Masukuvia

:) okei, just tajusin et oon raskausviikolla 16 eli sit se kai on 15+2 kun mulla just tiistaisin vaihtuu tuo viikko. Sekin on epäselvää et miten noi kuukaudet pitää laskea, luulen et se menee niin et yks kuukausi kestää laskennassa 4 viikkoa? Eli raskausviikkolla 17 ollaan viidennellä kuulla? On tämä niin sekavaa :D
Jos on mahdollisuus puhelimeen ladata joku raskaus sovellus ni ne ainakin kertoo tarkasti kaikki päivät ja kuukaudet :happy: Ei noissa itekkää muuten perässä pysyisi.
 
Laskettu päivä on 40+0 ja tosiaan noin menee että 4+0 esim on viidennen viikon eka päivä eli raskaus on kestäny 4 kokonaista viikkoa + 0 päivää päälle ja viides viikko lähtee täyttymään. Viikossa on päivät "täysiä viikkoja +0 päivää" - "täysiä viikkoja +6 päivää".

Menkoista laskien tulee oikeat päivät vain jos on 28 pv kierto, mutta ovis tapahtuu aina 2+0.

Noita kuukausia ei oikeastaan enää edes käytetä missään, vanhempi väki saattaa kysyä millä kuulla on. Siihen oon aina vastannut ite että en tiedä, kun raskauden kestosta puhutaan nykyään viikkoina :grin
 
Itsellä on näppärä, kun menee kalenteri viikkojen mukaan :) kalenteriviikkolla 19 vaihtuu rv 19, muistaa vaan et torstaisin. Helppo tsekata, jos unohtuu - mutta löytyy minulta myös noita sovelluksia :) niistä on myös mukava seurata esim. mitä vauvan kehityksessä niinä päivinä tapahtuu.
 
Menkoista laskien tulee oikeat päivät vain jos on 28 pv kierto, mutta ovis tapahtuu aina 2+0.

Muistan jostain lukeneeni, että ovulaatio tapahtuu n. 14 vuorokautta ennen seuraavia kuukautisia, eli se aika kuukautisten alkamisesta ovulaatioon voi olla pitkäkin, mutta ovulaatio laukaisee sen ketjureaktion, joka yleensä johtaa tietyn ajan kuluessa kuukautisiin, jos hedelmöitystä ei tapahdu. Mutta kyllä kai tuossakin ajassa voi olla jokusen päivän variaatiota, montako päivää ennen kuukautisia se ovulaatio sitten on. Joillakinhan on kyllä ovulaatio, mutta se ei johda kuukautisiin kuin ehkä pari kertaa vuodessa, mutta silti voi kyllä tulla raskaaksi. Kaveripiirissä on tällaista tapahtunutkin.

Eli tosiaan se edellisten kuukautisten alku ei ole se täsmällisin laskennan mitta, ja homma helpottuu, jos tietää tarkemmin ovulaation ajankohdan, siitä on helpompi laskea.

Itsellähän tuo laskenta on nyt klinikalta lähtöisin, kun hedelmöitysajankohdalla, omalla ovulaatiolla tai kierrollakaan ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Tai ehkä omalla kierrolla siinä mielessä, että alkio on siirretty varmaankin sellaiseen kierron aikaan (kp 16), jolloin kohtu on kai ollut vastaanottavaisin. Ja silloin on ollut tiedossa alkion ikä siirtovaiheessa (6pv). Olen sitten noihin laskureihin laittanut lasketun ajan, tai säätänyt edellisten kuukautisten alkupäivää niin, että laskettu aika on päätynyt klinikan antamaan päivään :D
 
Sama kuin aarialla, kuukausia en ole miettinyt kun ei sillä tiedolla oikein mitään tee. Joku joskus kysynyt millä kuulla ja vastannut että viikkoja x määrä eli noin xnnellä kuulla, tehnyt vaan päässälaskun neljällä että mitä kuuta nyt noin elettäis. Tai monet ymmärtää hyvin myös kun puhuu kolmanneksista, esim 'olen nyt toisen kolmanneksen keskivaiheilla'.
 
Mulla taas on jotenki hankala laskea nuista viikoista. Mietin aina et monennellako kuulla ole :) osaako joku muuten neuvoa miten tähän saa kuvan lisättyä? Vai onko se ees mahollista kännykällä?
 
Mulla taas on jotenki hankala laskea nuista viikoista. Mietin aina et monennellako kuulla ole :) osaako joku muuten neuvoa miten tähän saa kuvan lisättyä? Vai onko se ees mahollista kännykällä?

Ainakin Iphonella onnistuu :) Aloitat kuin kirjoittaisit normaalia kommenttia - alariviin ilmestyy kameran, "valikuvien", twitter linnun ja lisävalikon kuvan. Siitä vain valitsee sen "valokuvien" -kuvakkeen ja pääset albumiin annettuasi sovellukselle luvan käyttää kuviasi.
 
bbbe06a729b9a1fee3e77663d2ba17aa
 
En mäkään hahmota asiaa "millä kuulla olet". Joku ajattelee, että kuukausia on 9 toisille taas 10. Viikot on helpoin mulle. Mä en ole niin päivän päälle tarkka onko nyt 18+5 vai 18+6, kunhan jotain sinnepäin tietää siltä varalta, että joku kysyy.
Mulla kans menee kalenteriviikoittain omat viikot, eli tällä viikolla on 19 täynnä.
 
Kaari juu tuota just tarkoitinkin että se kesto lasketaan periaatteessa oviksen mukaan sillä ajatuksella että oviksesta menkkoihin oisi 14vrk vaikka menkoista ovikseen vaihtelee paljonkin. Mut kyllähän noissa kaikissa vaiheissa on vaihtelua joten siks se kesto tarkentuu ultrassa. Mutta periaatteessa 2+0 on se päivä kun munasolu saapuu saataville :D

Tuommosia menkattomia oviskiertoja tosiaan voi olla, mut niistä ei pitäis voida tulla raskaaksi koska menkattomuus käytännössä tarkoittaa sitä että keltarauhanen on jääny muodostumatta.. toisin sanoen vaikka jollain oisi kyseisenlaisia kiertoja niin siinä kierrossa mistä raskautuu, ois tullu myös menkat ellei olis tärpänny.
 
Takaisin
Top