Matkalle raskausaikana

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja emmu_ma
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko jo reissanneilla muuten ollu neuvolakortti tai sen kopio mukana reissussa? Kattelin THL:n sivuja, niin siellä sanottiin näin: "Neuvolakortista on aina syytä ottaa kopio matkalle mukaan."

Minä kuljetan neuvolakorttia koko ajan käsilaukussa... lähes joka viikko on joku lääkäri tms. joten sama pitää sitä laukussa, eipä ainakaan unohdu kotiin :)

Teen töitä matkustamisen(kin) parissa ja ottaisin ehdottomasti kopion mukaan ulkomaanmatkalle ja kotimaahan alkuperäisen.

No niin minäkin ajattelin, etten ekana sitä alkuperäistä ottais, ettei mee siellä hukkaan. Mulla ei vielä muuten oo neuvolakortti koko ajan mukana, mutta varmaan sitä alkaa tuossa lähempänä laskettua aikaa kiikuttamaan käsilaukussa.

Mulla oli äitiyskortti siellä kreikassa mukana kyllä. Muutenkin kannan sitä nykyisin enemmän mukana :)

Minäkin pidän nykyään äitiyskorttia aina käsilaukussa (täällä kotimaassa). Oon pitänyt sitä jostain pääsiäisestä asti, jolloin oli yksi mahakipusessio ja olin vanhempien luona. Oon niin vainoharhainen, että haluun pitää ne puhelinnumerot lähettyvillä, mihin voi soittaa jos jotain tulee!

Ulkomaille ei oo tullut mieleenkään lähteä raskausaikana. Tosin pomolle se tuli mieleen, että voisin lähteä :D Uskoi sitten, kun sanoin, että EI todellakaan käy. Tiedän, että moni raskaana olija voi hyvin lähteä jonnekin, mutta ei ole kyllä minun juttu. Omaan raskauteenkin on liittynyt niin paljon kaikkea kummallista, että on henkisesti helpompaa pysyä kotimaassa. Mut turvallista ja mukavaa matkaa kaikille, ketkä on vielä lähdössä!

Tulin maanantaina parin viikon reissulta kotiin. Kaikki sujui aivan loistavasti ja kyllä sai vauvakin paljon endorfiineja osakseen, kun mammalla oli niin mukavaa. Itävallassa oli parhaimmillaan 36 astetta lämmintä, joten hikoiltua tuli ihan kiitettävästi :D Suomeen lentäessä lentokentän virkailija kysyi kuinka pitkällä raskaus on, ja otti puhelua eteenpäin, että saanko lentää. Olin toki selvittänyt, että Finnairilla tarvitsee 28. viikon jälkeen lääkärintodistuksen, joten kun 28 viikko ei ihan vielä ollut täynnä (tänään alkoi 29. vko, hih), ei siitäkään tarvinnut stressata.

Rodokselta palattu eilen illalla ja voi kyllä sanoa että huh hellettä :D Joka päivä +35 ja illallakin sen päälle +25.

Lennoilla ei kyselty mitään raskaudesta tms. ja ihan mukavasti meni kumpikin lento (siis sinne ja takaisin). Takaisin lennolle yritin laittaa tukisukat jalkaan Rodoksella ja 20min. taistelun jälkeen päätin luovuttaa, hehe :D :D Hieman ehkä oli turvoksissa jalat!!!!! Paluumatkalla kotimaanlento oli 2h myöhässä niin veny odottelu vähän pitkäksi ja kotikentällä tuli sellainen oli että tässä oli mun lentomatkustus vähän aikaan..

Muuten reissu meni tosi hyvin ja hotellin allinclusive- murkinat uppos kuin suohon :D :D Jäätelöä vedin IHAN LIIKAA!!! Kertaakaan ei ollu vatsan kanssa ongelmia tms. eli se ruokavalio ainakin sopi mulle :) Yhdellä retkellä käytiin koko porukka ja kiivettiin perhoslaaksossa luontopolulla poltaita yms. niin siellä tuli ehkä vähän kunto vastaan, mutta muuten kyllä jaksoi taapertaa päivälläkin ihan hyvin auringonpaisteessa ja lämmössä. Aurinkoahan mie en ottanu vaan köllöttelin varjossa ja uimassakin kävin hattu päässä (+ rasvailin joka otteessa ihoa 50suojakertoimella). Ihan kohtuudella kuitenkin rusketuin ja hyvä niin sillä muilla rusketus oli enemmänkin punoitusta/palamista ja ihon kekimistä :D Masuasukki myllersi kyllä koko matkan ja potki vihlovasti alavatsassa ainakin aamuisin että venymistä oli ainakin tiedossa.. ja potkuja sateli myös virtsarakkoon :D

Ainut huonopuoli oli sitten ne sängyt!! Ihan liiat kovat nukkua tai no varmasti ihan jees jos ei olis raskaana, mutta nyt ei kyllä toiminu mulla. Uni oli tosi pätkittäistä ja koko ajan piti kääntää kylkeä kun lonkka oli tulessa.. Nooh, onneks oli ittellä niin hyvä fiilis kuitenkin koko matkan niin en jaksanu hirveesti kiukutella asiasta.

Noh, tässä lyhykäisyydessään meidän matka ja tänään pääsee taas matkustaan kun lähdetään hakemaan meidän vaaveja (eli koiria) kotiin!! Ikävä <3

Ilpis: Kiva kun kirjoittelit kuulumisia miten reissu sujui :) Kattelin että tuolla meidän kohteessa on vähän alle kolmenkympin nuo lämpötilaennusteet. Juoda pitää ainakin muistaa säännöllisesti.

Me ollaan lähdössä Toscanaan vajaa kahden viikon päästä. Esikoista odottaessa oltiin Maltalla kun viikkoja oli about 27 ja matka meni tosi hyvin. Semmoista mietin että uskaltaakohan reissussa syödä irtojäätelöitä laisinkaan vai kannattaako suosiolla jättää väliin? Italiassa kun jäätelöt ovat NIIN hyviä...Voihan toki yrittää kysyä ovatko jäätelöt pastöroidusta maidosta valmistettuja, mutta eri asia kuinka hyvin siellä englantia ymmäretään...

Mitenkäs se teidän Italian reissu sitten meni? Meillä on lähtö tän viikon lauantaina niin kiinnostaa kuulla :)

Lapin reissu ei vielä ole ihan ohi, mutta suurin saavutus silti takana. Kiivettiin Saana-tunturille ja yllättävän hyvin kipuaminen sujui. Miljoona hengähdystaukoa, tahti oli sellainen että viis askelta ja sydän meinas rinnasta läpi. Sykettä piti tasailla siis jatkuvasti mutta hidas tahti oli muutenkin järkevää.. 1-2 supistustakin tuli vain, ainoastaan seuraavana päivänä eli tänään ollut vatsa kireänä ja supistellut hieman reilummin. Nyt kuitenkin normaali olo ja ihanalta tuntuu tuo saavutus. :) onneks lähin.

Ps. Sain paljon katseita matkalla huipulle..moni ei varmaan kattonu hyvällä, mut en välittäny. Moni tuumas että kunnioitettava saavutus kyytiläisen kanssa, mutta varmaan mielessään ajattelivat että kahjo akka :)

(Automatka kotoa pohjosiin, 9h, suju ihan hyvin. Selkä kipeyty häiritseväksi vasta loppumatkasta. Perjantaina pääsen mina myös ratin taa paluumatkalle, sillon ei tuu yhtä kipeeks kun ajaa.)

Voisinpa minäkin kirjoitella meidän matkasta näin jälkikäteistuntemksia. Italian reissu sujui tosi hyvin. Lennoilla ei kyselty mitään lippulappusia, mutta oli se lääkärintodistus ja kopio neuvolakortista jatkuvasti käsilaukussa mukana, kaiken varalta. Meno- ja paluupäivä oli molemmat tositosi pitkiä päiviä, mutta meni silti kohtuuhyvin. Menopäivänä alkoi illasta iskeä migreeni päälle, mutta meni sitte onneksi ohi panadolin ja tunnin lauttamatkalla hyväilleen leppoisan merituulen yhteisvaikutuksesta. Jaksoin suhteellisen hyvin. Läheskään joka päivä ei käyty hotellilta välttämättä missään muualla kuin päivällisellä jossain lähikaupungissa. Levähtämäänhän me sinne mentiinkin.

Mutta siinä mielessä oikeaan aikaan reissu oli, että sen jälkeen kävely on väsyttänyt huomattavasti enemmän, että oli hyvä ettei ollut myöhäisemmillä viikoilla.

Ihania matkakertomuksia kaikilla <3 Harmi, ettei me päästy tänä kesänä mihinkään lukuunottamatta yhtä mökkiviikonloppua ihan lähikunnassa.

Risteilylle olemme vielä kaveripariskunnan kanssa lähdössä 29.-30.7. eli rv 34+6 - 35+0. Vähän jännittää, että mitä jos vauva päättääkin syntyä etuajassa, mutta lohduttaudun sillä, että olisi todella pieni todennäköisyys, että synnytys käynnistyisi juuri tuon vuorokauden sisällä, laskettuun aikaan kun on vielä vähän yli kuukausi. Mies pääsee kavereiden kanssa irroittelemaan vielä viimeisen kerran oikein kunnolla ennen vauvan syntymää, itse odotan risteilyltä lähinnä buffetia. :happy093 Seuraavana aamuna taidan olla seurueen ainut halukas meriaamiaiselle... :D

Sovittiin, että risteilyn jälkeen ensi kuu ollaan enimmäkseen kahdestaan, hankitaan loputkin vauvantarvikkeet, laitetaan koti viimesen päälle kuntoon ja tehdään kaikkea kivaa, mitä ei välttämättä vauvan synnyttyä tule harrastettua: käydään ulkona syömässä, elokuvissa jne... Kavereiden kanssa on tullut vietettyä lähes koko alkukesä.

Voih, nyt on probleemos! Ensi viikolla olisimme lähdössä käymään vielä sukulaisten luona noin 400 km) sillon viikkoja olisi 38. Mutta nyt minua on alkanut huolestuttaa, että voidaanko me lähteä, kun minulla tuolla autossa alkaa yleensä supistelemaan. Eivät käy kipeetä tai mitään. Pitää varmaan tiistaina kysyä neuvolassa vielä, että onko se ok. Olemme kyllä varautuneet, että pysähtelemme paljon ja minun ei tarvitse kuitenkaan ajaa.Haluaisin, niin kovasti lähteä vielä käymään, kun olemme sitä odottaneet niin kovasti ja siellä on tiedossa mukavaa tekemistä.
:confused013 :confused013

Mulla ois ollu tänään Oulussa serkun häät,mutta ilmotin Hänelle Heinäkuussa, että mä en kyllä jaksa lähtee istuun sitä matkaa ja hyvä niin. Siis oltas täältä Lahdesta ajettu eilen Ouluun ja sunnuntaina takas. Oishan se ollu ihanaa lähteä ja varsinkin häihin, mutta ihan oikee päätös, etten lähteny istuun matkaa. Vaikka rv:tä 36+6, Mutta kun muksu on laskeutunut alas ja välillä painaa tonne johki ja vetää suonta nivusista.
Ekan odotuksen aikana käytiin siciliassa ja sillon oli rv 30-31. Lääkäriltä piti saada lappu lentoyhtiöille ja Neuvolakortti oli mukana oltava. Matka meni hyvin, mutta tästä raskaudesta en kyllä ois lähteny, Niin paljon erinlainen tämä odotus on.

Pohdin tätä aihetta joskus blogikirjoituksessa http://sportmamablogi.wordpress.com/2013/07/03/matkustus-ja-lentaminen-raskausaikana/ ....Raskauden alussa oli vielä suunnitelma lähteä nyt elokuuksi Australiaan ! Mutta onneksi kätilöystäväni & ystäväni palauttivat minut maanpinnalle silloin. On parempi rauhoittua loppua kohden, jos ei ole pakko matkustaa. Ainakaan pitkiä reissuja!! Muuten olisi pitänyt tehdä kakkos-synnytyssuunnitelma Australiaa varten. Raskauden alussa ja keskivaiheessa tuli reissattua lyhyet reissut Köpikseen, Tukholmaan ja Brysseliin lentäen. Tukisukat jalassa. Raskaustestin näytettyä plussaa olin lähdössä juuri Australiaan lomalle - siellähän ne pahoinvoinnit sai alkunsa, mutta onneksi lennot kotiin sujui hyvin :) Riippuu aika paljon odottajan terveydentilasta ihan kotimaanlennotkin. Jos on paljon turvotusta tai mahd. epäilyä jostain vakavammasta, niin jättäisin lentämättä, jos mahdollista..... Autoreissuja uskallan tehdä. Laivalle ei tee mieli lähteä ;)

Oma vointi on kyllä hyvä ja tekisi henkisesti hyvää päästä käymään vielä vähän muuallakin :) Minua huolestuttaa vaan, että voiko tuo supistelu johtaa pian synnytykseen :confused005 Huomenna pitää kysyä terkkarin mielipidettä ja torstaina äitipolilla lääkäriltä, josko he olisivat viisampia kertomaan, että kannatteeko lähteä :)

Ei varmasti liity tähän aiheseen, mutta kysyn silti että onko kukaan käynyt vauvan kanssa jossain ulkomailla? esim, matkustanut lentokoneella? kun halutaan matkustaa etelään,niin ajattelin että kuinka vanha pitäisi olla vauvaa ..?

7 päivää on joidenkin lentokoneiden ikäraja. 2 päivää on ihan minimi, sen jälkeen viikon ikään asti saa lentää koneessa, jos on lääkinnällinen syy lentää. Siis ihan pakko saada vauva johonkin pidemmälle hoitoon tai jotain. Tälläistä luin juuri eilen sattumalta Turkish Airlinen sivuilta.

Me lähdimme etelään, kun tyttö oli 1,5 kk. Ei tosin ole lomamatka, joten on vähän eri kuviot. Myös lääkärit ja muut jutut ovat meillä tiedossa, jos jotain käy. Lomalla olessa on varmasti enemmän huolta, kun kaikki paikat ja jutut ovat ihan vieraita.

Pieni vauva on todella helppo lentokoneessa verrattuna vähän isompaan lapseen. Se ei vielä halua mennä ja koskea joka paikkaan, vaan viihtyy hyvin sylissä. Pienen vauvan korvatkin ovat jotenkin erilaiset, etteivät ne satu nousuissa ja laskuissa.

Oisko ollut 2,5 h + 4,5 h.

Minun vinkit vauvan kanssa matkustamiseen:
- Lyhyehkö vaihto, jos sellainen on. Ei tietty liian kireää. 1,5 h on aika hyvä, jollein ole super iso tai sekava kenttä (kuten esim. Heathrow, Charles de Gaulle).
- Vaipanvaihto juuri ennen koneeseen menoa ja vaihtojen yhteydessä lentokentällä. Siltikin voi joutua vaihtamaan vaippan koneessa, vaikka parhaasi yritit. Vaipan vahtaminen on konessa kaikkein helpointa viereisellä penkillä, jos siihen on vain mahdollisuus. Mutta tetty pitää katsoa miten muut matkustajat ovat ympärillä ja onko se ok.
- Imettäminen on parasta matkaruokaa. Aina mukana ja valmiina :)
(Pitää vain muistaa itse juoda tarpeeksi! Varsinkin jos lento kestää pidempään.)
- Ota varavaatteet käsimatkatavaroihin sekä vauvalle että itselle (mielummin molemmille vanhemmille). Katastrofin sattuessa on mukava tietää, että on puhtaat vaatteet saatavilla.
- MInulla on aina mukana iso huivi (ennen vauvaakin). SIihen voi kietoa vauvan jos tuntuu viileältä, tuttu tuoksu tuo vauvalle turvaa ja se suojaa hyvin katseilta imetettäessä.
- Kantoreppu on todella hyvä - myös lentokentällä. Jos matkustatte paikkaan, jossa ei ole kunnon kävelyteitä tai muutenkin ajattelitte kävellä paljon, niin kantoreppu on ihan ehdoton. Meillä on Mandukassa viihdytty tuntikausia ja se on kantajallekin ihan hyvä.

Ei kai tässä muuta. Yllättävän helposti meni lennotmeillä ilman mitään erikoista säätämistä. Tyttö nukkui ekan lennon täysin ja suurimman osan jälkimmäisestäkin.

Me ollaan suunniteltu etelänmatkaa jouluksi. Äkkilähtö otetaan sitten, johonkin vaan. Nyt mietin vauvan passia. Se siis tarttee sellasen.. Mites se passikuva, ihanko virallinen pitää olla?

Takaisin