Matkustaminen raskausaikana

Mustaajavalkoista

Kommentoinnin ninja
Syysmammat 2016
Onko täällä odottajia, jotka ovat matkustaneet tai aikovat matkustaa raskausaikana ulkomaille? Meillä olisi matka varattuna kesäkuulle, jolloin olen raskausviikoilla 25-27. Lentäminen sinänsä raskaana ei pelota, mutta mahdolliset komplikaatiot reissussa ollessa ovat alkaneet mietityttää. Reissukohteena on maa Euroopassa, jossa terveydenhuolto ei ole samalla tasolla kuin meillä täällä Suomessa. Raskaus on sujunut tähän asti ongelmitta, mutta pelkkä ajatuskin siitä, että ongelmia ilmaantuisi matkan aikana ja joutuisin synnyttämään ennenaikaisesti, saa mahan sykkyrälle pelosta. Olenko ihan hullu, kun edes ajattelen lähteväni reissuun noilla viikoilla? Vakuutusasioista laitoin jo kyselyä vakuutusyhtiöön, mutta sekin asia tuntuu jotenkin epäselvältä. Olisi ihana lähteä reissuun vielä vikan kerran ennen lapsen tuloa, mutta kyllä tämä epävarmuus vähän mietityttää...
 
Esikoisen aikaan matkustin viikoksi barcelonaan rv 27. Mulla oli ihan normaali raskaus ja kaikki oli siihen mennessä sujunut hyvin. Ja reissussakin meni kaikki hyvin. Hyvin siis uskallat lähteä etkä ole hullu. :)
 
Me lähdetään Turkkiin toukokuussa, oon silloin viikoilla 22-23. Luottavaisin mielin lähden, jos olo pysyy näin hyvänä :) jos taas ilmenee jotain ongelmia etukäteen, niin en väkisin lähde. Sanoisin, että uskaltaa lähteä, varsinkin jos raskaus sujunut normaalisti siihenkin asti :)
 
Mä tein lyhyen pyrähdyksen Islannissa kun olin viikolla 13 ja kovasti suunnitellaan kesäkuulle vielä viikon-parin reissua jonnekin Eurooppaan. Pallotellaan vähän eri vaihtoehtojen välillä ja yritetään miettiä, mikä olis miellyttävin matkustustapa siinä vaiheessa.. Mutta ihan luottaivaisin mielin kans oon kuitenkin menossa, pitää vaan pitää vähän väljempi aikataulu kuin meillä normaalisti on matkoilla ja antaa itselleen lupa sit vaikka vaan löhöillä hotellilla, jos ja kun ei samalla lailla jaksa viipottaa nähtävyydestä toiseen :D
 
Meitä lähtee isompi porukka reissuun, joten muut hoitakoon sen sinne tänne ravaamisen. Ite aattelin iisisti ottaa ja nauttia rauhakseen. Ollaan vuokrattu talo viikoksi, joten ruokapuoleenkin pystyy aika kivasti vaikuttaa sillä, että ite kokkailee osan ruuista.

En tiiä mikä mulle näin yhtäkkiä on iskeny, kun putkahti pelko pintaan reissuun liittyen. Tähän asti oon koko ajan ollu intona lähössä sit kesäkuussa. Nyt sit vaan epäilyksiä puskee pintaan. Kyllähän mä tiiän, et mitään hätää tuskin on. Etukäteen voi selvittää lääkärit yms., ni sit voi hyvillä mielin nauttia reissusta.
Eiköhän tämä tästä taas ohi mene. Hölmöö hermoilla tähän malliin. Mä oon sellanen suunnittelija, joten nyt ottaa koville, kun ei ihan kaikkeen voikaan vaikuttaa. On vaan pakko opetella sietämään vähän tätä epävarmuuttaki.
 
Mekin suunniteltiin ulkomaanreissua toukokuulle, mutta voi olla, ettei siihen olekaan oikein aikaa. Kesäkuun lopulla ollaan tulossa käymään Suomessa, vaikka niillä viikoilla tarvitaankin lentolupa lääkäriltä. :joyful:
 
Meillä miehen kanssa lähtö Kyprokselle tasan kahden viikon päästä, silloin rv 24 :) kovasti ollaan molemmat odotettu reissua, tämä on vielä miehen ensimmäinen ulkomaanreissu aikuisiällä. Luottavaisin mielin olen tähän asti ollut enkä ole turhia stressaillut, kun raskauskin on sujunut normaalisti tähän asti. Ennen reissua vielä ru ja neuvola, toivottavasti kaikki niissäkin hyvin niin voi hyvillä mielin lähteä reissuun :)
 
Tässä rv 17 juuri lähdössä työreissulle Italiaan, jos normaalisti menee raskaus niin tuonne rv 25-27 asti meinasin pyrähdellä ihan normaalisti. Reissut kummiskin kaikki Eurooppaan, joten lennot suht lyhyitä ja Eurooppalainen terveydenhuolto lähellä :)
 
Miekin oon lähössä kesäkuussa reissuun.. Taitaa olla rv28 menossa sillon. Lentoja tosin ei oo kun ihan laivalla mennään ja "vaan" viroon :p en siis oo huolissaan.. Euroopassa voisin ihan hyvin matkustella rv35 asti, jos siis vaan jaksaa kävellä jne :p taidan kuitenkin kysästä lisävakuutusta matkan ajalle. Äitini kyllä kerran virossa käytti sairaalan palveluita: päivystysaika lääkärille ja röntgenkuvat olkapäästä tuli kustantamaan 18€ :eek:
 
Mekin suunniteltiin ulkomaanreissua toukokuulle, mutta voi olla, ettei siihen olekaan oikein aikaa. Kesäkuun lopulla ollaan tulossa käymään Suomessa, vaikka niillä viikoilla tarvitaankin lentolupa lääkäriltä. :joyful:

Sissis, eikö sinun kuuluisi nyt stressata ulkomaan reissua jo ja mitä siellä Suomessa oikein uskaltaa syödä. Näinhän mekin täällä ajattelemme kaikista muista Euroopan maista. :wink

Me olemme lähdössä touko- kesäkuun vaihteessa Italiaan ja kertaalleen jo kehitin stressin, voiko siellä syödä mitään. No sitten päätin, että jos alkaa ahdistaa, niin tarvittaessa voin syödä vain kypsennettyjä ruokia esim. pitsaa ja olla siten stressaamatta. Ehtiihän sitä syödä muita italialaisia herkkuja sitten raskauden jälkeenkin. Tuolloin taitaa olla menossa rv25. Tuon reissun jälkeen on vielä yksi Ruotsin ja Tanskan työreissu, mutta niitä en sen kummemmin mieti, kun lennot ovat lyhkäsiä ja ovat pohjoismaita hyvini terveydenhuoltoineen. Ainoastaan työreissuilla on joskus hankalaa, kun ei itse saa valita syömisiä ja saattaa sitten joutua jotain pöytään tulevaa kokonaan syömättä, esim Norjassa tarjoillaan aina graavikalaa yms. ja Tanskassa ne ihanat smörrebrödit katkarapuineen...
 
Hyvin uskaltaa reissata, kunhan selvittää vakuutusasiat, jotta tietää sitten miten toimia, jos mitään ongelmia tulee. Ja sitten kantsii selvittää lentoyhtiön vaatimukset, ne kun voi vaihdella ihan yhtiöstä riippuen. Toki pitkät lento/junamatkat voi olla vähän tuskallisia, mutta sitähän ei tiedä etukäteen. Mä kyllä lähtisin, jos vaan olis tilaisuus, mutta meillä menee varmaan miehen kanssa lomat ristiin ja tyydytään kotimaanreissailuun ja samalla olis hyvä vähän saada vielä rahaakin säästöön. Tukholman risteilystä haaveilen, mutta sekin taitaa jäädä haaveeksi :) Edellisessä raskaudessa lensin toiselle puolen maapalloa joskus vklo 15-17 eikä siinä ollut mitään ongelmia. Pitkä lento meni mulla paljon mukavammin kuin kavereilla, jotka ei olleet raskaana.
 
Mä en jostain syystä enää vikalla kolmanneksella halua lähteä Tallinnaa pidemmälle. Sen vuoksi ollaan suosiolla suunittelemasa ihan kotimaan lomamatkaa. Toki ainoa yhteesopiva matka-aikakin on vasta heinäkuun lopussa, jolloin enää 1,5 kk laskettuun aikaan. Pelkään myös lähinnä sitä, jos matkalla jotain kävisikin, miten on terveydenhuollon laita, ja jos synnytys alkaisikin, kauanko sitä on sitten jumissa kohdemaassa.

Asiasta kukkaruukkuun, kun aiemmin on ollut puhe raskausviikoista vs.raskauskuukausista, niin milloinkas se vika kolmannes sit alkaakaan? Rv 24, 26 vai 28?
 
Mantunen, kolmas kolmannes alkaa 27+0 :) eli rv28 :rolleyes:
 
Reissupelkoja miettiessä kannattaa muistaa, että siellä kohdemaassakin aika suurella todennäköisyydellä lisäännytään ihan normaalisti. :) Suomen suositukset "kaiken" suhteen taitaa olla tiukimpia. Me oltiin edellisessä raskaudessa joskus 16 viikolla Saksassa, mutta tällä kertaa varmaan lomaillaan kotimaassa.
 
Minäkin olen menossa pidennetylle viikonlopulle Hollannin kautta Englantiin rv 25. En edes ehtinyt ajatella että siitä olisi haittaa, jotenkin ihan unohtunut koko raskaus ja reissu yhdistelmä. Täytyykin tsekata tuo matkavakuutus. :)
 
Oletteko jo selvittäneet, millä viikoilla ottavat vielä lentokoneeseen? Esim Finnair tai Sas? Työreissu olisi tulossa Tukholmaan kesäkuussa.
 
Eri lentoyhtiöillä on vähän erilaisia ohjeita siitä, milloin tarvitsee lääkärin luvan lentämiseen. En muista ulkoa, mutta olen tarkistanut, että itse tarvitsen ainakin Finskille luvan juhannusviikolle.

Jos matkustaa EU-maissa, voi olla hyvä idea hankkia etukäteen Kelalta eurooppalainen sairasvakuutuskortti (ellei sitä jo ole). EU-sopimuksissa raskaus määritellän hätätilanteeksi, jossa on oikeutettu saamaan hoitoa. Kustannukset peritään myöhemmin Kelalta. Aina kaikki ei toimi ihan mutkattomasti. Jos haluaa etukäteen varautua, voi panna puhelimen muistiin Kelan kansainvälisten palveluiden puhelinnumeron, vaikka tuskinpa sitä tarvitsee.

Viveka, musta olis toki kamalaa joutua synnyttämään Suomessa ja on mielessä käynyt sekin, että matkat synnytyssairaaloihin ovat järkyttävän pitkiä. En ihan hahmota, miten kulkisin vanhempieni luota lähimpään sairaalaan reilun 200 kilometrin päähän, jos jotain sattuisi. Olen kuitenkin luottavainen sen suhteen, ettei pienellä ole mikään kiire ulos.
 
Me lennetään Turkish Airlinesilla, jolloin lääkärintodistusta tarvii 28. viikosta eteenpäin. Ite onneks jo ennen sitä palataan kotiin, mutta ajattelin silti ennen reissua käydä lääkärillä tsekkauttamassa, että kaikki on ok. Ei kai siitä todistuksesta haittaakaan ole jo ennen tuota viikkoa, eipähän sit ainakaan jää jumiin jonneki Istanbulin kentälle vaihdon yhteydessä. :D

Me saatiin reissun vuokraemännältä tosi kattava infopaketti vähän kaikesta ja sinne oliki jo pistetty englantia sujuvasti puhuvan lääkärin yhteystiedot, lähin sairaalan osoite yms. Toivotaan, et niille ei tule käyttöä!

Odotan niin kovasti kyllä reissua! Maltan tuskin odottaa, että pääsee kellumaan mahan kanssa sinne ihanaan turkoosiin veteen. Nyt tässä saa sit jännätä vatsan kasvua, koska muuten joutuu uimapukuostoksille! :D
 
Me oltiin juuri Budapestissä miehen kanssa lomalla, nyt viikkoja 21+4. Muistakaa hankkia eurooppalainen sairaanhoitokortti jos matkaatte Euroopassa, koska normaali matkavakuutus ei useimmiten korvaa raskaudesta johtuvia ongelmia ulkomailla. Sen saa helposti Kelan sivuilta tilattua, toimitusaika noin kaksi viikkoa, meillä tuli reilussa viikossa.

Muoks. Sissis oliki jo kortista maininnut, hups :D
 
Takaisin
Top