Matkalle raskausaikana

Vitsit me rakastuttiin Italiaan. Halutaan kyllä tulevaisuudessaan uudestaankin sinne. Oli siis molemmille eka kerta Italiassa. Varmasti tosi kiva loma tulee teillekin.

Mielestäni on hyvä idea pitää toi ''babymoon'', jos vaan on mahdollista. Saa vielä nauttia kahdestaan. Toisaalta odotan jo innolla sitä, että lapsi on sen ikäinen, että ymmärtää matkustelusta jotain. Varsinkin itse huvipuistohulluna ja kaikenmaailman eläintarhoja rakastavana haluan viedä lapsen sinne heti kun vaan jollain tavalla järkevää. Ulkomaillekin aiotaan hänen kanssaan mennä, mutta ei ehkä ihan ekan vuoden aikaan..
 
Mekin rakastuttiin Italiaan ja haluttaisiin mennä sinne uudestaan. Oltiin viimeksi huhtikuussa ja kelit eivät olleet silloin ihan parhaimmillaan niin seuraavalla kerralla olisi ihanaa päästä kesämmällä.

Ennen raskautta oltiin vähän suunniteltu tulevalle kesälle Kroatian matkaa, mutta se saa nyt odottaa. Emme halua enää lähetä ulkomaille ennen vauvan syntymää. Joku lyhyt kotimaan reissu voitaisiin tehdä vielä kesälomalla jos minun vointi sen sallii. Pari viikkoa sitten tehtiin päivän shoppailureissu n. 100 km päähän ja sekin tuntui liian raskaalta. Joten saapa nähdä miten parin kuukauden päästä sujuisi kotimaan matka.
 
Päivän reissu varmasti tuntuukin raskaammalta, kuin mitä jos oisi eri päivinä matkustanut sen 100 kilsaa suuntaansa. Minä olin viime viikonloppuna kotipaikkakunnalla, jonne menee matkaa yhteensä yhteen suuntaan junalla+bussilla noin 6 tuntia ehkäpä. Olin toki väsynyt, mutten nyt mitenkään huimasti enemmän kuin ennen raskautta. Joten luulisin että tuo kesänkin reissu menee ihan hyvin, varsinkin kun on viikon ja ne matkustuspäivät siis melko kaukana toisistaa, ei peräkkäisinä päivinä. Ja tarkoitus meillä olisikin nimenomaan rentoutua, makailla auringossa, uida ja löhöillä ja sitten jaksamisen mukaan kierrellä vuokra-autolla, ehkä joku yksi tai kaksi päivän reissua jonnekin nähtävyyksiä katsomaan. Katselin keskilämpötiloja tuosta paikasta, jonne ollaan menossa, niin kesäaikaan keskilämpötila oli 23 astetta ja veden keskilämpötila heinäkuussa 26,8 astetta. Sopii meille :)
 
Italia on ihana maa todella! Kaksi kertaa oon käynyt Roomassa ja kerran Cattolicassa ja varmasti menen uudelleen, ainakin Roomaan, toki muuallekin. Siinä maassa on vaan jotenki kaikki kohdallaan :)

Me lähdetään ensi viikolla sinne Kreikkaan. Pitkät kävelyt voi suosiolla unohtaa, tarkoitus kyllä onkin mennä lepäämään, nauttimaan hyvästä ruuasta ja toisistamme vielä kahdestaan, oikea lemmenloma. :wink Ah, ei jaksaisi odottaa :Heartred
 
Huomasin facebookissa, että Top 10 Matkatarjoukset tarjoaa diiliä Peurungan kylpylähotelliin. Tänään viimeinen päivä lunastaa diili. Vaikutti suht edulliselta, jos jotakuta kiinnostaa. :) Itse ei olla menossa, kun on jo varattu hemmottelureissu Viking Gracelle.
 
Mä kävin tämän raskauden aikana kanarian saarilla. Hyvin meni matka, en vaan pystynyt all inclusive palvelua oikein kunnolla hyvödyntämään ku tuntu, että ei oikein mitään uskaltanu syödä. Meni kaiken maailman salaatit sun muut parempiin suihin kun ei tienny just että oliko ne jollain meriveellä huuheltu jne.. että en tiiä olinkohan jopa ihan ylivarovainen, mut ainakin listeriatartunnalta välttyin :) Kannattaa muistaa varata tukisukat koneeseen jos on yhtään taipumusta suonikohjuihin. Hyvää matkaa! Toivottavasti säät suosivat :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: Wow
Me ollaan lähdössä Toscanaan vajaa kahden viikon päästä. Esikoista odottaessa oltiin Maltalla kun viikkoja oli about 27 ja matka meni tosi hyvin. Semmoista mietin että uskaltaakohan reissussa syödä irtojäätelöitä laisinkaan vai kannattaako suosiolla jättää väliin? Italiassa kun jäätelöt ovat NIIN hyviä...Voihan toki yrittää kysyä ovatko jäätelöt pastöroidusta maidosta valmistettuja, mutta eri asia kuinka hyvin siellä englantia ymmäretään...
 
Maaru82: Minne päin Toscanaa? Ootteko yhessä paikassa vai kiertelettekö? Kerrohan sitten kokemuksia, kun me tosiaan mennään myös Toscanaan sitte heinäkuussa :) Sitä jäätelöasiaa minäkin jo mietin, mutta eikös ainaskin sorbetit (jotka nekin on hyviä) oo ihan sallittujen listalla :)
 
Eleanora: Me ollaan vuokrattu talo läheltä Castiglio Fiorentinon kaupunkia, ilmeisesti lähin vähän isompi kaupunki on Cortona. Lennetään Roomaan ja siitä sitten jatketaan autolla n.200km. Varmaan oleskellaan huvilalla suurin osa ajasta, kun meitä on reissussa niin iso porukka (8 aikuista ja 6 lasta), mutta varmaan pieniä päiväreissuja tehdään lähistölle, ainakin Sienassa meinataan käydä. Kirjoittelen kokemuksia kun palaillaan reissusta :)
Minäkin söin silloin edellisessä raskaudessa irtojäätelöitä Maltalla kun en edes ajatellut että jotain riskiä olisi ollut. Nyt vaan lueskelin joiltain sivustoilta että moni niitä välttää. Neuvolassakaan eivät oikein osanneet ottaa kantaa asiaan...
Ja onhan ne sorbetitkin toki hyviä :)
 
Kuulostaa tosi kivoilta suunnitelmilta Maaru! Tollasesta itekin oon välillä haaveillut että vuokrais huvilan ja menis jollain porukalla :) Tällä erää siis ihan kaksin. Mekin varmaan suurimmaksi ajaksi ollaan siellä hotellilla, mutta mietittiinmyös ehkä jotain päiväretkeä tai kahta, Pisaan ja/tai Firenzeen. Ja me kun ollaan saarella, niin siinäkin on päiväksi tai kahdeksi tutkimista siinä lähistöllä ilman että tarvii lähteä kovin kauas :) Meidän lennot on Milanoon ja sieltä vuokrataan kans auto, otettiin aika rento aikataulua niille meno- ja paluupäiville, että voi olla että esim. siellä Pisassa pistäydytään matkan varrella jompana kumpana ajopäivänä.
 
Alle kolme viikkoa meidän reissuun! :) Mulla on tiistaina lääkärineuvola ja pitää varmaan siellä puhua tuosta matkastakin. Me lennetään Lufthansalla ja siellä ohjeistus oli, että rv 36 asti normaalissa raskaudessa saa lentää ilman lääkärintodistusta gynekologilta, mutta suosittelevat ett rv 28 jälkeen mukana olisi kirje yleislääkäriltä, jossa kerrotaan laskettu aika, että raskaus etenee ilman komplikaatioita ja että selkeästi ilmaistaisiin, että potilaan raskaus ei estä potilasta lentämästä. Eli pitäis saada sinne heinäkuun ekalle viikolle varmaankin sitten lääkäriaika tuota varten. Vai miten teillä muilla on sen lääkärintodistuksen kanssa mennyt? Kuinka tuore se on teillä ollut lentäessä?
 
Meillä neuvolatäti meinas että sen pitäis olla suhteellisen tuore ja siks edellisenä päivänä matkaa menen "vasta" neuvolalääkärille :D Jee.. torstaina olis lähtö!!!
 
Me oltiin reissussa sillon rv 26-27 ja mulla oli mukana muutaman päivän vanha todistus varalta että saan lentää. Poistullessa kyselivät miten pitkällä olen (lentokentän virkailijat siis) mutta eivät sitten mitään todistuksia kyselleet.
 
Meillä on siis lähtö lauantaina 6.7. niin aattelin, että jos saisin sille heinäkuun ekalle viikolle lääkärin ja saisin menomatkalle vain muutaman päivän vanhan todistuksen ja takisintullessakaan ei olis kuin sen reilun viikon vanha.
 
Kauhea zembalo tuon lentotodistuksen kanssa... Olin eilen siis siellä neuvolalääkärissä ja kyselin saisinko sinne heinäkuun ekalle viikolle vielä lääkäriaikaa. No lääkäri tuntui olevan sitä mieltä, että kyllä sen pitäis riittää lentoyhtiölle kun nyt se todistus kirjotetaan. (Reissuun kuitenki vielä monta viikkoa...) No, ei meinannu löytää terveydenhuollon käyttämästä järjestelmästä mitään pohjaa mille hän sen osaisi kirjoittaa ja huh vielä englanniksikin pitäis, voivoi... Minä sitten heitin että Finnairilla taitaa olla joku lomake. Hän sitten etsi sen ja tulosti ja täytti. Sen suomenkielisen. No, oli kuitenkin todistus.

Päätin kuitenkin että otan yhteyttä sinne lentoyhtiöön riittääkö tuo suomenkielinen ja vielä noin aikaisin päivätty. Siellä vahvasti suositeltiin sitä englanninkielistä. Soitin sitten tänään neuvolaan, että voisko joku lääkäri lähempänä reissua kirjoittaa mulle sellasen todistuksen, vaikka sen eilisen lääkärikäynnin tietojen perusteella. Neuvolatäti oli sitä mieltä, että ois hyvä että mulla ois ihan se lääkärikäynti sillä reissua edeltävällä viikolla, jonka perusteella se uus todistus (englanninkielinen) tehtäisiin. Neuvolasta ei valitettavasti ollu antaa sille viikolle enää lääkäriaikoja, niin pyysi soittamaan omalääkärin vastaanottoon.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Sain kuin sainkin torstaille 4.7. lääkäriajan omalääkärin sijaiselle (varsinainen lomalla) eli tosi lähellä reissua kun lähtö on 6.7. Ajattelin että vien mukanani sen Finnairin englanninkielisen lomakkeen, että on joku pohja jos lääkäri on yhtä käsi ko eilinen ettei osaa lonkalta kirjoittaa englanninkielistä todistusta.
 
Mä otan huomenna mukaan vaan Finnairin suomenkielisen todistuksen (vaikkei edes Finnskillä lennetä) ja se saa riittää :) Hyvä kun varmistit lentoyhtiöltä että minkälainen todistus pitää olla matkassa..
 
Mukavaa reissua Ilpis! Millä te lennätte? Ja Rodokselleko oli suunta? Ja kerro sitten palattuasi miten meni :) Mulla on meidän reissun aikoihin vähän alle nuo sun viikot. Kun mennään on 28+3 ja kun palataan niin tuo 29+3. Niin kiinnostaa kuulla että miten lennot sulla meni ja miten jakselit muuten. Kuinka pitkät lennot sinne onkaan?

Joo, oon välillä ehkä vähän turhankin tarkka asioista, mutta itellä on paljo varmempi olo kun on varmistanu jostain että onko jokin ok ettei tarvi arvuutella. Iteki kyllä ajattelin että englanninkielinen ois varmin kun meillä on Lufthansan lennot, ei oo takeita että ne siitä suomenkielisestä mitään ymmärtäis :) Nyt on hyvä mieli kun tietää saavansa tuoreen englanninkielisen mukaan koneeseen :)
 
Kiitos Eleanora! :) Juu Rodokselle mennään. Me lennetään Flybellä kotimaanlennot ja sitten Finnmatkojen jollain lentoyhtiöllä (en nyt muista millä =D ) Lennot ei oo onneksi hirveen pitkiä, kotimaanlento ~1h ja Rodokselle 4h. Täytyypä laittaa viestiä sitten että miten meni, kun täällä jo kauhulla odotan sitä hellettä mitä siellä tällä hetkellä on :) Lennoista ainakin laskeutuminen on varmaan se kinkisempi osuus tai ainakin viimeksi kun Turkista tultiin rv 20 niin oli vähän epämiellyttävämpää hommaa :/ Nestettä vaan paljon ja tukisukat jalkaan niin enköhän mä pärjää! :)
 
Takaisin
Top