Matkustaminen ulkomaille

Mulla olisi edessä reissu Latviaan. Mä olen muutenkin hysteerinen ruokien kanssa ulkomailla, mutta mitä ihmettä mä nyt sitten syön. Suomesta tuotuja eväitä koko reissun? :p
 
Muistakaa ihmiset että matkavakuutus ei kata raskautta!! Ei vissiin ikinä. Eli ei passaa EU:sta poistua
 
Ilmeisesti ainakin sille mahassa olevalle vauvalle pitää olla erikseen matkavakuutus tms ja oliskohan vielä ollut jotain muuta, niin silloin kattaa. Mutta ainakin olen ymmärtänyt, että jotenkin sen saa kattamaan myös syntymättömän vauvan.
 
Huhtikuisista huutelen! Syntymättömälle vauvalle saa Eurooppalaisen matkavakuutuksen ainakin Pohjolasta. Maksoi alle 20€ ja kattaa sitten raskauteen liittyvät komplikaatiot matkallakin. Käytiin itse jouluna reissussa ja otin vauvalle silloin tuon vakuutuksen.
 
Olin Etelä-Amerikassa ekaa odottaessani raskausviikoilla 21-24 ja ne oli kyllä helpot viikot matkustaa. Massu ei ollut liiemmälti vielä tiellä ja olo tosi hyvä! Suurin haaste oli saada pihvi ravintolassa kypsänä, että ei suuren suuria huolia ollut. Lento 11 tuntia, mutta liikkuuhan pitkällä lennolla joka tapauksessa, nestettä vähän enemmän kuin ilman masuasukkia. Ihan samalla tavalla masussa vauva on turvassa ulkomailla kuin kotonakin; jos menee kesken, menee kesken, ei se reissuun liity!!! Rohkeasti vain kokemaan
 
Mä oon tyttären kanssa lähdössä Kroatiaan rv20 ja vähän kyllä jänskättää. Onneks ollaan lähdössä suvun naisten kanssa ja joukossa on kätilö ja muutama lääkäri eli voi kysyä apuja jos siltä tuntuu.
 
Tällöin siis olisi viikot n. 22-26. Kysyin tästä varhaisultran yhteydessä lääkäriltä, joka oli varsin kokenut "raskaus- ja synnytysgyne". Ei suositellut pitkiä lentoja veritulppariskin takia ja kuulemma myös nousun ja laskun aiheuttamat paineenvaihtelut voivat käynnistää synnytyksen. Eli jos tämä raskaus nyt tästä meillä etenee (tällä hetkellä tilanne sen suhteen vielä hyvin epävarma) niin jätetään suosiolla reissu väliin.

Onpas erikoista! En ole koskaan mistään kuullut tommoisia väitteitä, se raskaustodistus viikosta 28 eteenpäin vaaditaan vain siksi, että silloin synnytys voi käynnistyä luonnostaan; ei liity varsinaisesti lentämiseen. Toki veritulpan riski on hieman kohonnut, mutta kyllä masu jo luonnostaan laittaa liikkumaan enemmän koneessa. Onhan samalla tavalla kohonnut riski e-pillereiden syöjillä eikä heitäkään estetä lentämästä! Ja miten paineenvaihtelut kohdunsuun kypsymiseen ja synnytyksen käynnistymiseen liittyy? Ei mitenkään. Sinuna kyseenalaistaisin kokeneenkin gynen puheet...
 
Mulle ainakin sanoi neuvolan täti, ettei oo mitään ongelmaa lentää tuolla viikolla 20. Kuulemma lentosukat kannattaa hankkia, mutta muuten toivotti vaan hyvää reissua, kun ei terveydenhoitajan käyntiä ennen reissua enää ole.
 
Kannattaa tarkistaa milloin ton matkavakuutuksen saa syntymättömälle vauvalle ja mitä se korvaa. Noita syntymättömien lasten vakuutuksia ei muistaakseni saa ennen rv 24, sillä sitä aiemmin syntyneillä on huonot mahdollisuudet selvitä ja rv 22 asti puhutaan keskenmenosta. Ja tosiaan kannattaa selvittää mitä ne korvaa, esim kaikki ei korvaa ennenaikaista synnytystä ja siitä johtuvia hoitokuluja ennekuin rv 26 tai 28 (selviytymis ennuste korkeampi) jos silloinkaan..

Hyvin pärjää ulkomailla raskaana, ei syö mitään lihaa raakana, välttelee hanavettä(ei joka maassa mut suuressa osassa), huuhtelee kasvikset/hedelmät pullovedellä jos ostaa evääksi tms. ja välttelee noita mitä tuo thl:n suosituksissa on muutenkin.
 
Hei maalis-huhtikuussa reissanneet, tahtoisitteko kertoa miten matka meni? Tuliko mitään ongelmia raskauden suhteen/ mitä ruokia ette uskaltaneet syödä/ tuntuiko lentäminen tavallisesta poikkeavalta? Mulla olisi tulossa vielä 2 ulkomaanreissua lentäen tässä raskauden aikana, onneksi niillä "suositelluilla matkustusviikoilla" ennen rv26.
 
Mäkin oon ymmärtänyt että vielä näillä viikoilla ei saa mitään vakuutusta syntymättömälle lapselle. Että kesällä sitten.

Itse lensin heti plussan jälkeen viikolla 7 neljän tunnin lennot ja sitten myös vähän myöhemmin viikolla 11 seitsemän tunnin lennot. Lentokoneessa tuli laskun aikana vähän oksettava olo, mutta se saattoi ihan puhtaasti johtua siitä että oli jo nälkä ja ensimmäiset pahoinvoinnit alkamassa muutenkin. Muuten lentäminen ei tuntunut sen kummemmalta. Paluumatkalla osasin jo varautua ja hamstrata koneeseen pientä naposteltavaa.
Matkoilla aluks ruokailu stressas melko lailla, kaikki ohjeistukset kun oli niin uusia jne. Mutta ihan normaalia ruokaa mä lopulta söin. Muutenkaan ei liha maistu joten raakoja juttuja ei juuri tarvinnut vältellä. Aluksi pesin kasvikset pullovedellä mutta lopulta taisin pestä ne ihan hanavedelläkin. Jäätelöäkin uskaltauduin syömään pari kertaa, vaikkei ollut varmuutta onko pastöroidusta maidosta tehty. Kaikki meni hyvin kun päätin etten stressaa siitä jos jotain sattuu. Matkat oli jo varattu ennen kuin tiedettiin raskaudesta.
 
Mä olen tehnyt jokusen reissun raskaana ja kaikki on mennyt hyvin. Lennolla on tullut kerran vähän huono olo huonon ilman vuoksi. Ulkomailla kiinnitän enemmän huomiota siihen. mitä juustoja ym. on tarjolla. Pitkälle lennolle hankkisin lentosukat. Matkailu ulkomaille ei ole yhtään sen stressavaampaa kuin kotimaassakaan. Vakuutukset kuntoon ja reipas mieliin matkaan.
 
Mä olen lähdössä viikolla 16 nyt äitienpäivänä Turkkiin. Lento ei onneks pitkä, reipas 4h. Ruokaa meinaan ottaa mukaan esim lihapullasäilyketölkkejä. Pelaan varman päälle. Kyllä varmaan ulkonakin tulee syötyä mut pitää olla vaan normia tarkempi mitä syö. Ootan jo lomaa innolla ku ollu raskas kevät, sairasteluita, töissä kiireaika, ällö olo ja kova väsy.

Varasin matkan eilen. Väsy vähän mietityttää ja ällö olo mut lähden lasten kanssa joten nukkumaan mennään ajoissa ja voihan tarvittaessa nukkua päikkärit.
 
Meidän perhe matkustaa Maltalle heinäkuun alussa. Mietin kuumuudessa oloa vauvamahan kanssa, mutta se mietintä loppui lyhyeen, koska matkakuume yksinkertaisesti on niin kova ja olenhan mä tottunut kantamaan mahaa ilman vauvaakin :) Enkä ole sinne patikoimaan lähdössä. Ruokia en kyllä meinaa mukanani kantaa. On ihana lähtee pitkästä aikaa kun tottunut reissaamaan ja nyt ei ole pariin vuoteen onnistunut syystä tai toisesta. Tuntunut ikuisuudelta. Kiva lähtee eka kertaa perheenä ja nähdä miten esikoinen reagoi :) Seuraava reissu sitten aikaisintaan vuoden päästä lopullisella kokoonpanolla.
 
Täällä kanssa heinäkuussa tulossa parin viikon lomareissu Kroatiaan ja vähän jännittää, mut toisaalta kaikki ainaki tähän asti menny niin näppärästi et innolla vaan odotan. Sillon siis viikot 27-28. Mulla on liiton (OAJ) kautta matkavakuutus (Turva) ja se kattaa kaiken raskauteen liittyvän PAITSI synnytyksen - mitä mieltä ootte, pitäiskö ottaa erillinen vakuutus sitä varten?
 
Me lähdetään toukokuun lopussa jonnekin päin etelää jos saadaan lennot. Silloin viikot parikymmentä ja rapiat. Lähinnät tuo ruokailu mietityttää ulkomailla. Kompressiosukat ajattelin hankkia lennolle
 
Täällä ollaan parhaillaan Turkissa lomalla. Yölento ja matkalla oli kova väsy mutta helpotti pian unien ja päikkäreitten jälkeen.

Lennolla tuli huonon olon aalto, kun seisoskelin vessajonossa ja tuntu et happee ei tullu tarpeeks. Helpotti jonku ajan päästä omalle paikalle päästyä ja laitoin ne mitkä puhaltaa ilmaa muhun suoraan. Täällä perillä raskaus ei muutoin "vaivaa" kuin väsymyksenä ja jatkuvana pissahätänä. Meillä onneks oma uimaallas heti terassilla joten lapset voi polskia ja mulla vessa lähellä.
 
Reissu jatkunu ihan hyvin. Väsy ja pissahätä vaivaa ja vähän hutera olo välillä, täälläku tuota lämpöä piisaa, eilenki 28. Täytyy juoda reippaasti. Kaupungilla shoppaillessa onneks ravintoloita ja näin ollen vessoja on vähän väliä niin sekin hoituu.
 
Onko kellään kokemuksia matkustamisesta pienen lapsen kanssa ja matkan varaamisesta ennen syntymää? Löydettiin keväälle todella edulliset lennot pitkään haavailemaamme kohteeseen ja haluttaisiin miehen kanssa lähteä. Vauva on tuollloin n. 4 kk ikäinen. Reissussa varmastikin pärjäämme vauvan kanssa, mutta mites tuo matkan varaaminen, kun toinen ei ole vielä edes syntynyt? Varatessa tiedossa pitäisi kuitenkin vissiin olla nimi ja syntymäpäivä..? Täytynee soittaa matkatoimistolle ja kysyä asiaa, mutta mielelläni kuulen muiden kokemuksia aiheesta.
 
Onko kellään kokemuksia matkustamisesta pienen lapsen kanssa ja matkan varaamisesta ennen syntymää? Löydettiin keväälle todella edulliset lennot pitkään haavailemaamme kohteeseen ja haluttaisiin miehen kanssa lähteä. Vauva on tuollloin n. 4 kk ikäinen. Reissussa varmastikin pärjäämme vauvan kanssa, mutta mites tuo matkan varaaminen, kun toinen ei ole vielä edes syntynyt? Varatessa tiedossa pitäisi kuitenkin vissiin olla nimi ja syntymäpäivä..? Täytynee soittaa matkatoimistolle ja kysyä asiaa, mutta mielelläni kuulen muiden kokemuksia aiheesta.
Sylivauva matkustaa ilmaiseksi, joten ei tarvitse ilmoittaa hetua tai muitakaan tietoja. Varmistakaa vain, että saatte tarvittaessa matkavakuutuksesta varmasti koko hinnan takaisin, kun ei voi olla varma voitteko pikkisen kanssa sitten lähteä. Itse matka varmasti sujuu, meillä ainakin esikoisen kanssa juuri tuo 4 kk oli tosi helppo ikä matkustamisen kannalta.
 
Takaisin
Top