Millaisia raskausoireita sinulla on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia raskausoireita sinulla on vai onko (vielä) ollenkaan?

Täältä löytyy artikkelimme alkuraskauden oireista - kuulostaako tutulta?

Täältä voi puolestaan lukea, mitä kaikkea keholle tapahtuu raskausaikana.
 
Väsyttää varsinkin iltaisin, palelee, hengästyttää helposti ja jatkuva pissahätä.😅 Vaikka oireita on, niin pelottaa missä on tissikipu ja pahoinvointi mitkä ollut molemmissa raskauksissa jo ennen plussaa.
 
Mulla oli alkuun tosi kipeät rinnat, mutta nyt se on vähän hellittänyt. Sillä viikolla kun plussasin, niin vatsaa nippaili jatkuvasti ja oli menkkamaisia kipuja, nyt nekin on hävinneet. Pahoinvointia ei varsinaisesti ole vielä ollut, mutta huomaan että yleensä iltapäivisin iskee väsymys ja sitä myötä vähän huono olo. Myös kun tulee nälkä niin todellakin tulee nälkä ja ruokaa on saatava heti :tears: Täytynee totutella syömään nyt useammin, yleensä mulla ruokailuvälit saattaa venähtää.
 
Mulla väsymystä, vatsan toiminnan muutoksia ( lähinnä vatsa sekaisin 🙄 ). Tässä just arvon uskallanko lähteä kauppaan vai onko parempi jäädä kotiin. Aamupala oli kaksi viipaletta paahtoleipää levitteellä just siks. Jos se olis tarpeeks mietoa mutta karmee kurina siitäkin tuntui tulevan 😄

Myös etova olo läsnä lähes koko ajan eikä mikään ruoka oikeen houkuttele. Vaihtelevasti paha olo.

Rinnat vähän erituntuiset kuin aiemmin, ei kovinkaan arat, mulla tosiaan on implantit niin en tiedä vaikuttaako se.
 
@Soffis mulla ei myöskään juuri oo tissit kipeet vaikka yleensä kierroissa on olleet! Nyt toissapäivänä rupesivat hieman aroiksi joten ehkä tää on se mitä tässä nyt on 😅

Mulla on ollut paljon vatsaoireita (löysällä ja röyhtäilen paljon), joinain päivinä pahempi kuin toisena, ja silloin kun oikein paljon on tota röyhtäilyä tulee kans usein tarve syödä jotain että sitä rauhottais 😅 Mutta mulla esim. matkapahoinvoinnin oire on just tää röyhtäily, joten oletan olevan vähän vastaavaa. Oon myös väsynyt aika helposti näinä päivinä, mutta en oo varma liittyykö raskauteen vai ei.
 
Mulla on viime viikon lopulta alkaen tullut etenkin iltapäivisin etovaa oloa, pahenee mitä pidemmäksi ruokailuväli venyy. Eikä oo kans ollut ruokahalua hirveästi, hedelmiä ja jotain raikasta saa parhaiten alas. Yritän nyt syödä jotain pientä 2-3 tunnin välein, kuten monessa paikassa neuvotaan ja ehkä se auttaakin, et ei pääse niin pahaksi kuvoutus.
 
Etovaa oloa täällä moni näyttää raportoivat, tsempit niiden kanssa! Mikä mahtaa olla yleisen alkamisaika sille huonolle ololle? eri nettilähteet näyttää antavan vähän eri viikkoarvioita sen suhteen. Mutta aika yksimieliseltä näyttää, että n. rv 11 suurimmalla osalla alkaa olot kuitenkin jo helpottaa vähitellen.
 
Mulla ei oo nyt onneksi ollut pahoinvointia juurikaan, mutta tissit on kyl edelleen superkipeät ja turvonneet! Mielenkiinnolla seuraan näitä oireita ja niiden kehittymistä, vaikka toivonkin että en sitä pahoinvointia sais enää yhtään enempää 😅
 
Mulla alko about ekan plussatestin jälkeen jäätävä tukkoisuus ja sellanen puolikuntoinen olo, lämmöt korkeella mut ei kuumetta, kylmä koko ajan, ihan tärisin. Oireet aaltoili päivän aikana ja nyt pahenee päivä päivältä.. kai mä oon oikeesti vaan tulossa sairaaksi vai voiko tää olla enää mikää raskausoire?!😂 Muuten ei oo kauheesti mitää, välillä tissit herkän tuntoiset ja aamu/iltapalat ei maistu 🫣
 
Onko kellään muulla Oura-sormusta? Sehän mittaa miljoonaa eri asiaa, myös peruslämpöä. Ovulaation jälkeen peruslämpö nousee progesteronin eli keltarauhashormonin vaikutuksesta luteaalivaiheessa — ja peruslämpö laskee just ennenku menkat tulee. Siitä tiesin tehdä raskaustestin, kun lämmöt pysyi Ouran mukaan koholla. Lisäks oli oudon hyvä mieliala luteaalivaiheeksi, kun yleensä oon todella PMS-oireinen menkkojen tuloon saakka. Anyway, tänäån herätessä säikähdin ekaa kertaa oikein kunnolla, kun lämmöt oli Ouran mukaan tippunu vähäsen. Eikä tissitkään ole niin kipeät kuin menneellä viikolla on ollut!? Toivottavasti vain friikkailen turhaan, mutta tuli nyt sellanen pelko oikeen, että uskaltaako tota sormusta pitää enää ollenkaan. Leposykkeet kyl edelleen koholla (nousivat normaalista reippaasti koronaan sairastumisen myötä ja koronan aikana raskauduin, joten sykkeet pysyneet koholla kokoajan).

Mulla on ollu alusta saakka paineentunnetta alavatsalla ja ns menkkakipuja, pahimmat menkkakivut oli eilen illalla/yöllä, oikein pelästyin - taas. Ja sit heti perään toi pieni lämpöjen lasku. 😵‍💫 Netistä kyl katsoin, ettei peruslämpöjen mittailua suositella enää raskaana kun aiheuttaa vaan turhaa stressiä, mut minkäs teet kun tuo Oura mittaa kaiken automaattisesti. 🫣

Ruokahalua ei oikein ole, mutta ei mitään huonovointisuuttakaan. Raskaus-appeissa jo oli, että kuudennella viikolla iskee yleensä aamupahoinvoinnit. Sitäkin piti jo googletella, että pitääkö olla huolissaan kun ei pahoinvointia vielä ole (saattaa ennustaa keskenmenoa kun hormonit voi olla liian alhaalla - tai sitten ei).

Viime viikolla oli vielä niin paha ummetus (progesteronin vaikutuksesta), että piti ottaa makrogolia, mutta nyt vatsa enemmän löysällä. Kaurapuuron ansiotako vai onko proget jo laskenu!?

Öööh, stressaanko liikaa!? Kyllä 🫣

Ps. Vielä lisäys: lisääntynyt pissatiheys. Ja lisääntynyt valkovuoto niin, että koko ajan tuntuu märältä ja saa koko ajan olla tarkistelemassa, että ei kai nyt tullu sit vuotoa housuun…
 
Muokattu viimeksi:
@Toukkis81 mulla on Oura, mutta ollut se vasta just ennen ovista asti eli hyvin lyhyen aikaa, eikä sen lämpötilamittaukset tunnu musta yhtään luotettavilta (vertaan BBT-mittarilla saatuihin arvoihin) 😅 ja pahoinvointia ei kaikille tule, joten se ei välttämättä kerro mitään. Kuulostaa siltä että sulla on paljon erilaisia oireita, mutta kovasti huolestuttaa raskauden tilanne. Voi olla että huolta vois vähentää varhaisultrassa tai parissa tai muutamassa hcg-verikokeessa käynti, että näkis että raskaus etenee. Mutta on myös ihan ok odottaa neuvolaan, jos vaan malttaa ❤️
 
@Toukkis81 mulla on Oura, mutta ollut se vasta just ennen ovista asti eli hyvin lyhyen aikaa, eikä sen lämpötilamittaukset tunnu musta yhtään luotettavilta (vertaan BBT-mittarilla saatuihin arvoihin) 😅 ja pahoinvointia ei kaikille tule, joten se ei välttämättä kerro mitään. Kuulostaa siltä että sulla on paljon erilaisia oireita, mutta kovasti huolestuttaa raskauden tilanne. Voi olla että huolta vois vähentää varhaisultrassa tai parissa tai muutamassa hcg-verikokeessa käynti, että näkis että raskaus etenee. Mutta on myös ihan ok odottaa neuvolaan, jos vaan malttaa ❤️
Moikka! Siis käytän Ouraa Natural Cycles -appin kanssa. Natural Cycles on ihan USA:n lääkintäviraston eli FDA:n hyväksymä appi. Natural Cycles siis antaa sulle Ouran yöllisistä mittauksista ihan tarkan lämpötila-arvon (tyyliin vaikka 36,72) eli kaikki desimaalit mukana. Ja ohjeissa sanotaan, että Ouran kautta Natural Cyclesin laskemaa algoritmia eli lämpötilalukemaa ei pidä verrata esim suun kautta mitattaviin BBT- eli peruslämpömittareihin, koska algoritmi on eri. Itse hankin koko Ouran ton Natural Cyclesin takia kun halusin tietää, että ovuloinko ylipäätään. Natural Cycles piirtää tarkat käppyrät lämpötiloista ja niiden merkityksistä koko kierron aikana ja myös havaitsee ovuloinnin. Ja siis minusta on luotettavampaa tuon Ouran kanssa, kun se mittaa lämpötiloja yöllä joka minuutti, kun siis BBT-mittarin lämpötiloihin vaikuttaa kaikki yölliset vessakäynnit ja heräämisajatkin pitäisi olla joka päivä samat. NC:n ja Ouran sivuilta löytyy infoa, miten nuo toimii rinnakkain. Myös Fertility Friend appissa on maininta, ettei esim sormuksen kanssa tarvitse stressata eri heräämisaikojen vaikutuksesta peruslämpöjen mittaustuloksiin.

https://ouraring.com/blog/oura-partners-with-fda-cleared-birth-control-app-natural-cycles/

Ja juu, stressissä oon, mut jos luet tuolta ”Miten vauva sai alkunsa” -ketjusta stoorin, niin ehkä ymmärrät miksi. Ihan yksin oon tän kaiken myllerryksen keskellä. Ja kun gyne on sanonut, että minun iässä luomuraskauden mahdollisuus on enää 3%, joten luonnollisesti sitä pelkää menettävänsä tämän ihmeen ja lahjan, kun tuskin toista kertaa tätä tässä iässä tapahtuu… Varhaisultra-ketjuun vastasin, että olisi henkisesti raskaampaa saada KM sen jälkeen kun on kuullut sydänäänet, joten pitääpä miettiä vielä… ❤️ Pitää yrittää pitää itsensä busyna, niin ei jää aikaa murehtimiseen.

Ps. Lisäys: tuo verikokeissa käyminen voisi olla hyvä idea, kiitos sulle siitä 🤗
 
Muokattu viimeksi:
Moikka! Siis käytän Ouraa Natural Cycles -appin kanssa. Natural Cycles on ihan USA:n lääkintäviraston eli FDA:n hyväksymä appi. Natural Cycles siis antaa sulle Ouran yöllisistä mittauksista ihan tarkan lämpötila-arvon (tyyliin vaikka 36,72) eli kaikki desimaalit mukana. Ja ohjeissa sanotaan, että Ouran kautta Natural Cyclesin laskemaa algoritmia eli lämpötilalukemaa ei pidä verrata esim suun kautta mitattaviin BBT- eli peruslämpömittareihin, koska algoritmi on eri. Itse hankin koko Ouran ton Natural Cyclesin takia kun halusin tietää, että ovuloinko ylipäätään. Natural Cycles piirtää tarkat käppyrät lämpötiloista ja niiden merkityksistä koko kierron aikana ja myös havaitsee ovuloinnin. Ja siis minusta on luotettavampaa tuon Ouran kanssa, kun se mittaa lämpötiloja yöllä joka minuutti, kun siis BBT-mittarin lämpötiloihin vaikuttaa kaikki yölliset vessakäynnit ja heräämisajatkin pitäisi olla joka päivä samat. NC:n ja Ouran sivuilta löytyy infoa, miten nuo toimii rinnakkain. Myös Fertility Friend appissa on maininta, ettei esim sormuksen kanssa tarvitse stressata eri heräämisaikojen vaikutuksesta peruslämpöjen mittaustuloksiin.

https://ouraring.com/blog/oura-partners-with-fda-cleared-birth-control-app-natural-cycles/

Ja juu, stressissä oon, mut jos luet tuolta ”Miten vauva sai alkunsa” -ketjusta stoorin, niin ehkä ymmärrät miksi. Ihan yksin oon tän kaiken myllerryksen keskellä. Ja kun gyne on sanonut, että minun iässä luomuraskauden mahdollisuus on enää 3%, joten luonnollisesti sitä pelkää menettävänsä tämän ihmeen ja lahjan, kun tuskin toista kertaa tätä tässä iässä tapahtuu… Varhaisultra-ketjuun vastasin, että olisi henkisesti raskaampaa saada KM sen jälkeen kun on kuullut sydänäänet, joten pitääpä miettiä vielä… ❤️ Pitää yrittää pitää itsensä busyna, niin ei jää aikaa murehtimiseen.

Ps. Lisäys: tuo verikokeissa käyminen voisi olla hyvä idea, kiitos sulle siitä 🤗
Joo oon lukenut tuosta Natural Cyclesistä hyvää ja oon löytänyt Ouran kaksidesimaaliset arvot mutta jostain syystä mulla heittelee tosi paljon noi Ouralta saadut arvot verrattuna aamuiseen BBT-mittaukseen, joka on pysynyt hyvin tasaisena. Mutta se on mun ongelma, oon miettinyt että onko sormus jotenkin väärän kokoinen vai ääreisverenkierto vaan huono vai mikä 🤔 ja siis oon kade kun tosi monella se tekee nättiä lämpötilakäyrää 🥲 tässä tosiaan miltä mun käyrät näyttää, sinisellä bbt ja oranssilla oura:

E8A1469D-5BED-422A-B446-75891F34B629.jpeg
Ja siis upeeta että toimii sulle! Tarkoitukseni oli lohduttaa että myös sormesta mitattuna voi vaihdella jos on ollut huoneessa kylmempää tai käsi poikkeuksellisessa asennossa tai muuta - että toivotaan että lämpötila palautuu normaalille tasolle eikä se yks dippi ollut tän tärkeimmän asian suhteen merkki mistään huonosta ❤️ Luin sun tarinan ja pidetään sormet ristissä että saat tämän ihmeen syliin saakka ❤
 
Joo oon lukenut tuosta Natural Cyclesistä hyvää ja oon löytänyt Ouran kaksidesimaaliset arvot mutta jostain syystä mulla heittelee tosi paljon noi Ouralta saadut arvot verrattuna aamuiseen BBT-mittaukseen, joka on pysynyt hyvin tasaisena. Mutta se on mun ongelma, oon miettinyt että onko sormus jotenkin väärän kokoinen vai ääreisverenkierto vaan huono vai mikä 🤔 ja siis oon kade kun tosi monella se tekee nättiä lämpötilakäyrää 🥲 tässä tosiaan miltä mun käyrät näyttää, sinisellä bbt ja oranssilla oura:

View attachment 120948
Ja siis upeeta että toimii sulle! Tarkoitukseni oli lohduttaa että myös sormesta mitattuna voi vaihdella jos on ollut huoneessa kylmempää tai käsi poikkeuksellisessa asennossa tai muuta - että toivotaan että lämpötila palautuu normaalille tasolle eikä se yks dippi ollut tän tärkeimmän asian suhteen merkki mistään huonosta ❤️ Luin sun tarinan ja pidetään sormet ristissä että saat tämän ihmeen syliin saakka ❤
Okei ehkä lopetan nyt tän friikkailun, kun äkkiseltään näyttää et nämä mun käppyrät on tasaisemmat kuin tossa sun chartissa, etkä säkään ole huolissasi. Siis ei mulla ole kertaakaan tippunut edes luteal linen alapuolelle, edelleen plussalämpöjen puolella, mutta pienikin droppi sai sydämentykytyksiä aikaan 🫣🤣
Tässä Natural Cyclesin käppyrät (saa katottua myös per kk, mutta tässä vertailussa tammi - helmi - maaliskuu). Isommat dipit on ollu yövuoroja eli valvottu yö ja nukuttu surkeasti päivällä. Ja alimmasta eli maaliskuun plussakierrosta on suljettu pois koronan kuumepiikit, koska kuumetta ei lasketa. (Koronankin Oura tunnisti etukäteen, kun nousi yölämmöt ja sykkeet 👀) Koronan takia oli myöhempi ovulaatio tässä plussakierrossa kuin normaalisti.
Nyt alan kyl harrastaa jotain pregnancy joogaa ja meditaatiota, et rauhoittuisin 🫶 Kiitos sulle 🤗
 

Liitteet

  • AF50147A-652A-4A74-BBE4-3E09821CDAD8.png
    AF50147A-652A-4A74-BBE4-3E09821CDAD8.png
    230.1 KB · Katsottu: 13
Joo oon lukenut tuosta Natural Cyclesistä hyvää ja oon löytänyt Ouran kaksidesimaaliset arvot mutta jostain syystä mulla heittelee tosi paljon noi Ouralta saadut arvot verrattuna aamuiseen BBT-mittaukseen, joka on pysynyt hyvin tasaisena. Mutta se on mun ongelma, oon miettinyt että onko sormus jotenkin väärän kokoinen vai ääreisverenkierto vaan huono vai mikä 🤔 ja siis oon kade kun tosi monella se tekee nättiä lämpötilakäyrää 🥲 tässä tosiaan miltä mun käyrät näyttää, sinisellä bbt ja oranssilla oura:

View attachment 120948
Ja siis upeeta että toimii sulle! Tarkoitukseni oli lohduttaa että myös sormesta mitattuna voi vaihdella jos on ollut huoneessa kylmempää tai käsi poikkeuksellisessa asennossa tai muuta - että toivotaan että lämpötila palautuu normaalille tasolle eikä se yks dippi ollut tän tärkeimmän asian suhteen merkki mistään huonosta ❤️ Luin sun tarinan ja pidetään sormet ristissä että saat tämän ihmeen syliin saakka ❤
Pakko viel kysyy mistä sä oot saanu noi sun FF chartissa olevat tarkat Ouran lämpötilojen desimaalilukemat? (Kun jos sulla ei oo Natural Cyclesiä käytössä?) 👀
 
Pisti tämän aamuinen oksentaminen ihan ihmetyttämään, kun aikaisemmissa raskauksissa ollut lähinnä vain sellaista lievää öklöä oloa. Pahimmillaan olo oli sitä että ei tehnyt mieli syödä mitään ja tietyt hajut sai öklöttämään. Tänään sitten ihan kunnolla tuli huono olo, kesken aamupalan laiton, mutta meni yhtä nopeasti ohi mitä alkoikin. Nähtäväksi jää tuleeko tämä oire jäämään pidemmäksikin aikaa 🙈

Edellisessä raskaudessa myös kovasti palelsi, mutta tässä raskaudessa ei vielä ole moista oiretta näkynyt. Sen sijaan väsymys on ihan yhtä jäätävää, pikaisia torkkuja joutunut ottamaan useampana päivänä.

Ja se mikä on kaikissa raskauksissa ollut yhteistä on tuo alavatsan nippailu, lähinnä vasemman munasarjan puolella.

(rv 4+0)
 
Mielenkiintoista toi palelu, mulla on vastakkainen oire kun tuntuu että ei tarvi juuri mitään vaatetta että on lämmin 😅 tosin nää lämpenevät ulkolämpötilat auttaa kans ☀️
 
Takaisin
Top