Millaisia raskausoireita sinulla on?

Onko kellään muulla ihan kirjaimellisesti jokapäiväisiä päänsärkyjä? Nyt jo n. kuukauden päänsäryistä kärsinyt, mutta tuntuu että nämä vaan vahvistuu ja tulee kokoajan useammin takaisin. Useasti on kova särky jo heti kun herään, tähän otan yleensä aamupalan yhteydessä buranan. Joku kuukausi sitten tämä vielä riitti, nykyään kuitenkin särky tulee takaisin muutaman tunnin kuluttua. Jos näihin särkyihin ei ota lääkettä, se pahenee siihen pisteeseen, että istun pimeässä huoneessa itkua tihrustaen kun on niin kamala kipu, ja sitten on pakko ottaa. Mainitsen asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta sinnekkin on yli viikko aikaa. Ei varmasti ole mikään paras juttu ottaa montaa buranaa päivässä? En tiedä olisiko panadol yhtään parempi vaihtoehto, mutta minulla se ei auta päänsärkyyn. Onko neuvoja tai vinkkejä? Muita samanlaisessa tilanteessa?
 
Onko kellään muulla ihan kirjaimellisesti jokapäiväisiä päänsärkyjä? Nyt jo n. kuukauden päänsäryistä kärsinyt, mutta tuntuu että nämä vaan vahvistuu ja tulee kokoajan useammin takaisin. Useasti on kova särky jo heti kun herään, tähän otan yleensä aamupalan yhteydessä buranan. Joku kuukausi sitten tämä vielä riitti, nykyään kuitenkin särky tulee takaisin muutaman tunnin kuluttua. Jos näihin särkyihin ei ota lääkettä, se pahenee siihen pisteeseen, että istun pimeässä huoneessa itkua tihrustaen kun on niin kamala kipu, ja sitten on pakko ottaa. Mainitsen asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta sinnekkin on yli viikko aikaa. Ei varmasti ole mikään paras juttu ottaa montaa buranaa päivässä? En tiedä olisiko panadol yhtään parempi vaihtoehto, mutta minulla se ei auta päänsärkyyn. Onko neuvoja tai vinkkejä? Muita samanlaisessa tilanteessa?


Tosi ikävää, että päänsärky on kestänyt noin pitkään. Olisiko sinulla mahdollisuus soittaa jo nyt neuvolaan ja kysyä neuvoa asiaan? On pitkä aika odottaa ja kärvistellä seuraavaan neuvolakertaan.
Tai jos neuvolaan ei voi saada yhteyttä, omaan terv.aseman lääkäriin?



Päänsärky vaivasi minua koko viime viikon. Se ei ollut kivaa ja parina päivänä lähdin kesken töistä. Sen verran kova jumputus oli. Kipu loppui viikonloppuna, eikä ole nyt palannut, jatkunut.
En tiedä, olivatko nämä syy kivun loppumiseen, mutta mm. näitä kokeilin rohdoksi:
lisäsin päivittäin juomani veden määrää reilusti; vältin tv:n katsomista iltaisin (tosin naputtelin kyllä puhelinta); yritin lisätä ulkona (happihyppelyllä) olemista; aloin myös töissä nousta ylös säännöllisesti liian pitkän istumisen jälkeen.



Toivottavasti saat avun kipuun mahdollisimman pian.
 
Onko kellään muulla ihan kirjaimellisesti jokapäiväisiä päänsärkyjä? Nyt jo n. kuukauden päänsäryistä kärsinyt, mutta tuntuu että nämä vaan vahvistuu ja tulee kokoajan useammin takaisin. Useasti on kova särky jo heti kun herään, tähän otan yleensä aamupalan yhteydessä buranan. Joku kuukausi sitten tämä vielä riitti, nykyään kuitenkin särky tulee takaisin muutaman tunnin kuluttua. Jos näihin särkyihin ei ota lääkettä, se pahenee siihen pisteeseen, että istun pimeässä huoneessa itkua tihrustaen kun on niin kamala kipu, ja sitten on pakko ottaa. Mainitsen asiasta seuraavalla neuvolakäynnillä, mutta sinnekkin on yli viikko aikaa. Ei varmasti ole mikään paras juttu ottaa montaa buranaa päivässä? En tiedä olisiko panadol yhtään parempi vaihtoehto, mutta minulla se ei auta päänsärkyyn. Onko neuvoja tai vinkkejä? Muita samanlaisessa tilanteessa?


Mulla oli ainakin pari viikkoa päänsärkyä ihan joka päivä (ja yölläkin) vielä 2-3 vkoa sitten, helpotti kun aloin kunnolla jumpata ja venytellä hartioita ja niskaa. Nyt vähän hiipinyt takaisin, mutta vielä paljon lievempänä kuin silloin aiemmin. Oli kyllä kamalat pari viikkoa... Olisko apua jos kävisit fysioterapeutilla, jos olisi sullakin mahd. jostain niskoista ym johtuvaa? Onko sun verenpaineet ok? Tsemppiä!
 
Täällä myös päänsärkyä ollut hieman yli viikon ajan. On melko lievää eikä sitä ihan koko ajan ole..toistaiseksi pärjään sen kanssa ilman särkylääkettä.
Venyttely voisi varmasti auttaa! Käyn joogassa, mutta täytyy iltaisin alkaa venytellä lisäksi.
 
Mulla kans pää kipeänä vähän väliä, toki on hartiat jälleen umpi jumissa, mutta lompakko ei anna myöten kerran viikkoon hierottaa. Kannattaa olla yhteyksissä joko neuvolaan tai tk:een. Buranaa kun ei enää viimeisellä kolmanneksella saa syödä ollenkaan ja muulloinkin yksittäisiä tabletteja (joku vko takaperin piti migreenin takia mennä päivystykseen ja tämä burana ohje neurologin). Panadolilla mä en tee migreenissä/päänsäryssä yhtään mitään.

Toivottavasti selviää, mikä aiheuttaa särkyä
 
Soitin neuvolaan päänsäryn takia ja selitin tilanteen. Hän ohjasi menemään päivystykseen ja käski lopettaa buranan syönnin kokonaan. Luulin, että buranaa tulisi rajoittaa vain ensimmäisellä ja kolmannella kolmanneksella, mutta ilmeisesti sitä ei suositella ollenkaan, varsinkaan sellaisia määriä joita jouduin ottamaan. Kaikenlaisia testejä ne ottivat lääkärissä; verenpaine, hemoglobiini, tulehdusarvot ja kaikki oli ok. Kuumeenkin mittasivat, tosin en tiedä kuinka luotettavia nämä heidän kuumemittarit ovat, kun esimmäinen näytti 37.9 ja toinen kerta 37.5. Totesivat kuitenkin, että pientä lämpöä on. Lääkäri laittoi seuraamaan silmillä liikkuvaa kättä, irvistelemään, kokeili hartioiden jäykkyyttä ja muuta tälläistä. Totesi, että minulla on migreeni. Minullahan on ollut migreenimäistä päänsärkyä ennenkin, mutta en ole koskaan sitä tutkituttanut varmaksi. Ilmeisesti migreeni voi pahentua raskauden aikana niillä, kenellä se on ollut aikaisemminkin. Sain reseptin 1g panadoliin jota saa ottaa korkeintaan kolme tablettia päivässä. Ensin epäröin, että näiköhän tuo riittää, mutta pyysi testailemaan viikonlopun yli ja tulemaan takaisin, jos ei auta yhtään. Seuraava vaihtoehto onkin sitten joku nenän kautta otettava keskushermostoon vaikuttava lääke, joka on ainut turvallinen migreenilääke raskauden aikana panadolin lisäksi. Olimme samaa mieltä lääkärin kanssa, että kokeillaan nyt ensin tätä panadolin isoa annosta, koska noista oikeista migreenilääkkeistä on niin vähän tutkimusta tehty raskaana oleville.
Kyllä sanoisin, että tuo gramman panadolkin helpottaa pahinta särkyä ja enköhän tällä pärjää. Hyvä että tuli käytyyn, en olisi jaksanut kärvistellä sinne neuvolalääkäriin asti.
 
Soitin neuvolaan päänsäryn takia ja selitin tilanteen. Hän ohjasi menemään päivystykseen ja käski lopettaa buranan syönnin kokonaan. Luulin, että buranaa tulisi rajoittaa vain ensimmäisellä ja kolmannella kolmanneksella, mutta ilmeisesti sitä ei suositella ollenkaan, varsinkaan sellaisia määriä joita jouduin ottamaan. Kaikenlaisia testejä ne ottivat lääkärissä; verenpaine, hemoglobiini, tulehdusarvot ja kaikki oli ok. Kuumeenkin mittasivat, tosin en tiedä kuinka luotettavia nämä heidän kuumemittarit ovat, kun esimmäinen näytti 37.9 ja toinen kerta 37.5. Totesivat kuitenkin, että pientä lämpöä on. Lääkäri laittoi seuraamaan silmillä liikkuvaa kättä, irvistelemään, kokeili hartioiden jäykkyyttä ja muuta tälläistä. Totesi, että minulla on migreeni. Minullahan on ollut migreenimäistä päänsärkyä ennenkin, mutta en ole koskaan sitä tutkituttanut varmaksi. Ilmeisesti migreeni voi pahentua raskauden aikana niillä, kenellä se on ollut aikaisemminkin. Sain reseptin 1g panadoliin jota saa ottaa korkeintaan kolme tablettia päivässä. Ensin epäröin, että näiköhän tuo riittää, mutta pyysi testailemaan viikonlopun yli ja tulemaan takaisin, jos ei auta yhtään. Seuraava vaihtoehto onkin sitten joku nenän kautta otettava keskushermostoon vaikuttava lääke, joka on ainut turvallinen migreenilääke raskauden aikana panadolin lisäksi. Olimme samaa mieltä lääkärin kanssa, että kokeillaan nyt ensin tätä panadolin isoa annosta, koska noista oikeista migreenilääkkeistä on niin vähän tutkimusta tehty raskaana oleville.
Kyllä sanoisin, että tuo gramman panadolkin helpottaa pahinta särkyä ja enköhän tällä pärjää. Hyvä että tuli käytyyn, en olisi jaksanut kärvistellä sinne neuvolalääkäriin asti.


Oikein hyvä juttu, että olit lääkärin juttusilla.
Panadolin annostus on ainakin ihan hyvä, joten helpotusta on varmasti luvassa.
Tsemppiä kovasti.
 
Kovasti tsemppiä kaikille päänsärkyä poteville. :3someMulla särkee äärettömän harvoin päähän, joten jos särkee, niin olen ihan halvaantunut. Onneksi ei ainakaan vielä ole tullut mitään raskauspäänsärkyjä. Se olisi mulla varmaan se syy, miksi joutuisin sitten hakemaan saikkua. :hungover:
 
Mulla ei auta migreeniin normaalit särkylääkkeet. Syön sumatriptan tevaa. Sen on mulle lääkäri aikoinaan määrännyt ku odotin kakkosta ja oireet oli pahat. Aina siitäkään ei oo apua, vaan täytyy käydä päivystyksessä piikillä.. en oo kuulukkaan tollasesta suihkeesta :eek:
 
Nyt sitten iski muhunkin töissä kiertävä flunssa:arghh: kurkku kipee, nuha ja veto ihan pois..toivottavasti ei nouse kuume!
 
Minulla kans iski flunssa ja pakko mennä teatterin lavalle tänään ja huomenna, ettei esitystä jouduta perumaan. Koko viime yön palelin ja heräilin hengitysvaikeuksiin.... Pakko olisi tänään tehdä vielä töitäkin teatterin lisäksi.
 
Sumatriptaani, migreenilääke on turvallinen raskaana, tosin siltikään sitä ei kaikille määrätä. Sumatriptaania (mm. Imigran) saa myös suihkeena eli siitä varmaan kyse :) Mulla ollut välillä päänsärkyjä, ei migreeniä kuitenkaan. Kuulun siihen ryhmään, kellä jatkuva migreeni jää raskausaikana pois. Onneksi, koska estolääkkeitä ei ole ihan kauheasti, mitä raskaana saisi käyttää. Jännä, että raskaana selviän päänsärystä sillä parasetamolilla ja normaalisti en ikinä. Vain raskaana ollut ns. normaalia päänsärkyä, muulloin on aina vain migreeni... Jos migreenit on raskaana jatkuvia, voidaan tosiaan estoakin harkita.
 
Närästys, liitoskivut, si-nivelen löystymisestä johtuvat alaselkäkivut, oksentelu ja yökkäily ovat tämän hetken trendejä.
 
Hei onko muillakin menkkakipua? Mulla tulee päivittäin kerrasta muutamaan kertaan menkkajuilintoja ja kestää noin 5-10 sekuntia ja sitten hiipuu ja häipyy pois. Mulla näitä on ollut ihan alusta asti, mietin vaan että onko muillakin näin? :bored:
 
Hei onko muillakin menkkakipua? Mulla tulee päivittäin kerrasta muutamaan kertaan menkkajuilintoja ja kestää noin 5-10 sekuntia ja sitten hiipuu ja häipyy pois. Mulla näitä on ollut ihan alusta asti, mietin vaan että onko muillakin näin? :bored:

On ollut välillä sellaista ohimenevää, nopeaa. Nyt lähipäivinä lähinnä sellaisia sekunnin kestäviä vihlaisuja silloin tällöin.
Luulen, että nämä tuntemukset on niitä kohdun kasvukipuja tai liitoskipuja. Tuskin on mitään harmillista, kun ei mitään vuotoakaan ole :happy:
 
On ollut välillä sellaista ohimenevää, nopeaa. Nyt lähipäivinä lähinnä sellaisia sekunnin kestäviä vihlaisuja silloin tällöin.
Luulen, että nämä tuntemukset on niitä kohdun kasvukipuja tai liitoskipuja. Tuskin on mitään harmillista, kun ei mitään vuotoakaan ole :happy:

Näin olen kans koittanut asian ajatella, mutta ainahan se helpottaa oloa kun on muita joilla samoja tuntemuksia :)
 
Mulla on ollut ajoittaista päänsärkyä, mikä ei oo mulle tyypillistä, joten ajattelin sen olevan raskausoire. Kävin sitten optikolla, kun oon haaveillut uusista pokista jo hyvän aikaa. Näkö oli tippunut molemmissa silmissä huomaamatta yhden pykälän, ja hajataittokin kasvanut :nailbiting: Uudet lasit päässä tajusin, et pääkipu liittyi siihen. Nyt luin kuitenkin myös, että näön tilapäinen huonontuminen voi olla raskausoire. :facepalm: Kävin optikolla viimeksi 3 vuotta sitten, ja sen jälkeen aloin opiskella toista tutkintoa, mikä on vaatinut kovaa pänttäämistä (n. 1000 sivua per tentti), mikä sekin kai voi vaikuttaa näköön? Hienoa tietysti, jos tää on tilapäistä, mutta tulipa siinä tapauksessa hankittua arvokkaat rillit raskausajaksi :grin
 
Jees, mulle viime raskaudessa lääkäri sanoi, että ei kannata hankkia kovin kalliita laseja, koska raskauden aikana voi näkö muuttua :D
 
Yleensä taidetaan suositella, että kävisi näöntarkastuksessa vasta puoli vuotta synnytyksestä/ imetyksen lopetuksesta, kun hormonit on tasaantuneet. Mutta pakkohan lasit on joskus uusia. Oon ollut nyt yli 3,5 vuotta putkeen joko raskaana tai imettänyt ja näkö on selvästi heikentynyt.
 
Mun tänhetkiset lasit on homattu edellisen raskauden aikana ja ne on olleet ihan sopivat senkin jälkeen kun lopetin edellisestä imetyksen ja pitkään sen jälkeenkin.
 
Takaisin
Top