Mikä kaikkea itsekästä vanhemmuudessa teet?

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Teetkö jotain omasta tai toisten mielestä itsekästä vanhemmuudessa?
Minusta se on itsekästä, että illalla otan omaa aikaa, vaikka pitäisi mennä nukkumaan..

Itsekkäintä on varmaan ottaa vapaapäiviä töistä niin et lapsi on päikyssä. Herkkujen ostaminen niin et ei kerro lapselle ja syö ne yksin. Kännykän selaaminen, kun vois leikkiä lapsen kanssa. Lapsen laittaminen isoäidille et saa ite tehä jotain itselleen kivaa (välillä myös et saa koko kodin siivottua kunnolla), mut selitän tätä itselleni myös sillä et saa rakennettua yhteyttä lapsen ja isoäidin välille.

Oma aika illalla ei musta oo kovin itsekästä, koska ei kukaan voi pakottaa ihmistä nukkumaan ja yleensä lapset kuitenkin menevät aikaisemmin nukkumaan ku aikuiset. Toki jos ei sit jaksa aamulla olla lapsen kanssa kun valvoi, niin ehkä sit se on itsekästä.

Ekana mieleen tuleva, selkeästi täysin itsekäs teko oli esikoisen kohdalla imetyksen lopettaminen hänen ollessaan 14 kk vanha. Lapsi olisi varmasti jatkanut vielä vaikka kuinka pitkään, mutta minulle riitti.

Sitten on paljon sellaisia, jotka ovat toisaalta itsekkäitä, mutta pitkällä tähtäimellä myös arvioni mukaan lapsen edun mukaisia. En esim. todellakaan leiki lapsen kanssa tuntitolkulla päivittäin, mutta on hyvä, että lapsi tylsistyy ja oppii keksimään itse itselleen tekemistä. Isovanhemmilla esikoinen kyläilee toisaalta sen vuoksi, että me vanhemmat saadaan hengähdystauko, mutta myös siksi, että lapsi itse pyytää päästä kylään ja läheinen suhde isovanhempiin on tutkitusti hyödyllinen lapsen hyvinvoinnin kannalta.

Mun mielestä ei ole ollenkaan itsekästä syödä herkkuja lapsen nukkuessa, vanhempi on kuitenkin vastuussa lapsen terveydestä ja liiallinen määrä herkkuja vaarantaa sitä. Samoin valvominen ei mielestäni ole itsekästä, ellei sitten valvomisen takia ole niin väsynyt, että se näkyy negatiivisesti lapsille.

Mä en koe tekeväni kovin montaakaan itsekästä asiaa. Tai ehkä en koe niitä kovin itsekkäinä. Ylempi Harsokukan teksti voisi olla minun kirjoittama mukaan lukien imetyksen lopetus. Eli se on ehkä minullakin se itsekkäin teko. 😅
En tiedä käsitänkö itsekkään teon väärin, mutta itselle se kuulostaa teolta josta pitäisi kokea huonoa omaatuntoa, enkä itse esim. koe minkäänlaisia tunnon tuskia siitä jos katson illalla telkkaria ja syön sipsiä enkä säästä lapsille muruakaan. Myöhään valvominen toki kostautuu aamulla kun lapset heräävät aikaisin, mutta oma valinta silloin tällöin valvoa. 🙈Tai muutenkaan en pahemmin koe syyllisyyttä omasta ajasta jos sitä silloin tällöin itselleni otan. Sen avulla jaksan kuitenkin olla parempi ja läsnäolevampi äiti.🤷‍♀️ Itse ajattelisin että jos lapsella on turvallinen olo ja hänen tarpeensa tulevat täytetyiksi niin en näkisi näissä teoissa mitään ongelmaa.🙂

Välillä otan itselleni saldovapaan tms ja vien lapset hoitoon, vaikka voisin heidät kotonakin pitää. Muuten omaa aikaa en pidä itsekkäänä. Jos kokoajan sivuuttaa liki kaikki omat tarpeensa ja toiveensa, niin se ei pitkällä aika välillä ole kestävää vanhemmuutta.

Takaisin