Meillä on sääntöjä, joista ei jousteta: ruokapöydässä ei katsota kännykkää tai tablettia, kesken syömisen ei lähdetä leikkimään, tahallista pelleilyä ja ruualla leikkimistä ei harrasteta (tai jos harrastetaan eikä muutamasta varoituksesta huolimatta lopeteta, ruokailu katsotaan päätyneeksi).
Sitten on niitä sääntöjä, joista olen hyvin haastavan keskimmäiseni kohdalla joustanut, koska oman mielenterveyteni vuoksi minun pitää valita taisteluni. Näihin kuuluu esimerkiksi lelut ruokapöydässä. Leikkiminen leluilla syömisen aikana on kielletty, mutta joskus, kun tietystä lelusta on meinannut tulla järkyttävä vääntö, olen taipunut siihen, että lelu (esim. auto) saa "katsoa" lapsen ruokailua vaikka talouspaperirullan päältä. Ja vaikka leikkimään lähteminen kesken ruokailun ei ole sallittua, ovikellon soidessa saa juosta katsomaan, kuka siellä on.
Mitäs muuta... No, ei ole pakko syödä lautasta tyhjäksi, mutta muistutan, että jos ruoka ei maistu, seuraavan kerran sitä on tarjolla seuraavana ruoka-aikana. Yritän myös kannustaa edes maistamaan, mutta yleensä lapset maistavatkin ihan oma-aloitteisesti. Hattuja ei käytetä ruokapöydässä - paitsi jos syödään ulkona auringossa, lippistä voi pitää paisteelta suojaamassa. Tuolilla pitää istua, ei pyöriä, mutta polvillaan istuminen on sallittu (tämä kitkeytynee itsestään pois lasten kasvaessa, koska minä ainakaan en edes pystyisi istumaan polvillani syömisen ajan
).
Mummilassa saa katsoa tablettia syödessä, mutta koska lapset selvästi assosioivat sen mummilan erikoisuudeksi eivätkä vaadi samaa kotona, en ole alkanut puuttua siihen. Sain itsekin lapsena syödä mummilassa jälkiruuan ennen ruokaa. :D