Milloin kerrotte raskaudesta muille?

Oltiin mieheni kanssa ajateltu kertoa raskaudesta np-ultran jälkeen kun edellinen raskaus päättyi keskenmenoon rv.9 ja siksi varovaisempia alkuraskaudessa kertomisesta mutta kerrottiinkin aiemmin kun verivuodon takia piti lähteä naistenklinikalle ja järjestää siksi aikaa hoitopaikka kahdelle taaperolle. Kaikki olikin ultrassa hyvin ja pikkuisen sydän vahvasti jyskytti <3

Esikoisen kohdalla uutinen pysyi salassa ensimmäisen kolmanneksen, mutta tällä kertaa en jotenkin jaksaisi salailla, eikä mieskään tunnu jaksavan. Toisaalta huoli mahdollisesta keskenmenosta on mielessä, mutta saattaa olla että uutinen tulee silti kerrottua jo ylihuomenna olevan varhaisultran jälkeen. Kotonakin olisi kivempi puhua aiheesta ilman, että tarvitsee varoa ettei lapsi kuule/ymmärrä.

Mä jouduin töissä kertoon esimiehelle raskaudesta heti. Joutuisin muuten käsitteleen sytostaatteja ja se nyt ei onnistu. Pari työkaveria myös tietää, jotenkin helpompi olla että joku tietää miksi en kaikkia töitä voi tehdä.

Mä oon nyt kertonut yhdelle työkaverille. Kaikkia hommia en pysty tekemään sikiövaarallisten aineiden takia, joten hänen kanssaan voin tarvittaessa vaihtaa töitä. Myös kahdelle hyvälle ystävälle olen kertonut. Nyt on tullut hämmentävän paljon kutsuja erilaisiin illanistujaisiin, joten heille oli pakko kertoa, miksi tulen autolla. Normaalisti nyt kuitenkin ainakin ruualla olisin viiniä juonut.

Töissä porukka varmaan kauhistelee, että nyt on kyllä jouluherkkujen mättö mennyt vähän överiksi. Mulla on niin turvonnut vatsa iltapäivisin/iltaisin, että todella ihmettelen ettei kukaan ole tajunnut.

Silmäsalmiakki,
Mä olen töissä kanssa kertonut vasta yhdelle työkaverille ja odotan kanssa millon muut arvaavat tän järkyttävän turvotuksen takia.. :D

Täällä lähimmäisille on kerrottu nyt 8 ja 9 raskausviikoilla. Oma äiti asuu niin kaukana että halusin kertoa kasvotusten ennenkuin muille ja olikin paikalla kun testin tein. Samana päivänä kerroin veljelle myöskin siksi ettei tiedä koska nähdään seuraavan kerran. Nyt 9 viikolla kerrottiin miehen vanhemmille, tosin olivat jo arvanneet pari viikkoa sitten (jolloin ei meillä itsellä ollut mitään tietoa tulevasta) ja totesivatkin että he jo miettivät kerrotaanko heille lainkaan. Alkoi naurattamaan ja todettiin että he olisivat voineet meille kertoa. Jotenkin musta ilmeisesti jo nyt odotus huokuu tai jotain.

Kerroin kahdelle ystävälle, mies kertoi äidilleen. Muut haluan vielä pitää etten kerro, tiedän mitä ne ajattelee näin pienestä ikäerosta. Oma äiti kokoajan vihjaillu että ettehän vielä toivottavasti toista.
Ekasta kerrottiin melkein heti kaikille.

Mä en ymmärrä noita, jotka yrittää toisten puolesta päättää montako lasta ja millä ikäerolla. Joo onhan siinä työtä kun on monta pientä, mutta eihän se isovanhemmilta ole pois! Meillä anoppi kans on pyöritellyt meille silmiä kun saatiin kolme lasta reilussa 3,5 vuodessa. Neljännestä ei vielä tiedäkään... Tää on heille jo 14.lapsenlapsi, ja me sentään "hoidetaan omat lapsemme". Muut lapsenlapset siellä enemmän on hoidossa (tosi paljon). Eli me ei lapsinemme olla heille edes "vaivaksi" niin mitä siitä mussuttamaan montako lasta me halutaan.. :shifty:

Mun isä oli vaan huolissaan et miten jaksetaan ku tulee kaks pienellä ikäerolla. Mut ei olla kyl kuultu (ainakaan viel) keneltäkään et miks näin pieni ikäero ymsyms..

Mut toi on kyl kamalaa ku toiset arvostelee. Varsinki sillon jos hoidat ite omat lapses!

Mä en ymmärrä noita, jotka yrittää toisten puolesta päättää montako lasta ja millä ikäerolla. Joo onhan siinä työtä kun on monta pientä, mutta eihän se isovanhemmilta ole pois! Meillä anoppi kans on pyöritellyt meille silmiä kun saatiin kolme lasta reilussa 3,5 vuodessa. Neljännestä ei vielä tiedäkään... Tää on heille jo 14.lapsenlapsi, ja me sentään "hoidetaan omat lapsemme". Muut lapsenlapset siellä enemmän on hoidossa (tosi paljon). Eli me ei lapsinemme olla heille edes "vaivaksi" niin mitä siitä mussuttamaan montako lasta me halutaan.. :shifty:

Jep ei oo kenenkään asia tuo lapsiluku ja millä tahtiin lapsia saatu... Ja jotkut ne tykkää käyttää hyväkseen oikeen urakalla isovanhempia lastenhoidossa.. minusta se on väärin tunkea lapset aina isovanhemmille kun on vaan mahdollista. Mutta kukin tyylillään. Sulla ainakin on hyvä omatunto Rosalina kun ootte itse hoitaneet lapsenne. Mulla myös sama periaate.

Mun vanhemmat nauttivat siitä, kun saavat hoitaa sisarukseni lapsia ja itse omasta halustaan tarjoutuvat (toki kun heillä tosiaan on vain kaksi lastenlasta). Minusta tätä on ihana seurata sivusta <3

Me varmasti myös annamme lapsemme hoitoon vanhemmilleni, koska tiedän miten tärkeää se heille on. Ja varmasti tulemme siitä myös itse hyötymään esim. treffi-iltojen muodossa tai univajeen korjaamisessa (kun lapsella on hoitaja, voi itse ottaa päiväunet ja kyllä taas maailma näyttää varmasti kirkkaammalta sen jälkeen).

Olemme olleet hoidoissa jo reippaasti yli vuoden ja nyt tehtiin ensimmäinen alkionsiirto ja olen asiasta melko avoimesti puhunut ystävilleni. Kerroin siksi uutiset heti kun sain tietää, niin moni jännitti mukana. Töissä esim. ei vielä tiedetä.

Jäin eilen (5+4) häissä kiinni kunnitädilleni raskaudesta. Piti käydä oksentamassa, en voinut viiniä nauttia ja kaikesta ruoasta piti kysellä. Myös maha oli niin turvoksissa että tätikin sanoi et kirkossa jo katsoi mun reilusti pyöristyneen.. sanoin, et alussa on, ja jos hyvin käy tuplat tulis..

Takaisin