Mielipiteitä rautavalmisteista.

undulaatti

Sukkela juttelija
Onkohan aiheesta keskustelua... [:-]
 
Mun pitäisi vihdoin hommata jotain lisärautaa. On jo kauan ollut hb 113. Th sanoi, että ei pakko aloittaa, koska minulla aina ollut alhainen, joten sitä ei välttämättä saa kovin korkeaksi, mutta ei siitä haittakaan olisi. Haluaisin kuitenkin nyt aloittaa jonkun, saisi mielenrauhankin itselleen! [:)]
Kyselisinkin nyt teiltä kanssasisarilta muutaman kysymyksen asiasta....
 
-Mitä valmistetta kukin käyttänyt?
-Kuinka elimistö reagoi tuotteeseen? (ummetusta, muita mahavaivoja tms?)
-Koitko lisäraudan auttavan?
-Mitä ruoka-aineita kannattaisi suosia raudansaannin suhteen?
 
Siinä jotain kysymyksiä [:)] Itse unohdan aina pillereitä napsia, on sitten kyseessä mikä tahansa asia ja haluaisin kuulla mielipiteitä tuosta rautamehusta, koska uskon, että se olisi muka helpompi muistaa. (toki kertokaa vain muistakin..)
Joskus olen rautaa syönyt, mutta meni maha tosi kovalle, haluaisin kuulla kuinka teillä, kun tuo ummetus ahdistaa valmiiksi.
Rautaa sisältäviin ruokiin muistaisin lukeutuneen ainakin verilätyt sun muut? Olenko ihan väärässä?
 
Kiitos etukäteen! [:)]
 
Olen käyttänyt Obsidania raskauden alusta asti. Ensin pari kk 1 x vrk sen jälkeen 2 x vrk aamuin ja illoin.
Vasta n. kuukausi sitten lähti arvon nousuun, eli ei ainakaan kovin nopeasti toiminut mulla.
Vatsa toimi mun mielestä paremmin aina kun iltaisin oli ottanut rautaa, niin aamulla tuli kunnon lasti [;)] 
Muita oireita en huomannut tai ainakaan osannut yhdistää tuohon valmisteeseen.

Raskausvitamiineissa on myös rautaa, mutta saattaa olla aika hyödytön kun samassa tabussa on kalsiumia.
Mä otinkin aina raudan joko aamulla/illalla ja vitamiinit joskus päivällä. 

Lisäksi olen popsinut paljon pinaattia ja punajuuria!
 
Viirukhan: Mulla tulee vain se ongelma eteen, että en suostu juoda mitään muuta juomaa ruuan kanssa, kuin maitoa, heh [:D] Syön oikeastaan joka päivä, vähintään 5 kertaa viikossa (joskus kaksikin kertaa päivässä) perunaa ja lihaa/kalaa/kanaa myöskin. Mutta näiden kanssa juon siis aina maitoa... Kiitos linkistä ja vinkistä ([;)]) kuitenkin! [:)]
 
Sash79: Raskausvitamiineja olen yrittänyt syödä.. Hommasin heti ensimmäisen neuvolan jälkeen (heinäkuun lopussa) purkin ja vieläkin niistä kahdeksastakymmenestä on muutama jäljellä... Eli mitä tämä kertoo tästä muistamisesta [:-] Eli tosiaan ei taida nuo vitamiinin syönnit riittää [;)] Sen takia olisinkin kiinnostunut mehusta, jos se on hyvänmakuista, koska hyvä maku voisi motivoida muistamaan [:D] Obsidania söin joskus teini-iässä raudanpuutteeseen ja se kovettikin mahaani... [&:]
 
Mulle ei sopinu nuo tabletit, mut sit suosittelivat neuvolassa FLORADIX- rautavalmistetta. Siin on jotai kasvijuttuja jne, saa ihan kaupan luontaistuote osastolta, apteekista. Siel on myös toine samantyylinen valmiste, mut siin tais olla hiivaa. Mul oli 2 viikos noussu 114 126 hemis. Oon ottanu sitä appelsiinimehun kanssa 10ml päivässä. Annostusohje on pullossa 20ml/päivä. Se ei ole mitää hyvänmakuista litkua et joku c-vit juoma on päälle ihan hyväksi... [:D] Sitä mulla on elimistö kestäny tosi hyvin!
 
Vähän "pehmeämpi" vaihtoehto on Kräuterblutsaft:

http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/product.aspx?catalog=yasalescatalog&productid=2042794(yabasecatalog)&category=vitamiinithivenaineetjalisaravinteet(yasalescatalog)/rauta(yasalescatalog)

Ainoa "luontaistuote" jota saa nauttia myös raskaana ollessa.
Monet sanoo että tuosta imeytyy rauta paremmin kuin tabuista koska on luonnollisemmassa muodossa. On myös kiltimpi mahalle.
 
Meikä söi ensin Retaferia, jota syön muutoinkin kuin raskauden aikana alhaisen hemoglobiinin takia, mutta jostain syystä raskauden aikana se ei nostanut hemoglobiinia kuin muutamalla pykälällä. Vaihoin Obsidaniin, joka toimii, mutta on järkyttävän pahaa. Oireita ei ole kummastakaan ollut.

Mäkin juon maitoa ihan tosissaan, joten joudun aina ajoittamaan raudan ottamisen sellaiseen väliin, etten ole syönyt maitovalmisteita.
 
ALKUPERÄINEN: Minttumaaria

 Vaihoin Obsidaniin, joka toimii, mutta on järkyttävän pahaa



Ne tabletithan niellään kokonaisina? Vai onko sitä jossain muussakin muodossa? Mä en ainakaan maista mitään makua jos se tabletti vaan huuhdellaan kokonaisena masuun ylipäätään missään lääkkeessä. Joskus muinoin otin jostain syystä aspiriinin murskattuna ja se maistui ihan kamalalle kun sitä ehti maistaa!! [:D]

Sorry siis offtopic.....
 
Sattuipas mukavasti, että aloitit undulaatti tän aiheen!

Mä olen popsinut jo pitkään obsidania, enkä ole saanut hb:ta nousemaan. Joku pari kuukautta sitten oli 106 ja viimeksi mitattiin 104! Ekassa raskaudessakin laski, mutta myöhemmin ja silloin obsidan auttoi. Mulla ei ole vatsaa kovettanut vaan melkein päinvastoin...ei siis mitään ripulia, mutta vatsa kyllä toimii rivakammin kuin muuten. Olen muutenkin yrittänyt noudattaa mahdollisuuksien mukaan noita ruokaohjeita ja jättänyt just maitotuotteet ja rautaa sisältävät tuotteet eri aterioille, mutta joskus kyllä on vähän tuottanut vaikeuksia esim. töissä kun on kermat, juustot jne valmiiksi ruuissa. Olen syönyt niin pinaatti- kuin verilettujakin puolukkasurvoksella, juonut mustaherukkamehua, c-vitamiinpitoista juomaa, kuten aplarimehua ruisleivän kanssa, syönyt lihaa jne. - muttta ei vain tunnu auttavan. EIkä tuota kalsiumiakaan voi kokonaan jättää pois kerran sitäkin tarvitaan. TAidan kokeilla tuota FLORADIXia seuraavaksi, jos vaikka siitä olis apua...
 
Kysyin muuten jossain vaiheessa th:lta noista vitamiinipillereistä, kun niissä on rauta ja kalsium samassa, että eikö se sitten ole ristiriitaista. Terveydenhoitajan mukaan ne eivät kumoa toisiaan (tai siis kalsium ei estä raudan imeytymistä), mutta niissä pillereissä on niin vähän sitä rautaa, että harvalle raskaana olevalle se on riittävä määrä.
Miulla on ihme hemoglobiini, se ei meinaa millään nousta raudasta huolimatta.. [:@] Vielä en ole 2 krt/päivä rautaa ottanut, että jos ei seuraavalla neuvolakäynnillä ole arvo noussut, niin sitten se on viimeinen toivo.
 
Hei, tällaisen löysin rautainfon sivuilta (sisällöllisesti sama teksti on Valtion ravitsemusneuvottelukunnan julkaisussa: Suomalaiset ravitsemussuositukset - ravinto ja liikunta tasapainoon):
 
"Rauta esiintyy ravinnossa hemirautana (Fe 2+) ja ei-hemirautana (Fe 3+). Ravinnon raudan kokonaismäärästä vain noin 10 prosenttia on tehokkaammin imeytyvää hemirautaa.
Viljatuotteet ja kasvikset sisältävät pääasiassa ei-hemirautaa, jonka imeytymistä monet muut ruuan sisältämät yhdisteet voivat häiritä. Näitä ovat esimerkiksi fytaatit viljatuotteissa, oksalaatit pinaatissa, teen sisältämät tanniinit sekä kalsium. Myös kananmunissa oleva fosvitiini huonontaa ei-hemiraudan imeytymistä."
 
ja Wikipediassa:
 
"[link=http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalsium]Kalsium[/link] heikentää sekä hemi- että nonhemiraudan imeytymistä. Jos käyttää kalsiumlisiä, ne suositellaan otettavaksi aterioiden välillä"
 
 
Mulla on nyt Iron Vital F rauta-vitamiinivalmiste (mehu). Minusta se maistuu paremmalle kuin Floradix. Alimmillaan hemoglobiini on raskauden aikana ollut 115 ja viimeksi oli 136. Otan sen erillään ruokailusta ja sen kanssa esim. appelsiinin tai muun hedelmän. Olen tosi herkkämahainen, joten joskus tästäkin tulee lievää närästyksentunnetta, mutta ei joka kerta. Arvelen, että vahvempivatsaisille tämä tuote ei tuottaisi vaivoja. Pidän sen mausta.

34+1
 
Vielä pieni lisäys, ettei muiden tarvitse kommentoida, niin tietenkään en tarvitse lisärautaa näin hyvällä (136) hemoglobiinilla tällä hetkellä. Lähinnä nuukuuttani en malta antaa vanhentua avattua pulloa, vaan otan silloin tällöin vähäsen huvikseen. [;)]
 
Minä olen käyttänyt kotimaisia, Retafer-nimisiä rautatabletteja jo muutaman kuukauden. Ei ole ollut mitään ongelmia vatsan kanssa. Ja hemoglobiinikin on nyt pysynyt siinä pikkasta vajaassa 130, kun ennen raudan aloittamista, se tippui 113.
 
Mä syön MultiTabsi raskaus monivitamiinia 2 tbl päivässä. Sisältää myös rautaa kaiken muun ohella, ja itselläni ainakin on siitäkin rauta imeytynyt, vaikka sisältää myös kalsiumia (ja usein tulee otettua tabletit melko lähellä maidon juontia...). Ekalla neuvolakäynnillä oli hemoglobiini muistaakseni 114 tai 118, kun en vielä syönyt vitamiinia, mutta siitä lähtien kahdella muulla käynnillä yli 130.
 
Mä syön raskaana oleville ja imettäville tarkoitettuja multivita-tabletteja,1 päivässä.
Siinä on foolihaposta rautaan ja muita vitamiineja ja aineita joita sikiö tarvitsee.[:)]
 
[:)] kiva että täällä oli tälläinenkin osio. tuskailin tuossa just että mitä rautavalmisteita tälläinen herkkävatsainen nyt sitten kandee alkaa nappailemaan. lääkäriltä jo sain "aloituspakkauksen" obsidania kun hemo oli 100. ihan järkyttävää vaikka olen syönyt monipuolisesti ja raskaana oleville tarkoitettuja vitamiineja. ja ennen raskautta mulla hemo oli 160... ja raskauden alussakin 147.
tuli tossa mieleen että äitini joutui hakemaan rautapiikkejä lääkäriltä silloin kun odotti veljeäni.. sillä ei pysynyt noi tapletit eikä litkut sisällä. saa nähä miten mun vatsa kestä tota obsidania.. onneksi täällä oli hyviä vinkkejä nuista nestemäisistä. kiva.[:)]
 
Mulla oli ekassa mittauksessa hb 116, joten terkkari suositteli rautavalmistetta. Mun vyöhyketerapeutti suositteli Kräuterblutsaft-rautamehua eli juuri tuota Floradix/Floravital-valmistetta, jota saa luontaistuotekaupoista ja kai jostain apteekeista. Sen pitäisi nimenomaan olla erittäin hyvin imeytyvässä muodossa ja myös herkkävatsaisille sopiva. Floravitalissa ei ole hiivaa, joten sopii myös hiivasyndroomasta kärsiville.

Mulla se nosti hb:n 116 --> 123 viikossa parissa eli tosi nopeesti. Eikä ole edes pahanmakuista, sitä on niin pieni määrä juotavaksi. Huuhtelee vaikka sitten vedellä suunsa sen jälkeen. Mutta tosiaan kalsiumia sisältäviä tuotteita ei paria tuntia ennen eikä jälkeen rautavalmisteiden ottamisen, kalsium heikentää raudan imeytymistä huomattavasti samaan aikaan mahalaukussa ollessaan. Kalsiumiahan siis on maitotuotteissa, mutta myös monivitamiinivalmisteissa eli samaan aikaan ei rautavalmisteita ja kalsiumvalmisteita. Ilmeisesti myös kannattaa ottaa tyhjään vatsaan juuri tuon 2 tuntia ennen ja jälkeen ruokailun, se parantaa raudan imeytymistä entisestään. C-vitamiinia kannattaa myös ottaa rautavalmisteen yhteydessä, se parantaa raudan imeytymistä.

Ei ole mulla vaikuttanut ummetukseen (kärsin siis ummetuksesta) mitenkään päin mutta ulosteen väri on kyllä musta. Se ei ole kovin miellyttävää.

Omasta puolestani suosittelen siis nestemäisiä rautavalmisteita ja nimenomaan tuossa hemiraudan muodossa.
 
Pitää itsekin päivitellä tilannettani [:)]

Ihan sopivasti kyselinkin tuota, viime neuvolakäynnillä (8.2) hb oli 101! Heti samana päivänä hainkin sitten rautaa.. Iron vital f-nimistä nestemäistä.. Odotin, että olisi ollut paremman makuista, mutta ihan ok [:D] Maha ei ole reagoinut sen kummemmin, ihan normaali ollut eli oli sopiva mulle [:)] Olokin parani ja virkistyi heti parissa päivässä, ensi tiistaina neuvola niin tietää, onko kuinka vaikuttanut [:)]
 
Moi
 
Mulla oli syksyllä hemoglobiinit ihan ok mut tammikuussa tippunut 110.
Aloitin heti Obsidanin syönnin 1tbl/vrk
viikko sitten neuvolassa katsottiin uudelleen arvot ja ne olivat ainoastaan 116.
Sanoi että voin ottaa 2tbl/vrk ja tein näin kuluneen viikon. Eilen työterveyshoitajalla hemoglobiinit
olivat pudonneet 110 eli ei tunnu rauta imeytyvän.
Raskauden alussa join nestemäistä ferronol -rautavalmiste juomaa. Sen ajattelin ottaa uudelleen obsidanin rinnalle. Jos auttais. Tää väsymys on vaan niin rankkaa... Alan olla jo henkisesti väsynyt kun kaikki voimat menee töissä ja hyvä jos sielläkään jaksaa hereillä olla...
 
http://www.pedersorenapteekki.fi/epages/OVA.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/BothniaApteekki/Products/7350014002006/SubProducts/7350014002006
 
FERRONOL
[/align]Kasviuute-, rauta- ja vitamiinivalmiste

Ainesosat: vesi, makeutusaine hedelmäsokeri, punaherukka-, mustaherukka-, puolukka- ja viinirypäletiiviste, hivenaineet (rautasulfaatti ja magnesiumoksidi), omenahappo, nokkosuute, ruusunmarjajauhe, vitamiinit (C, B2, B1, B6, foolihappo, B12), säilöntäaine kaliumsorbaatti.

Käyttötarkoitus: Väsymykseen, yleiseen voimattomuuteen ja stressiin. Vastustuskyvyn ja yleiskunnon ylläpitämiseen.

Erinomaista vain Ferronolissa
- Markkinoiden vahvin nestemäinen rautavalmiste;
  Päiväannoksessa 21 mg rautaa
- C- ja B-vitamiinit sekä hedelmähapot edistävät
  raudan imeytymistä
- B12-vitamiini ja foolihappo ovat tärkeitä uusien punasolujen muodostuksessa
- vatsaystävällinen vahva rautavalmiste
- hyvänmakuinen

Elintärkeä rauta
Rauta on ihmiselle elintärkeä, välttämätön hivenaine. Rautaa on saatava ravinnosta, koska keho ei pysty sitä itse tuottamaan. Suurin osa elimistön raudasta sijaitsee veren punasolujen hemoglobiinissa. Hemoglobiinilla on tärkeitä tehtäviä elimistössä. Se kuljettaa keuhkoista saatua happea elimistön eri puolille ja siellä syntynyttä hiilidioksidia keuhkojen välityksellä hengitysilmaan. Raudalla on tässä hapenkuljetusjärjestelmässä ratkaiseva osuus.

Elimistö tarvitsee rautaa uusien punasolujen muodostumiseen. Raudan puute laskee hemoglobiinia, mikä voi johtua myös yksipuolisesta ravinnosta tai raudan imeytymishäiriöistä. Sen lisäksi, että rauta kuljettaa happea elimistössä, sillä on tärkeä rooli solujen hengityksessä. Solujen hengitystapahtumaan osallistuu useita entsyymejä, jotka toimiakseen tarvitsevat rautaa.

Suositellaan koululaisille, murrosikäisille, kiireisille, laihduttajille, urheilijoille, kuntoilijoille, kasvissyöjille, toipilaille ja ikäihmisille sekä odottaville ja imettäville äideille.

Käytön rajoitukset tai huomioitavat asiat käytössä: Ei sisällä hiivaa, hunajaa, alkoholia, laktoosia eikä gluteenia.

Käyttöohje: 15 ml päivässä 
[/align]
 
Takaisin
Top