Millaisia raskausoireita sinulla on?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Millaisia raskausoireita sinulla on vai onko (vielä) ollenkaan?

Täältä löytyy artikkelimme alkuraskauden oireista - kuulostaako tutulta?

Täältä voi puolestaan lukea, mitä kaikkea keholle tapahtuu raskausaikana.
 
Nyt kaiketi rv 5+0. Tuossa pari päivää sitten kun odottelin menkkoja alkavaksi, iski ihan yhdessä yössä normaalin "menkkaturvotuksen" lisäksi älytön turvotus alavatsalle, nyt joku 1,5kg enemmän painoa verrattuna normaaliin (siis menkkojen loppu/kierron puoliväli). Tämä sama on tapahtunut aiemminkin. Samoin rinnat muuttui kosketusaroiksi, tämä oli kyllä aiemmin menkkaoire, mutta esikoisen syntymän jälkeen en ole huomannut rintojen reagoivan mitenkään mainittavasti.

Ja sitten yksi outo, minkä tajusin vasta nyt jäkikäteen. 😳 Joskus 1,5vko ovulaatiosta siis ennenkuin menkkojen olis edes pitänyt alkaa, mulle iski himo suolaiseen. Napostelin sitten tortillasipsejä miettien, että suolaa sais olla enemmänkin. 😳😅 Joo, ei tässä vielä mitään, mutta... Mullahan oli esikoisen raskaudessa himo suolaan, ja mä en edes silloin tajunnut sitä, pistin vain sen piikkiin, että oon tottunut suolaiseen, niin sitä sai sitten olla lisäilemässä yhteen jos toiseen ruokaan. Mutta mähän napsin ruokaa tehdessä sillointällöin (lähes päivittäin) ohimennen merisuolakiteitä sellaisenaan. 🤣🙈 Ja sitten vauvavuonna "totuttelin vauvan ruokien myötä" vähempisuolaiseen. Mutta mullahan on siis ollut ruokahimona suola!! 😳 Ja tajusin sen vasta nyt, kun ihmettelin tuota viikontakaista yhtäkkistä suolahimoa. 🤣
 
Nyt on 4+1 ja oireina on ollut tähän mennessä repäisykivut (ollut joka raskaudessa) ja välillä etova olo.
 
Ajoittaisen päänsäryn lisäksi ei (vielä ainakaan) ole muita oireita. Nyt menossa 4+4, odotan toista lastani. Esikoinen syntyi huhtikuussa 2015 ja silloinkin päänsärky jäi oikeastaan ainoaksi raskausoireeksi.
Jospa sitä säästyisi pahoinvoinnilta tälläkin kertaa 😄
 
5+4 menossa. Alavatsakipuja on päivittäin, mutta ei kovin pahoja. Rintojen arkuuttakin on. Ja heti tulee huonovointiseksi, jos yhtään ehtii tulla nälkä.
Edellisviikon päänsäryt on kuitenkin hävinneet.
Jotenkin pieni oireilu tuntuu helpottavalta ja vahvistaa tunnetta siitä, että on oikeasti raskaana 🥰
 
Olisko nyt vko7+4 🤔 Hyvin lievää rintojen turvotusta&aristusta. Ja nälkä iskee normaalia nopeammin ja kovempana, yleensä olen voinut pienessä nälässä jatkaa hommia ihan helposti "ei nyt vielä malta keskenkaiken lopettaa" 😅 mutta nyt tulee äkkiä sellainen olo, että "sitä ruokaa tänne niinkuin olis jo", ennenkuin nälkäkiukku iskee kunnolla.

Sitten on väsy ja totaalisesti romahtanut kunto, mutta niistä en osaa sanoa meneekö ne vain koronan piikkiin vai onko raskaudella jotain osaa. Ehkä väsymykseen ainakin?
 
Olisko nyt vko7+4 🤔 Hyvin lievää rintojen turvotusta&aristusta. Ja nälkä iskee normaalia nopeammin ja kovempana, yleensä olen voinut pienessä nälässä jatkaa hommia ihan helposti "ei nyt vielä malta keskenkaiken lopettaa" 😅 mutta nyt tulee äkkiä sellainen olo, että "sitä ruokaa tänne niinkuin olis jo", ennenkuin nälkäkiukku iskee kunnolla.

Sitten on väsy ja totaalisesti romahtanut kunto, mutta niistä en osaa sanoa meneekö ne vain koronan piikkiin vai onko raskaudella jotain osaa. Ehkä väsymykseen ainakin?
Hei! Nuo väsyoireet voisivat kertoa myös raudanpuutteesta/vähäisyydestä...
 
Mulla on ollut vaan kohonnut leposyke, oikeelta nippailee jonkin verran ja vaihtelevasti arastelee rinnat. Eilen tuli limaista vuotoa, jossa oli vähän ruskeeta väriä mut se jäi eiliseen ja tosiaan jäi vaan paperiin.
 
Hei! Nuo väsyoireet voisivat kertoa myös raudanpuutteesta/vähäisyydestä...
Tuokin voi olla kyllä osasyynä. 😔 Viime syksynä ferritiini oli 13, tosin silloin ei ollut mitään tämän tyylistä väsymystä. Talven aikana sain nostettua, että keväällä oli reilu 60, sitten tuli mini-ASA syöntiin ja heinäkuun kontrollilabroissa olikin tippunut viiteenkymppiin. Sitten tulikin yhtä aikaa raskaus ja korona. 😬 Vähän pelottaa kuinka alas on taas tippunut, mutta ei varmaan auta mitata vielä näin pian koronan jälkeen, kun se vissiin sekä kuluttaa rautaa, mutta näyttää myös virheellisen korkeita arvoja. 🤔
 
Korona ja raskaus on kyllä aikamoinen väsymyskombo... 😬
 
  • Tykkään
Reaktiot: MM
Mulla on nyt supertarkka hajuaisti. Plussan aikoihin alkuviikosta oli kova kahden päivän migreeni. Näen öisin paljon todentuntuisia unia. Sit mulla on ollut sellainen ihmeellinen palan tunne kurkussa muutaman päivän ajan, voisikohan johtua raskaudesta? 🤔
 
Tuokin voi olla kyllä osasyynä. 😔 Viime syksynä ferritiini oli 13, tosin silloin ei ollut mitään tämän tyylistä väsymystä. Talven aikana sain nostettua, että keväällä oli reilu 60, sitten tuli mini-ASA syöntiin ja heinäkuun kontrollilabroissa olikin tippunut viiteenkymppiin. Sitten tulikin yhtä aikaa raskaus ja korona. 😬 Vähän pelottaa kuinka alas on taas tippunut, mutta ei varmaan auta mitata vielä näin pian koronan jälkeen, kun se vissiin sekä kuluttaa rautaa, mutta näyttää myös virheellisen korkeita arvoja. 🤔
Varsin alhaalla on sullakin syksyllä arvot ollut.
Mulla ennen raskautta kiitos 6 kk lisäraudan arvo oli ok, ja vk 7 tippunut 11. Tuolloin luottogyne sanoi istukan kasvamisen ja verimäärän lisääntymisen vaativan/ laskevan vähintään 30 yksikköä ferriarvoja... Olin optimistina ajatellut raskauden myötä niagarakuukautisten poisjäännin vähentävän lisäraudan tarvetta, joka ei siis pitänyt paikkaansa...

NT-ultran yhteydessä sairaalan lääkäri totesi 200yksikköä lisärautaa joka toinen vrk imeytyy paremmin kuin 100 joka vrk, lisäsi sen myös mun tietoihin. Mulla alkoi silloin myös miniasa.
Rautalisää kera jääkaapissa odottavan Cvitamiini poretabletti veden otan nyt öisin vessa reissun yhteydessä sen 200 joka toinen yö ja onneksi alkuraskauden totaalinen väsymys on pysynyt poissa. ☺ Toka neuvolassa rv14 pari viikkoa sitten sormepää hemoglobiini oli yli130, joka mulle on ollut vuosien aikana ääri harvinaista.

Toki väsymys voi johtua monesta seikasta, hormoonit muuttuu jne. Toisaalta sun taustalla se "puute" vois olla sangen todennäköistä. Sairastettu korona "sotkee" elimistöä suht.laajalti. Tekeeköhän se rokote saman?
Mä oon ollut joskus jopa kateellinen niille kavereilleni, joilla rautavarastot pysyvät hyvinä pelkällä perus hyvällä ruokavaliolla...
Toivottavasti saat väsymyksen selätettyä ja pääset nauttimaan raskaudesta 🍀🌸🌸🌸
 
Mulla ei onneks oo vielä mitään muita oireta, paitsi väsymys. Yhet päikkärit on oikeestaan pakko ottaa töiden jälkeen, muuten ei tuu illasta mitään.

Hirvittää kans noi rauta-arvot, kun viime raskaudessa tippu ferritiini 4:ään ja sen jälkeen vielä synnytyksessä menetin 1,5L verta. Tästä ei siis vielä vuottakaan. Pitäis varmaan taas alkaa syömään sideralia, mutta kun se on niin pirun kallista. Muut rautavalmisteet ei sovi mun mahalle eikä imeydy :Grimacing Face:... mutta sideralia kyllä voin lämpimästi suositella teille muillekin lisärautaa tarvitseville!
 
Varsin alhaalla on sullakin syksyllä arvot ollut.
Mulla ennen raskautta kiitos 6 kk lisäraudan arvo oli ok, ja vk 7 tippunut 11. Tuolloin luottogyne sanoi istukan kasvamisen ja verimäärän lisääntymisen vaativan/ laskevan vähintään 30 yksikköä ferriarvoja... Olin optimistina ajatellut raskauden myötä niagarakuukautisten poisjäännin vähentävän lisäraudan tarvetta, joka ei siis pitänyt paikkaansa...

NT-ultran yhteydessä sairaalan lääkäri totesi 200yksikköä lisärautaa joka toinen vrk imeytyy paremmin kuin 100 joka vrk, lisäsi sen myös mun tietoihin. Mulla alkoi silloin myös miniasa.
Rautalisää kera jääkaapissa odottavan Cvitamiini poretabletti veden otan nyt öisin vessa reissun yhteydessä sen 200 joka toinen yö ja onneksi alkuraskauden totaalinen väsymys on pysynyt poissa. ☺ Toka neuvolassa rv14 pari viikkoa sitten sormepää hemoglobiini oli yli130, joka mulle on ollut vuosien aikana ääri harvinaista.

Toki väsymys voi johtua monesta seikasta, hormoonit muuttuu jne. Toisaalta sun taustalla se "puute" vois olla sangen todennäköistä. Sairastettu korona "sotkee" elimistöä suht.laajalti. Tekeeköhän se rokote saman?
Mä oon ollut joskus jopa kateellinen niille kavereilleni, joilla rautavarastot pysyvät hyvinä pelkällä perus hyvällä ruokavaliolla...
Toivottavasti saat väsymyksen selätettyä ja pääset nauttimaan raskaudesta 🍀🌸🌸🌸
Apua, jos istukka ym vie vähintään 30 yksikköä ferritiinistä, ja korona lisäks, niin mun arvohan on kohta ihan nollissa. 😨 Mäkin kuvittelin runsaiden menkkojen puuttumisen edes vähän tasoittavan tilannetta, mutta ei taida auttaa paljoakaan.

Mä oon lukenut juttuja puolesta ja vastaan tuosta jokatoinen vrk. Jokatoinen vrk syötynä imeytyisi kerralla enemmän, mutta joka vrk syötynä se kahden vrk imeytynyt määrä olisi yhteensä enemmän. 🤔 Mä oon kevättalvesta lähtien syönyt 200-250 mg noin 5krt/vko (alkuun pienempää annosta ja hitaasti nostaen, että vatsa tottui) ja oli siis noussut hyvin huhtikuuhun asti, jolloin aloitettu miniASA muutti runsaat menkat ihan järkyttäviksi. Nyt sain sairaalan äitiyspolilta luvan jatkaa tuolla 200mg annoksella, välillä olen kyllä omin luvin ottanut myös 250. 🙈 Jos edes tuleva lapsi saa tarvitsemansa niin sekin on jo ihan hyvä. Ja täytyy tosiaan toivoa väsymyksen helpottavan edes vähän, nyt ei jaksais tehdä yhtään mitään fyysistä eikä myöskään aivotoimintaa vaativaa, oon ihan sellainen tokkurainen jatkuvasti haukotteleva zombi. 🤣
 
Ferritiinistä: mulla oli ferrit viime vuoden lopulla 38. Inseminaatio oli helmikuussa 22 ja raskaus alkoi mutta päätyi km. Syyhän voi olla mikä vaan, miksi kesken meni, mutta "pakollisen" hoitotauon myötä päätin satsata raudan tankkaamiseen ja vajaassa puolessa vuodessa sainkin nostettua 80! Sideral itellä käytössä kun muut ei oo oikein vatsalle sopinut / ei nostavaa vaikutusta 😓
Hb oli silloin viime vuonna ~140 , nyt kontrollissa (ferrit ollessa 80) se oli tyyliin 135 😁

Raskausoireina eilen havaittu kevyen liikkumistuokion jälkeen repäisykipua ja alavatsan menkkamaista juilimista. Kunhan ei tarkoita mitään pahaa juilimiset niin otan oireet vastaan mielelläni, ne epämiellyttävätkin🙏😁😅
 
Alhaisista ferreistä mullakin kokemusta. Alkuvuonna ne oli alle sen ala-arvon…ehkä jotain 7tms. Samaan aikaan leikattiin polyyppi kohdusta ja menkkavuoto rauhoittui. Mittautin juuri ennen plussaa uudestaan ja oli noussut 20:n mutta mietityttää kyllä kovasti mihin riittää…Sideralia suosittelivat klinikalta, kun tehtiin uus ifv hoito.

Mulla on ollut kans sellasta menkkamaista juilimista alavatsalla. Huolestuttaa, että se on merkki, että raskaus olisi menossa kesken. Mutta täältä luin, että muillakin olisi?
 
Luulia joo, vähän se säikäyttää jos on voimakasta menkkajuilintaa. Toivottavasti menee ohi ja kaikki on hyvin (meillä kaikilla ! )!

Repäisykipuja enenevissä määrin, ihan vaan tuolilta nousukin aiheuttaa jo😄 rinnoissa nippailee tosi kevyesti, vähän oon jo odotellut että milloin menee kosketusaroiksi 😅
 
Takaisin
Top