Millaisia raskausoireita sinulla on?

Mä kans kuluta äänikirjoja! Mä kuuntelen niitä kotihommia tehdessä ja yksin ajellessa. Pitää vaan olla just fiktiivistä tai vähintään tarinallista, asiakirjoja en osaa samalla lailla seurata tai ainakaan ei jää opit päähän.

Täällä jotenkin oireet lievittyny, mutta pahoinvointi siirtynyt ennen kaikkea kurkkuun. Ei kovin kiva, ku vielä välillä tulee yskää koronan jäljiltä ennenku kurkunpää on rauhoittunut. Yskän alkaessa yhtään kovemmin, on oksentaminen todella lähellä 🤢

Muuten oireisto helpottanut ja eikös huoli nouse heti 🙈
 
Mulla on kans oireet lieventyneet tässä viikonlopun aikana. Eilen jaksoi jopa joogata ja tänään käydä ulkosalilla. Aamulla ei oo ollu niin paha olo herätessä, ku mitä alkuviikosta. Ja jep, heti alkaa kyllä huoli nostaa päätään ja melkeinpä toivoo, että olis oikeesti paha olo :D
 
Mulla on pari iltaa ollut taas tosi etova olo ja tuntuu et oksu kurkussa, miten sitä ehtikään vähän huokaisemaan helpotuksesta ja nyt takapakki😑
 
Ihan uus oire astunut kuvaan. Eilen illalla ruoka maistui jotenkin jauhoiselle. Aattelin, että ehkä olin vaan keittänyt makaroneja vähän liian kauan. Noh, tänään lounaalla ihan sama juttu vaikka täysin eri ruoka! Maistan ja haistan siis kyllä, mutta ruoka tuntuu suussa jauhoisemmalta. Outoa.

Lisäksi mulla on nyt toista viikkoa aivastuttanut - aamulla on paha olo, just sillei pala kurkussa. Sit jossain vaiheessa (liian usein aamupalaa syödessä) alkaa aivastuttaa. Aivastuksia tulee peräkkäin niin joku kolmesta viiteen, että ei vaan yhtä. Helpottaa pahoinvointia ainakin hetkeksi, eikä selkääkään tällä hetkellä satu aivastaa, niin en valita. On vaan ikävä ku alkaa kun on suu täynnä ruokaa tai jos on auton ratissa 🙈 mulla oo koskaan ennen ollut tällaista, niin syytän tästäkin raskautta 😅
 
Täällä uudehkoina oireina jatkuva metallin maku suussa sekä nenäverenvuoto.. Voi toki johtua kylmemmistä ilmoistakin, mutta ei ole kyllä vuosiin ilmennyt nenäverenvuotoa.. 🤔
 
Itsellä on ollut voimakkaita oireita, mutta unettomuus vaivaa nykyään eniten. Olen siis valvonut joka yö viimeiset 12 viikkoa 1-2h. Siirryn aamuyöstä sohvalle nukkumaan/tekemään rauhallisia asioita (sillä ei saisi sängyssä olla liian pitkiä aikoja hereillä). Samalla minulla on ollut jatkuvaa ylitsepääsemätöntä väsymystä, joka on täysin ristiriidassa öisien heräilyiden kanssa.

Neuvolassa mainitsin asiasta ja asiaa seurataan, seuraava neuvola käynti onneksi ensi viikolla, jos saisi jotain ratkaisua.

Minulla on taustaa unettomuudesta ennen raskautta. Unettomuus oli kuukausia hyvässä hoidossa ilman lääkkeitä (melatoniinia otin 1mg/tab ennen nukkumaanmenoa) ja nukuin öisin 8h yöunet. Olen käynyt nettiuniterapian, josta oli suuri apu itselleni. Olen testannut 2-3 eri unilääkettä, joista mikään ei ole soveltunut omaan käyttöön. Melatoniinia ei raskaana saa käyttää, joka harmittaa itseä kovasti.

Onko muita unettomuudesta kärsiviä? Löytyykö vinkkejä unettomuuteen?
 
Itsellä on ollut voimakkaita oireita, mutta unettomuus vaivaa nykyään eniten. Olen siis valvonut joka yö viimeiset 12 viikkoa 1-2h. Siirryn aamuyöstä sohvalle nukkumaan/tekemään rauhallisia asioita (sillä ei saisi sängyssä olla liian pitkiä aikoja hereillä). Samalla minulla on ollut jatkuvaa ylitsepääsemätöntä väsymystä, joka on täysin ristiriidassa öisien heräilyiden kanssa.

Neuvolassa mainitsin asiasta ja asiaa seurataan, seuraava neuvola käynti onneksi ensi viikolla, jos saisi jotain ratkaisua.

Minulla on taustaa unettomuudesta ennen raskautta. Unettomuus oli kuukausia hyvässä hoidossa ilman lääkkeitä (melatoniinia otin 1mg/tab ennen nukkumaanmenoa) ja nukuin öisin 8h yöunet. Olen käynyt nettiuniterapian, josta oli suuri apu itselleni. Olen testannut 2-3 eri unilääkettä, joista mikään ei ole soveltunut omaan käyttöön. Melatoniinia ei raskaana saa käyttää, joka harmittaa itseä kovasti.

Onko muita unettomuudesta kärsiviä? Löytyykö vinkkejä unettomuuteen?
Mulla on ollut välillä samanlaista, eli herään randomisti yöllä yleensä 3-4 välillä ja valvoskelen tunnin. Jotenkin on sellainen kauhean tukala olo eikä sen vuoksi pysty nukkumaan. Kuulostaa tuo tilanteesi aika raskaalta, että joka yö on tuollaista. Itse olen pahoinvoinnin vuoksi sairaslomalla niin helpottaa kun saa sitten aamusta jatkettua unia ja päivälläkin voi nukahtaa jos niikseen tulee. Sairaslomaahan voi saada myös jos unettomuus on kovin hankalaa eikä sen kanssa muuten oikein pärjää. Muita keinoja en valitettavasti oikein osaa sanoa. Jaksamista sinulle!
 
Mulla on ollut välillä samanlaista, eli herään randomisti yöllä yleensä 3-4 välillä ja valvoskelen tunnin. Jotenkin on sellainen kauhean tukala olo eikä sen vuoksi pysty nukkumaan. Kuulostaa tuo tilanteesi aika raskaalta, että joka yö on tuollaista. Itse olen pahoinvoinnin vuoksi sairaslomalla niin helpottaa kun saa sitten aamusta jatkettua unia ja päivälläkin voi nukahtaa jos niikseen tulee. Sairaslomaahan voi saada myös jos unettomuus on kovin hankalaa eikä sen kanssa muuten oikein pärjää. Muita keinoja en valitettavasti oikein osaa sanoa. Jaksamista sinulle!
Kiitos vastauksestasi ja tsempistä!
Mulla on just noita heräämisiä, yleensä herään vessahätään. Oon yleensä tosi tokkurassa, mutta silti en nukahda uudelleen. Oon alkanut juuri menemään sohvalle katsomaan frendejä. Siihen yleensä nukahdan suht pian.

Oon aikaisemmin ollut sairaslomalla unettomuuden takia, mutta saan jonkin verran levättyä öisin. Yleensä jaksan olla töissä ja unettomuus ei vaikuta kognitioon. Joka ehkä just pahentaa tilannetta, kun en osaa sitten olla poissa töistä 😅

Tän viikon oon ollu sairaslomalla flunssan takia, viime yönä nukuin ekaa kertaa 7h pätkän. Jos ei yöllisiä köhimiskohtauksia lasketa. Pitää täs seurata tilannetta ja toivottavasti neuvolassa sais lisäapua, kun itellä ei oikeen osaamista enää ole
 
Mä oon kanssa nyt alkanut heräilemään öisin. Ja juuri sama, että päivällä kyllä nukahdan helposti päikkäreille. Oon pärjännyt, ainoastaan se hereillä pyöriminen on vaikeaa ku oon reumaatikko, niin sängyssä pyöriminen ei oo kivaa.

Oon ennen raskautta nukkunut yleisesti liian vähän (liian iltavirkun unirytmi työarkeen), mutta kun nukahdin, nukuin kyllä sikeästi. Ei ole ehtinyt muodostua ongelmaksi. Joskus aikanaan meinasin jäädä mentaaliseen koukkuun kipulääkkeisiin, että ajatus alkoi kulkea rataa "en voi nukahtaa, ku oisin kuitenkin kipeä". Tajutessani sen, jätin ne vaan kylmästi ottamatta ja päätin, että parempi herätä kipuun, ottaa sit ja jatkaa unia. Nyt kun ei buranaa voi ottaa (enkä onneksi ole tarvinnutkaan lääkkeitä), on hereillä pyöriminen siks ikävää.

Mulle on auttanut ehkä parhaiten joskus teininä isäni sanoma "jos ei nukuta, on tärkeintä että lepäät". Se tuli sellaiseen aikaan, että se on juurtunut mieleen ja monet stressivalvomiset oon sen avulla välttänyt. Oonkin nyt aikuisena kiittänyt isääni kyllä monesti tästä. Sillä olenkin sit pärjännyt näidenkin yövalvomisten ajan.
 
Mä oon kanssa nyt alkanut heräilemään öisin. Ja juuri sama, että päivällä kyllä nukahdan helposti päikkäreille. Oon pärjännyt, ainoastaan se hereillä pyöriminen on vaikeaa ku oon reumaatikko, niin sängyssä pyöriminen ei oo kivaa.

Oon ennen raskautta nukkunut yleisesti liian vähän (liian iltavirkun unirytmi työarkeen), mutta kun nukahdin, nukuin kyllä sikeästi. Ei ole ehtinyt muodostua ongelmaksi. Joskus aikanaan meinasin jäädä mentaaliseen koukkuun kipulääkkeisiin, että ajatus alkoi kulkea rataa "en voi nukahtaa, ku oisin kuitenkin kipeä". Tajutessani sen, jätin ne vaan kylmästi ottamatta ja päätin, että parempi herätä kipuun, ottaa sit ja jatkaa unia. Nyt kun ei buranaa voi ottaa (enkä onneksi ole tarvinnutkaan lääkkeitä), on hereillä pyöriminen siks ikävää.

Mulle on auttanut ehkä parhaiten joskus teininä isäni sanoma "jos ei nukuta, on tärkeintä että lepäät". Se tuli sellaiseen aikaan, että se on juurtunut mieleen ja monet stressivalvomiset oon sen avulla välttänyt. Oonkin nyt aikuisena kiittänyt isääni kyllä monesti tästä. Sillä olenkin sit pärjännyt näidenkin yövalvomisten ajan.
Tärkeää on juuri, ettei yritä pakottaa unta tai stressaa asiasta. Ne vain pahentavat tilannetta.

Tsemppiä sulle myös ❤️
 
Itsellä on ollut voimakkaita oireita, mutta unettomuus vaivaa nykyään eniten. Olen siis valvonut joka yö viimeiset 12 viikkoa 1-2h. Siirryn aamuyöstä sohvalle nukkumaan/tekemään rauhallisia asioita (sillä ei saisi sängyssä olla liian pitkiä aikoja hereillä). Samalla minulla on ollut jatkuvaa ylitsepääsemätöntä väsymystä, joka on täysin ristiriidassa öisien heräilyiden kanssa.

Neuvolassa mainitsin asiasta ja asiaa seurataan, seuraava neuvola käynti onneksi ensi viikolla, jos saisi jotain ratkaisua.

Minulla on taustaa unettomuudesta ennen raskautta. Unettomuus oli kuukausia hyvässä hoidossa ilman lääkkeitä (melatoniinia otin 1mg/tab ennen nukkumaanmenoa) ja nukuin öisin 8h yöunet. Olen käynyt nettiuniterapian, josta oli suuri apu itselleni. Olen testannut 2-3 eri unilääkettä, joista mikään ei ole soveltunut omaan käyttöön. Melatoniinia ei raskaana saa käyttää, joka harmittaa itseä kovasti.

Onko muita unettomuudesta kärsiviä? Löytyykö vinkkejä unettomuuteen?
Täällä krooninen kukkuja. Vaikeaa unettomuutta takana toista vuosikymmentä. Minun piti juuri ennen raskautta päästä viimein tarkkoihin tutkimuksiin uniklinikalle, jotta selvitettäisiin mahdollinen elimellinen syy. Ei ole henkilöstöpulan takia tapahtunut.

Unilääkityksiä kokeiltu kymmeniä. Ainoat tepsineet aiheuttivat sitten pahoja lievevaikutuksia, joten toimivaa pitkäaikaishoitoa ei ole. Jotkin luontaistuotteet auttavat pahimpaan. (Melatoniinista tosin saan niin eläviä painajaisia, että koko kortteli herää niihin kanssani!)

Olen ottanut vähän sen asenteen että "ei tähän kuukahda, otetaan treeninä vauva-aikaa ajatellen."

Ongelmina siis nukahtamisvaikeudet, levottomat jalat, jatkuva heräily ja unen heikko laatu. 5-6 h unta yössä on minulle saavutus.

Etenkin nyt raskauden aikana herään jatkuvasti vessaan tai syömään. En vissiin kaiken lisäksi syö tarpeeksi...! :'D

Ylipitkän sepustuksen päätteeksi omat selviytymiskeinot: liikunta, raikas ilma, ilmankostutin talvella, proteiinipitoinen iltapala, magnesium ja kalsiumlisä yöksi, epsom-jalkakylvyt, villasukat, uniteet ja puolison suorittama rentouttava hieronta. Ja kun herääminen tapahtuu, niin mielekäs puuhastelu tai sinivalosuodattimen läpi ei-liian-toimintarikkaat sarjat suoratoistopalvelusta.

Ja sitten semmoinen pieni hälläväliä-asenne. Välillä nukun, välillä en ja nokoset on keksitty, jos semmoiset onnistuu - ei onnistu aina. "Mikä ei listi, kyrsii."
 
Täällä krooninen kukkuja. Vaikeaa unettomuutta takana toista vuosikymmentä. Minun piti juuri ennen raskautta päästä viimein tarkkoihin tutkimuksiin uniklinikalle, jotta selvitettäisiin mahdollinen elimellinen syy. Ei ole henkilöstöpulan takia tapahtunut.

Unilääkityksiä kokeiltu kymmeniä. Ainoat tepsineet aiheuttivat sitten pahoja lievevaikutuksia, joten toimivaa pitkäaikaishoitoa ei ole. Jotkin luontaistuotteet auttavat pahimpaan. (Melatoniinista tosin saan niin eläviä painajaisia, että koko kortteli herää niihin kanssani!)

Olen ottanut vähän sen asenteen että "ei tähän kuukahda, otetaan treeninä vauva-aikaa ajatellen."

Ongelmina siis nukahtamisvaikeudet, levottomat jalat, jatkuva heräily ja unen heikko laatu. 5-6 h unta yössä on minulle saavutus.

Etenkin nyt raskauden aikana herään jatkuvasti vessaan tai syömään. En vissiin kaiken lisäksi syö tarpeeksi...! :'D

Ylipitkän sepustuksen päätteeksi omat selviytymiskeinot: liikunta, raikas ilma, ilmankostutin talvella, proteiinipitoinen iltapala, magnesium ja kalsiumlisä yöksi, epsom-jalkakylvyt, villasukat, uniteet ja puolison suorittama rentouttava hieronta. Ja kun herääminen tapahtuu, niin mielekäs puuhastelu tai sinivalosuodattimen läpi ei-liian-toimintarikkaat sarjat suoratoistopalvelusta.

Ja sitten semmoinen pieni hälläväliä-asenne. Välillä nukun, välillä en ja nokoset on keksitty, jos semmoiset onnistuu - ei onnistu aina. "Mikä ei listi, kyrsii."
Onpa harmi, ettet ole päässyt tutkimuksiin!

Itsellä vuosia ollut unettomuus kausia, ne triggeröityy stressaavissa tilanteissa. Nukahtaminen ei itselle ole koskaan ollut ongelma, vaan ne pirun öiset heräilyt. Usein oon valvonut melkein koko yön ja sitten päivä menty kahvin voimalla. Nyt pystyn just ja just juomaan aamulla kupin kahvia 😅

Työterveydestä alettiin vuosi sitten tutkia, kun työuupumuksen vuoksi en nukkunut. Silloin rajattiin testein elimelliset syyt, tehtiin masennus, ahdistuneisuus ym. testit. Näistä kaikista sain keskivaikean unettomuuden, masennuksen ja ahdistuneisuuden. Tällöin pääsin psykologille keskustelemaan, jonka kanssa aloin käymään läpi mm. Kuinka saada organisoitua omaa työtä ja auttaa minua jaksamaan työssäni. Lisäksi aloitin nettiuniterapia. Minulta oltiin siis rajattu, että nämä kaikki olivat työstä johtuvaa oiretta.

Unilääkkeet on kyllä vähän kyseenalaisia, en muista mitä minulle määrättiin, otin sitä kerran ja en enää koskenut. Koko yön olin puoliksi valveilla, seuraavana päivänä olin kuin zombie. Ainakin lääke vei kaikki ajatukset 😅
 
Täällä pahoinvointi tuntuu olevan helpottamaan päin (vihdoinkin, halleluuja) mutta uutena oireena tulikin sitten ummetus. Mahtavaa.
 
Rv 6-9 oli pahoinvointia..
Ei oo oireita rv 10 lähtien.. melkein täys oireeton.. ainoa pissahätä ja joskus palelutunne, ei muut 🙃 taasko helppo raskaus menossa 🫢
 
Nyt on alkaneet ne "round ligament pain":it viimein! Aika jäätävä tunne. Kunnolla venyy ja paukkuu!

Lantioon ilmestyi myös eilen ensimmäinen hermokipu.
 
Nyt on alkaneet ne "round ligament pain":it viimein! Aika jäätävä tunne. Kunnolla venyy ja paukkuu!

Lantioon ilmestyi myös eilen ensimmäinen hermokipu.
Minä tietämätön täällä kirjoittelen.. piti ihan googlettaa mitä tämä on. Ja mulla oli eilen joku sellainen kivulias pistävä tunne hetken aikaa joka hävis muutamassa sekunnissa. Oliskohan ollut juuri tuota kipua 🤔

Miksei näistä puhuta neuvolassa?
 
Takaisin
Top