• Foorumilla on huoltokatko aamuyöllä Tänään 02.7. noin klo 00.01 – 03.00. Pahoittelemme häiriötä!

Miesgynekologi tai -kätilö - mitä ajatuksia herää?

Vargynja

Admin
Staff member
Administrator
Helmikuiset 2021
Mitä ajatuksia sinussa herättää miespuolinen kätilö tai gynekologi? Onko sukupuoli samantekevä vai toivotko näihin tilanteisiin enemmän naisen?

Joskus nuorempana muistan vierastaneeni ajatusta miesgynekologista. Mutta nykyisin se on se ja sama. Pääasia että homma tulee asianmukaisesti hoidettua. Minulle vaihtoi miesopiskelija kierukan eikä ole yhtään valittamista. Oli täysin kivuton toimenpide ja työtäänhän (tai opintojaan) hän siinä hoiti.

Käyn kyllä lähtökohtaisesti mieluummin naisen pakeilla, mitä tulee naisosien tutkimiseen. Mieslääkäri suoritti miulle viimeksi rintojen ultran ja vaikka olen tottunut olemaan ronklattavana, niin jotenkin olen enemmän varuillani ja kiusaantunut.

Sitten taas esimerkiksi hieronnassa käyn monesti mieluummin miehellä. 😂 Mutta siinä nyt ei mennäkään naisalueille. 😅

Mulla oli pitkään kestäneessä synnytyksen käynnistyksessä useaan otteeseen mieslääkäri tutkimassa paikkojen edistymistä, ultraamassa jne. Ei mitään valittamista 🤷 itseasiassa hän oli jopa paljon helläkätisempi kuin useimmat naiskollegansa 😂

Minusta miehet sais tehdä jotain muita hommia, anteeksi vain. On se miehistäkin varmaan kiusallista jos naislääkäri tutkii pippeliä.

En ole muistaakseni ollut kuin kerran miesgynekologin hoidettavana, mutta hänestä ainakaan ei mitään moitittavaa ollut. Ehkä lähtökohtaisesti valitsisin naisen jos valita voi, mutta kyllä mieskin ihan ok on. Ammattitaito kai se kuitenkin lopulta on tärkeintä 😁

Minulla oli synnytyksessä viimeisenä ennen kotiinlähtöä mies kätilö ja hän oli paljon huomaavaisempi ja helläkätisempi kuin naiskollegansa. Ensisijaisesti valitsisin naisen, mutta koska terveydenhuollon tilanne on mikä on niin myös ammattitaitoinen mieslääkäri /-kätilö käy hyvin. Työtäänhän he vain tekevät, eikä siinä minusta ole mitään seksuaalista. Voihan ne naisetkin sitä paitsi olla homoseksuaaleja seksuaaliselta suuntautumiseltaan, mutta sitä ei hämmästellä?

@Helpsuli miulla tuo ei liity mitenkään seksuaalisuuteen, vaan vain siihen, että tuntuu lähtökohtaisesti mukavammalta tulla tutkituksi noilta alueilta sellaisen ihmisen toimesta, jolla on samat värkit. 😄 Tai sitten se on joku alitajuinen asetelma miehestä suurempana fyysisenä uhkana, kun itse on haavoittuvassa asemassa. 🤷🏼‍♀️ Mene ja tiedä. 😅

Mä valitsen aina naisen. Jotenkin epämiellyttävä ajatus päästää tuntematonta miestä kättelyä lähemmäs. Ei ole negatiivisia kokemuksia miehistä, joka tätä kokemusta ohjaisi. Pidän omaa tilaani vain erittäin tärkeänä ja helpompi antaa tuntemattoman naisen rikkoa se kuin miehen. Vaikka ammattilaisia he kaikki ovat. Aina ei toki voi valita ja on se inhottavampaa ollut henkisellä tasolla kuin naisten kanssa.

No raskausaikana kun jouduin polilla ramppaamaan raskaushepatoosin takia niin tuli ikävämpi kokemus. Siinä nuori miespuolinen naistentauteihin erikoistuva lääkäriopiskelija teki sisätutkimuksen ja ultran alhaaltakäsin. Kauan tuntui menevän, toki opiskelija oli mutta silti. Jos ois ollut munaa silloin sanoa niin olisin kieltäytynyt tai vähintään keskeyttänyt. Kyllä se jäi mieleen pyörimään pidemmäksi aikaa. Vaikea olla ajattelematta motiiveja hakeutua kaikista mahdollisista ammateista tällaiseen ammattiin.

Ehkä olen kieroutunut tällä saralla kun monelle muulle ok, mutta mulle se aiheuttaa likaisen olon.

Ja joo, voihan ne naisetkin olla lesboja. Mutta jotenkin helpompi nähdä motiivina kanssasisarten terveydestä huolehtiminen. Ja lääketieteen parantaminen naisten osalta kun tietää omalta osaltaan minkälaista kohtelua naiset usein saa terveydenhuollossa. Kun ei mies voi ymmärtää koskaan naista täysin.

Muokattu viimeksi:
Itseä ei ollenkaan ole haitannut miesgynekologit esim. lapsettomuushoitojen ultrakäynneillä. Paras, asiantuntevin ja empaattisin lääkäri jolla oon tähän asti käynyt oli mies ja menisin koska tahansa hänelle uudestaan, jos vielä tarvitsisin hoitoja eikä hän olisi jäänyt eläkkeelle. (Hänelle kiitos meidän esikoisesta ❤️)

Alkionsiirronkin HUS:lla teki mulle mies, ja olin tosi helpottunut kun näin hänet siinä huoneessa, koska tiesin että hänelläkin superpitkä ura takana ja takuulla tietää mitä tekee.

En siis jotenkin ikinä ole osannut kokea epämukavaa oloa miesgynekologien vastaanotolla. Hammaslääkäriksi puolestaan mieluummin valitsen naisen, se tuntuu jostain syystä intiimimmältä hommalta kuin alakautta ultraus 😆

Jos vaan mahdollista valita niin valitsen naisen gyneksi tai rintojen tutkimiseen. Mutta ainahan ei ole mahdollista niin silloin mennään sillä mitä on tarjolla🤷 Synnytyksessä ihan sama ketä ja mitä sukupuolta ovat koska olen niin omassa kuplassa enkä kuitenkaan jälkeenpäin muista ketä ollut paikalla🤣

Itselle suurempi merkitys on henkilön ammattitaidolla kuin sukupuolella. Omalla kohdalla yksi parhaista äitipolin ultraajista oli mies gynekologi, todella hellästi ultrasi ja silti ihan sama näkyvyys oli kuin naiskollegoilla. Ja rakenneultran teki mieslääkäri toisessa sairaalassa, ultrasi myös alakautta, tosi hyvä kokemus eikä siinä sen enempää ajatellut lääkärin sukupuolta.

Takaisin