Marraskuun mutinat <3

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja *Sara*
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mokki: Onnitelut hyvistä ultrauutisista!

masc: Tuuhan säkin kertomaan sitte ultrauutiset :)

äippä2010: Hui, varmasti vuoto on säikäyttänyt, mutta onneksi kaikki oli kunnossa pikkusella <3

Scarpetta. Tervetuloa turisemaan! Meilläkin tärppäsi pillerien jälkeen ensimmäisten luomumenkkojen jälkeen ja olin kanssa ihan äimänkäkenä, kun olin varautunu odottelemaan ties miten pitkään!

papulainen
: Se kielletty taitaa olla salmiakki eli vähän eri asia kun laku ja siis juurikin ton takia, että saattaa nostaa verenpainetta. Jos on normaalit paineet nii kyllä sitä voi kohtuudella syödä, ite ainakin söin, eikä verenpaineet kyllä ikinä sen takia noussut. Ite otin raskausaikan d-vitamiinia (mitä syön kyllä muutenkin), kalkkia (koska en käytä tarpeeksi maitotuotteita) ja keskiraskauden aikaan lisä rautaa kun hemoglobiini laski ja näillä pärjäsin ihan hyvin, mutta varmaan foolihappokin on ihan hyvä. Mutta ei stressiä kun et ole sitä tähän asti syönyt.
Raskausarpia aijon ehkäistä ihan perusvoiteilla kuten edellisessä raskaudessa. Viimeksi vältyin koko arvilta, saa nähdä miten tällä kertaa.

*tiitiäinen: Mulla kans noi hajut tekee pahaa. Esikoinen ku syö noita lihasoseita, niin meinaan joka kerta yökätä kun avaan sen purkin :/

Hooärrä: Tervetuloa mukaan!

Mymmeli84: Huh onpa ikävä, että sulla on noin rajua toi pahoinvointi! Toivotaan, että helpottaisi se ranneke. Mutta tosiaan, hyvä syy kärsiä pahoinvoinnista!

Sitten omaa napaa. Tänään oli esikoisen 6kk neuvola, niin varasimpa sitten itsellenkin ajan, joka on VASTA 20.12! Tuntuu, että siihen olis pieni ikuisuus, sillon viikkoja olis kasassa 8+4 ja aijon kyllä kysyä, jos yritettäis kuunnella sykkeitä. Sais olla joulun rauhassa jos tietäis, että jotain siellä majailee, koska ultra menee ton seuraavan vuoden puolelle. Sitten taas, jos sykkeet ei vielä löydykkään, niin joulusta voi tulla aika stressivoittonen. Huh, kun vaikeeta :D!
Terkkarin kanssa ei kemiat kyllä kohdannu yhtään niin hyvin, kun oisin oottanu. Esikoisesta mulla oli ihama terveydenhoitaja, mutta nyt muutettiin eri puolelle kaupunkia ja neukku vaihtu. Oli jotenkin tosi kireen ja hätäsen olonen tämä uusi terkka ja sillä oli opiskelija siinä näpyttelemässä konetta niin sille äyski aika ikävään sävyyn. Toivottavasti sillä oli vaan huono päivä.

Täällä oltiin eilen taas pää pöntössä yökkimässä. Ei tullu oksennusta, mutta niin yhtä äkkiä tuli ihan kauhee olo, että olin varman, että iltapalat tulee ylös. Vatsaakin on juilinu aika tavalla ja joka kerta kun jotain tuntuu nii heti sitä pelästyy, että onhan kaikki hyvin. Vessassa ravaan kanssa tunnin välein tarkastamassa, ettei vaan tuu verta pyyhkiessä.

Mä täällä stressaan jo, että meidän on pakko muuttaa, koska hissiin ei mahdu tuplarattaat :D Muutettiin just kuukausi sitten tähän ja on muuten tosi ihana koti, mutta hissi on niin pieni, että esikoisen vaunut menee justjust hissiin. Päällekkäin istuttavat rattaat varmaan menisi, mutta haluun kyllä, että lapset on vierekkäin. Ja päivällä kun käytän koiraa ulkona, niin se on jo yhen lapsen kaa aika rumba, kun heti aamusta puet toppavaatteet päälle ja lähet könyymään tolla hissillä alas, niin mitenköhän sitten kahen lapsen kanssa onnistuu. Joten rivitalo on kyllä saatava, ois helppo vaa avata ovi ja Simba kävis asioilla siinä pihalla. Käytin jo eilisen päivän asuntoja katellen, oon ehkä pikkusen hätänen :D Tässä asunnossa pitää asua helmikuun loppuun asti, mutta sen jälkeen on kyllä muutto edessä, jos se musta on kiinni :D!

Nyt poitsu tuolta heräski päikkäreiltä joten lähen syöttöpuuhiin ja vaunulenkille, jos toi sade vaan on loppunu. Sitten aattelinki tehä kasvissosekeiton ja vääntää ite sämpylät niin saa tänki päivän kulumaan. Illalla pitäs sitten taas raahautua salille, en oo koko viikolla käynyt, kun on vaan vauvajutut pyöriny päässä, nyt taas itteä niskasta kiinni!

Hei kaikille ja tervetuloa uusille :) Voi tuo pahoinvointi on hirveää, ei ole mitään niin inhottavaa kuin oksentaminen! Itse oksentelin viime raskaudessa lähinnä siellä loppupuolella ja ison vatsan kanssa se oli jotain hirveää. Viimeksi kehuin/kauhistelin oireettomuutta niin heti koko seuraavan päivän oli kauhea olo. Nyt taas ollut tasaisempaa, palelee herkästi ja väsyttää kovin. Alavatsalla tuntuu möykky, kun pieni möyrii sylissä. Joku siellä tekee pesää <3 soittelin eilen pikaiseen neuvolaan ja kysäisin hiivalääkkeistä. iski alkuviikosta hiivaoireet ja ensin lievittelin ihan piimäkääreellä ja maitohapoilla. mutta hain sitten canesten-puikkoja tiistaina. illalla luin vielä netistä tuoteselostetta ja toisessa kiellettiin käyttö alkuraskaudessa ja toisessa sallittiin. terkka antoi luvan käyttää ja toivottavasti auttaa nyt. täutyy palata normielämäntapoihin, niin ei tule jatkuvaksi tuo riesa. olen syönyt valkeaa viljaa ja karkkia viime aikoina ja tämän siitä sai : lisäksi pyysin reseptin foolohappoon, tarvitsen erikoisvahvaa ja sitä saa vain reseptillä. entinen meni vanhaksi ja olen syönyt nyt kuukauden ajan käsikauppavitamiineja, kahdeksan tabua päivässä.. en pystynyt varaamaan ensimmäistä neuvolaa, kun ei ollut kalenteri mukana. soitan sitten maanantaina uudelleen alkuraskauden ultraan tuskin menen.. en ole aiemminkaan käynyt, paitsi viimeksi, kun tuli runsas verenvuoto viikolla 7+. pääsin vuorokauden kärvistelyn jälkeen polille ja masukki olikin elossa (päivystyksessä edellisenä päivänä sain keskenmenotuomion) seulontoihin osallistun, varsinkin kun on suurempi riski hermostoputken sulkeutumishäiriöön. pääsen siksi useammin ultrattavaksi. tunteet heittelehtivät täälläkin laidasta laitaan. välillä tanssin ja nauran ja hetken päästä itken lohduttomasti mitättömille asioille. miehelle suutun ihan turhista, nytkin olen mököttänyt jo kaksi päivää ja äsken mietin että miksi, en edes muista enää :d nyt alan silittämään jouluverhoja, parempia vointeja kaikille.>

kamalaa pötkötekstä kännyllä.. Niin piti vielä sanoman papulaiselle, että esim. ticket factory tai lillypie'n sivuilla voit tehä tollasen kalenterin . Lisäät koodin omilla sivuilla allekirjoitukseen, niin se tuled sitten joka kerta automaattisesti tohon loppuun

*Sara*a kompatakseni musta tuntuu myös aika pitkältä ajalta odotella tuonne 19.12. asti ensimmäistä neuvolaa.Mulla olis siellä viikkoja jo sen 9 about.Tulee joo aika hurja joulu kun menee eka ultra vasta tammikuulle.Saa stressata joulun ja miettiä onkohan siellä masussa oikeesti joku? :D Mitenhän saakohan sitä varhaisultraa ilman ekaa neuvolakäyntiä? No mutta joudun itsekin soittelemaan huomenna neuvolaan koska mun pitäisi hommata muutama rokotus kun ajattelimme lähteä etelään reissuun ja se vasta tässä stressaakin kun ei pääse neuvolaan ennen sitä.. Vaikeeta vaiko onko? :)

Tuo Lilypien mittari näyttä hiukan pyllylleen. Kun omien laskujen mukaan mulla olisi jo 5+5 meneillään..ja neuvola tädin mukaan ma oli viikkoja 5+2. (Vai miten nuo nyt lasketaan..)

Palelu on kyllä minulla nyt melkoista, kuuluu ilmeisesti oireisiin. Näpit jäässä ja päivällä huomasin , että huulet sinertää! Päänsärky on toinen harmitus, onneksi ei ole vielä tarvinnut pönttöä halailla. Missä vaiheessa muut ajattelitte kertoa raskaudesta ystäville ja perheelle? Me mietimme suvulle asian paljastamista jouluna, mutta onko se vielä riskivaihetta?

papulainen, meillä oli ajatuksena kertoa kakkosesta sitten ku ollaan saatu käytyä varhaisultrassa tiiraamassa että siellä todella on matkustaja mukana <3

täällä ei vieläkään mitään uusia oireita ole tullut. palelee vaan niin pirusti. mies valuu hiestä märkänä täällä ku mää paukutan leivinuunia minkä kerkeän :D ens viikolla sitte vois jo varailla aikaa varhaisultraan. oivoi, menispä pari kolme viikkoa vauhdilla <3

Heips. Täältä tulis nyt ultra kuulumiset. Ja sieltähän se parisenttinen pikkumuru löytyi ja sydän pomppi oikein vahvasti ja lupaavasti. <3 Varovaisesti lupas lääkäriki että sen verran vahvan oloinen pieni siellä on että voidaan jo tavallaan huokaista helpotuksesta. Istukka on tulossa takaseinään ja kaikki muukin näytti olevan ihan kunnossa. Napanuoraki jo vähän näky ja pikkunen jo liikkukin siellä, käsiään heilutti :D

Pikkusen eteenpäin mennään eli nyt mentäiski jo 8+5 <3  ja laskettuki siirtyy varmaan nyt sitte pari päivää aikasemmaks eli 1 tai 2 heinäkuuta. Ite veikkaisin et saattaa syntyy jo kesäkuun lopulla jos siis vaan kaikki nyt oikeesti hyvin menee, toivotaan! Ite kun oon syntyny etuajassa.

Hurjan helpottunu olo ja tänään sitte käytiinki jo kertomassa tuleville isovanhemmille kun oltiin molemmat semmosessa onnelisuuspöllyssä. Ja tosi iloisen vastaanoton sai uusi tulokas. <3

Pitää myöhemmi lukee nuo uudet viestit kun nyt ei kerkee. Tarrasukkia kaikille muillekki <3

Iltoja täältäkin. Kamala päänsärky ja palelu vaivannut tänään, en tiedä johtuuko raskaudesta vai jostain muusta, mä kun olen noista em. oireista kärsinyt ihan riittävästi ilman raskauttakin. Mulla on diagnosoitu migreeni joka pillereitä syödessä ilmeni enemmän tai vähemmän kerran kuussa pilleritauon aikana, mutta nyt on oikeastaan ensimmäinen kerta kun päätä särkee syyskuun puolivälin jälkeen eli sen jälkeen kun pillerit jätin pois.

*Sara*, meillä ihan samoin eli pillerit lopetin syyskuun puolivälissä ja halusin että ekat luomumenkat tulee ennen kuin annettiin raskaudelle mahdollisuutta, ja ne tulikin lokakuun puolivälin tienoilla. Ja sitten heti tärppäsi ekojen luomumenkkojen jälkeen. Sulla taitaa olla LA hyvin lähellä missä mullakin - omien laskelmien mukaan siis 25.7. Olin ajatellut sen olevan muutaman päivän myöhemmin, mutta tiistaina (22.11.) tekemäni viikkonäytöllinen testi näytti jo silloin hedelmöityksestä 3+ viikkoa joten olisko nyt sitten hiukan yli 5 viikon tällä hetkellä, 5+1 tai 5+2 tai jotain.

Hooärrä, mullakin on eka neuvola 19.12. jolloin on hiukan vaille 9 viikkoa täynnä. Mulla on tuo varhaisultra 8.12. eli jo ennen ekaa neuvolaa, yksityiselle voi varata milloin vain. Tuossa kohtaa on hiukan yli 7 viikkoa ja toivoisin niin kovin että sydämen syke jo kuuluisi...

Tunteet menee ihan vuoristorataa. Yhtenä hetkenä olen aivan onnesta soikeana raskaudesta ja toisena hetkenä hirveän huolestunut että onhan kaikki hyvin. Mulla ei ole ollut minkäänlaista pahoinvointia tai kuvotusta, ainoat oireet toistaiseksi ovat olleet jatkuva pissahätä, väsymys ja hiusten rasvoittuminen ja etenkin iltaisin vatsan turvotus. Tämän päivän päänsärystä ja palelusta en tiedä mistä mahtavat johtua. Vaikka tiedän ettei pahoinvointi ole erityisen kivaa, niin silti sitä jotenkin miettii että onkohan kaikki hyvin kun ei voi pahoin. Toisaalta se vielä kyllä ehtii tulla jos niikseen tulee, viikkoja on vasta niin vähän. Äidillä ei ole ollut pahoinvointia kummassakaan raskaudessa ja eihän sitä kaikille tule lainkaan, joten ehkäpä sitten kuulun niihin? Tuntuu tyhmältä olla huolissaan, kun pitäisi iloita tästä tilanteesta ja murehtimalla ei mitään saavuta kuitenkaan. Yritän ajatella, että kaikkien todennäköisyyksien mukaan masussa on kaikki hyvin ja turha murehtia, mutta silti välillä huoli hiipii varjostamaan onnellista oloa. Miten te muut olette asiat ajatelleet ja miten pystytte olemaan murehtimatta turhia?

Lähipiirille kertomisesta oli puhetta. Mä olen tosiaan omille vanhemmilleni jo kertonut kun äidin kanssa ollaan läheisiä ja tuntuu ihanalta kun on oma äiti tukena ja se tietää kokemuksesta nämä jutut eri tavalla kuin mies. Miehen vanhemmille ja meidän molempien sisaruksille ehkä kerrotaan jouluna, jos varhaisultrassa todetaan kaiken olevan kunnossa. Meille on tulossa jouluna meidän kummankin sukulaisia, joten iso riski on jäädä muutenkin kiinni kun meikäläinen joutuu jättämään suuret herkkuni eli mädit, graavilohet, maksapateet ja juustot väliin ja juomapuolenakin on punaviinin sijasta vettä. Kavereille olimme ajatelleet kertoa vasta sitten kun ensimmäinen kolmannes on takana, mutta saa nyt nähdä miten sitä sitten malttaa jos varhaisultrassa on kaikki kunnossa. Siihen olisi vielä 2 viikkoa... tuntuu ikuisuudelta.

Äskeisestä tulikin mieleeni, että miten olette ajatelleet selviytyä erilaisista kekkereistä jäämättä kiinni alkoholittomuudesta, ellette vielä ole kertoneet lähipiirille? Meillä oli viikko sitten firman pikkujoulut (samaisena aamuna olin plussannut :)) ja jouduin keksimään erinäisiä selityksiä edellisyönä vaivanneesta migreenistä, jonka vuoksi yhtäkkiä olinkin autolla pikkujouluissa. Kukaan ei onneksi kysellyt sen enempää. Parin viikon päästä on tiimipäivä johon liittyy myös illanvietto ja hiukan arveluttaa mahtaako porukalla epäilykset herätä kun olen taas autolla. Uutenavuotena meillä on ollut monivuotisena perinteenä uudenvuodenvastaanotto erään ystäväpariskunnan luona ja siellä tietenkin on nautittu viiniä ja kuoharia ja nyt siihenkin pitäisi keksiä joku hyvä selitys, ellei vielä tuolloin halua raskaudesta kertoa. Täähän nyt kuulosti aivan siltä kuin olisin paraskin alkkis - ei todellakaan mutta jotenkin tähän joulun ympärille tuppaa kasaantumaan erinäisiä kekkereitä, joissa on yleensäkin ollut tapana nautiskella vähän viiniä tms. Tammikuussa voi aina viettää tipatonta eikä kukaan kysele mitään :). Mutta oletteko muut joutuneet pähkäilemään vastaavia juttuja ja onko jollain hyviä tekosyitä alkoholittomuudelle, ellei halua jäädä vielä raskaudesta kiinni?

Mulla ainaki oli ennen kun plussasin ja olin varmaan just sillo jossai viidennen viikon kohilla niin tosi monena päivänä ihan semmmonen olo ku olis kuumetta, kylmi hulluna mutta mittari näytti ihan normaalia lämpöö, eli vissiin ihan vois oireeksi laskee :D ja mullakaan ei oo pahemmi pahoinvointia ollu, pikkusen vaan etoo sillon tällön, tosi olematonta kuitenki. Lääkäriki tänää kysy et oonko oksentanu ja kun sanoin ettei oo tarvinnu niin kuulemma ihan hyvä juttu vaan. :)

Mä varasin kanssa varhaisultran yksityiseltä, ja se on jo viikko ennen ekaa neuvolaa. Ei kuulemma saa Kelalta siihen korvauksia, jos menee vaan "huvikseen" ultraan, eli pitäs vissiin olla jotain epäilyksiä, et kaikki ei oo ok, ja sit sais ne korvaukset? Onks oikeesti näin? Nii ja onks noi normiultrat ilmasia? Sillon kaks vuotta sitte ne vielä makso, mut siihen tais tulla jotain muutosta.

Alkoholista Viime raskaudessa meillä oli kanssa monet bileet just siinä raskauden alkuvaiheessa, mut aika hyvin selvisin ku join vaan alkoholittomia juomia. Alkosta saa valkkaria ja punkkua, oisko 0,05 % se kaikkein alkoholittomin. Kukaan ei tuu maistelemaan toisen lasista, että mitä siinä on, ja ku pitää pullon sopivasti jääkaapissa tms. piilossa, ni ei kukaan huomaa mitään :) Ja muutenki ne pullot on ihan samanlaisia ku alkoholilliset. Ja jos joku tarjoo juotavaa, ni voihan sitä aina lasiin ottaa ja tilaisuuden tullen kaataa pois tai antaa jollekin muulle :)

Tässä raskaudessa taitaa olla vaan kahdet sellaset kekkerit tulossa, joissa pitää ehkä yrittää hämätä. Jos jaksan :) Jos joku huomaa niin sitten huomaa... ihan takuulla tulisin puimaan myös mahdollista keskenmenoa tai muuta ongelmaa ystävieni kanssa. Ja samasta syystä kerron myös lähimmille ystäville jo tässä alkuvaiheessa. Kolme jo tietääkin. Ja jotenkin kun ei ole kyse meidän ensimmäisestä lapsesta. Tosin taisin ensimmäisenkin kohdalla kertoa lähimmille ystäville jo tosi alussa. Helpompaa kun saa jonkun kanssa jakaa ilot ja surut!

Vitamiineista Mä oon syöny oikeestaan edellisestä raskaudesta lähtien Multivitan raskaus ja imetys -vitamiineja. Lopetin esikoisen imetyksen lokakuun alussa, mutta kun purkissa edelleen oli pillereitä jäljellä joten jatkoin purkin loppuun... ja nyt ostinkin jo uuden :) Siinä taitaa olla kaikki muu tarpeellinen paitsi kalsium, mutta sitä saan kyllä varmaankin hyvin, kun juon maitoa sen verran paljon. Oikeestaan syön vitamiineja vaan siks, kun en syö lihaa, ja välillä toi ruokavalio jää muutenkin yksipuoliseksi, niin vähän niinkun varmuuden vuoksi.

Mulle ei oo vieläkään ilmaantunu oikeestaan mitään raskausoireita, mutta viime raskaudessakin väsymys ja ällötys alkoi viikolla 6, eli vielä olis armonaikaa :) Ainoo minkä nyt voi oireeks ehkä laskea on pieni turvotus alavatsalla, lähinnä iltaisin. Toisaalta toivoisin, että noi pahoinvoinnit jäis kokonaan tulemattakin, vaikee lepäillä kun toi 1,5 vee juoksee kämpässä ympäri ja kiskoo mukanaan leikkimään. Ja on meillä tuo koirakin, joka haluaa oman osansa tietenkin. Lupasin vielä itselleni ja sillekin, että nyt lenkkeillään päivittän kaks minimissään tunnin lenkkiä, kun on tuo päässyt hiukan keräämään massaa... meidän esikoinen kun huolehtii siitä, että karvakuonokin saa osansa jokaisesta ateriasta!

Kylläpä alkaa huomata, miten raskaudet etenee pidemmälle, kun lukee juttuja olojen aiheuttamista ja aiheuttamattomista tuskista. Itelläni ei edelleenkään ole väsymyksen lisäksi pahoinvointia tms, mistä olen vain onnellinen. Ensimmäinen raskaus oli kaikinpuolin karmea alusta saakka, joten arvostan todella suuresti normaalia olotilaani. Ehkäpä opin nyt myös ymmärtämään niitä, joiden mielestä odotus on ihanaa aikaa! ;)

Joku kirjoittelikin miten olisi pakko päästä asumaan rivitaloon kerrostalon sijasta. Täällä tuntuu myöskin, että koko elämä menee uusiksi. Asutaan kyllä rivitalossa, mutta jättiläiskoiran  ja esikoisen kanssa tila alkaa siltikin käydä ahtaaksi. Huomenna mennään katsomaan uutta autoa, tämän hetkiseen farmariin ei mahduta edes tällä sakilla kun koira vie koko takakontin ja vaunut ei mahdu takapenkille. Tiedä sitten mikä minibussi tässä on jo ostettava, vaikka perheessä on (tai siis tulee olemaan) vain kaksi lasta ja koira. Miten ihmiset ovat ennen pärjänneet!!!??? Jos jollain siis on ehdottaa autoa, jonka konttiin mahtuisi iso koira sekä vaunut, saa vapaasti huudella. Asunnon ja auton vaihto ei vaan ole kovin edullista hommaa varsinkaan näin kotona olevalle, blaah...

Moi kaikki! Jos nyt uskaltautuisin vihdoinkin liittyä keskusteluun. Olen jo jonkun aikaa lueskellut viestejänne, mutta en ole rohjennut kirjoitella kun olen vainoharhaisesti pelännyt keskenmenoa :D Nyt olisi kuitenkin jo viikkoja 7+2 ja eilen varasin ekan neuvola-ajan. Ensi torstaina olisi varhaisultra jota kyllä odotan jännityksellä. Nyt parina päivänä mulla on ollu pientä veristä vuotoa, jonka toivon johtuvan jostain vaarattomasta kuten limakalvoista tms.

Oireita mulla on ollu lähinnä vatsan turvotusta ja etovaa oloa. Kahtena aamuna oon oksentanu, viimeks tänään kun annoin koiralle ruokaa joka haisee niin hirveeltä...

Scarpetta: Mulla on kanssa ongelmana tää alkoholittomuuden selittely. Varsinkin anoppilassa on usein ruuan kanssa viiniä tarjolla ja yleensä olen sitä juonut, joten vähän pelätään että ne saattaa jo nyt epäillä raskautta. Viimeistään jouluna jäädään kyllä kiinni kun en joulupöydässäkään suostu viiniä tai glögiä juomaan. Mulla on myös yhden kaverin tuparit tulossa ja ajattelin kyllä kahdelle lähimmälle kaverilleni silloin kertoa, koska varmasti muuten ihmettelevät juomattomuutta. Se on kyllä ihmeellinen tämä meidän alkoholikulttuurimme kun juomattomuutta joutuu aina selittelemään, jopa täysin tuntemattomille ihmisille.

Hei taas pitkästä aikaa!

En olekaan saanut itsestäni sen vertaa irti, että olisin kirjoitellut kuulumisia hetkeen. Oon kyl käyny lueskelee teidän juttuja, mut en oo jaksanu kirjautua sisään.

Tervetuloa vaan kaikki uudet taas!

Oireista: Väsymys on ollut jotain aivan mahotonta, iltaisin on ollut huonoa oloa (en kuitenkaan ole vieläkään joutunut oksentelemaan) ja turvotus on aivan järkyttävää. Mulla on maha jo kunnon pallo, tosin kai se raskaus alkaa jo mulla muutenkin näkyä, ei pelkästään turvotuksen takia. Onhan tässä viikkojakin jo hurjat 8+3.

Alkoholin kanssa mä pääsenkin aikas helpolla, sillä en normaalistikaan juo ollenkaan, joten kukaan ei ihmettele yhtään mitään. Perhe ja tuttavapiiri muutenkin on aika raitista sakkia, et ei tarvii selitellä kellekään. emoticon

Meilläkin on ollut haavena muuttaa isompaan asuntoon, tai oikeastaan meillä on etsinnässä omakotitalo. Tällä hetkellä asutaan vuokralla rivarissa ja kyl me tässä vielä toisenkin lapsen kanssa pärjätään, et ei mikään kauhee kiire ole muuttaa. Asuttiin ennen esikoisen syntymään hissittömässä kerrostalossa 4 kerroksessa, niin sieltä oli muutettava ennen kuin poika synty. En ois jaksanu lapsen, vaunujen, koiran, ostosten ym. kanssa kavuta sinne korkeuksiin. Kyl tää elämä on huomattavasti helpompaa rivarissa, sen kun astuu ovesta ulos vaan niin heti pääsee väljille vesille. emoticon Autokin vaihdettiin kesällä hieman suurempaan Citroen C5 farmariin, siihen mahtuu hyvin kultainennoutaja ja lastenvaunut (tai vaikka auton renkaatkin) yhtäaikaa takakonttiin. Jää sit takapenkille tilaa lapsille.

Vitamiineista: Viime raskaudessa en syöny mitään monivitamiini-valmistetta, ainoastaan rautaa poretabletteina silloin tällöin ja sit säännöllisesti magnesium-tabletteja, kun ne ehkäisi pahimmat suonenvedot, varsinkin yöllä. Niin, ja tietty D-vitamiinia. Nyt oon hetken aikaa syöny Multitabsin raskaana oleville ja imettäville tarkoitettuja tabuja, ja lisäksi suonenvetojen ehkäisymielessä pienen määrän kalkkia ja magnesiumia. Voin sit lisätä annostusta maksimiin, jos tarvetta on.

Nyt taitaa riitää tältä erää. Pitää vissiin lähteä antamaan pojulle ruokaa ja sit jos menisin vaikka itsekin yhtäaikaa päikkäreille. Vois tehdä aikas hyvää. emoticon

Hooärrä, varhaisultran saat ilman ensimmäistä neuvolakäyntiä varattua yksityiselle. Myös ilmeisesti neuvolassa voi saada varhaisultran jos on joku erityinen syy haluta se, näin olen ymmärtänyt. Ite käytiin viikkoa ennen ekaa neuvolaa yksityisellä varhaisultrassa 6+6 ja kyllä kannatti <3

papulainen, Me on kerrottu jo läheisillemme ja kaipa ainakin mun äiti on tietoa vuotanut jo muillekin sukulaisille :) ns. "riskivaihettahan" riittää ymmärtääkseni sinne 12 viikolle saakka, mutta muistan lukeneeni suurimman osan keskenmenoista tapahtuvan ennen kahdeksatta viikkoa. Jos jotain käykin, niin tietääpähän läheiset sitten jo homman nimen..

masc, Ihanaa, että masussa kaikki hyvin <3 Musta on niin jännää ajatella kuinka nopeesti tuolla masussa oikein kasvetaan <3 Ei oo ihme, että voimat on välillä aikas finaalissa..

scarpetta, Täällä tosissaan tuota pahoinvointia riittää kyllä sitten sunkin puolesta :D ..onhan se kyllä tavallaan koko ajan muistuttamassa siitä, että pikkukaveri masussa asustaa ja kaikki on todennäköisesti hyvin, mutta luulen, että olisin suht rauhallisin mielin vaikkei pahaa oloa olisikaan. Oon koko ajan yrittäny ajatella niin että on turha murehtia, koska se ei mitään auta..jos jotain käy, niin sitä surraan sitten.. Keskenmenonkin sanotaan tulevan ihan itsestään jos on tullakseen, odottava äiti ei voi sitä aiheuttaa..joten.. Eihän se aina helppoa ole, mutta joka päivä ollaan pidemmällä ja todennäköisyydet pienenee :) 

Katjuskainen, kela korvaa kyllä osuutensa, vaikkei mitään sen suurempia syitä olisikaan varhaisultraan mennä :)

Täällä ei muutoksia..odotan päivää, jolloin ei tekis pahaa.. Tänään oksennettu jo kahdesti ja etoo niin kovin, että.. *huokaus* Kyllä tämä tästä :) Positiivinen mieli kunniaan :)

Katjuskainen: Mie ainaki sain kelakorvaukset  vaikka mentiinki vaan muuten vaan sinne ja tuo  oli muutenkii tosi paljon edullisempi mitä ne sano ku varasin aikaa, sillo puhuivat et lähes 200 € niin alle satasen jäi kelankorvauksen jälkeen :) mut se hinta riippuu varmasti paikasta.

Itekki syön tuota multitabsin  raskausmonivitamiinia.. alotin heti plussan jälkeen. Välillä oon ollu niin laiska ettei ehkä tuu niin monipuolisesti syötyä niin saa pikkunen sitte varmasti kaiken tarpeellisen.. Vaikka hedelmiä menee nykysin tosi paljon, kun tuntuu että kaiken makeen korvaa mieluummi niillä! :)

Oireista. Ite meen tosi vähäsillä, tänään taas väsymystä ja iltasin kyllä viimestään 9 on mentävä nukkuu. Pikkusen ehkä etoo välillä ja maha on oikeestaan nyt koko ajan turvoksissa ja pömpöttää söpösti <3 rinnat on alkanu pyöristyy kanssa ja on paljon terhakammat :D

Tuo alkoholittomuus on täälläkin ongelma, kaikenmaailman kissanristiäistä on tulossa. Aattelin huijata antibioottikuurilla kun kuitenkin kysellään miksi en juo. Huomenna juurikin tällainen tilaisuus, toki paikalla on hyviä ystäviä joille voisi periaatteessa kertoa, mutta kun lisäksi tulee vähän vieraampiakin. En muutenkaan haluais kertoa kavereille ennen omia vanhempia ja sisaruksia (ja se kertominen on päätetty tehtävän jouluna). Joku kirjoitteli peloista, mullakin on pelkoja keskenmenoon liittyen. En tiedä miksi, etenkin kun tämä raskaus on edennyt melko oireettomasti (tai ehkä juuri siksi). Ensi tiistaina on neuvola ja jos siellä ei ultrata niin kyllä harkitsen sitä varhaisultraa. Ihan vaan varmistuakseni, että tuolla jotain todella tapahtuu. Ja olishan se hienoa antaa jouluna nähtäväksi ultrakuvat! Ei nyt jaksais yhtään keskittyä töihin kun ajattelee vaan uutta elämää. Marraskuun pimeys tuntuu nyt ihan kestämättömältä kun on muutenkin yliväsynyt, ihanaa kun tulee viikonloppu ja saa nukkua!

Hei naiset! :)

Kyllä on niin ankea sää, että vetää ihan mielen matalaksi. Saisi jo sataa lunta ja tulla pakkasta!

Täällä on alapäävaivat selätetty. Eli se toinen hiivakuuri on parantanut kaikki vaivat! Täytyy kyllä sanoa, että on ihana olotila kun ei kirvele ja kutita! Se verenvuotokin oli vaan sen yhden päivän ja nyt kaikki on hyvin :)

Joku kertoi ruokahimoista aikaisemmin. Mulla on myös suurena himon kohteena kaikki rasvaset ja suolaset ruoat. Lihapiirakka nakeilla nams! Meetvurstivoileipä ja pizzat! Normaalisti en kovin rasvaisista (ja suolasistakaan) ruoista välitä, mutta nyt niitä tekee mieli 24/7. Makeet ei niinkään uppoa. Ja aamukahvi on ainut mikä maistuu, päivällä en enää pysty juomaan. Tulee jotenkin Niin huono-olo.

Täällä olo suht ok, väsyttää ja välillä tulee "kuvotus-kohtauksia". Rinnat on tosi arat, mikä on sikäli outa mulle.. Ekassa raskaudessa mulla ei rinnat kipeytyneet ollenkaan ja eikä niissä tapahtunut minkäänlaisia muutoksia. En tiedä miksi näin kävi, mutta mulla ei sitten imetyskään onnistunut kun ei se maito vaan jostain syystä noussut. Se oli tosi raskasta huomata, että mä en pysty ruokkimaan mun omaa lasta rintamaidolla ja siihen lisäksi kaikki hormoni- ja tunnemyrskyt..niin olinkin henkisesti ihan romuna..mutta ihana neukku sai mut tajuamaan, että ei tilanne oli ollenkaan niin paha, vaikka kipeetä tietysti tekee :)

Tää mamma on lähdössä huomenna naisten kanssa tallinnaan (kukaan ei tiedä raskaudesta) :) toivottavasti ei ole ihan järkyttävä tuuli, kun helposti tulen merisairaaksi. Juomattomuutta selittelen ab-kuurilla... 

Heippa hei kaikki heinäkuun odottajat :)

Tuun nyt uutena tänne joukkoon. En jaksanut ihan kaikkia edellisiä viestejä lukea, mutta sen huomasin että monilla on ollut kovasti pahoinvointia :( Itsellä ei ole ollut vielä mitään oireita, tosin edellisestäkään raskaudesta ei ollut mitään aluksi. Väsymystä täällä on, mutta luulen sen johtuvan tuon esikoisen yövalvomisista ;)
Tuota alkoholittomuutta.. olimme eilen syömässä isolla joukolla ja siellä tarjottiin alkumaljat ym. Noh, minä kiltisti jätin pöydälle sen juomatta (tosin mies sitten loppujen lopuksi sen siitä kulautti alas :D).. Viinin tilalle otin vettä.. huomasin pari pitkää katsetta, mutta olin niinkuin en olis huomannutkaan! Ehkä toiset arvasivat, en tiedä. Tosin minulla oli kyllä esikoisemme 8kk mukana, että jospa ihmiset laittaisivat sen piikkiin juomattomuuteni. Jotenkin on sellainen olo, etten haluaisi ihmisten vielä tietävän. Ehkä sitten ekan ultran jälkeen aletaan kertomaan, mikäli pystytään pitämään niin pitkälle salassa.
Esikoisesta kävimme varhaisultrassa, mutta nyt on sellainen olo ettei ehkä tarvetta. Jospa säästäis rahat ja menis sitte 4D ultraan myöhemmin :) Viimeksi kun se jäi väliin..
Eka neuvola minulla on 14.12 sitten varmaan kaikki muuttuukin jotenkin todellisemmaksi. En ole vielä oikein sisäistänyt kunnolla, että meille tulee toinen lapsi :) Tämä vauva saikin alkunsa nopsempaan. Kolmannella yrittämäällä, kun esikoista yritettiin 9 kuukautta. Mites muilla?

Oikein onnellisia alkuraskauden hetkiä kaikille! Nautitaan nyt vielä, kun ei oo sitä isoa masua (vaikka ihana sekin on)! Nyt vielä kun pystytään liikkumaan kunnolla :D

Perjantai iltoja heinämammat :) Täällä on kyllä ihanan aktiivista porukkaas, tosi kiva!

Huh, täällä on perjantainen viikkosiivous suoritettu sekä käyty lenkillä ja olo on kyllä sen mukanen! Oon kyllä niin poikki, et jos nyt menisin sänkyyn, niin uni tulis varmaan minuutissa. Mutta pikku miestäpä ei väsytä ja isompi mies lähti kuntosalille, joten eipä oo tällä mammalla vielä nukkumaan asiaa :D Mutta ah, miten ihanaa ku paikat kiiltää ja tolu tuoksuu :D Vielä ois ollu tarkotus silittää ja ripustaa uudet verhot makkariin, mutta taidanpa kyllä jättää huomiseen sen homman :)

Täällä uutena oireena on tajuton jano. Yölläkin joutuu muutaman kerran nousemaan juomaan. Ja tänään ku tein nopsana ruokana vaan ranskalaisia ja nakkeja ja nehän on aika suolasia, niin huh huh tätä iltaa, kymmenen minuutin välein pitää käydä juomassa! Samoin päänsärky tullu täälläkin riesaksi, vaikka mulla muuten ei särje päätä oikeestaan koskaan.

Me yritetään pitää tällä kertaa raskaus salaisuutena, niin kauan, että ihmiset itse hoksaa mahan. Saa nähä pysytäänkö hiljaa niin kauan :) Parhaan kaverin, joka on myös Micon kummitäti kanssa nähdään sunnuntaina ja hänelle kyllä varmaan kerron, pakko jollekki päästä höpöttelee. Jouluna ollaan mun vanhempien kanssa lapissa ja en kyllä tosiaan tiedä, miten saan koko viikon suuni pidettyä kiinni, tuskinpa saan! Viimeksi kerrottiin anopille jo seuraavana päivänä plussatestistä, mun vanhemmille ja joillekkin kavereille joskus 8+ viikolla ja lopuille ekan ultran jälkeen.

Tosta murehtimisesta.. Sille en ainakaan ite keksi mitään millä sen sais pois, ite yritän mahollisimman paljon keksiä tekemistä, ettei vaan istuisi ja miettisi, että mitähän sinne masuun kuuluu. Mutta eiköhän toi huolehtiminen kuulu tähän äitiyteen :) Ja mulla se ei kyllä ainakaan loppunu ekaan ultraan, senkin jälkeen murehdin koko ajan onko kaikki hyvin, koska vauva on viimeks potkinu, sitten lopussa pelkäsin kohtukuolemaa, sen jälkeen taas synnytystä, sen jälkeen kätkyt kuolemaa, kohta alkaa se vaihe, että saa varoa kaikkia tapaturmia ja sitten lapset lähtee kouluun ja saa murehtia koulumatkoja yms. Listaa vois jatkaa loputtomiin :D Ei ehkä kaikki oo näin hysteerisiä, mutta ite oon aika stressaaja :D

Alkoholista tai siis sen juomattomuudesta ei mulle onneks tuu mitään ongelmaa. On toi esikloinen vielä niin pieni, ettei kukaan oikeen odotakkaan, että mitään joisin ja harvemmin täältä kotoa edes kekkereihin lähen. Ja jos meen niin yleensä autolla :) Olin jo ennen lapsien hankkimistakin aika usein ihan selvinpäin ja autolla, joten se ei herätä onneks ihmetystä.

Scarpetta: Jep lasketut ajat on aika lähekkäin, mulla olis jos laskee 28 päivän kierrolla niin 27.7 :) En vaan tiedä mikä se kierron pituus oikeasti on, koska pillereitä syödessä ei ollut mitään säännöllisyyttä ja kun tosiaan kerkes tulla vaan ne yhet menkat nii enpä tiedä sitten.

masc: Onnittelut hyvistä ultrauutisista :))

Eevi ja Jenttu: Tervetuloa mukaan!

Jospa tää riittäis tältä erää, nyt lähen keittelee pojalle iltapuurot ja sitten linnottaudun tonne sohvalle telkkaria kattomaan. Toivottavasti mies älyis tuoda jotai herkkuja, kun sieltä salilta tulee ;) Hyvät viikonloput ja voinnit kaikille!

Mulle on kanssa hiukan ongelma tuon alkoholittomuuden kanssa.Niinkuin iskä mulle kerran sanoi niin "Ikinä ei oo tuo tytär kuppiin sylkenyt." :D Niin nyt on sitten "mukava" keksiä jokin syy..mietin kanssa että oliskos se ab-kuuri sitten hyvä syy..jos jollakin olisi jokin vanha ab-tabletti purkki ja sinne vaan jotain vitamiineja ja niitä napsii :D Kun tullaan olemaan aika tiiviisti esim joulu yöpymisen suhteen.Muutenkin aina on saunajuomana siideriä yms kun käydään vanhemmillani niin nyt sitten kai pitää olla "olevinaan" että juo ja sitten juotan miehelleni sen saunassa ja otan vettä sinne tölkkiin ;) Kaverin kolmekymppisillä mulla oli alkoholitonta tölkkisiideriä mukissa ja läpi meni.Kaverini vain tiesi tilanteestani. Yksi huomasi muuten vaan kun "sen kuulemma huomaa" ;) 

Tänään kävin neuvolassa josko olisin saanut tietoa rokotuksista yms niin ei paljon hyödyttänyt kun olin ovella juuri kun neuvola suljettiin :D Mun tuuria.No täytyy maanantaina yrittää uudelleen.Kun meinasimme sinne ulkomaille lähteä joulukuun alussa. Kun nyt voi kerrankin vielä nauttia kahdestaan matkoista mieheni kanssa :) Mitenkä tuo ruokailu yms? Espanjaan ja lähinnä Cran canarialle meinattiin.Tietysti välttää maitotuotteita ja kalaa yms.Ja kanaa..mutta kun olimme kk sitten turkissa en voinut olla syömättä lihaa ja kanaa ja maitotuotteita eli tulee olemaan vaikeaa nyt varmaan :D

Vinkkejä siis otetaan vastaan mitä kannattaa välttä ja mitä voi syödä turvallisesti raskaana.
Itseäni stressaa lähteä kun on näin alussa vielä ja ei ole mitään varmuutta että onkos siellä masussa nyt ketään ja kaikki ok.Koska oireita on tosi vähän.Paleltaa,hiukset rasvoittuu,turvottaa,väsyttää,kauhea nälkä vähän väliä,juoksen vessassa yölläkin,juon yöllä (mitä en normaalisti tee koska nukun kuin tukki.),viikko sitten oli etovaa oloa,appelsiineja ja klementiinejä vedän kun hullu puuroa (c-vitamiini) ym ym. Siinä lähinnä oireet. Välillä on päänsärkyä ja pahaa makua suussa. 

Tuntuu että aika matelee ja haluaisi että olisi jo 19.12. ja saisi edes jotain "todisteita" että onko siellä oikeasti joku pieni papunen siellä masussa :)

Takaisin