Masut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja <3
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Musta tuntuu, et mun maha on roikkunu aika alhaalla jo monta viikkoa. Jos se tuosta vielä kovin laskee, niin täytyy kävellä kottikärryjen kanssa, ettei se tipu maahan asti...

Aiemmassa raskaudessani kerran loppuraskaudessa kävin kampaajalla ja mulla lähti taju siinä pesupisteellä :/ Siinä asennossa (lähes selinmakuu) isojen suonten verenkierto häiriintyi niin että tuloksena oli sit pyörtyminen, olin vielä oksentanut taju kankaalla päälleni ja virtsatkin mennyt alle. Että ei ollut mikään pikku huimauskohtaus, heräsin kun ambulanssi tuli paikalle :/ Ei ollut mikään kiva kokemus...

Ei varmasti oo ollu mikää mukava kokemus Pamperolla. :/
Miuta jäntskättää, ku perjantaina on magneettikuvaus ja siel maattava selällee putkessa. Se kestää 20-60min ja miul tulee äkkiä tukala olo, jos selältee oon. Tuntuu, et alkaa happi loppumaan.

mimaro: oi, aika raskasta olla noin pitkä aika selällään :/ käännyt vaan heti kyljelleen jos tulee huono olo, ettei sulle käy kuten mulle :D Onko se lantion kuvaus? Kun odotin esikoistani 8 vuotta sitten mulle tehtiin lantion kuvaus tavallisella röntgenillä, nyt ne on vissiin jo monta vuotta kuvattu magneetilla.

Juu, lantion kuvaus. Eivät tee enää niitä röntgenkuvauksia. Kattovat onko yläsynnytysteissä estettä. Siel putkes ei vissii pääse kääntymää, ku laittavat jonkun tuen tuohon lantioon ettei pääse liikkumaa. Mut tietääkseni on puheyhteys sinne "koppiin" kuvauksen tekijään.

Magneetissa ei saa liikkua yhtään tai muuten kuvat menee pilalle. Ne antaa sulle käteen semmosen "hätänapin" jota painat jos tulee huono olo tai ahtaanpaikankammo tai jotain muuta, nii keskeyttävät kuvauksen.

Joo lähinnä aattelin et jos tulee olo että taju lähtee niin ei siinä auta kuin kääntyä, viis kuvista :/ mutta niin jos siellä ei pääse itse liikkumaan, painaa sitten vaan nappia ja odottaa että autetaan pois.

Enmastina, nythän se vasta kasvaakin :) vauva on näillä viikoilla lähes valmis, kerää vain painoa loppuviikot. Mulla repes maha pahasti nimenomaan ihan lopussa ja loppumetreillä. Hirvittävän yksilöllistähän tämä kaikki on mutta kannattaa varautua. Vaikka äidin painon nousu pysähtyisi loppua kohden, vauva kyllä kasvaa vauhdilla synnärille asti!

Luinki jostain, että loppuraskaudessa vauvan paino kasvaa 200g per viikko! Toisella on siellä hyvä kasvaa isoksi ja vahvaksi elämää varten, mutta äitille se ei oo niin kiva ko hän tunkee navan kohalta ihon läpi. :(
Ootan innolla sitä että hän laskeutuis ja pystyis taas hengittään! Välillä luulen oikeasti että tukehdun ko tuntuu että vauva potkii solisluihin asti :D tietty se laskeutuminen aiheuttaa taas uusia kipuja, mutta jotenki kuvittelis että neki kestää paremmin ko tän vaikean hengittämisen...

Tuossa nyt paita päällä mutta ehkä jotain osviittaa saa masun koosta. Kuva on otettu neljä päivää sitten rv 34+2.
IMG_1986_zps3d05a75e.jpg

Apuva! Jos vauva kasvaa nyt 200g viikossa niin meille syntyy 4200g vauva... Ja jos menee sen 2 viikkoa taasen la:niin yli, niin eihän se mahdu tulemaan! Ou nou.

Voi ei sapiisakki! Olen itse synnyttänyt 4255g painavan vauvan,usko pois hyvin mahtu tulee enkä saanut edes yhtään repeämää :) mutta ymmärrän sun huolen,mäkin pelkään et jos on nyt yhtään isompi kuin tuo niin ei mahdu! Sen verran kovasti joutu viimeksi tehdä töitä et sain sen synnytettyä ja miten kovia supistuksia se jo vaatii et tollainen möhkäle sieltä lähtee liikkeelle. ..tajuhan siinä meinaa lähteä!

No näin on. Esikoinen painoi 3980g ja repesin aikalailla... Huhhuijaa mikä urakka on taas edessä! No ehkä se sektio sittenkin toteutuu. Ensi perjantaina pitäisi selvitä.

Vauva voi myös laihtua masussa jos yliaikaiseksi menee eikä istukka toimi enää kunnolla. Näin epäiltiin mun esikoista. Se meni viikon yli ja painoi 2740g. Istukka oli ihan kalkkeutunut ja napanuora niin huonossa kunnossa, että kätilö sanoi jälkeisten tullessa, että napanuora katkeaa jos ois vetänyt kunnolla. Mulla oli vielä ultra silloin pari päivää ennen kuin tyttö syntyi eikä lääkäri silloin sanonut mitään kalkkeutuneesta istukasta, vaikka se ois pitänyt kuulemma näkyä. Siksi toivon, ettei nyt mene juuri ollenkaan yli, ettei tarvitse alkaa huolestumaan vauvan painon puolesta kun ei muutenkaan ole iso (kaiken ennusteiden mukaan) tulossa.

Voi ei! En tiennytkään, että noinkin voi käydä. Mulla meni 2 viikolla yli, mutta ei mitään edes mainittu asiasta.

Joo, en minäkään tiennyt silloin ja ihmettelin kyllä miksi ei lääkäri ultrassa sanonut mitään, Sen jälkeen pidin kyllä huolen, että istukan kunto katsotaan myös ja aion vaatia nyttenkin lisäultraa, jos menee yliaikaiseksi ettei käy uudestaan samanlailla. Kaikkea sitä voi käydä mistä ei edes tiedä. En tiedä kuinka yleistä tuo kalkkeutuminen voi olla, että onko se vaan mulla vaarana vai vanheneeko istukkakin tietyn ajan jälkeen. Ei ole koskaan tullut kysyttyä.

Mullekaan koskaan mainittu asiasta ja kaks lasta ollut yliajalla! Hyvä kun nyt tietää niin osaa sitten kysyä asiasta jos taas mennään yliaikaiseksi!

Takaisin