Milloin kerrotte raskaudesta muille?

Mua kuumottaa toi töissä kertominen.. Oon vasta aloittamassa uusissa tehtävissä ja jotenkin hävettää olla näin nopeasti raskaana aloituksesta. Meillä kanssa pieni tiimi ja pieni yritys muutenkin, joten ei ole ihan mitätön juttu varmasti kellekään. Onko muita joita pelottaa kertoa töissä vai oonko ainoa vellihousu... :sad001

Kyllä mua vähän jännittää miten mun pikkasen stressiherkkä pomo tän ottaa, on aika pieni firma ja jos nyt käy ihan niin, että erityisäitiysloma kutsuu, voi tulla kiire etsiä sijaistajaa. Mutta oon mä osuuteni tehnyt, reilu 7 vuotta vakkarina muutamalla saikkupäivällä vuodessa, että saavat nyt vaan luvan selvitä "jonkun aikaa" ilman mua :grin Pomotkin sitäpaitsi perheellisiä ihmisiä, niin luulen kyllä, että pääosin ihan positiivisessa hengessä otetaan mun uutiset vastaan.

Mie en tosiaan tiiä :eek: syksyisestä kmstä isä arvasi kanssa, ja ei ollut kyllä viikkoakaan plussasta .. joillakin kai joku ihme tutka :S

Mää kerroin pomolle kun olin 4+2, ja just tehny plussatestin, ja hän sanoi että olikin viime viikolla miettinyt että olenkohan raskaana:nailbiting:

Mikä on erityisäitiysloma ja miten sellaiselle ”pääsee”?

Voit saada erityisäitiysrahaa, jos raskautesi aikana joudut olemaan poissa työstä ennen varsinaista äitiysrahakautta, mikäli

• joudut työssäsi alttiiksi kemiallisille aineille, säteilylle tai tarttuvalle taudille
  • vaaratekijät eivät ole vältettävissä työssäsi eikä
  • työnantajasi pysty järjestämään sinulle muita työtehtäviä raskauden ajaksi.
http://www.kela.fi/erityisaitiysraha

Oon kertonut muutamille yrityksestä, mutta plussasta oon kertonut mieheni lisäksi vain siskolleni. Varmaankin parille kaverille kerron ennen varhaisultraa ja omalle äidilleni. Äitini jo kuulemma jo vähän odottaa uutisia kun valittelin jotain pahaa hajua pari vk sitten (testin tein eilen..), edellisissä raskauksissa kun on ollut taipumusta hajuherkkyyteen heti alusta asti :D Muille kerrotaan vasta vk12 jälkeen :) töissä varmaan pakko kertoa vähintäänkin pomolle lähiaikoina jos tulee samanlaista pahaa oloa kun kuopuksen kanssa, joka alkoi jo rv6 :/

Kerrotaan rv12 tienoilla ensimmäisen ultran jälkeen. Ensin esikoiselle ja sitten perheille ja kavereille. Mulla näkyi esikoisesta maha jo rv12 selvästi, piilottelu oli vähän haasteellista ultraan asti. Jännityksellä odotan miten nyt käy :D

Mä kerroin tänään äidille. Olin mennyt puhumaan sille jo aikomuksesta hakeutua lapsettomuushoitoihin ja kysy niistä ni en voinut valehdella.. Painotin kyllä ettei saa hiiskua kellekään muulle. Varhaisultran jälkeen joulun aikana kerrotaan varmaan sitten miehen vanhemmille ja mun isälle. Ehkä.

Mä kerroin töissä jo mun tiimille kun oli niin järkyt aamupahoinvoinnit että työteho kärsi. Pomolle kerron myös lähiaikoina. Pieni firma tämänin, mutta en ole huolissani, kosks meillä on tosi lapsiystävällinen ilmapiiri ja suurin osa työntekijöistä on perheellisiä.

Edellisessä työpaikassa olisi pelottanut kertoa. Siellä vähän kiroitiin kun yksi naispuolinen työntekijä jäi äitiyslomalle, ei ollut kovin mukava työpaikka muutenkaan.

Perheelle kerrotaan jouluna jos varhaisultrassa on kaikki OK. Sisko tietää jo, sille kerroin heti kun tuli haamuplussa :D.

Ekan ultran jälkeen, mutta valitettavasti erilaisten työjärjestelyjen takia työpaikalla saavat tietää heti.

Parille ystävälleni kerron aiemmin, mutta muuten luulen että odotamme nt-ultraan. :)

Pomolle sai tänään kerrottua ja olipas helpottavaa, otettiin tosi hyvin vastaan. Olihan ne tässä jo odotelleetkin milloin mulla on näitä uutisia... Huhhuh, nyt saa keskittyä olemaan vaan paksuna ilman muita jännityksiä :)

Me kerrotaan muille vasta sitten kun nt ultrassa käyty. Ihan vain ettei tarvitse kuunnella niitä miksi uteluita ja voivottelua jos huonosti käy..

Heti kun testi näyttää plussaa, ainakin mun tärkeimmille ihmisille. Tietysti korostan että raskaus on vielä todella alussa ja että mitä vain voi sattua. Kyllä he ymmärtävät, ja emme ole taikauskoista porukkaa.

Mulla pitäisi lauantaina tulla 3viikkoa hedelmöityksestä, sunnuntaina meidän perheessä juhlitaan joulua nro1, päätettiin miehen kanssa että jos digi näyttää sunnuntaina raskaana 3+, niin sitten kerrotaan miehen perheelle. Saa nähdä kuinka käy :D
Ja tänään kerroin hei kirjanpitäjälle :D

Isimiehelle kerron ens viikolla. Saatiin tärppi heti ekasta kierrosta - mistä olen yllättynyt - joten venaan ens viikkoon. Ehdin itse tottua ajatukseen ensin. ;)

Tärkeimmille ystäville kerron kun siltä tuntuu, aiemmin kuin muille, mutta en nyt ihan heti. Muille tieto kantautuu sitten kun masua ei saa enää piiloon. Eli aika pian mun kokemuksella. Viimeksi kärysin jo rv 7 tai 8 kun turvotus oli sitä luokkaa, ettei sitä peittäny edes kuuden hengen teltalla. :rolleyes: sama toistunee taas.. En usko, että saan asiaa pidettyä nt-ultraan asti salassa.

Yritän pitää salaisuutena lähes kaikilta jopa tonne rv16 asti, kun sillon mulla ylimääränen ultra. Haluan tietää että kaikki on kunnossa ennen kuin hehkutan vauvasta.

Täällä aiemmin kerroin että aiotaan vasta np ultran jälkeen kertoa... no ei taida sinne asti pystyä ootteleen kun turvotus on sitä luokkaa että vois luulla että viimisillä viikoilla mentäis :meh: tää tosiaab yllätti kun viime raskaudessa masu tosiaan tuli tällä tavalla esille vasta silloin viimeisillä viikoilla

Hyvä pointti toi joulu! Jos tässä nyt alkaa pahoinvointi niin sillonhan sitä viimein jää kiinni, kun sukulaisten kanssa vietetään sitä.. Tarkoituksena oli vasta ultran jälkeen kertoa muille, lähimmille aikaisemmin mutta saas nyt nähä:D

Takaisin