan lomautus alkaa ehkä jo tämän kohteen jälkeen. No sitten se olisi työharjoittelu ja näyttöjen suorittaminen niin pitkälle kuin mahdollista. Eli pitänee kertoa heti alkuun jo opettajalle ja uudelle työmaajohdolle, silloin kuitenkin alkaa mahdollisesti jo näkyäkin hieman.. Ja raskaus kuitenkin jonkun verran tulee rajoittamaan työntekoa, nostot, kantamiset ja ylipäätän ahtaisiin tiloihin sulloutuminen ja siellä työskentely, sekä telineillä kiipeily pitää jättää jossain vaiheessa vähemmälle.
 
Tänään lähiesimiesten kanssa jo pohdittiin loppujen vuosilomien pitoa. Yhteistuumin pätettiin että yritetään satuttaa vuosilomat vielä tämän vuoden puolelle, kun hyvin todennäköistä että jälleen sairaslomille on jäätävä ennen 30 rv. Sain myös ilokseni selville, että v 2018 lomat voin pitää sitten vanhempainlomakauden jälkeen putkeen ja siihen on vielä sitten oottamassa täydet lomat vuodelle 2019. Hiukan tuo ennakko huoli siitä, miten saan asiat järjestymään niin että voin viettää vauvelin kanssa aikaa kotona jo helpottaa. Tosi aikaistahan nämä mietinnät ja huolet on, mutta jokatapauksessa helpotti. Nyt kun vielä tämä raskauskin sujuisi hyvin ja vauva syntyisi terveenä
 
Mä kerroin jo tosi ajoissa, oisko ollu viikolla 6. Teen töitä hoitoalalla päihdeasiakkaiden parissa. Joudun nyt hieman miettimään mihin paikkoihin menen, siis käyn asiakkaiden kotona. Ja kun ei tiedä aina mitä sieltä tulee vastaan. Halusin kertoa esimiehelle ettei se ihmettele.
 
Äitiyslomaltahan ei kerry lomat kuin kuudelta kuukaudelta kun ennen kertyi koko ajalta.
 
Mä kerroin jo tosi ajoissa, oisko ollu viikolla 6. Teen töitä hoitoalalla päihdeasiakkaiden parissa. Joudun nyt hieman miettimään mihin paikkoihin menen, siis käyn asiakkaiden kotona. Ja kun ei tiedä aina mitä sieltä tulee vastaan. Halusin kertoa esimiehelle ettei se ihmettele.
Minä myös hoitoalalla. Päihdehoidon puolelta siirryin muihin töihin vuosi sitten. Lääkeaineiden käsittelyn vuoksi minunkin oli aikaisessa vaiheessa kerrottava niin pomolle kuin työyhteisöllekin.
 
Meillä kans pitäs kertyä lomat koko äitiysloman ajalta
 
Oisko eroa eri tesseissä. Mulle meinaan tänään hallinnon pomo antoi tuon tiedon...

1.4.2016 voimaan tulleella vuosiloma lailla muutettiin tätä. Työnantaja ei saa korvausta kuin puolenvuoden lomakertymästä entisen vuoden sijaan. Toki varmasti voivat lomia myöntää "omasta"pussistaan. Tessistä kannattaa tarkistaa mutta periaatteessa nekään ei voi velvoittaa yrityksiä myöntämään lomia josta ne ei saa korvausta.
 
Meillä siis täydet lomat kertyy äitiys- ja vanhempainvapaa kaudellakin. Toki varmasti on eri tapauksia työnantajatahosta riippuen. En osaa siitä enempää sanoa. Kuntapuolella, jossa siis toimin, työnantajamme noudattaa tiukasti Kvtes:n ohjeita. En siis ollut omasta päästä noita lomaoikeuksia keksinyt vaan työnantajan henkilöstöhallinnon pomo näin minua valaisi, kun asiaan hain vastausta. Puhun nyt vain omasta tilanteesta enkä yleistasolla.
 
Meillä ei taida kertyä täydet kuin 156 päivältä. Näin muistelen, kun selvittelin joku aika sitten asiaa yhden alaiseni lomien osalta.
 
Meillä siis täydet lomat kertyy äitiys- ja vanhempainvapaa kaudellakin. Toki varmasti on eri tapauksia työnantajatahosta riippuen. En osaa siitä enempää sanoa. Kuntapuolella, jossa siis toimin, työnantajamme noudattaa tiukasti Kvtes:n ohjeita. En siis ollut omasta päästä noita lomaoikeuksia keksinyt vaan työnantajan henkilöstöhallinnon pomo näin minua valaisi, kun asiaan hain vastausta. Puhun nyt vain omasta tilanteesta enkä yleistasolla.

Joo kyllä tajusin, ei ollut tarkoitus suututtaa. Just tossa selailin kvtessiä ja siinä on näköjään sovittu että tuo laki ei koske kvtessin alaisia työntekijöitä. Aika epistä :b En tiennyt että tämä on kierretty joissain tesseissä. Meillä ei näköjään ole :sad001
 
Meillä ei taida kertyä täydet kuin 156 päivältä. Näin muistelen, kun selvittelin joku aika sitten asiaa yhden alaiseni lomien osalta.

Tämä on juuri se 6kk mikä tuossa uudessa laissa on säädetty.
 
Juu, en minä suuttunut :). Nämä on välillä tosi kimurantteja juttuja... Siksi on tärkeetä asiat selvittää joko työnantajalta tai luottamusmiehiltä. Itse oon mukana ammattiosaston hallitustoiminnassa ja täytyy sanoa että on aika usein sormi suussa kun tulee toisistaan ristiriitasta tietoa. Harmihan se on kun käytänteet poikkeaa niinkin paljon. Eikä tämä lomaoikeus ole ainoa asia jossa käytänteet poikkeaa eri työnantajien välillä.
 
15+5 menossa. Kai kohta pitää julkistaa, kun masusta jo näkee. Vaatevalinnatkaan ei kohta auta. Eka työkaveri huomasi eilen. Osastolla on vaan moni muusta syystä lähössä samoihin aikoihin pois, kun minä jäisin viimeistään äippälomille. Jotenkin halunnut senkin takia pitkittää, että heidän jutut menee varmasti maaliin. Ts. liikaa porukkaa lähdössä, niin eipäs päästetäkään sua vielä.
 
Mulla on kinkkinen homma tämä työnantajalle kertominen. Olen ollut nyt harjoittelijana, ja harjoitusjakso päättyy lokakuun alussa. Todennäköisesti olisi jatkoa tiedossa, jolloin minulle solmittaisiin ainakin vuoden pituinen määräaikainen sopimus. Nyt mietin että missä vaiheessa kertoisin pomolle raskaudestani. Järkevää olisi tietenkin kertoa vasta sitten kun nimet on paperissa, ja lakihan määrää että vasta kaksi kuukautta ennen äitiyslomalle jäämistä jne. Mutta silloin rekrytointiprosessissa he juuri sanoivat miten arvostavat työntekijöissä suoraselkäisyyttä ja rehellisyyttä, niin sitten tuntuu ihan huijarilta jos jätän asiasta kertomatta ennen kuin allekirjoitan uuden sopimuksen. Toisaalta, eihän nämä asiat työnantajalle kuulu, mutta... Ääh, vaikea tilanne :D Onko ketään muuta vastaavassa tilanteessa? :)
 
Takaisin
Top