Marraskuun pölinät :)

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Bamboo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
http://www.ts.fi/online/kotimaa/174088.html

Asiantuntijan mukaan kosmetiikan käyttöä raskausaikana tulisi kieltää. Kannattaa lukea koko juttu Turun Sanomista (siis paperiversio). Tuli itselleni kyllä sellainen olo et josko sitä itsekin miettisi onko kaikki tarpeellista...

Muillekin joita kiinnostaa nämä kemikaalialtistumiset, suosittelen kivaa blogia

http://kemikaalicocktail.blogspot.com/

Tota blogia pitää YLEn toimittaja joka on saanut vasta pienen lapsen. Aiheena on mm. kemikaalit kosmetiikassa yms. ympäristössä, tutkimustieto ja tuotevinkit.

Maikkie: Ihana kuulla että kaikki oli hyvin! [:)] Onneksi neuvolatäti otti tosissaan asian!

Ja hei kotidopplerista, onko muilla, tai ajatus hankkia? Mä tilailin parilla kympillä ja hain äsken postista. 5min etsinnän jälkeen löysin sydänäänet, vaikka viikkoja vasta 9+3!  Ensin vain oma syke löytyi, mutta ei voinut erehtyä kun reilusti yli puolet nopeampi syke ilmestyi selvänä [:)] Oijoi, täällä ollaan taas yhtä hymyä [;)]

Kiitos teille kaikille tuesta! Tämä foorumi on kyllä ihana paikka [:)]

Osaisko joku viisaampi neuvoa miten saisin liitettyä itsellenikin tuollaisen Lilypien laskurin? Sain sen kyllä tehtyä ja sain koodinkin, mutta en osaa sitä laittaa tänne sivulle.

Ja joku vielä viisaampi voisi kertoa mistä niitä löytyy[:D]. Olen miettinyt, että tuollainen olisi ihan kiva tuossa alareunassa.
Kävin eilen ottamassa kausi-influenssa/sikarokotteen ja illalla oli olo just sellanen, että on tulossa kipeeksi ja tosi väsynyt. Tänään ollut muutoin ihan normiolo ( ja normiväsymys[:)]), mutta kättä aristaa nostettaessa ja pistospaikka hellänä. Äitini oli eilen aamusta asti meidän luona ja jäi sitten yöksikin vielä avittamaan. IHANA ÄITI!
Huomenna taas sairaalalle. Tälläkertaa tapaan sisätautilääkärin diabetekseni takia ja tarkastellaan verensokerimittauksia jne. Tämä raskaus ei hirveän paljon ole vielä vaikuttanut sokereihin/insuliinin tarpeen muutoksiin, mutta onhan tässä aikaa...
Käväisin silmälääkärilläkin. Raskaushan on rankka kokemus silmille ja vielä rankempi diabeetikoille, mutta asiat ovat niin hyvin, että sen puoleen estettä normaalille alatiesynnytykselle ei ole. Varmuuden vuoksi silmät tarkistetaan kuitenkin vielä loppuraskaudessa.
Puuh! Nyt päikkäreille! Taaperoni uhmaa ja protestoi isukin työmatkaa oikein olan takaa ja imee tehokkaasti ylimääräisen energian mitä vauva jättää...

Noita laskureita saa esim. osoitteesta www.lilypie.com, ja ne lisätään tänne kopioimalla koodi kohdasta PseudoHTML, UBBCode and BB Code. Sitten lisätään se kopioitu teksti tuonne oman profiilin allekirjoitukseksi. :)

Tarkemmat ohjeet löytyy tästä ketjusta: http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=5376&mpage=1&key=

Milloin tämä väsymys loppuu??? Viikko 12 lähenee ja neuvolantäti lohdutteli, että väsymys voisi väistyä pikkuhiljaa, mutta ei kyllä siltä tunnu! Tuntuu, että energiaa ei ole mihinkään. HUOH! Onko täällä muilla väsymys jo väistynyt?

Väsymystä on liikkeellä täälläkin. Nyt olen ollut kolme päivää saikulla ja oikein mitään en ole saanut tehdyksi... huomenna pitäis jaksaa töihin. Hirvittää jo valmiiksi. Haukottelu on tullut tavaksi, samoin päikkärit. Ennen en päikkäreitä nukkunut ollenkaan ja harvoin olikaan niin väsynyt olo, että ois tehnyt mieli päikkäreille. Miehen mieliksi joskus makasin hänen vieressään, harvoin kuitenkaan edes nukahdin. Mutta nyt tilanne on aivan toinen. Saattaisin toki jaksaa ilman päikkäreitäkin, jos oikein sinnittelisin. Nyt kuitenkin, kun on kerran hyvä syy nukkua päivällä, niin minähän nukun hyvällä omalla tunnolla [:D]

Maikkie Tsemppiä, ja kiva kun pääsit heti tarkistuksiin. Tarrasukkaa ja akkuporakoneita ja vaikka mitä vielä siulle mukaan, toivottavasti kaikki menee hyvin.

Väsymys hävisi täältä kuin tuhka tuulee heti kun siirryin yhdeksännelle viikolle. Hyvä uninen olen vieläkin mutta en onneksi enää ihan zombi. Tuntuu etten tuosta lokakuusta ja marraskuun alusta oikein edes muista mitään...

Miulla huomenna viikkoja 12 ja väsymys vaan jatkuu[:(]....puuh. Vaikea kyllä erotella mikä johtuu muutosta, mikä vauvasta ja mikä tilapäisestä yh-arjesta miehen ollessa työmatkalla ja minun tapellessa uhmiksen kanssa, mutta ihan zombiena mennään yhä. samoin tuo aaltoileva etova olo ei tahdo laantua. Taas tänään ihan yht`äkkiä kaupassa etova olotila yllätti ja meni sitten itsekseen vartissa ohi.

Kirjoittelenpa surullisia uutisia tännekin, kun jonnekin pitää saada tuntojaan purkaa. Epämääräinen vuoto on jatkunut koko ajan vaihtelevan suuruisena ja vaihtelevan värisenä. Tänään soitin taas ihan paniikissa terveyskeskukseen, jossa harmikseni oli ihan täyttä enkä enään sinne päivystykseen päässyt. He kuitenkin neuvoivat soittamaan Oysiin, jonne onnistuinkin pääsemään suoraan äitipolille.
Siellä pääsin sitten kunnolliseen ultraan, josta irtosikin paljon enemmän tietoa, kun maanantaisesta tk:n ultrasta. Ultraus tehtiin tällä kertaa alakautta ja kuvakin oli paljon selkeämpi. Ultrassa näkyi edelleen pieni alkio, jonka sydän löi. Huomattavaa oli alkion pieni koko, joka vastasi viikkoja 7+1. Omien laskujeni mukaan nyt olisi rv 8+4. Tosin hedelmöittyminenhän on voinut ihan hyvin tapahtua pikkaisen myöhemmin. Kaikista huolestuttavin asia oli kuitenkin se, että lapsivettä oli todella vähän. Lääkärin mielestä vuoto oli vetistä ja hän epäilikin, että se on lapsivettä, joka sieltä ulos vuotaa. Lääkäri ei antanut paljoakaan toiveita alkion selviämisestä. Sanoi kuitenkin, että mitä tahansa voi sattua. Varoitteli kuitenkin erittäin todennäköisestä keskenmenosta.
Harmitus on suuri, vaikka olenkin tähän ehtinyt jo henkisesti valmistautua. Jotenkin on vaan ollut koko ajan sellainen olo, ettei kaikki ole kunnossa. En oikein jaksa uskoa, että sitä lapsivettä yhtäkkiä jostain ilmaantuisi. Toisaalta myös mietityttää, että onko alkiolla ollut edes mahdollisuutta kehittyä normaalisti ilman sitä vettä?
Huomasin tuossa manguen avatar kuvassa selvän eron omaani nähden. Minulla tuota mustaa aluetta (lapsivesi) ei käytännössä ollut ollenkaan. Saanko kysyä, millä viikoilla tuo kuva on otettu?
Lääkäri epäili myös alkiolla olevan joku rakenteellinen häiriö, kun näytti, että sillä olisi ollut joku ylimääräinen uloke. Sanoi kuitenkin, että alkio on niin pieni, ettei oikein varmaksi voi mitään sanoa. Lääkäri kuitenkin piti todennäköisimpänä sitä, että napanuora olisi ollut siinä niin sykkyrällä johtuen lapsiveden vähyydestä. (enemmän vettä, niin napanuora mahtuisi kellumaan siinä vapaasti)
Tässä vaiheessa ei tehty mitään asialle. Kontrolliultra on viikon pästä ja sinne asti pitäisi odotella ellei tule ulos ennen sitä. Täytyy sanoa, että melkoinen sissi se on kyllä, kun sinnittelee siellä melkein tyhjässä pussissa ja edelleen vaan sydän löi.
Miehen kanssa katselimme yhdessä ruudulta näkyvää sydämen sykettä haikein mielin kuultuamme huolestuttavat uutiset. Nyt kuitenkin tiedämme, että voimme luomusti onnistua saamaan yhdessä raskauden aikaan. Onhan siinäkin jo jotain positiivista siihen nähden, että olimme molemmat varautuneet siihen, ettemme ehkä saisikaan lapsia.
On tämä vaan niin väärin. Ensin saa yrittää ja yrittää ja pettyä puolentoista vuoden ajan. Sitten, kun se onnistuu, niin siinä on heti joku vialla.
Onneksi koira on sellainen päivien ilopilleri [:)] Nytkin kantaa koko ajan leluja syliin...

Voi Maikkie, olipas ikäviä uutisia [:(]. Pidän peukut ja varpaat pystyssä, että kaikki menee hyvin ja lapsiveden määrä lisääntyisi. Kai lääkäri määräsi sinut vuodelepoon? Olen jostakin lukenut, että reikä sikiökalvossa voi korjaantua itsestään, mutta paine ja liike saavat lapsiveden valumaan herkemmin. Nyt tankkaa nesteitä kovasti ja pitäydy väkisinmakuulla mahdollisuuksien mukaan.

Voi ei Maikkie! [:(] Olipas kurjia uutisia..Varmastikin haikea mieli sykkivää sydäntä katsella, jos ei paljon toivoa selviämisestä anneta [&o] Toivon kuitenkin vielä, et lapsiveden määrä jotenkin kääntyisi kasvuun!
Tsemppiä teille kummallekin kovin! Nuo koirat on kyllä ihania ilon tuojia [:)]
(Ja mulla tuossa kuvassa oman laskun mukaan rv 7+5 ja vastasi 8+1)

Maikkie Voi ei...  Sanattomaksi vetää. Paljon voimia teille, kyllä tuntuu tosi epäreilulta noin pitkän yrityksen jälkeen sitten saada vielä huonoja uutisiakin. Toivotaan ihmettä...

Kiitos teille kaikille ihanille, jotka jaksatte tukea ja kannustaa [:)]

Lääkäri ei määrännyt vuodelepoa eikä edes sairaslomaa ollenkaan. Hän oli sitä mieltä, että minä en itse pysty vaikuttamaan tilanteeseen mitenkään. Työnteko ja liikkuminen ei hänen mielestään paranna tilannetta sen enempää, kun lepokaan. En sitten tiedä miten oikeasti on. Juomisen kuitenkin aloitin, vaikkei lääkäri siitäkään mitään sanonut. Yritän nyt kuitenkin nestettä tankata pikkaisen enemmän, jos siitä jotain apua olisi.
Tähän mennessä ei oikeastaan mitään muutoksia ole tapahtunut. Eilen oli vuodon seassa ihan kirkasta vertakin, mutta edelleen olen pärjännyt ihan vain pikkuhousunsuojalla tai kokonaan ilman. Eli vuoto on kuitenkin suht. vähäistä. Toisaalta, jos se tosiaan on sitä lapsivettä, niin pienikin määrä näin alkuvaiheessa on aina liikaa. Mutta ei se tyyppi ainakaan vielä ole ulos tullut. En kyllä osaa sanoa, että onko se enään edes hengissä, mutta se on varmaa, että sisällä se vielä on. Nyt ei ole enään pahemmin ollut kipuakaan, jota aikaisemmin oli oikealla puolella alavatsalla. Ultrassa näkyi joku musta möntti oikeassa munasarjassa. Lääkäri olisi kuulemma pitänyt sitä kohdunulkoisena, ellei juuri olisi nähnyt alkiota oikeassa paikassa kohdun sisällä. Harvinaisissa tapauksissa toki on mahdollista, että on molemmat yhtäaikaa. Jospa meillekin oli tulossa kaksi, mutta toinen ei päässytkään perille asti. Toivottavasti se möntti oli jotain ihan muuta kumminkin. Lääkäri höpötti jotain keltarauhasesta tai jostain sen tyyppisestä. Ilmeisesti asia tutkitaan viimeistään sitten, kun tämä menee kesken. Sitten, jos ei menekään kesken, en tiedä voidaanko sitä tutkia tässä vaiheessa ollenkaan.
Uskotteko, että aika matelee ihan uskomattoman hitaasti, kun odottaa vaan? Tämä tuntuu ihan uskomattomalta, että näinkö tässä tulee käymään, ettei meille vieläkään sitä lasta suotu. Vaikka koko ajan olikin keskenmenon pelko, silti sitä alitajuisesti on jo alkanut ajattelemaan tulevaisuuttaan pienen lapsen äitinä. Nyt se kaikki otetaankin pois... ajatustyö on koko ajan käynnissä ja ajatuksen siirtyneet jo uuteen yritykseen.

Sanattomaksi menee täälläkin Maikkie, todella ikävää! Toivotaan että tämä vielä iloksi muuttuu ja pienokainen pysyisi matkassa mukana!

Voimia Maikkie! En osaa oikein muuta sanoa. En voi edes kuvitella sitä huolta ja taakkaa mitä tunnet.

Täällä väsymys jatkuu. Etova aaltoileva olo pikkuhiljaa on väistymässä. Yllättäen tajusin, että varmaan kahteen päivään ei ole ollut huonoa oloa. Nyt siis 12+4. Jonkun verran olen tuntenut kohdun kovettumista (supistelua) ja hieman pelottaa, että miten asiat menee kun näin aikasessa vaiheessa tulee jo. Olen yrittänyt lepäillä ja olla nostelematta, mutta kaksivuotiaan touhupepun äitinä se on mahdotonta. Etenkin, kun miehenikin on vielä siellä työmatkalla. Plaah!
Esikoista odottaessa alkoivat noin vkolla 27 sellaiset koko ylävatsan kivikovaksi lyövät supistukset jotka menivät ainoastaan makuuasennossa ohitse ja loppuajasta ei ollenkaan. Aika ikävän tuntuisia olivat ja asiaa tutkittiin, mutta kun eivät tehneet kohdunsuulle tms. mitään niin ei pidetty vaarallisina, pelkästään epämukavina. Rytmikkäitä supisteluja ei tullut vasta, kun lapsivedet menivät. No aika näyttää. Taitaa olla aika yleistä, että supistelut alkavat aikaisessa vaiheessa jos on jo synnyttänyt. Miten muilla?

Mites painonnousu? Onko muille tullut mitään? SANOKAA, ETTÄ ON[:D]!!! Itselleni on tullut reilu 2 kiloa tähän mennessä. Esikoista odottaessa oli tullut noin 5 kiloa. Neuvolassa ei oikein tykätä varmaan, kun tuota ylipainoa oli 10 kiloa ennen raskautumista. Esikoista odottaessa nousi kaikenkaikkiaan 11 kiloa paino ja 3 viikkoa synnytyksen jälkeen oltiin -2 tilanteessa.

Tässä tällästä läpinää. Kaikille tasapuolisesti turvallista odotusta ja ikäviä uutisia saaneille voimia jaksaa.

Minä menen nyt pyykkituvan kautta nukkumaan [:)]

myös täältä jaksamista maikille.

itse jännitän ultraa vielä melkein kaksi viikkoa. Mun väsymys on aaltoillut ja tuntuu, että pikkuinenkin lisävalvominen tai stressi aiheuttaa totaalista uuvahtamista. Töistä en ole ollut pois, mutta en ole kyllä juuri mitään siellä saanut aikaan. Välillä kyllä vähän pelottaa, kun pitää ajella autolla ja väsyttää ihan älyttömästi... ja sitten itkettää - ihan kaikki mahdollinen. Työkaverin ei tarvitse kovin poikkipuolista sanaa sanoa, niin tekee mieli rynnätä vessaan itkemään. Toivottavasti helpottaa kohta. Niin ja onneksi ei ole enää jatkuvaa pahoinvointia (10rv).

Takaisin