Marraskuun mutinat

Meidän esikoinen oppi kunnolla puhumaan 6v. Eli ekalla luokalla. Eskari aika meni sumussa kun poika selitti jotai mitä toiset ei ymmärtänyt. Käytiin puheterapeuteilla monta vuotta. Yks terapeutti sanoi et ei se koskaan opi puhumaan. Joku tosi vaikea ja harvinaninen vika. Jotai leikkauksestakin puhui. No sit vaihdettiin puheterapeuttia. Ja 1.5vuotta käytiin. Ja poijasta ei mitään huomaa et olis ollu mikään puhevikainen. Puheterapeutista oli myös se hyöty et poika oppi lukemaan nopeemmin kuin muut luokkalaiset.

Meillä tää nuorin , alkuvuodest 3v poika niin. Pissaa välillä housuun. Et vaippoja pidetään. Mut ei ne kuitenkaan märkiä ole. Et pienen lirun tekee ja ilmoittaa et vessaan pissille. Et olis varmasti kuiva päivällä yöllä vaipat kuitenkin vielä. Keväällä kokeillaan yö vaippojen pois jäämistä, kun usein aamulla kuiva vaippa. Et kesään mennessä luulis olevan kuiva.. meillä lapset kuitenkin oppineet suht helposti yö kuivaksi. Viime kesänähän mun piti opettaa nuorin kuivaksi. Mut itellä oli monta kuukautta kestävä väsymys et silloin ei vain muista ja jaksa hokea tuntuuko hätää nyt.

Muo vähän harmittaa kun meidän piti laittaa pientä remppaa.mut kaikki jäi. Pitäis saada isommille pojille omaa huonetta. Eikä et 3 poikaa samas huoneessa.oma Tila loppuu kesken. Olisha meil huoneita.jos vain sais aikaseks laittaa yks makkari lisää aulasta niin kaikille olis omaa tilaa enemmän.

Miten te ootte järjestelly makuuhuoneet? Mä aijon nukkua pikkunen vieressä, et erihuoneeseen se ei mene vielä. Oon liian laiska yöllä nousemaan ylös. Ja imetys yölläkin helpompi kun vain tissi esiin jos vauva itki. Meillä oli se lapsen omatahtinen imetys. Välil söi enemmän ja välil vähemmän. Mut kasvo omaan tasaseen tahtiin. Mikä oli hyvä. Toitottavasti tuleva imetyskin onnistuisi.
 
Meillä pojat nukkuu yhdessä omassa huoneessa, vauva saa tulla meidän makkariin omaan pinnikseen (tai tarvittaessa viereen). Pojatkin, kun olivat pieniä, nukkuivat meidän sängyn vieressä omassa sängyssään. Esikko sai oman huoneen ennen kun kakkonen tuli, reilu 1v iässä. Ja sitten pojat siirtyi yhteishuoneeseen kun pienempi oli myös reilu 1vee.
Tälläkin hetkellä uinuvat vierekkäin sängyissään omassa huoneessa.

En tykkää laittaa vauvaa eri huoneeseen, juurikin imetyksen takia. Ja muutenkin haluan olla lähellä. Taapero on sitten asia erikseen. Tämä kevät-tyttö saa sitten joskus oman huoneen luultavasti ja pojatkin jos haluaa. Meillä onneks nyt tilaa niin mahdollista sekin sit tulevaisuudessa.

Tosin lähes joka yö jompikumpi pojista tai molemmat kömpii viereemme nukkumaan. Sekään ei haittaa :) usein en edes tajua kuin vasta aamulla että näin on käynyt. Miestä ei myöskään häiritse. Onneks on extra leveä sänky :wink tosin vauvan kanssa hommaan keksitään sitten joku väliaikais-muutos, riippuen siitä millainen nukkuja se on.
 
Meillä esikoinen nukkuu omassa huoneessaan ja vauva saa tulla aluksi siinä äp-laatikossa meidän sängyn kylkeen ja sitten siirtyy oman pinnikseen, joka kyllä myös meidän makkarissa, mutta vähän kauempana. Tämäkin yritetään siinä parin kolmen kuukauden iässä viimeistään siirtää omaan huoneeseen nukkumaan, eli siis käytännössä esikoisen huoneeseen, joka taas saa siirtyä yläkertaan vähän tilavampaan huoneeseen.
 
Meillä tulee aluksi pinnis sängyn viereen ja sit kun yöimetykset on ohi niin varmaan siirtyy esikon kanssa samaan huoneeseen. Esikon kanssa toimittiin samoin ja muutti puolivuotiaana omaan huoneeseen. Joskus sitten kun ovat vanhempia niin molemmat saavat omat huoneet ja me muutetaan alakertaan
 
Meille tulee pinnasänky suoraan omaan huoneeseensa. Tietoinen valinta, ja näillä mennään.
 
Hehe, sukupuolisensitiivisyys... siitä vois kertoa niin monta tarinaa, mut jakauma on laajemmassakin lähipiirissä tämä: tytöt hoivaa ja leikkii rauhallisemmin, pojilla on täysin eri kiinnostuksen kohteet ja tyyli toimia. Annat saman lelun, niin leikit on kuitenkin eri: tyttö hoivaa vauvaa tuntitolkulla, poikakaveri kohottaa kulmiaan ja viskaa menemään tai alkaa leikkiä nukella jotain taistelu/kidutusleikkiä. Tyttö jaksaa leikkiä junaradalla hetken mutta yksittäisellä autolla arviolta ehkä alle minuutin. Poika ajelee samalla pikkuautolla hurjasti ympäri huonetta tunnin verrankin. Ja ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta asia on näin, hauskasti jopa niillä jotka aktiivisimmin yrittivät alusta asti kasvattaa täysin 'sukupuolineutraalit' lapset.

Meillä nukkui esikoinen alusta asti omassa sängyssä, paitsi aamutorkut vieressä, eli kuuden jälkeen aamulla yleensä käy ensin potalla ja siitä samalla sitten kömpii viereen vielä hetkeksi ennen ylös nousemista. En nuku kovin sikeästi jos pieni on vieressä, plus että arvostan sen verran edes jossain määrin toimivaa seksielämää silloinkin kun lapset on pieniä, että en halua täysin nollata niitä mahdollisuuksia... koen muutenkin helpommaksi imettää istualtaan mukavassa nojatuolissa puolitorkkuen ja mennä sitten kunnolla vetäisemään sikeät unet omaan rauhaan, eli tämäkin pikkuinen tulee nukkumaan omassa sängyssää.
 
Meillä esikoinen nukkui noin 9kk meidän makkarissa pinnasängyssä, mistä eräänä yönä kun hermostuin heräämään joka liikahdukseen raahasin pojan sänkyineen omaan huoneeseen - ihan siis vastapäätä makkaria. Siirto ei vaikuttanut pojan uniin, mutta itse nukuin siitä lähtien paremmin. Saatiin ikivanha pinnis ilmaiseksi, ja se on muuten hyvä mutta narahtelee vauvan pienestäkin liikkeestä. Nostin alusta asti pojan aina tissille meidän sänkyyn, ja kun lopetti niin siirsin takaisin pinnikseen ja sitten saatiin kaikki hyvin nukuttua taas seuraavaan imetyskertaan. Näin muistin vaihtaa rintaakin öisin kun laitoin aina liivinsuojan ei-imetettävää rintaa varten valmiiksi sängynpäätyhyllylle oikeaan kohtaan (suihkutissi). Oon miettiny aina miten ne, joilla vauva nukkuu vieressä ja syö milloin haluaa- myös äidin nukkuessa- saa imetettyä tasaisesti molemmista rinnoista?...

Me ei olla vielä tuota nukkumisjärjestelyä kokonaan mietitty miten tehdään kun pikkuoravat syntyy, mutta ainakin se on päätetty, että nukkuvat samassa pinnasängyssä meidän makkarissa ekat kuukaudet. Joko ostetaan jo esikoiselle uus sänky ja vauvat saa pinniksen, tai sit ostetaan vielä toinen pinnis, jatkossa niitä kuitenkin tarvii molemmille omat. Tää on vähän hankalaa, kun pitäs periaatteessa olla varautunu kaikkeen, myös siihen et toinen ei jostain syystä selviäkkään. Esikoinen jatkaa nukkumista omassa huoneessaan, ja pikkuoravatkin pääsee sitten aikanaan tulevaan jaettuun lastenhuoneeseen. Asutaan kolmiossa, niin ei noita huoneita ole omia kaikille. Viimeistään kun esikoinen lähtee eskariin/kouluun, pitää sitten kai muuttaa isompaan et saa opiskelurauhaa.
 
Mä en ole kokenut että seksielämä olisi kärsinyt kun vauva nukkuu makkarissa omassa sängyssään. Meillä touhutaan muuallakin kuin sängyssä peiton alla :wink tosin ei se vauva siinä omassa sängyssä oo myöskään puuhia häirinnyt, täytyy vaan olla hiljempaa ettei herää :D

Esikoisen pidin usein ekasta heräämisestä asti tissillä kun heräsi kokoajan ekat 3kk :/ en olis millään jaksanut nostaa sitä heräämisten välillä edestakaisin. Tissiä kyllä vaihdoin syöttöjen välillä, jos jaksoin/muistin. Sit kun alkoi nukkua paremmin ja heräs max3-4krt/yö niin jaksoin nostella omaan sänkyyn. Sit lähellä 1veetä nukkui yöt läpi.
Kakkonen ei juuri ikinä nukkunut vieressä vaan siinä omassa sängyssä. Se kun saattoi nukkua 12h putkeen heräämättä heti synnytyksen jälkeen! !! :wink luksusta! Tosin itse jouduin herään pumppaan kun tissit meinas kirjaimellisesti räjähtää ja lakanat maidossa, ainakin alkuvaiheessa.
 
Pienemmässä asunnossa 'harrastus'paikat on vähemmässä, että sänky on yksi niistä miellyttävimmistä...ja tuskin koskaan ollaan niin hiljaa ja rauhallisesti että joku vois siinä vieressä vedellä sikeitä :D saati että voisin itse olla asiasta huolehtimatta jos oliskin, eli haaveeksi jäisi mun osalta ainakin lopputulos...

Lapset on kyllä niin erilaisia, en ehkä uskalla haaveilla että tää olis yhtään helpompi kuin esikoinen, vaikka todennäköisyydet viittaiskin siihen suuntaan: esikoinen oli aika tapaus...sanotaan vaikka että ainakaan 12h unia on tuskin nukkunu kertaakaan ja täyttää piakkoin 3... Ja vaikka neiti ruokailikin usein ja tehokkaasti, niin silti maidosta oli ylituotantoa ja välillä ei voinu toisella kyljellä nukkua jos oli kivikova rinta...
 
Meidän pojilla on ollu ihan hirmuinen hoiva vietti 2-3 vuotiaana. Silloin leikittiin nukeilla paljon. Mut se jää kyl vuoden kestäväksi. Ja keskimmäinen poika tykkää tyttöjen koruista... vaikka aseleikit on nyt ollukki kovaa huutoo. Saan ite siis piilottaa korut kun se kähveltää kaiken. Poika on nyt kuusi. Kyllä meillä on tyttöjen lelut ollu käytössä. Esikoulu iässä tuli se et tyttöjen ja poikien juttu erot. Ja nuorin 2.10kk leikkii paljon nukkekodilla. Mun pojat on ollu aina kotona et ei oo päiväkodissa ollu missä yritetään et leikeillä ei saa olla tyttö poika eroa.

Joo meillä oli kans monta sänkyy vierekkän ja 5 hkl nukku samassa huoneessa. Yhessä vaiheessa. Se oli kyl kiva pysty heti rauhotella lapsii jos painajaisia näki. Mä oon tunnettu siitä et kun nukun niin en kuule kyl mitään ylimäärästä. Mies sai herätellä muo syöttämään vauvaa.

Mulla kolme raskautta takana eikä milloinkaan napa pullahtanut ulospäin. Niin nyt kyllä on ikävästi pompsahtanut ulospäin, lieko siitä kun tyttöä odottaa. Ja se särky navassa. Välillä niin arkakin. Miten teijän navat voi?
 
Parisuhteet ja ihmiset on niin erilaisia, se mikä jollain toimii on toisille iso No-No. Ja sit tuo ikuisuus-kysymys vanhempien piireissä: "missä lapsi nukkuu" on kans henk.koht.juttu ja uskon et kaikki toimii niinkuin tilanne vaatii ja parhaaksi näkee.
Mä en olis halunnu nukkua kaukana vauvoista, repi sisimmästä vaikka yli 1veenä siirtyivätkin muualle nukkuun. Minä siinä olin kriisissä, ei lapset :D Mies on vähän samalla tavalla ajatteleva, johtuisko siitä et me molemmat ollaan myös nukuttu vanhempien ja sisarusten läheisyydessä aika pitkäänkin. ? Vaikea sanoa...

Imetyskertojen iso määrähän lisää maidontuotantoa? Et ei ihme jos maitoa tullut runsaasti jos lapsi ollut paljon tissillä. Kysynnän ja tarjonnan laki. Meiän esikko oli "vaan" 3kg kun syntyi ja sen jälkeen kasvoi ekan kuukauden 500g/vko, tuplas painonsa alle 2kk iässä ym joten sen takia oli luultavasti kova syömään ja tilaan maitoa. Tosin kakkonen ei syöny usein mutta kasvoi samaa tahtia/käyrää. .tiedä sitten, mistä vauvojen käyttäytyminen lopulta johtuu?! Sen kun joku keksis niin avot :D

Mä oon tietoisesti tosiaan ostanut vauvanukkea pojille hoidettavaksi, punaista vaatettakin kun molempien lempiväri, ihan vain rohkaistakseni heitä olemaan omia itsejänsä ja että voivat toteuttaa juuri mm.niitä hoivaviettejänsä. Tuskin siitä haittaakaan on :) pahimpia kaappihomoja ja rasisteja tulee usein niistä joilta kielletty itsensä ilmaisu ja hyväksyntä, terve itseluottamus vie aika pitkälle
 
Sain aamulla viestin että tuleva kummipoikani on syntynyt :Heartblue

Meijän poika saa nuken kun vauva syntyy. Äitini opasti että sillä hän vältti minun mustasukkaisuuteni kun pikkusiskoni syntyi kun sain hoitaa omaa vauvaa samalla kun äiti hoiti siskoa. Ajattelin että tämä voisi helpottaa pojankin kanssa kun saa tehdä samat asiat omalle nukelle kuin mitä minä vauvalle niin ei jää niin ulkopuoliseksi.
 
Me käytiin kattoo lauantaina joulupukkia kouvolassa... pelkäsin et hermokipinät lentäis siinä jonotuksessa mut olin tyyni . Oma poika tosin tirautti kyyneleet siinä jonottaessa kun toiset ohittivat törkeästi. No mitäpä siitä.. ihana joulupukki oli kun jaksoi kuunnella kaikkia lapsia eikä kiirehtinyt. Oli kuitenkin ihana nähdä kun 6vuotias ekaa kertaa elämänsä aikana ei pelännyt joulupukkia.
 
Takaisin
Top