Mielitekoja

Mitähän piruilua tämä nyt oikeen on, otin eilen ei mainoksia -lapun pois ovesta, ja heti tänään oli nätisti mainoslehtisen päällä Hesen tarjouskupongit:bored:

Me syötiin kalapuikkoja ja ranskalaisia, kun ne tuntui ainoalle mitä mieli teki.. En ymmärrä mikä ranskalaisissakin vetää puoleensa.. Kun ikinä ole niistä pitänyt kummemmin o_O

Aina vaan tekis mieli salmiakkia, oikein vahvaa ja lakritsaista... Lakritsiufot olis taivaallisia! :hungry: Mut kun sitä lakua pitää välttää ja tulee tosi huono omatunto aina kun sitä syö...! :arghh:

Kyllä sitä lakua saa vähän syödä, kun ei jatkuvasti mussuta :wink Vaikuttaa lähinnä verenpaineeseen, ei oo vaarallista.

Lakritsin sisältämän glykyrritsiinin on kyllä todettu joissain tutkimuksissa olevan sikiölle haitallista ainakin suurina määrinä ja vaikutukset on kauaskantosia. Lakritsajuurtahan on käytetty abortin tekemiseenkin. Eräs suomalainen tutkimus (googlella löytyy, en osaa puhelimella linkittää) osotti, että vielä 8-vuotiaanakin oli vaikutuksia mm keskittymishäiriön muodossa nähtävissä. Tietty voi miettiä, että millehän kaikille muille jutuille nää tutkimuksen äidit on viitannu kintaalla raskausaikana, jos ovat suositukset ylittäneet noissa lakujutuissa, mutta en kyllä silti herkästi lähtis lakuja ja salmiakkeja vetelee. Toki sillon tällön on suositustenkin mukaan ok :)

Mä söin eilen reippasti salmiakkia ja nytkin tekis mieli mut pitää hillitä halut taas vähäksi aikaa.

Kohta teen itse karjalanpiirakoita . Nam.

Mulle on tullut himo punajuurisalaattiin ja sinappikurkkusalaattiin. Ja toi kaurapuuro on aina vaan niin tavattoman uskomattoman hyvää :D

Mulla on nyt pysyny himot kurissa. Edellisessä raskaudessa himoitsin yhdessä välissä niin paljon karkkia, et meinasin oikeesti pistää baarin kiinni et pääsen kauppaan hakee karkkia..se oli iha järkyttävää..ja suklaahimo silloin..normaalisti en oikein välitä suklaalevyistä, mut iso daimsuklaa levy ja 5min niin oli enää kääreet jäljellä.. hyi...

Mulla on nyt joku ihmeellinen pullakausi. Ennen join kahvin aina ilman kahvileipää, nyt tuntuu et oikein ootan, et pääsee kahvittelemaan ja samalla saa sortua kaikenmaailman pulliin o_O
Pakkasesta alkaa olla vierasvarapullat syöty mun toimesta :wink

Oon kyllä joutunut syömään iltaällötyksen ja suussa pysyvän pahan maun takia muutamia salmiakkeja iltasin (turkinpippuria tms kirpeää jauhetta sisältävää), ei mun oikeasti tee noita edes mieli ja aivan hyvin voisin jättää ostamatta, mutta nuo turruttaa suun vähäks aikaa ja on helpompi olla. Ja sitä paitsi eikö nuo karkit ny oo ties mistä e-koodeista tehtyjä, tuskin niissä paljoa on sitä oikeen lakritsijuurta? o_O

Mun on alkanut tehdä mieli jäätelöä, eilen kävin jo jätskialtaalla kurkkimassa mutta toistaseks on jääny siihen :D

Salmiakkihan ei taida olla paha tai kielletty, eikös se ollut joku..öö..ammonium-suola tai jotain, muistelen että yläasteella tehtiin sitä. Siis ei siinä ole tuota lakritsijuurta/ glykyrritsiiniä ellei ole kyseessä lakupohjainen salmiakkikarkki. Lakusta suositettii kerta-annoksen maksimimääräks 50g. Ihan ku tota suositusta ei olis ollu vielä 2013.. mä söin muistaakseni esikoista oottaes lakua vaikka normaalisti en välitä. Äsken näin unta hiihtämisestä ja sitruuna-laku Alkukarkeista :wacky:

Salmiakissa on se et siinä oleva suola nostaa verenpainetta mikä taas ei oo niin hyvä kun raskaana saattaa muutenkin paineet nousta.

Mun tekisi mieli grillimaustettuja perunalastuja.. Se alkoi illalla, yölläkin herätessä mietin niitä ja nyt sitten edelleen..

Mulla ei oo koskaan ollut verenpaine koholla, joten sen puolesta olen syönyt surutta salmiakkia ja lakua. Melkein kaikissa salmiakkikarkeissa on lakritsiuutetta, joka käsittääkseni sisältää sitä glykyrritsiiniä. Luin jostain, että se vaikuttaa sikiön aivojen kehitykseen ja voi aiheuttaa esim. adhd:ta... Ja runsaasti lakritsia syöneiden äitien lapset pärjäävät huonommin kognitiivisia kykyjä mittaavissa testeissä. :eek: Ei kuullosta kivalta....
Mun salmiakkihimo on niin kova, että harkitsen kyseleväni valmistajilta paljonko niiden tuotteet sisältää glykyrritsiiniä, että voisin valita sen turvallisimman vaihtoehdon. :rolleyes:

Mun teki juuri mieli lakritsia ja otinkin kaapista muutaman. Sujautin suuhuni jo yhden niin 5-vuotias poikani tuli paasaamaan ettei äiti saa syödä sitä kun on vauva masussa, se on vaarallista! Hiukan hölmistyneenä laitoin lakut takaisin pussiin. :)

Ihanaa, kun toinen ottaa sisaruksen noin hyvin mielin vastaan. Eiköhän siitä tule loisto isoveli! :)

Takaisin