Millainen on teidän joulunne?

Minun täytyy myöntää, että en ole vuosiin oikeastaan pitänyt joulusta. Lapsuuden kodissani joulunakin ryypättiin ja riideltiin. Aikuisena pitkään olin ensimmäisenä ilmoittautumassa joulupäivien työvuoroihin vapaaehtoiseksi. Lahjojen antamisesta ja saamisesta kyllä olen aina pitänyt, samoin monista jouluruuista ja joulumusiikista. Tykkään myös koristella kotia joulukoristein.

Nyt kun on ihana jouluna 10kk ikäinen tytär on joululla uusi merkitys. Unelmoin kuusesta, koristeista, lumesta, lahjoista, ruuasta ja ja ja... :D

Mennään mummolaan, siellä koristellaan kuusi ja koti jouluiseksi, tehdään jouluherkut, annetaan lahjoja ja otetaan rennosti. Ollaan koko viikko siellä, välillä vaihdetaan pojan toiseen mummolaan, jonne matkaa toisesta 10 km. Myös isomummoja nähdään jouluna. Tänä vuonna tulee myös ehkäpä ihan joulupukkikin, kun poika on sen 1 v 4 kk :)

Mulla on usein jouluisin ollut paha mieli ja en niin hirveästi oo välittänyt joulusta. Itse en ees tykkää jouluruuista. Lahjoja tykkään kyllä antaa. Joulussa minulle on aina ollut tärkeintä yhdessä olo.

Tänä vuonna joulu on erityisempi, kun on tuo ihana poika <3 ja ollaan joulu omassa kodissa. Joulu on kuitenkin lasten juhla. Haluan tehdä tänä vuonna kauniin joulun pojalle, vaikka hän ei siitä vielä mitään ymmärräkään. Minun isä, Eno ja serkun poika tulevat meille aattona ja olenkin tehnyt jo vähän jouluruokia pakkaseen odottamaan. Aattoaamuna käydään myös hautausmaalle viemässä enkelikynttilät, mikä on ollut tapana jo useamman vuoden. Joulusauna lämmitetään ja pojalle annetaan lahjat ja vietetään rauhallista aikaa yhdessä. :)

Minusta jouluna pitää tehdä sellaista ruokaa josta pitää. Ei sen ole pakko olla perintenen kinkku ja laatikot. Voi yhtä hyvin olla lohta, kalkkunaa tai karjalanpaistia, hyvää oman maun mukaista salaattia, omamieleistä kastiketta, valita vain ne laatikot, joista tykkää tai tehdä jotain ihan muuta. Itse rakastan imellettyä perunalaatikkoa ja tänä vuonna kokeillan bataatti-punajuuri-aurajuustolaatikkoa. Kinkku on ihan parasta ja sitä meiltä löytyy myös ja oikein iso sellainen. Pyhiä varten on myös puolikas poro :) kiva on myös tehdä vuosittain pientä vaihtelua, niin että ottaa jonkun yhden uuden jutun ja jättää jotain tekemättä. Minusta kenenkään ei pitäisi sanoa, ettei pidä jouluruuasta, kun siitä voi tehdä sellaista kun tykkää :)

Meillä joulussa on tärkeintä yhdessäolo, varsinkin kun yleensä jouluksi tulee kotiin sisaruksia jotka asuvat niin kaukana ettei heitä näe kun maksimissaan kaksi kertaa vuodessa. Me taidetaan koko perhe olla hurahdettu palapeleihin, lautapeleihin ja kirjoihin, joten niitä sitten tehdään/pelataan/luetaan yhdessä taikka yksin :)

Tänä jouluna olis tarkotus paljastaa vauvauutiset kun on enimmät perheenjäsenet koolla, toivottavasti 23.12 ultrassa on kaikki hyvin ;)

Joulun tekee joulun odotus. Koko synkkä joulukuu ja marraskuustakin vähäsen sujuu valoisammissa merkeissä, kun alkaa suunnittelemaan joulukortteja ja popittamaan joulubiisejä. Adventtikynttelikköä on hauska poltella ja lasten kanssa on jännittävää availla paperisen joulukalenterin luukkuja. Glögin juominen (reilulla rusina-mantelisatsilla) kylminä talvi-iltoina on ihanaa myös. Tänä jouluna tosin glögiä on kulunut vähemmän, sillä se on laukaissut pahoinvoinnin.

Muutenkin tällä kertaa varaudun erilaiseen jouluun makujen puolesta, sillä pahoinvoinnin takia ruoat ei oikein maistu. Se harmittaa, sillä minulle on ihanien herkkujen juhla. Kinkusta en perusta, mutta rakastan kalaruokia ja itse tehtyä rosollia. Toki joulun sanoma koskettaa mieltä. Lapsuuden perheen ja ystävien kanssa kävimme nauttimassa yökirkon tunnelmasta jouluöinä. Toivoisin, että joku kaunis hengellinen jouluperinne muodostuisi osaksi joulua myös omassa perheessäni.

Minä 'korkkasin' eilen joululaulu-kauden. :) Mitkä on teidän lemppari joululauluja?

Meilä syödään varmaan aika vähän 'virallisia' jouluruokia. Kylmää kinkkua en ole koskaan ymmärtänyt! Perunalaatikkoa, lihapullia, punakaalisalaattia, maksapasteijaa ja uunilohta! Nami!

Mun lemppari on imelletty perunalaatikko. Tosin edesmenneen mummini leivinuunissa valmistettu versio oli se kaikkein paras. Lisäksi mäti, punasipuli ja smetana kuuluvat meidän joulupöytään. Rosolli on myös aivan ihanaa jouluruokaa.

Kaikki kalaruoat ovat ihania. Paitsi lipeäkala ei kuulu meidän joulupöytään enkä ole sitä oppinut syömään. Viime jouluna meillä ei edes ollut kinkkua, vaan pääosassa oli valtava savusiika :)

En ole itse vielä kunnostautunut jouluruokien valmistamisessa. Ennen lasten saantia jouluaatot tuli vietettyä vanhempien tai appivanhempien luona. Kaksi viimeisintä jouluaattoa ollaan vietetty kotona ja vielä vasta opettelen omaa tapaa viettää joulua oman perheen parissa. Toivoisin, että meille muodostuisi omia hauskoja jouluperinteitä.

Mun ehdoton lemppari joululauluista on Tonttu ku se parka ei saa unta ku miettii niin syvällisiä :D

Ruuista maistuu parhaiten porkkanalaatikko ja jälkiruoka eli luumukiisseli! Riisipuuro on kanssa hyvvää ku Iskä sen niin lempeästi hauduttaa. :P

Minäkään en juurikaan itse jouluruokia tee. Tai muut, mutta en laatikkoja (tai maksapasteijaa ja punakaalisalaattia :P ) , vaikka haluaisin kyllä opetella!

Oma lempijoululauluni on Whamin Last Christmas. Suomalaisista varmaan Varpunen jouluaamuna, vaikka se aina saakin vain itkun aikaan.

Itse myös kovasti tykkään katsella jouluisia elokuvia, varsinkin animaatioita! Mupettien joulu, Lumiukko ja Joulupukki ja noitarumpu ovat ehkä lemppareita, vaikka on todella paljon muitakin aivan ihania. :)

Tänään vienkin tuon meidän 1v 4 kk lasten kauneimpiin joululauluihin finlaysonin kirkkoon Tampereella :) mun lemppari joululauluja ovat kans tonttu, varpunen jouluaamuna ja sit sylvian joululaulu :) jouluna on ihana kun saa rauhoittua ja nää kipaleet edes auttaa sitä.

Tänään vienkin tuon meidän 1v 4 kk lasten kauneimpiin joululauluihin finlaysonin kirkkoon Tampereella :) mun lemppari joululauluja ovat kans tonttu, varpunen jouluaamuna ja sit sylvian joululaulu :) jouluna on ihana kun saa rauhoittua ja nää kipaleet edes auttaa sitä.

Mun lemppari joululaulu on varpunen jouluaamuna. Tulee siitä mieleen aina edesmennyt ukki. Viime jouluna, kun olin raskaana, niin en pystynyt kuunteleen ilman kyyneliä...töissäkin kun tuli radiosta, alkoi kyyneleet valumaan. Tänä vuonna on varmaan sama juttu, kun nyt mummikin on pilvenreunalla ja on eka joulu ilman mummia.

Ruuista vielä innostuin kokeilemaan maksalaatikonkin tekoa, kun pakkasessa on hirven maksaa. Mies koemaistoikin jo sen ja oli kuulemma hyvää. Ei tää joulukokkailu olekaan kovin vaikeaa...harmi oikein etten ite pidä jouluruuista, vaan tulee syötyä ruokaa mitä aina muulloinkin..mutta tuleepa noista joulun tuoksua :)

Tämä on varmaan vika vuos et mennään miehen kanssa käymään vuoron perään kummankin vanhemmilla ja ens vuonna vietetäänkin toivottavasti joulu kotona oman pikku käärön kanssa :) meni pitkään ennen kuin aloimme oikeastaan viettää joulua edes yhdessä, pitkään mentiin molemmat omille vanhemmille jouluaatoksi, nyt jo joku vuosi ollaan vietetty joulu yhdessä. Päivällä käymme molempien vanhemmilla ja ilta ollaan yhdessä kotona

Meillä joulu on - valitettavasti - enimmäkseen autossa istumista :( Ympäri Suomea pitää taas matkustaa, kun on miehen vanhempien " jouluvuoro" ja haluavat viettää joulua mökillä kirjaimellisesti hevonkuusessa ( meiltä 5h matka ilman pysähdyksiä, mikä on mahdotonta). Sitten olisi vielä isoisovanhemmat, omat vanhemmat ja vielä tytön kummitätikin tahtoisi tavata...

No juu, onhan kiva nähdä kaukaisempiakin tuttuja, mutta... Olisi kivempi olla kunnolla yhdessä eikä vain matkustaa.

Itse en tykkää jouluruuista yhtään, mutta en kehtaa miehen vanhemmilla tai omilla isovanhemmillani tästä mainita, kun vain loukkaantuisivat. Omat vanhempani ovat kaloja lukuun ottamatta sentään niistä jo luopuneet. :)

Joko teillä on kuusi hankittuna? Vai tuleeko kuusta ollenkaan?

Meille kaadetaan joku pikkukuusi omalta pihalta. :)

Tosi harmillista joutua viettämään joulua tien päällä. Itse varmaan kieltäytyisin. Vieläpä vauvan kanssa. :(

Joulun odotus on ihanaa! Harmi kun sitten itse joulu on liian nopeasti ohi. Joululauluista tykkään, en tosin kaupoissa jatkuvasti soitettuna. Miehen vanhemmat järkkää aina aattona oman sukuateriansa jossa nopeasti ollaan käyty. Oma lapsuudenperheeni asuu sen verran kaukana että sinne on fiksumpaa mennä sitten useammaksi päiväksi sen jälkeen. Eli varmaan nykyään lapsen kanssa tulee enemmän vietettyä aattoa ja joulupäivää omassa kodissa ja sitten vasta lähdetään reissuun. Aiemmin harvoin oltu koko joulua edes omassa kodissa. Miehen suvun puolelta ahdistaa jo kaikki höösääminen lahjoista ja vauvan sylivuoroista, huoh... En itse perusta joulun kaupallisuudesta ja vältän lahjojen antamista aikuisille. Ja sitten ärsyttää kun miehen sukulaiset röykyttää vauvaa sylistä syliin aina kun näkevät, ei anneta raukalle hengähdystaukoa yhtään ja hyvä jo ehtii ovesta sisään päästä kun vauvaa kiskotaan sylistä...

Nyt omaan kotiin tulee ekaa kertaa oikea kuusi, aiemmin ei ole ollut tilaa mutta uudessa kodissa on. Kotona joulusaunaan ajattelin ottaa vauvankin mukaan ekan kerran. Perinteisistä jouluruuista on hyviä kalat, rosolli, riisipuuro ja jälkiruoat unohtamatta suklaata. Ehkä lapsen myötä tulevina vuosina tulee enemmän panostettua leivontapuoleen, toistaiseksi äitini huolehtii suurimmalta osin leivonnaisista, joita sitten reissusta tuodaan mukana.

Meidän joulusuunnitelma vähän muuttui, kun eno ei tulekaan, mutta sisko tuleekin poikansa kanssa. Pukkikin tulee sitten myös.

Mä ostin meille muovisen valkoisen joulukuusen, kun ei oikee kuusi toimi oikeen noiden kissojen kanssa.

Takaisin