Millaisia sääntöjä ruokapöydässä?

Tässä on hyvä esimerkki siitä, että ei ihminen automaattisesti opi kasvaessaan, jos ei opeteta.

Meillä piti kotona istua suorassa ja nätisti, mutta edelleen se tuottaa vaikeuksia itselle. Vaikea istua edes paikallaan, kun koko ajan pitäisi poukkoilla. Epäilen olevani ADD tai jokin muu kirjainyhdistelmä. o_O

Meillä on aika samoja sääntöjä ja tapoja kuin muillakin. Jokaisella on oma ruokapaikka ja siinä pysytään, turha pyöriminen ja pelleily ei kuulu ruokapöytään (pl. motorinen levottomuus, mutta meillä ei sitä ole). Veskissä saa käydä ja tarpeellisia tavaroita keittiöstä hakea, mutta muuten ei poistuta pöydästä. Sormilla saa syödä ja kotona tulla pöytään vaikka kalsareissa, mutta vieraissa ei, koska käytöstavat ja kunniotus. Hatut otetaan pois ruokapöydässä.

Kaikkea maistellaan, mutta pakottamaan meilläkään ei aleta. Jos ei ruoka maistu, niin sitten odotellaan seuraavaa ruokaa eikä napostella välissä. Jutellaan ruokailun lomassa ja joskus saattaa laulattaakin, mutta siitä laulamisesta on yritetty opetella pois, koska helposti unohtuu ruokailu. Lelut tai mitkään laitteet ei kuulu ruokapöytään enkä itsekään yleensä vastaa puhelimeen kesken ruokailun. Ruokailun päätteeksi kiitetään.

Meillä samat säännöt koskee myös vieraita ja muistutan tarvittaessa. Poika on kyllä hyvätapainen ruokapöydässä(kin) eikä näistä asioista tarvi juuri muistutellakaan, kun ollaan pienestä asti pyritty opettamaan ja näyttämään mallia. Toki on näitä tahtokausia ym. kun opetellaan aivan kaikki uudestaan, mutta noin niinku pääpiirteissään :D

Meillä piti kotona istua suorassa ja nätisti, mutta edelleen se tuottaa vaikeuksia itselle. Vaikea istua edes paikallaan, kun koko ajan pitäisi poukkoilla. Epäilen olevani ADD tai jokin muu kirjainyhdistelmä. o_O
Nystyrätyyny on hyvä myös aikuisella, jos on vaikea istua. Toinen hyvä vaihtoehto on satulatuoli, jossa on renkaat alla.

Meillä saa kotona olla pöydässä alushoususillaan. Tänäänkin taisi syödä iltapalan niin, kun oli riisunut paidan ulkoilun jälkeen, kun tuli kuuma. Kylässä toki pysyy vaatteet päällä tai jos joku tulee kylään.

Se vielä unohtui mainita että opetetaan kohteliaita käytöstapoja kuten "saisinko" ja "kiitos". Usein poika ne muistaakin, mutta usein saa myös muistuttaa että pyydetään eikä huudeta/vänistä sitä minkä haluaa.

No juu, ei tullut siis ihan kaikkia "sääntöjä" lueteltua. En olettanut, että tarvitsee mainita ettei pöydällä istuta eikä syödä alasti jne :hilarious:

Meillä saa olla pöydässä alushousuissa ja t-paidassa, eli jotain on oltava päällä, muttei tarvitse istua täysissä pukeissa. Pöydällä ei hypitä :hilarious:

Myöskin meidän lapsi pyytää saisinko lisää maitoa, voisinko saada paperia jne. Ja tietenkin kiitos ruokailun jälkeen.

Mummolassa on samat säännöt, koska minä ruokailen sielläkin lapsen kanssa,niin minun säännöillä mennään. Jos joku muu ottaisi hänet vastuulleen, määrittelisi omat säännöt itse.

Levottomille vinkki, Supernanny-ohjelmassa antoi nanny lapselle kauratyynyn jalkojen päälle tuolille. Lapsella ei ollut niin levoton olo, kun paino oli jalkojen päällä :)

Itselle ei tullut mieleen montaakaan sääntöä syömiseen liittyen ennen kuin näin, miten montaa sääntöä serkkujen perhe rikkoo päivittäin ja joka aterialla.

Ei meilläkään täysissä pukeissa pöydässä tarvitse olla, mutta jotain pepun peittona ja jonkinlainen paidan tapainen.

Minulle tuli yllätyksenä myös, mitä kaikkea lapset keksivät, kun heille annetaan siihen mahdollisuus. Kun meillä on torpattu kaikenlainen sirkustelu liittyen ruokailuun, niin lapsi suorastaan paheksuu serkkujen käytöstä. Onneksi ei vielä ainakaan ole alkanut komentaa.

Jaan vielä kanssanne tähtihetkiä, joita en uskonut näkeväni: metallinen sisäleikkiauto ensin hiekkalaatikolle hiekan alle ja sieltä ruokapöytään. Sluprs!
Vesipyssy ruokapöytään.

Koska pääsee töihin?

Mä ajattelin lähinnä, että fyysinen epämukavuus tuon kitkisi. :D Mutta aion silti tämän sallia lapsilta kotona. Ravintolassa tms on eri juttu.
En ajatellut tätä pelkästään istuma-asentona, vaan lähes kaikessa kasvatuksessa. Kyllä lapsille on suurin osa asioista opetettava. Jos ei kotona opeteta, niin sitten päiväkodissa tai koulussa ja aina jää joku, jolle kukaan ei opeta.

En ajatellut tätä pelkästään istuma-asentona, vaan lähes kaikessa kasvatuksessa. Kyllä lapsille on suurin osa asioista opetettava. Jos ei kotona opeteta, niin sitten päiväkodissa tai koulussa ja aina jää joku, jolle kukaan ei opeta.

Joo, tämä on ihan totta. Hyvä esimerkki on eksäni, joka edelleen lähes nelikymppisenä syö suu auki. :yuck: Selvästikään kotona ei ole asiasta lapsuudessa sanottu. Pahinta on, että nyt minun täytyy kitkeä tapa esikoiseltani, joka aina isällään ollessaan tottuu syömään suu auki kun kerran isikin.:shifty:

Se vielä unohtui mainita että opetetaan kohteliaita käytöstapoja kuten "saisinko" ja "kiitos". Usein poika ne muistaakin, mutta usein saa myös muistuttaa että pyydetään eikä huudeta/vänistä sitä minkä haluaa.

Näistä meilläkin muistutellaan usein. Vanhimmat lapset jo muistavat pyytää kohteliaammin, mutta kolmevuotias vielä usein huutelee käskyjä kuten "Anna mulle leipää!". Kerron aina etten toteuta käskyjä, vain pyyntöjä.

Mä jäin nyt miettimään kenen määräämiä nämä kaikki säännöt on :scratch :rolleyes:
Kun kukaan muu ei kerran uskalla tunnustaa niin minä sitten :grin Meillä tehdään noita kaikkia paitsi ollaan hattu päässä :shy:
Ruokaillaan kyllä välillä kaikkien näiden sääntöjenkin mukaan, mutta jos huvittaa niin katsotaan tablettia, selaillaan kännyköitä, luetaan postia tai syödään sohvalla varsinkin sunnuntaisin. Välillä on leluja mukana syömässä tai kuunnellaan musiikkia. Tänään lapsi söi iltapalaa alasti suihkun jälkeen. Kaikkea ei ole pakko syödä, mutta jos ruoka ei kelpaa jostain kiukuttelu syystä niin muuta ei saa.
Mua ei ko asiat häiritse koska olen koko aikuisikäni syönyt kotona niinkuin huvittaa. Omistan kyllä normaalit käytöstavat vieraillessa ja ravintolassa. En vaan jaksa mitään armeijatouhua kodissani.

Mä jäin nyt miettimään kenen määräämiä nämä kaikki säännöt on :scratch :rolleyes:
Kun kukaan muu ei kerran uskalla tunnustaa niin minä sitten :grin Meillä tehdään noita kaikkia paitsi ollaan hattu päässä :shy:
Ruokaillaan kyllä välillä kaikkien näiden sääntöjenkin mukaan, mutta jos huvittaa niin katsotaan tablettia, selaillaan kännyköitä, luetaan postia tai syödään sohvalla varsinkin sunnuntaisin. Välillä on leluja mukana syömässä tai kuunnellaan musiikkia. Tänään lapsi söi iltapalaa alasti suihkun jälkeen. Kaikkea ei ole pakko syödä, mutta jos ruoka ei kelpaa jostain kiukuttelu syystä niin muuta ei saa.
Mua ei ko asiat häiritse koska olen koko aikuisikäni syönyt kotona niinkuin huvittaa. Omistan kyllä normaalit käytöstavat vieraillessa ja ravintolassa. En vaan jaksa mitään armeijatouhua kodissani.

Kiitos rehellisyydestä! Mä jo luulin, että koko Suomi ruokailee suoraselkäisenä vauvasta vaariin ja kaikenlaisesta venkoilusta napsahtaa karttakeppi näpeille.

Osaako teillä lapsi syödä ilman viihdykkeitä ja pöydän ääressä?

Meillä säännöt on siksi, että tykkään syödä rauhassa ilman mitään häiriöitä enkä jaksa komentaa jatkuvasti.

Ongelma tuon sukulaisperheen ruokailussa on siinä, että heillä lapset eivät osaa edes näin tarpeen tullen syödä ruokapöydässä eikä ruokarauha ole se sana, mikä ensimmäisenä tulee mieleen.

Sen verran olen nyt viisaampi, että tiedän varmaksi, että emme ainakaan lähimpään kymmeneen vuoteen mene kylään noille sukulaisille. Ikävä kyllä ovat tulossa meille elokuussa. En usko selviäväni siitä.

Kyllä meilläkin joku lapsista saattaa välillä syödä alasti kesäaikaan. Yleensä pyydän laittamaan kalsarit jalkaan mutta joskus en jaksa.

Ja olkkarissa voi syödä silloin tällöin jos on vaikka leffailta. Välillä lapset myös syövät välipalaa ulkona tai vaikka puumajassa.

Siitä olen tarkka että jos syödään yhdessä, kukaan ei tuijota kännykkää. Ja ruokapöydässä ei riehuta koska silloin kaatuu maidot ja putoaa lautaset.

Osaako teillä lapsi syödä ilman viihdykkeitä ja pöydän ääressä?

Meillä säännöt on siksi, että tykkään syödä rauhassa ilman mitään häiriöitä enkä jaksa komentaa jatkuvasti.

Ongelma tuon sukulaisperheen ruokailussa on siinä, että heillä lapset eivät osaa edes näin tarpeen tullen syödä ruokapöydässä eikä ruokarauha ole se sana, mikä ensimmäisenä tulee mieleen.

Sen verran olen nyt viisaampi, että tiedän varmaksi, että emme ainakaan lähimpään kymmeneen vuoteen mene kylään noille sukulaisille. Ikävä kyllä ovat tulossa meille elokuussa. En usko selviäväni siitä.

Kyllä osaa. Jos näyttää, että menee enemmän porsasteluksi jatkuvasti niin sitten rajoitetaan asiaa pitemmäksi aikaa niin muistuu taas mieleen myöskin ne nykyajan ruokailu säännöt. Eli osaa käyttäytyä kylässä ja ravintolassa vaikka siellä ei olla montaa kertaa käyty. Uhmaikä on pahimmillaan joten väännetään näistäkin asioista välillä tosissaan, mutta sitten kaikkien ollessa hyvällä tuulella otetaan rennommin. Pöydän ääressä sisällä tai ulkona syödään kuitenkin 99% kerroista. Ruoka taitaa suurimmaksi osaksi nykyään mennä haarukalla tms mutta annan syödä myös käsin. Samalla pöydällä voi kyllä istua tai makoilla pari kissaa ja ryhmä hau lelu syötettävänä ja paijattavana. Mulla on siis ennen lastakin olleet kissat ruokaseurana tai sylissä. :cat: :rolleyes:

Me muuten annetaan lapsen istua polvillaan jos pöytä on turhan korkea ihan vain kun ylettyy paremmin syömään. Eiköhän se jää pois epämukavuutta. Nykyisinkään ei välttämättä kovin kauaa niin jaksa istua.

Olen vähän hämmentynyt :joyful: siitä että monella tuntuu olevan melkoinen sääntölista siitä miten kotona saa olla.

Ei se mielestäni tee lapsestani huonotapaista jos katsoo puhelimesta vaikkapa ryhmä hauta samalla kun syö. Yleensä se ruoka myös menee sujuvammin sinne suuhun kuin ilman viihdykettä. Mikä siinä on niin kamalan väärin :meh: osaahan hän syödä päiväkodissa ja muualla kodin ulkopuolella ilman viihdykettä joten enpä ole ajatellut, että kotona tarvitsee olla kuin armeijassa konsanaan. Ruokapöytään saa myös tulla alusvaatteilla jos ei huvita kotona vaatteita pitää. Ei hän vaatteita ravintolassa pois riisu joten tuskinpa on tavasta harmia jatkossakaan.

Toki olen varmaan monessa muussakin asiassa lepsumpi:grin. Ärsyttää vain että se mielletään huonoksi käytöksesi ios ei toimi jonkun näkemyksen mukaan sääntöjen tavalla :bored::grin

Olen vähän hämmentynyt :joyful: siitä että monella tuntuu olevan melkoinen sääntölista siitä miten kotona saa olla.

Ei se mielestäni tee lapsestani huonotapaista jos katsoo puhelimesta vaikkapa ryhmä hauta samalla kun syö. Yleensä se ruoka myös menee sujuvammin sinne suuhun kuin ilman viihdykettä. Mikä siinä on niin kamalan väärin :meh: osaahan hän syödä päiväkodissa ja muualla kodin ulkopuolella ilman viihdykettä joten enpä ole ajatellut, että kotona tarvitsee olla kuin armeijassa konsanaan. Ruokapöytään saa myös tulla alusvaatteilla jos ei huvita kotona vaatteita pitää. Ei hän vaatteita ravintolassa pois riisu joten tuskinpa on tavasta harmia jatkossakaan.

Toki olen varmaan monessa muussakin asiassa lepsumpi:grin. Ärsyttää vain että se mielletään huonoksi käytöksesi ios ei toimi jonkun näkemyksen mukaan sääntöjen tavalla :bored::grin
Eivät erilaiset säännöt tee sinusta huonoa äitiä! Olet tehnyt jotain täysin oikein, kun lapsesi osaavat kuitenkin tarvittaessa käyttäytyä hyvin <3

Minulle nämä sääntöasiat nousivat ajankohtaiseksi, kun tapasin sukulaisperheen, jossa lapset eivät osaa edes tarvittaessa käyttäytyä ruokapöydässä hyvin.

Jokaisessa perheessä toki määritellään itse, miten kotona ollaan. Meillä vanhemmatkaan eivät tule ilman vaatteita, hattu päässä pöytään puuhastelemaan kännykän kanssa, vaan ruokailu on päivän parasta vuorovaikutusta, jossa kaikki ovat läsnä. Ja myös aikuiset jättävät työkalut ym pois pöydästä, lapsetkaan eivät tuo omia työvälineitään =leluja mukaan. Täysin itsekkäistä syistä meillä myös jokainen istuu omalla tuolilla, en kestä rauhattomuutta syödessäni ja edes ruokapöydässä ja vessassa haluan olla niin, ettei kukaan istu sylissä eikä pidä kädestä kiinni.

Koululaisilla meillä on ollut niin, että kun syö yksin, niin toki voi lukea tai selailla kännykkää, myös sohvalla on saanut syödä, jos siitä ei jää todistusaineistoa. Siis kun on yksin ja siivoaa itse jäljensä, voi toimia niin kuin itse haluaa. Siinä vaiheessa on jo hyvät ruokatavat hallussa eikä niitä oikein yksinään voi harjoitella.

Takaisin