Mielitekoja ja inhokkiruokia

Mä söin vahingossa fetaa ja mozzarellaa kun en tiennyt ettei saisi syödö edes pastöroituna. Nuo on kyllä mun herkkuja, mut koitan nyt jatkossa välttää. Onneksi voi sentään pitsaa laittaa mozzarellaa :) mua olis tehnyt eilen mieli lihakastiketta, pitkään haudutettua. Muutamana päivänä sen sijaan houkutti perunat. Muuten ei niin hirveesti tee mitään mieli. Suolaiset saa helpommin pysymään huonon olon poissa. Jos pitkän tauon jälkeen pistän makeaa suuhun, tulee se ulos aivan varmasti.

Mä söin vahingossa fetaa ja mozzarellaa kun en tiennyt ettei saisi syödö edes pastöroituna. Nuo on kyllä mun herkkuja, mut koitan nyt jatkossa välttää. Onneksi voi sentään pitsaa laittaa mozzarellaa :) mua olis tehnyt eilen mieli lihakastiketta, pitkään haudutettua. Muutamana päivänä sen sijaan houkutti perunat. Muuten ei niin hirveesti tee mitään mieli. Suolaiset saa helpommin pysymään huonon olon poissa. Jos pitkän tauon jälkeen pistän makeaa suuhun, tulee se ulos aivan varmasti.

Siis eikö saa syödä pastöroitua fetaa? Minä oon ymmärtänyt että kaikkia mikä on pastöroitu saa syödä.

Mulla on hillittömäksi himoksi syntynyt kiisselit, kaupan kerroskiisselit jne, itsetehty mansikka ja raparperi kiisseli jne :-D myös kaikki jugurtit ja rahkat, voisin syödä näitä pelkästään ja loputtomasti

Musta tuntuu, että joku olis linkannut tänne juuri jonkun jutun, että pehmeitä juustoja ei sais syödä, vaikka olis pastoröitujakin. Mä en oo ite noihin jaksanut niin tarkkaan perehtyä. Lähinnä oon koittanut muistella edellisestä raskaudesta juttuja. Tuota en kyllä tainnut noudattaa edellisellä kerralla.

Listerian takia niitä ei suositella syötäväksi.

Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot:

Ei suositella kuumentamattomina. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.

Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot:

Ei suositella kuumentamattomina. Listeriabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuumennuksessa, mutta ei pakastettaessa eikä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyttää kuplivan kuumiksi kuumennettuina.

Hyvä tietää.. kuuluu vissiin raejuusto tähän samaan.. sitä kun aamupuuron kanssa ole yli puoli vuotta jo vetänyt. Pinttynyt tapa jo :D

Tuntuu, että noita "kieltoja" vaan putkahtelee joka suunnasta.. Kyllä mä olen aina välillä vedelly mozzarellaa ja fetaa. Söin viime viikolla jopa vähän auradippiä, ounou. :rolleyes:

Ei vissiin raejuusto kuulu tähän, en tiiä miks? Ainakin mulle on ihan noiden sokerien takia suositeltu syömään raejuustoa ja ihan äitipolilta sekä lääkärit, kätilöt ja terkkarit. Ja joka raskauden aikana.

Karkkia ei ole tehnyt yhtään mieli vaikka normaalisti syön melko paljon. Kaikki suolainen, etenkin roskaruoka himottaa nyt ihan kauheesti. Ja yksi ei-ruokaan liittyvä on koivuntuoksuinen pesuaine. Olisin yks päivä voinut imppailla sitä tuoksua monta tuntia. :hilarious:

Mä oon kyllä syönyt fetasalaattia. Söin viime kerralla myös... Muuten kyllä pyrin olemaan tarkkana kaikkien ruokien suhteen. Vähän nyt alkanut ruokahalu palautumaan ja pystynyt syömään suht normaalisti. Nyt 13+4. Karkkia ja herkkuja ei ole tehnyt yhtään mieli mut nyt jostain syystä tekis hirveesti mieli salmiakkia! Luulen että magnesiumin tarve herännyt, välillä jalat kramppaa. Sitten vaan syönyt jotakin suolaisempaa, mut ärsyttää kun pitää välillä ihan miettiä ja kuolata sen salmiakin perään... :D

Kahvi ja kana ällöttää! Ja makkarat/nakit. Kaupassakäynti on vaikeeta kun siellä "haisee" Suolasta tekee mieli ja hesen hampparit himottaa. Lisäksi tekee mieli omenaa, kiiwiä, herneitä ja mansikoita. Paha olo pysyy kurissa syömällä usein pieniä annoksia, ja kauhee miettiminen et mitä voi napostella/syödä pitkin päivää...

Kaikkea pystyn syömään. Mut turkkilaista jugurttia ananaksen kanssa voisin syödä aamuin illoin... Toki kaikkea epäterveellisempää on juhannukseen kuulunut.

Toi pastöroidut pehmeät juustot suositus on uusi. Tuli nyt kun lapsiperheiden ravitsemussuositukset päivittyivät keväällä. Tai se edellinen juustosuositus oli niin epäselvästi muotoiltu, ettei siitä ottanut tolkkua :wacky:

Jokainen tietty omalla mielellä tekee päätökset, mutta itse ainakin pastöroituja suomalaisia feta-, mozzarella-, rae- yms. vetelen ihan huoletta. Noi pidempään säilytetyt juustot sitten asia erikseen (brie, aura yms.). Tuommoinen perus raejuusto on pastöroinnin jälkeen ollut säilytyksessä/käsittelyssä about yhtä kauan kuin jugurttikin. Miksi se olisi eri asia... Mutta tietty kukin tyylillään. Niin lyhyt aikahan tää on, että varmanpäällekin pelatessa ei kauaa joudu ilman herkkujuustoja kärvistelemään :wink

Täällä on popsittu hyvällä omalla tunnolla pari salmiakkipastillia päivässä ja raejuustoa kanssa, koska muuten jää proteiinit kovin vähiin (liha tökkinyt pari viikkoa kovasti). Mihinkään muuhun ei ole tullut totaali ällötyksiä, kuin tosiaan lihoihin (lähinnä leikkeleet, kanasuikaleet, possu, nauta) - jäi leivät syömättä, kun olin laittanut päälle ah-niin-hyvää sinappikinkkua :D

Himoista sitten... No kaikki herkut tietysti! Jäätelö, sipsit ja kanahampparit etenkin. Pari päivää tehnyt myös mieli corn flakes muroja maidolla ja sokerilla - viimeksi teininä tainnut sellaisia syödä! Vastapainoksi myös rapeat ja kirpeät golden delicious omenat pyörivät jatkuvasti mielessä, kuten myös kiivi ja vesimeloni. Niitä onkin tullut popsittua urakalla, ettei tulis antauduttua ihan joka kerta herkkuhirviölle.. :rolleyes: Niin, unohtui mainita myös valkosipulituorejuusto! Siis se on ollut nyt viikon verran joka päivä mielessä ja oli ihan pakko eilen vähän ottaa leivälle sitä... Aivan järjettömän hyvää, jospa se ei nyt mitään pahaa aiheuttaisi..

Mä oon kans syöny salmiakkia. En mitenkään hirveitä määriä että kohtuudella kumminkin:)
Homejuustoo oon syöny kastikkeessa joka on tietty ollu kuumennettua.
Välillä syön thaikkua enkö oo kyl kyselly inkivääristä ku sitä ei missää oo ainakaa hirveesti ellei ruoan nimi oo esim. inkivääri kanaa:D
kaveri teki sika hyvää sangriaa (ei kovi vahvaa) ja sitäki maistoin yhe kulauksen.
En polttais muutaku näköjää nykyää unissani ja siitäki jo morkkikset:D
Maksalaatikkoa en oo syöny mut jos mieli tekee nii sallin itelleni varmasti vähäsen. Meen vähä tällee kaikkee kohtuudella jos ollenkaan linjalla:)

Ainakin ennen oli et inkivääriä voi mausteena normisti käyttää mut luontaistuotteet joissa on inkivääriä on nono

Mä oon kaupan maksalaatikkoo pieninä määrinä syöny 1/kk jos maksamakkaraa voi syyä jopa joka päivä pieninä määrinä niin tuskin hirveesti enempää tulee ja kaupan maksalaatikko ei järkyttävän suuria määriä sisällä. Jos tekee ite eri asia. Salmiakkia oon välillä syöny pari

Mun tekee ihan hirveästi mieli mansikoita, kirsikoita, herneitä ja pensasmustikoita :D Toisaalta välillä tekee mieli Just jotai pitsaa, hampparia yms.

Tänään 10+1 ja kahvi ällöttää. Koko ajan nälkä ja jos ei vähintää kolmen tunnin välein syö vähän jotain tai juo koko ajan hulluna vettä, niin paha olo ja oksetus alkaa... Edelleen rasvasta tekee mieli, kuten pizzaa, hampparii, kebabia....vastapainona taas myös hedelmiä tekee mieli. Persikka, banaani, tuore ananas, luumut, omena, yms.... En tiedä onko himo, mutta tuli vaan yhtenä päivänä mieleen, että mahtais olla hyvää jos riisipuuroon sekottais mukaan paistettua ja hyvin maustettua jauhelihaa! :eek:

Takaisin