Jotenkin tuntuu, ettei joka asiaan kuuluisi nokkaansa pistää, mutta ilmaisen nyt kuitenkin mielipiteeni, jos kokemuksestani voisi olla edes hieman apua. Tai sitten sekoitan soppaa vain lisää :)
Heloisa, itse olen kokenut saman, tosin teiniraskautena. Olimme molemmat 17 kun tulin raskaaksi esikoiselleni. Suurin piirtein puolessa välissä raskautta lapsen isä päätti, ettei halua olla isä eikä minun kanssani missään tekemisissä. Lapsesta hän kyllä lapsen synnyttyä päätti haluta huolehtia, mutta lopulta hänen tyylinsä olla isä silloin kun huvittaa ja ilman mitään vastuuta mistään kääntyi hänen tappiokseen, en halunnut hänestä isää lapselleni. Minusta tuli siis "säälittävä yksinhuotaja" 18-vuotiaana. Ja usko pois, parempi niin! Minusta kasvoi iloisempi ja vahvempi ihminen, enkä hetkeäkään vaihtaisi pois vaikka rankkaa varsinkin opiskeluaikoina olikin. Yhtäkkiä minulla oli tarkoitus elämässä. Lapsi oli ja on minulle kaikki kaikessa. Varmasti minua, stereotyyppistä yksinhuoltajateiniäiti on katsottu kieroon kerran jos toisenkin, mutta ajan myötä opin että sillä ei ole väliä. Vain sillä on väliä, mitä lapsesi sinusta ajattelee. Yksinäisyys oli toki melko rankkaa, harva parikymmpinen mies vielä katselee itselleen naista jolla olisi lapsia. Mutta hieman ennnen kuin tyttäreni täytti 5 vuotta, astui elämääni nykyinen avopuolisoni. Ja voin 100 % varmuudella sanoa, että hän on ollut parempi isä lapselleni kuin oikea isä konsanaan. Minä olen ollut onnellisempi yksin lapseni kanssa, ja myöhemmin uuden mieheni kanssa kuin olisin voinut uskoakaan. Valitettavastihan biologisuus ei ole hyvän vanhemmuuden tae.
Kaikki varmasti hokevat nyt, kuinka tietävät useita perheensä luo takaisin palanneita miehiä. Näin varmasti onkin, mutta siihen luuloon ei kannata tuudittautua. Tämä saattaa kuulostaa tylyltä, mutta niin minulle aina hoettiin "kyllä x pian tajuaa asian ja tulee takaisin, odota vaan, kunhan lapsi syntyy jne". Elin näissä "harhoissa" sitten loppuraskauden, eikä sitä päivää koskaan tullut, vaikka sitä niin kovasti odotin. Oli, jos mahdollista, vielä rankempaa käsitellä asiaa vastasyntyneen kanssa kuin se olisi ollut raskausaikana. Mutta eihän minun tarvinnut ajatella asiaa, x:hän olisi tulossa takaisin. Eihän muita voi toki hyvän ajattelemisesta syyttää, minun oloanihan he yrittivät vain parantaa ja suuri kiitos heille siitä. Nyt jälkikäteen vain olen todennut, että helpompaa on kohdata asiat heti eikä tuudittautua mahdollisiin toiveisiin. Eikä se rakkaus toista kohtaan lopu kuin seinään, kun toinen lähtee. Eihän itse ole lakannut rakastamasta. Tottakai sitä toivoo parasta. En toki tarkoita missään nimessä sanoa, että miehesi ei olisi tulossa takaisin. Haluan vain sanoa, että asiat kyllä järjestyvät parhain päin, kävi miten kävi. Tällä hetkellä voit antaa miehelle vain aikaa ajatella, ja teet itsellesi suuren palveluksen jos et kokoajan tivaa syitä hänen lähtöönsä ja itke hänen peräänsä. Sekin on tehty, huonoin tuloksin. Jos tivaat ja itket, hän ei ehdi käsitellä oikeaa asiaa miettiessään, kuinka rasittava osaat olla kun et anna hänen olla rauhassa. Valitettavasti näissä asioissa painostus kääntyy aina itseä vastaan. Jos hän saa miettiä asiaa rauhassa, hän saattaa jopa tulla oikeaan tulokseen ja tajuta oman idioottimaisuutensa. Ja usko pois, kun näet lapsesi ensimmäisen kerran, et mieti kahta kertaa jaksatko hoitaa hänet yksin vai et :) Uskon myös, että jos sinulla on ystävät ja sukulaiset tukenasi kuten minulla oli, ei sinulla tule olemaan mitään hätää, tuli miehesi takaisin tai ei :) Yritän ainoastaan sanoa, että älä keskity nyt mieheen ja kariutuneeseen suhteeseen, keskity nyt tulevaan lapseen ja ystäviisi, niihin joita sitä voimaa ja tukea voit saada :)