Millaisia raskausoireita sinulla on?

Olin pari yötä äitini luona kylässä ja hän taputti mahaani ruokapöydässä sillee "niin monennellakos kuulla sä oot raskaana?" En siis ole kertonut olevani raskaana, joten hän ei tiedä, että tää turvotus on oikeesti raskaudesta.. tissitkin todella turvonneet ja kipeät. :sad010 tyhmintä on se, että kun on paha olo, ei oikein voi syödä mitenkään paljon, ja silti vaan paisun. Mikähän tähän auttaisi? Pitäskö juoda enemmän tai jotain. Mulla on myös ummetusta ja tuntuu, että koko ruuansulatus jotenkin tukossa.

Mulla btw tohon pahoinvointiin toimii hyvin se, että lähden jonnekin ja keskityn ihan muuhun kuin ruokailuihin. Kotona keittiössä oksetus pahimmillaan.

Hormoonit laiskistaa suolentoimontaa ja mulla ainakin lisää myös ilmavaivoja eli vatsa on kuin ilmapallo.

Ihan normaalia että turvottaa eikä sille mitään voi. Sun keho toimii tolleen raskaana ja siihen auttaa sit synnytys :grin

Itse pyrin ajattelemaan että tää keho ei ole nyt mun vaan vauvan alusta millä hän kasvaa. Paino mitä painetaan yhdessä ei ole mun, vatsan turvotus ei ole mun vaan vauvan jne. Silleen omakehokuva ei juuri muutu ja mä koen kanssa että se lähentää tietyllä tapaa mun ja vauvan suhdetta kun näen ja tunnen hänen tekemät muutokset. Eikä tule käytettyä turhaan aikaa vatsan pömpötyksen ja vaa'an mittarin lukeman voivotteluun. Syö ja elää järkevästi, niin loppu on vauvan ja hormoonien käsissä mille en voi mitään. :)
 
Mulla tähän aamu oksenteluun ei tunnu auttavan mikään :hungover: ei auta syödä jotain kun vielä sängyssä makaa. Paras syödä ja juoda jotain helposti oksenettavaa kun kaikki tulee ylös joskus 15min päästä. Mutta sitten loppuu kun seinään tuossa puolen päivän aikoihin ja olo helpottuu :)
 
Voi kunpa helpottaisikin edes hetkeksi tämä olo. Saan olla kyllä siitä kiitollinen että saan pidettyä ruoat sisällä, mutta silti koko ajan yökötyttää ja on huono olo :yuck: en tiedä helpottaisko jos vaan menisi suosiolla oksentamaan o_O luulen ettei helpottaisi...
Lamauttava väsymys kans vaivaa, eilen oli pakko mennä ysiltä nukkumaan, normaalisti valvon klo23-00 asti. Ja nukahtelen päivällä sohvalle kun lapset katsovat pikkukakkosta :confused:
 
Nyt on menossa 9+2. Väsymys on ollut kova etenkin nyt viimeisen viikon aikana ja turvottaa niin paljon, että ostin jo mammafarkut. Muuten olen säästynyt monilta oireilta. Kertaakaan ei ole oksettanut. Nälkä on koko ajan. Positiivisina oireina on se, että iho on paremmassa kunnossa ja pehmeämpi kuin ikinä. :)

Pelkäsin, että tulisi kovat pahoinvoinnit, koska siskoillani on ollut aika pahat omissa raskauksissaan, niin yllätti todella positiivisesti, että ei ole ollut oikeastaan mitään pahoinvointia.
 
Väsymys on kyllä melkoista, helposti 9h yöunien lisäksi voi nukkua 1,5h päikkärit :rolleyes: Töissä lähinnä haukottelen, vaikka kuinka koitan olla reipas...

Rintojen kipuun ja paisumiseen olen todennut tällä hetkellä parhaiksi paksukuppiset T-paita liivit, jotka tukee hyvin ja suojaa osumilta. Sattuu edes vähemmän kun joku hipaisee rintoja...
 
Paikallaan ollessa siedettävä olo. Vielä kun tämä ellotus ja närästys loppuisi niin olisin tyytyväinen :yuck: Lauantaina piti hakea sairaalasta nesteytystä, joskohan se olisi ollut se veden jakaja näissä oloissa :smiley-angelic001

Tissit tuntuu täysiltä, mutta eivät enää oo kipeät. Ja ensimaitoa valuttelee välillä :woot:
 
Onko kenelläkään muulla alavatsakipuja? Mulla oli näitä tuolla rv 4-6 vaihtelevasti, sitten olivat tauolla ja nyt taas viikon verran päivittäistä kipuilua. Veristä vuotoa ei ole ollut. Kävin jo lääkärissäkin, kun alkoi huolestuttaa, mutta ei löytynyt mitään tulehduksia tai muuta erityistä selittävää. Tänään viikot siis 10+2.
 
Hormoonit laiskistaa suolentoimontaa ja mulla ainakin lisää myös ilmavaivoja eli vatsa on kuin ilmapallo.

Ihan normaalia että turvottaa eikä sille mitään voi. Sun keho toimii tolleen raskaana ja siihen auttaa sit synnytys :grin

Itse pyrin ajattelemaan että tää keho ei ole nyt mun vaan vauvan alusta millä hän kasvaa. Paino mitä painetaan yhdessä ei ole mun, vatsan turvotus ei ole mun vaan vauvan jne. Silleen omakehokuva ei juuri muutu ja mä koen kanssa että se lähentää tietyllä tapaa mun ja vauvan suhdetta kun näen ja tunnen hänen tekemät muutokset. Eikä tule käytettyä turhaan aikaa vatsan pömpötyksen ja vaa'an mittarin lukeman voivotteluun. Syö ja elää järkevästi, niin loppu on vauvan ja hormoonien käsissä mille en voi mitään. :)
Eli tätä mahan hitautta voi olla odotettavissa vielä pitkään.. mulla on kyllä aina muutenkin herkkä maha, joka reagoi kaikkeen uuteen, niin sinänsä ihan ymmärrettävää tämä.

Munkin pitäs varmaan jotenkin osata ajatella nämä kehon muutokset tota kautta, mutta vielä melko vaikeaa, kun ei ole mitään sidettä tms "vauvaa" kohden. En osaa edes käyttää sanaa vauva, alkio tuntuu paljon järkevämmältä. Mutta ehkä se ajan kanssa. Ei tälle varmaan tosiaan mitään nyt voi.

Eilen tajusin, että rintoihin on alkanut ilmestyä jo vaaleita raskausarpia, kun ovat niin äkkiä turvonneet ihan jättimäisiksi. :dead: parhaat niksit raskausarpien torjumiseen? Koetan kovasti nyt rasvailla. Vaikka varmaan tosi yksilöllistä arpienkin tulo. Voin vaan kuvitella, miten arpia alkaa mun mahaan tulla, kuhan sekin tästä entisestään paisuu..
 
Tänään on ollut se autuas päivä kun koko ajan nälkä ja ruoka maistuu. Ei oo paha olo eikä huippaa. Sit tajusin syyn. Oon syönyt tämäkään pieniä määriä salmiakkia. Eli se nostattaa mulla sitä verenpainetta sen verran ylemmäs ettei enään huippaa.
 
Onko kenelläkään muulla alavatsakipuja? Mulla oli näitä tuolla rv 4-6 vaihtelevasti, sitten olivat tauolla ja nyt taas viikon verran päivittäistä kipuilua. Veristä vuotoa ei ole ollut. Kävin jo lääkärissäkin, kun alkoi huolestuttaa, mutta ei löytynyt mitään tulehduksia tai muuta erityistä selittävää. Tänään viikot siis 10+2.

Mulla on! Alko just noin viikko sitten kun pyörähti 10+ viikko käyntiin ja nyt viikon myöhemmin edelleen jatkuu. Alavatsalla tuntuu vaihdellen eri puolin, tällä hetkellä ajoittain myös ihan makoillessa, ei tartte edes liikkua.

Pitäsköhän munkin käydä lääkärissä? Hmm.. voisko olla jotain mitä pitäs hoitaao_O
 
Mulla on! Alko just noin viikko sitten kun pyörähti 10+ viikko käyntiin ja nyt viikon myöhemmin edelleen jatkuu. Alavatsalla tuntuu vaihdellen eri puolin, tällä hetkellä ajoittain myös ihan makoillessa, ei tartte edes liikkua.

Pitäsköhän munkin käydä lääkärissä? Hmm.. voisko olla jotain mitä pitäs hoitaao_O


Huh, helpottavaa kuulla että jollain muullakin samaa. Mullakin tuntuu ihan makuulla myös, itse asiassa välillä tuntuu pahemmin makuulla kuin esim. seisaallaan. En olis ehkä itsekään mennyt lääkäriin, mutta mulla oli jo jonkin aikaa ollut myös sellaista kellertävää vuotoa niin rupesin miettimään tulehduksen mahdollisuutta, sitä ei kuitenkaan siis ollut. Varmaan lienee kasvukipuja tms, vähän häiritsevää vaan kun joinakin päivinä tuntuu melkein läpi päivän ja hetkittäin on suht voimakastakin. Sydänääniä olen kuitenkin dopplerilla kuunnellut viimeksi tänään ja se lievittää huolta :)
 
Täällä 7+ ja mahakipuilua myös vaihteeksi. Mulla kun se hematooma niin vielä enemmän huolettaa mutta kai nää kuuluu asiaan kun masukki kovasti koittaa kasvaa. Ei kai auta muu? Väsyttää ja yököttää.
 
Kestokrapula tuntuu olevan päällä, tätä on nyt ollut plussauksesta saakka ja rinnat edelleen hyvin kipeät & turvoksissa. Onko kellään muulla tullut yölevosta ihan mahdotonta? Minua kyllä väsyttää, mutta uni on katkonaista ja levotonta ehkä nyt parin viikon ajan. Viimeyökin meni pyöriessä ja kolotti milloin mistäkin. Vatsallaan alkaa olla mahdoton nukkua, kun tissit posahtaa ja vatsaa vihloo silloin ikävämmin.
 
Oonkohan ainut, kenellä ei ole tippaakaan pahoinvointia? Siskoni ja äitini ovat kärsineet armottomasta pahoinvoinnista ja mulla ei mitään :oops:
 
Kestokrapula tuntuu olevan päällä, tätä on nyt ollut plussauksesta saakka ja rinnat edelleen hyvin kipeät & turvoksissa. Onko kellään muulla tullut yölevosta ihan mahdotonta? Minua kyllä väsyttää, mutta uni on katkonaista ja levotonta ehkä nyt parin viikon ajan. Viimeyökin meni pyöriessä ja kolotti milloin mistäkin. Vatsallaan alkaa olla mahdoton nukkua, kun tissit posahtaa ja vatsaa vihloo silloin ikävämmin.

Mulla on kans yöt aika tuskaa. Illalla väsyttää hulluna, mutta tuntuu että hyvää asentoa on vaikea löytää. Sitten pitää laukkoa vessassa ja saatta olla että unta saa hakea pitkäänki..
 
Oonkohan ainut, kenellä ei ole tippaakaan pahoinvointia? Siskoni ja äitini ovat kärsineet armottomasta pahoinvoinnista ja mulla ei mitään :oops:
Mulla on ihan sama, tai melkein. Siskoilla on ollut pahat pahoivoinnit, mutta minulla ei mitään. Myöskään äidilläni ei kuulemma ollut pahemmin mitään.

Aluksi olin ehkä vähän huolissaankin, että onko tämä normaalia, kun lukee, että monilla muilla on pahoinvointia ja kaikenlaisia oireita ja itsellä ei tunnu oikein missään, mutta nyt olen vain ihan tyytyväinen, että pahoinvointia ei ole tullut. Turvotus ja väsymys riittää tekemään asiasta ihan tarpeeksi todellista minulle.
 
Mulla oli viikko 6+ järkky kuvotus, pari kertaa tuli ylös asti, mutta pahoinvointi helpottui sen jälkeen ja nyt on ihan kohtalaisesti maistunut ruokakin. Jos ruokailu venyy tulee kyllä kehno olo, mutta ei varsinaisesti okseta. Turvotus ja väsymys kyllä ihan omaa luokkaansa. 9h menee unta yössä ja siihen päälle joka päivä nukkunut päikkärit 30-60 min. Ei kyllä ajatuskaan juokse järin vikkelään. Tukalan olon tekee tuo turvotus ja jatkuva röyhtäily ja paine ylävatsalla.. nyt 8+2
 
Mulla on ihan sama, tai melkein. Siskoilla on ollut pahat pahoivoinnit, mutta minulla ei mitään. Myöskään äidilläni ei kuulemma ollut pahemmin mitään.

Aluksi olin ehkä vähän huolissaankin, että onko tämä normaalia, kun lukee, että monilla muilla on pahoinvointia ja kaikenlaisia oireita ja itsellä ei tunnu oikein missään, mutta nyt olen vain ihan tyytyväinen, että pahoinvointia ei ole tullut. Turvotus ja väsymys riittää tekemään asiasta ihan tarpeeksi todellista minulle.

Onnelliset olkaa jotka ette kuvotuksesta tai pahoinvoinnista kärsi. Vaihtaisin tämän jatkuvan etominen heti ihan mihin tahansa muuhun. Paras olo on juuri herätessä ja siitä se sitten paheneekin iltaa kohti. Parina iltana tullut tyhjennettyä vatsan sisältö lähimpään lavuaariin :yuck: Odotettavissa tämän jatkuvan sinne puolen välin tietämille... Todella toivon että loppuisi jo parin viikon sisällä *fingers crossed*

Ruokailu ei saa yhtään venyä yli parin tunnin tai olo on sitten sen mukainen ettei kärsi tehdä sitä vähääkään ja tekee vain mieli oksentaa.

Löysin uuden herkun: kana-caesar salaatti. Oi nam! :hungry: Sitä voisin tällä hetkellä mättää jatkuvasti :wacky:
 
Olkaa todellakin tyytyväisiä keillä ei ole pahaa oloa ollut! :) mulla tällä hetkellä 8+5 ja aikamoinen kestodarra käynnissä edelleen. Aamulla ja päivällä yleensä ihan ok, iltaisin tällä hetkellä pahin olo. Oksentanu en ole (ainakaan vielä) kertaakaan, mutta muutaman kerran on ollut aika lähellä :wacky:
Vessassa täytyy käydä pari kertaa yön aikana ja uni on mullakin tosi katkonaista sen vuoksi. Onneks tämän pitäis helpottaa muutamien viikkojen päästä..
 
Jo toinen oireeton päivä takana. Voisko siis jo tuulettaa että alkuraskauden oireet oli siinä. Ja nyt ihana seesteinen keskiraskaus :)
 
Takaisin
Top