Marraskuun mutinat

Ootteko muuten kattonu Yleltä Imettäjät-sarjaa (näkyy Areenaltaki)? Siinä 3,5v söi tuttia. Mulla loksahti leuka auki. No sitä myös imetettiin vielä, siihen en kommentoi, mutta samalla pojalla myös mm.vaipat näytti olevan edelleen? Jotenkin...outoa. Ikäänkuin poika olisi vielä täysin vauva(pidetty vauvana), ja jotenkin onhan vajaa 4-v vielä pieni mutta.. vertaan tuohon omaan 3,5vee pojuun ja tuntuu jotenkin vaan oudolta, niin oudolta.
Missä kusessa (kirjaimellisesti) olisinkin jos oma 3,5v poju vielä olisi noin vauvamainen(heräilis yöllä tissille/tuttia etsiin), sillä kun on jo 2v pikkuvelikin ja vielä pienempi sisko tulossa :D tuo 2veekin alkaa pärjäileen ilman vaippoja ja apua jos se olis vielä tutti/tissivauvakin...olis aika vieroitukset edessä. ..Kunhan pohdin tässä "ääneen"...
 
Mä olen katsonut sitä Imettäjät-sarjaa ja myös mua on vähän oudoksuttanut se 3,5v vaipoissa kulkeva poika. Se on tosiaan kuin iso vauva. Ja mä voin kyllä sanoa, että niin ison lapsen imettäminen tuntuu musta kummalta mutta toki jokaisen oma päätös miten haluaa tehdä.
 
Olen katsonut Imettäjiä, enkä minäkään ymmärrä sitä yli 3-vuotiasta vauvaa... Vaikuttaa siltä, että vauvana on pidetty. Suurin osa tuon ikäisistä kun on niiiin isoa, ettei edes pitäisi vaippoja saati kelpuuttaisi tuttia. Hyvähän se on untuvikkona huudella, mutta kyllä se on äidin rooli vieroittaa tutista ja vaipoista ja muista vauvajutuista.
 
Mä tiedän kans yhen joka imettää ainakin kerran päivässä vielä 2, 8v. Mun mielestä se on jo liikaa.
Meillä 2, 9v imetettiin vuosi ja pari kk. Ja se on must ok vielä. En pystyis imettää kohta 3 vuotiasta. Ei en. En ole katsonut kyseistä ohjelmaa. Imetyshän on hyvä jos se onnistuu ja ja maitoa riittää. Mut rajansa kaikella. Meillä kun on muutenkin isompia lapsia niin ei ne nuoremmat haluu mitää vauvoja olla. Ja tosta vaippa jutusta siin ohjelmassa jos se joutuu pitää sillä pojalla vaippaa kun se imettää niin eikse kakka oo vähän löysempääkin.
Toisaalta en haluis kommentoida mitään. Onhan se jokaisen oma asia kuinka kauan imettää ja pitää vaippoja. Luulisi neuvoloiden jo huomauttaneen asiasta.
Imetyksessä hän on pääasia se vastasyntyneen ruoka ja läheisyys... kyllähän sitä läheisyyttä pitää antaa muutoinkin kuin vain imetyksen yhteydessä jos aattelee jo isompia lapsia jotka ei enään ole imetys listalla.
 
Mielenkiinnolla jään odottamaan miten pojan tarha elämä alkaa kulkemaan sarjassa. Toivottavasti vanhemmat ymmärtävät aloittaa vieroitukset ja pottatreenit vielä ennen...itse tarhan aloitus on iso muutos, ja sitten kaikki muut nuo isot muutokset vielä päälle.
Voi olla kova paikka pienelle kun joutuu yhtäkkiä "isojen" joukkoon :/ lapsetkin on tahtomattaan kovin suoria sanoissaan ja vahingossa ilkeitä myös.

Serkkuani (poika) pidettiin myös vauvana pitkään, se oli jotenkin kaameaa katseltavaa. Puristeli ja roikkui äitinsä tisseissä kiinni vielä lähes kouluikäisenä..luoja. Ei, en myöskään ihan täysillä pysty ymmärtämään yli 2veen imetystä vaikka olen imetyksen kannattaja muutoin...tai ei se imetys sinänsä, vaan jos lasta muutoinkin pidetään vauvana mahd.pitkään, se on jotenkin arvelluttavaa. Eli rajoja ja rakkautta, sopivassa määrin. Saako leikki - ikäinen tissimaidosta mitään irti? Toisaalta, kukin tavallaan.
 
Olen ehdottomasti imetyksen kannattaja, mutta mutta... itsellä loppui turnauskestävyys kun tyttö oli puoltoistavuotias. Luulen, että jos on tollanen tilanne kun siinä ohjelmassa, niin äidillä on henkisesti vaikeaa jotenkin päästää 'vauvasta' irti, ja jotenkin roikkuu lapsessa, ehkä parisuhteen tms korvikkeena? Niin päinhän se on, että vanhemmalla on henkisiä ongelmia eikä lapsella, jos noin pitkäksi venyy noin kokonaisvaltaisesti, ja samoin vanhempien kyvyttömyydestä asettaa rajoja: tutti ei todellakaan tee purennalle hyvää tuossa iässä, ja olisi vanhemman velvollisuus laittaa piste asialle. Ei lapsen päätettäväksi voi jättää sen omaan terveyteen liittyviä päätöksiä. Paranisi sitäpaitsi samalla yöunet ja muut.
Ja vaippa-asioissa lapset kypsyy eri aikoihin, mutta kyllä ton ikäisellä on jo ainakin yks herkkyyskausi ehtinyt olla. Me hoidettiin se asia kesälomalla kun oli aikaa hoitaa itse aktiivisesti vessahommia 'kokopäiväisesti', siis lähinnä tarkoitan ettei hoitaja vaihdu päivän aikana niin kun päiväkodissa, vaikka sielläkin pottailtiin, niin kuitenkin pidettiin tietenkin varmuuden vuoksi vaippaa. Kesällä sitten alkoi nopeasti sujua vaipattomuus, kun käytettiin vaan pikkupöksyjä ja tyttö 2,5v oppi huomaamaan ja sitä kautta ennakoimaan kastumisen, niin jos aluksi meni kuudet pöksyt päivässä tiheistä vessakäynneistä huolimatta, niin parissa viikossa enää 0-2 pöksyt maksimissaan. Kuukaudessa asia oli täysin hoidettu. Päiväkodissa on koko syksynä tullu kerran vahinko, todennäköisesti kun ei ole malttanut mennä vessaan kesken leikkien. Yölläkään ei enää ole vaippaa, mutta välillä tulee vahinkoja jos tyttö on juonut paljon tms, mut se on elämää, muovilakanat ja pyykkikone on keksitty :) harvenevassa määrin kuitenkin enää kastuu, ehkä kerran viikkoon. Suunnilleen puoleltaöin ennen kun itse käyn nukkumaan, kannan yleensä vielä puoliunisen neidin potalle käväisemään ja takaisin, niin kestää rakko tyhjänä aamuun. Aamulla on itsestään ylpeä tyttö kun on peti kuiva, esittelee mielellään tyyliin 'äiti kokeile mun lakanaa!' :)
 
Mä en ole voinut katsoa sitä imettäjät-ohjelmaa, jotenkin ahdistaa :D. Ehkä siis ahdistaa siksi, että koen sen itselle jo etukäteen vähän haasteelliseksi ja vaikeaksi asiaksi, niin en halua telkkarista katsoa sitä.

Mitä tuohon vaipattomuuteen tulee, niin meidän uusperhekuviossa tuo nuorempi oppi myöskin kesälomalla kuivaksi. Tuolloin 2,5 v., kun kuivaksi oppi. Otettiin ihan loma-agendaksi, että nyt saa vaippahommat riittää. Neljä päivää ja lapsi oli kuiva, myös öisin. Oli siis aika kypsä :) ja todellakin oli niiden pissa/kakkavahinkokalsareiden pesemisen arvoista, on meinaan pikkasen eri juttu pyyhkiä toisen pylly potalla tai pöntöllä käymisen jälkeen kuin vaihdelle tuon ikäiselle enää vaippaa ja pestä ja kuivata jne.
 
Meillä on pottailtu siitä asti kun oppivat kunnolla istumaan ja kävelemään, alle vuoden iässä. Pojat tottu siis jo kotosalla pottatouhuihin ennen päikkyyn menoa. Eihän sen ikäinen opi vielä kuivaksi mutta tottuu ajatukseen että tarpeet on kivempi päästää muualle kuin housuun. Mutta siis lapsen tahtisesti ollaan menty, tosin vanhempienhan tehtävä se on opettaa/totuttaa tavoille. Oli kyse sitten syömisestä/hygieniasta/hyvistä käytöstavoista.
Tuo esikkopoika on ollut täys kuiva ja myös yökuiva vajaa 3-veestä asti. Sanoisin, että 2,5vuotiaana jo lähes kuiva, silloin tuli vielä vahinkoja välillä. Reilu 2-veestä eteenpäin ei oikein mielellään laittanut vaippoja kun oli "niin iso poika jo".
Tuo kakkospoika joka juuri täytti 2vee, käy vaihtelevasti potalla kotona. Aamuhädät+kakat pottaillaan, illalla myös ennen nukkumaanmenoa, mutta voimakas uhmaikä aiheuttaa välillä eripuraa potalle menosta päivällä, kun kotonakin pottaillaan aina ruoan jälkeen/ennen ulos lähtöä ym. Aina ei pikkumies malttais :wink tarhassa toki pottailee kuulemma hyvin, mutta pitävät vielä vaippoja jatkuvasti.
 
Meillä on myös pottailtu hyvin varhaisesta vaiheesta lähtien. Kotona oli vaipatta 2-vuotiaasta alkaen, mutta ulkona ja päiväkodissa käytettiin silloin vaippoja vielä kesään asti. Ja isommat hädät oli tehty pottaan/pönttöön jo pitkän aikaa. Kesän aikana jätettiin sitten vaipat pois päiväkodissakin eli ikää silloin vajaat 2,5. Joitain vahinkoja on sen jälkeen sattunut ja hyvin harvakseltaan saattaa vieläkin joskus öisin käydä vahinko, jos on vaikka kipeä, illalla on tullut juotua paljon ja kuumelääke väsyttänyt. Mutta ei kyllä varmasti suostuisi mitään vaippoja käyttämään vaikka mikä olisi. Ikää siis nyt 3 v 8 kk.
 
Meillä harjoitellaan kovin pottailua (poika 2v 9kk) Toiset päivät onnistuu hyvin ja toiset ei.. näin on ollut jo kesästä saakka. Ei vain pysty pidättäämään kunnolla vielä ellei ihan tosissaan siihen keskity. Aina lirahtaa pari tippaa housuun ja sit juoksee potalle
 
Pojat vissiin pikku "ruiskuineen" (mikä sanavalinta taas :grin) kypsyy yleensä myöhemmin kuiviksi ja varsinkin täyskuiviksi/yökuiviksi. Vaikeampi pidätellä, pissa tulee helpommin. Ja sitä "ruiskua" pitää oppia painaan useimmissa potissa/pöntöllä myös kädellä alaspäin ettei lennä mihin sattuu :wink
Ihan tutkittu juttu vissiin että pojat monella tapaa kehittyy Keskimäärin muutenkin hitaammin kuin tytöt, eli usein kielellisesti ja motorisesti ym.
 
2-3 tuntuisi olevan lapsesta riippuen varsin yleinen ikä, meillä sattui juuri kesälomille noin 2,5 niin sopi hyvin. Vuoden ikäisenä en olisi turhaan viitsinyt kokeilla, kun tuskin olisi ollut vielä kypsä, ja olisin vain itse saanut siitä pitkän prosessin osakseni. Aika kivuttomasti sujui kun oli suht otollisen ikäinen, pohjalla ainoastaan se, että päiväkodissa välillä kävi potalla istumassa isojen kanssa vaikkei sinne tulosta tullutkaan kun pari kertaa(varmaan vahingossa) keväällä. 'Pissatarrat' oli hyvä motivaattori, eli ei jouduttu juuri ollenkaan vääntämään kättä potalla istumisesta ja positiivisuuden kautta alkoi tosi nopeasti luonnistua. (ei nyt ihan parissa päivässä niin kuin jollakin, mutta mielestäni kuukausi oli ihan ok, kun kehitys oli tasaista) Öiden sujumiseen taas vaikuttaa paljon hormonituotanto, ja joillakin sitä tiettyä hormonia alkaa erittyä myöhemmin.
 
Meillä aukes eka kielenkannat, liikunnallisuus taas on vähän rauhallisemman tahtista ja harkitsevampaa, ei apinariehumistyylistä...
 
meillä menee taas toisin päin :) juoksee, pomppii ja sekoilee minkä kerkiää mut nyt vasta alkanu muodostaa semmosia lauseita mistä ihan kaikki jopa saa selvää :) ja toi eri asteinen kehitys ollaan kyl huomattu ku kaks kaveria saivat tytöt samoihin aikoihin ku meijän poitsu syntys ni ovat oppineet kaiken paljon nopeammin ku meillä poika...
 
Puheterapeutti sanoi meille tästä, ja kuulemma tutkimusten mukaan pojat kypsyy keskimäärin hitaammin kuin tytöt. Käytiin tuon isomman kanssa pari kertaa kun ei osaa k-kirjainta (ei vieläkään osaa nyt 3,5vuotiaana, tosin puhuu paljon, ummet ja lammet). Sama poika motorisesti kuitenkin normi: käveli n.1v ja muutenkin liikunnallinen poika, joskin hieman varovaisempi aina ollut kuin pikkuveljensä joka alkoi jo 10kk ottaa ensiaskeleita, ja edelleen rämäpää. Esikko sanoi ensisanansa 10kk: "äiti" ja "tähti", 2v syntymäpäivänä puhui jo parin sanan lauseita, pikkuveljensä puhuu jo yli 5-sanan lauseita, kyselee "mitä/mikä/miksi" ym.

Terapeutti sanoi että motorinen kehitys kulkee käsikädessä kielellisen kehityksen kanssa, eli nuo taidot menevät yleensä käsi kädessä. Tosin poikkeuksia on paljon, tottakai. Ja kaikki lapset niiiin erilaisia, jotkut ovat varhain hyviä jossain, kuka missäkin. Tytöt harkitsevaisempia ja rauhallisempia, yleensä. Persoona vaikuttaa myös paljon. Kyllä tuon esikon varovaisuus ollut ihanaa, kun vertaa tuohon toiseen joka kokoajan telomassa itseensä. ..huoh...

Esim.tuo esikkomme ei ole niin aikaisin ollut puheessa ja liikunnallisesti lahjakas kuin kakkonen, mutta osasi piirtää jo 2v synttäreinään esittäviä ja oikeita autojen kuvia! Nyt piirtää jo mitä vain: dinosauruksia, ötököitä ym.. Lisäksi ollut uskomaton palapelien kanssa: teki 2,5vuotiaana jo itsenäisesti yli 100-palan palapelejä. On siis hahmottamiskyvyltään ja hienomotoriikaltaan taitava, vaikka toisaalta karkeamotoriikka esim.pyörällä ajaminen luonnistunut vasta äskettäin(kolmipyöräisellä).
Ollaanhan me aikuisetkin taidoiltamme ja kiinnostuksiltamme tosi erilaisia :) Hienointa muksuissa on mun mielestä just se kun niiden värikkäät persoonat alkaa jo tosi varhain erottumaan!
 
Oon suunnitellu kattoa imettäjiä, mut en oo sattunu vielä just sillon telkkarin ääreen. Kiinnostaa, nyt varsinkin pakko kattoo miltä näyttää yli kolmevuotias tissiä syövä vaippapöksy, kun lähipiirissä tuntuu kaikki lapset oppineen tosi aikasin kaikki taidot. Meidän poika 1v 9kk on tosi liikkuvainen, mutta oikeita sanoja ei kyllä tuu vielä. Ilmehtii siihen malliin et huumoria löytyy mut sanat puuttuu,, oon jo alkanu huolestuu et eikö se opi millään puhumaan. Uskon siihen vanhaan sanontaan et joko jää kieli kannan alle tai toisin päin.

Haaveilin pitkästä imetyksestä tuon esikoisen kanssa, mutta unikoulua kun pidettiin, niin yöimetysten poisjäänti vähensi maidontuotantoa roimasti ja siitä lähti vähenee muutenkin imetyskerrat ja sit poika päätti itse lopettaa 1v ja 1kk ikäisenä. Silloin suretti kovasti, mutta haaveissa oli kyllä vain 1,5 tai 2 vuotiaaks asti tissutella, ei sen pitempään. Olis se aika outoa jos lapsi osais jo itse sanoa että tahtoo tissille...

Ainiin, ja se potta-homma. Täysin vaipoilla vielä mennään, vaikka välillä harjotellaan pottailua ja yhdet pissat ja kakat on saatu pottaan. Ei vaan tunnu ymmärtävän miks siinä istuskellaan, tahtoo kyllä aina mennä potalle ja oikein kädet nyrkissä äheltää siinä mutta se on vaan teatteria... matkii meitä kun on koitettu näyttää mitä siinä vois tehdä. :p
 
Muokattu viimeksi:
Tiedän monta vanhempaakin, n.2v poikaa jotka ei juuri puhu. Tuntuu että pojat yleisemmin alkaa puhumaan vasta 2v-tuolla puolen kunnolla (äitini komppaa tätä yleistystä, oli yli 30vuotta lastentarhanopettajana). Tytöillä aivotkin tutkitusti erilaiset, ja leikit: sosiaaliset taidot tärkeämpiä ja hoivavietti myös. Isompi poikani oli pienessä 12 - lapsen tarhassa aiemmin ja erottui siellä "ei niin edukseen" kun ryhmän muut samanikäiset eli yli 2v tytöt olivat niin paljon rauhallisempia ja leikit eri. Poikani olisi tarvinnut "painikaveria" ja turhautui kun liikunta ja aktiviteetit jäi liian vähälle. Tämä näkyi sitten muiden kiusaamisena ja riehumisena. Epäilivät jo että pojassa jotain vialla kun yhteisleikit ei oikein onnistunut. Hänelle ei siis löytynyt poikakaveria koko ryhmästä. Mutta tässä uudessa isossa tarhassa taas on ikätovereita ja vanhempiakin poikia ja tyttöjä ja vihdoin poika saanut kavereita joista puhuu kotona :) Eikä turhaudu ja käyttäydy enää huonosti.
Oon yrittänyt kasvattaa ns. sukupuolisensitiivisesti: ostanut pojille nuket ja en tyrkyttänyt poikahommia, mutta kas vain niiden isoin kiinnostuksen kohde aina ollut autot ja vempaimet :D

Istutin aikaisesta lähtien potalla kun kuulin monelta tutulta ja äidiltäni että helpottaa sitten myöhemmin oppimista. Ja aika oikeassa olivat. Ei ole juuri tarvinnut taistella pottatreeneistä kun se on alusta asti itsestäänselvyys. Vaiva on siis kannattanut: sinne potalla ihan halutaan mennä pienestä asti ja kuivaksi opettelu tulee luonnostaan. Tosin se vaatii hieman vaivannäköä. Mulle se ei ollut "vaiva" tai lisätyötä kun oon ottanut pojat vessaan potalle aina kun itsekin olen mennyt :)
 
Takaisin
Top