Millainen on teidän joulunne?

Meille ei vielä tänä vuonna tule kuusta kun tuo meidän 2,5v luultavasti kaataisi sen heti. Ja ollaan luultavasti pyhät poissa niin turhaan se täällä yksin olisi.
 
Jos vielä pysytään jouluteemassa...
Kuinka pienen uskaltaa ottaa hetkeksi joulusaunaan?

Epäilen, ettei meidän eroahdistuksesta kärsivä lapsemme suostu jäämään vieraampien isovanhempien kanssa odottamaan vanhempiaan saunomasta.
 
Suositusten mukaanhan alle vuoden vanhaa ei sais saunaan viedä. Kuitenkin me ajateltiin ottaa tuo meidän 7,5kk poika mukaan saunaan aattona, tosin alalauteelle ja ei heitetä löylyä kun vauva on mukana. :)
 
Onpas kiva ketju :)

Me ollaan tänä vuonna ekaa kertaa aatto kotosalla, siitä iloitsen jo nyt :) Joulupäivänä lähdetäänkin sitten perinteiselle monen päivän joulukiertueelle sukuloimaan, elikkä autolla eka matka n3½h, siitä seuraavat ois 1h, 1h ja 2h, sen jälkeen vielä takaisin kotiin 3½h.. Omaksi onnekseni olen tottunut pienestä asti että jouluna ollaan auton kyydissä niin se ihmeemmin harmita, mutta hippusen jänskättää nyt kun olen raskaana ja itse pitäisi nuo kaikki matkat ajaa.

Joulukuusi on ekaa kertaa omassa olkarissamme tuoksumassa ja hyvin on jättänyt meiän kisulit sen rauhaan, myös nämä alle 3v-pojat ovat vain nätisti sen koristeiden paikkoja muutelleet :)

Ja noista jouluruoista, olen samaa mieltä että jokainen saisi mielestäni määritellä itse mitä jouluruoaksi laskee, edeltävänä vuonna käytiin yhdessä joulupöydässä josta löytyi tortilloja, oli mielestäni ihan hauska yllätys kolmen perinteisen joulupöydän jälkeen :)
Omassa kodissamme ei tulla näkemään joulua ilman linssimureketta :P Muuten mennään aika perinteisellä kaavalla(uskoakseni siis perinteisellä). On kyllä alkanut vähän stressaamaan että miten mahtaa ruoanlaitot itseltä sujua, kun en ole ikinä tehnyt muuta kuin leivonnaisia jouluksi, muut ruoat kun ovat olleet valmiina muiden pöydissä meitä odottamassa. Se ei myös asiaa edesauta että listattiin miehen kanssa kummatkin ne ruoat joita on mielistämme pakko saada jouluaattona, voin kertoa että sen verran pitkä lista tuli 4hnk.n perhettä varten että pitää siivota pakkanen valmiiksi.

Lemppari joululaulua ei multa löydy mutta monista pidän, olen lasten iltalauluiksi vaihtanut tässä viikon aikana mm. tonttu torvista, petteri punakuonoa ja tipetipetiptapia, eli toisin sanoen ainoita joiden sanat muistan ulkoa. Pitää kyllä kuunnella tuo tonttu laulu kun kuulostaa aivan tuntemattomalta värssyltä :?
Ja tuo Joulupukki ja noitarumpu on mielestäni aivan mahtava, pitänee etsiä se jostain vielä ennen joulua :P
 
Saunomis-keskusteluun sen verta että itse myös mietoihin lämpöihin lapsiani vein lyhyiksi ajoiksi siinä puolen vuoden iän paikkeilla. Ja vettä oli aina muksuille tarjolla lauteillakin. Muistan myös noista vauvauinneista että oli siellä saunassa ne kaikista pienimmätkin, eli ne 3kk ja ripiä. Itse en olisi uskaltanut omia poikiani tuossa iässä ottaa saunomaan kun eivät olleet vielä rasvaa taikka lihaa kummemmin saaneet haalittua.
 
En muista kirjoitinko tänne jo, mutta nyt on eka joulu, jolloin ollaan kotosalla ja tehdään itte ruuat, molempien vanhemmat tulee tänne syömään. Joulupäivänä ehkä liikutaan kotoa johonkin. Jouluruuat on aika perinteiset: kinkku, rosolli, karjalanpaisti ja -piirakat, perunat, laatikot, kalat.. joulusaunaa ei olla mietitty, mutta luultavasti käydään. Poikaa tuskin otetaan ulkosaunaan mukaan, vaikka on käynytkin lämmössä jo pienestä (n.3kk) pitäen. Löylyä ei heitetty ja saunassa vietetty aika on ollut alle 5min. :)
 
Kyllä voi mietoihin löylyihin ottaa jo hyvinkin yli puolivuotiaan. Meidän poika ollut muistaakseni parin kuukauden vanhana ekan kerran, sillon tosin ei heitetty löylyä ollenkaan. Ja vauvauinnissa tosiaan myös ollaan oltu ja siellä on jopa suositeltu saunaan lämmittelemään menoa uinnin jälkeen. Ja koska mukana oli myös ne kaikista nuorimmat vauva-uimarit niin löylyä ei saanut heittää. Nyt poika pian 11kk ja juurikin eilen oli oikein kunnon löylyissäkin pari minuuttia. :)
 
Takaisin
Top