Masukuvia

. Viljayliherkkyys on siis todella yleistä, eivätkä vaaleat viljat välttämättä olekkaan niin hyvästä keholle. Itsekin yritän välttää jos mahdollista. :)

Näin mäkin olen kuullut. Kovasti on rapisemassa pohja vanhalta lautasmallilta, jossa viljatuotteita ylistettiin vaikka koko ajan on enemmän ja enemmän näyttöä siitä, että yhä useammat ovat viljayliherkkiä.

Itselläni tutkittiin lukioaikoina kovia vatsakipuja..mitään syytä ei löydetty. Tehtiin myös keliakiatestit. Näin aikuisiällä kun olen lähtenyt kokeilemaan jättää erilaisia asioita ruokavaliosta pois ja lisännyt kasviksia, on vatsavaivatkin historiaa.
 
Oisko siinäkin syynsä kun ennen varmaa syöty vain kokojyvää ja nyt paljon vaaleaa ja moniin juttuihin vielä oikein lisätään gluteenia. Siis että semmosta luonnollista viljaa voisi ihan hyvin sietää ellei ensin herkisty tommosten lisättyjen gluteenien yms ansiosta.
 
Viljat ja sokerit ovat siis todella pahasta! Mun miehen ruokavalio on ketogeeninen eli kaikki viljat ja sokerit on poissa. Hiilihydraattia hän syö maksimissaan 20-50g ja sekin tulee kasviksista pääosin.

Viljat ylläpitää tulehdustiloja, hiiva lisääntyy kehossa, energiatasapaino menee kuin vuoristorata ylös ja alas. Vaaleet viljat nostaa verenpaineita ja verensokereita ja silti siinä lautasmallissa pitäisi puolet olla tälläistä! :eek:
Me ei kyllä sitä noudatetakkaan lautasmallia.
 
Niiinu, joo mulla turvotus hävisi, kun syönyt gluteenitonta. Nyt taas kun olen tällä viikolla syönyt pitkästä aikaa tavallista pastaa ja normaalia kaurapuuroa. Mahani on jatkuvasti kipeä ja täynnä ilmaa. Vessassakin saanu pari kertaa päivässä ravata. Ja aivan jäätävät turvotukset. Eli ei minulle kiitos muuta kuin gluteenitonta. Pitkään söinkin ruoan kanssa vain paljon kasviksia ja lihaa, oli turvotukset poissa. Nyt lähinnä kustannus syistä ostin tavallista pastaa. Mutta virhehän se näköjään oli. Taidan lääkäriltä pyytää verikokeet.

Miitu, kiitos tiedosta. Sä ilmeisesti olet näistä hyvin perillä. Mä en oikeesti tiennyt, että on erikseen keliakiaa ja viljayliherkkyytä olemassa. Taidanpa googletella tästä lisää.
Mäkää en missään nimessä käytä vaaleeta viljaa vaan aina täysjyvää, jos on pakko. Mieluiten tästä eteenpäin valitsen gluteenittoman. Ne on vaan niin kalliita.
Mutta esimerkiksi tavallisesta kaurapuurosta saan kamalat vatsakivut jota vetäny pari päivää ja ihmetelly miksi on vatsa kipeä :grin
 
Sanmarie kannattaa tutustua Lidlin gluteenittomiin tuotteisiin, löytyy riisikakkua, pastaa, jauhoja, leipää, näkkäriä yms eikä ole hinnalla pilattu!
 
Itsekin olen gluteenittomalla. En itse käytä kotona valmisteita joissa on vehnätärkkelystä (gluteenitonta), mutta kylässä ym. syön kyllä mukisematta. Kotona pyrin noudattamaan luontaisesti gluteenitonta ruokavaliota, joka siis tarkoittaa ettei ruoka sisällä edes sitä vehnätärkkelystä. Myös lapseni on tällä hetkellä luontaisesti gluteenittomalla ruokavaliolla.

Itsellänikään ei ole keliakiaa, se on verikokein testattu. Vihdoin jotakuta kiinnostaa, lapsen neuvolatätiä on mun vatsani kiinnostanut ja nyt myös lapsen gastroenterologiaan erikoistunut allergialääkäri suositteli myös minun hakeutumista tutkimuksiin. Olen 2003 yrittänyt hakeutua tutkimuksiin, mutta silloista omalääkäriä ei asia kiinnostanut. "Minä en lähde tätä enempää tutkimaan, sulla on tehty niin kattavat tutkimukset työterveyshuollossa. Koita elää sen kanssa ja käytä rannetukia!"

Itse sitten havainnut, että gluteeniviljat aiheuttaa sen sekundäärisen laktoosi-intoleranssin (eli en kestä edes vähäistä määrää vähälaktoosista maitotuotetta jos käytän gluteeniviljoja, mutta gluteenittomalla pystyn huoletta käyttämään maitotuotteita). Jos syön viljoja, mua väsyttää hirveästi, kilpirauhasarvot ovat huonommat, saan elämää haittaavia nivelkipuja jotka ovat seuranani noin 95 % ajasta ja lenkille ei voi lähteä ilman taskullista paskapaperia. Tai siis mihinkään ei voi mennä. Mutta kun ei syö gluteeniviljoja, ei ongelmia. Ensi kuussa mulla on nyt aika terveyskeskuslääkärille, joka toivottavasti määrää mulle sen kakkanäytteen jolla pystytään kuulema tutkimaan että mistä tässä on kyse. Ei kuulema tarvitse välttämättä syödä viljatuotteita ja tähystää.

Eli mulla siis joko viljayliherkkyys, gluteeniyliherkkyys tai sitten esim. joku ärtyneen suolen oireyhtymä tms.
 
Se menee kaiketi kutakuinkin niin, että keliakikon suoli rakenteellisesti tuhoutuu ihan vähäisen pienestäkin määrästä tiettyjen viljojen sisältämää protskua eli gluteenia. Vilja-allergiset, tai siis gluteenille allergiset saa gluteenia sisältävistä viljoista allergiaoireita jotka voi olla lievempiä tai vaikeampia, joku voisi saada vaikka anafylaktisen reakton kun syö vain vähän ja joku lieviä oireita kun syö liikaa, mutta suolen rakenne ei kuitenkaan tuhoudu kuten keliakiassa, vaikka viljaa söisikin. Ja sitten vielä jonkinlainen muu yliherkkyys viljalle/gluteenille, et se ärsyttää suolistoa sitä rakenteellisesti tuhoamatta ja aiheuttaa vaivoja, mutta ei välttämättä allergiamekanismien kautta.
 
Agnes juu se kuva pitää ottaa jotain 2-3 megapikselillä, et mahtuu tänne :D
 
Mä taas teen niin et otan kuvan mahd kaukaa (mitä sit kuvaanka) ja sit leikkaan sen pienemmäks eli rajaan mitä oon kuvaamas. :D
Olipa hankalasti selitetty mut joo.. toki tollail pikseli kokoa muuttamalla kai sais helpommalla, oon tälläin blondi. ;D
 
Ei aavistustakaan miten toi pikselikoko puhelimella muutetaan. Pitää kai kokeilla tota kaukaa ottamista ja rajaamista, mut eipä siitä varmaan sitten selvää saa. Mutta jaa, jospa mä siirrän kuvan koneelle niin ehkä siinä saan pienennettyä :)
 
Ei aavistustakaan miten toi pikselikoko puhelimella muutetaan. Pitää kai kokeilla tota kaukaa ottamista ja rajaamista, mut eipä siitä varmaan sitten selvää saa. Mutta jaa, jospa mä siirrän kuvan koneelle niin ehkä siinä saan pienennettyä :)
Mä lähetän puhelimella aina kuvan ittelleni sähköpostiin, siinä ainakin mulla saa valita sen koon missä lähettää. :)
 
Mulla ei oo kyllä ollu mitään ongelmia kuvien kokojen kanssa kun aina laitan siitä sovelluksesta liitteenä :)
 
Puhelimella ei tosiaan anna laittaa just mitään.. Mä latasin semmosen kollaasiohjelman puhelimeen ja kun sillä tekee yhden kuvan kollaasin aka avaa sinne vaan kuvan ja tallentaa, niin se tallennos on niin pieni että latautuu tänne.
 
Muitakin jotka välttää gluteenia. Aamupalaks tänään söin rullapekonia uunissa ja keitettyä lanttua, sipulia ja lehtikaalta sipuli silppurilla pienennettynä.
 
Muitakin jotka välttää gluteenia. Aamupalaks tänään söin rullapekonia uunissa ja keitettyä lanttua, sipulia ja lehtikaalta sipuli silppurilla pienennettynä.

Mä yritän välttää. En kestä sitä turvotusta. :D
 
Minä myös yritän vältellä. Turvottaa täälläkin. Eivätkä muutenkaan oo kovin terveellisiä.
 
Takaisin
Top